14 645 läst ·
52 svar
15k läst
52 svar
Gör mina hantverkare rätt?
Ja inte vet jag, jag gick till en firma som gör badrum. Denna var GVK-aktoriserad och ska sätta plastmatta som tätskikt och klinker/kakel som ytskikt.TeroM skrev:
Du kan läsa mer här
http://www.gvk.se/media/3470/Säkra Våtrum - september 2011 - utgåva 4.pdf
Ju mer jag läser ju mer förbannad blir jag...
Inte direkt som att denna monteringsinstruktion: http://www.uponor.se/~/media/Files/.../BLD_TW_PEX_6108_112007Vggbockfixtur_webb.pdf
Motsvarar detta montage:
Inte direkt som att denna monteringsinstruktion: http://www.uponor.se/~/media/Files/.../BLD_TW_PEX_6108_112007Vggbockfixtur_webb.pdf
Motsvarar detta montage:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en film på hur dåligt handfatets vatten/avlopp sitter fast.
https://www.dropbox.com/s/5iujyok9n8xnlx4/20140213_194041.mp4
https://www.dropbox.com/s/5iujyok9n8xnlx4/20140213_194041.mp4
Är det inte dags att prata med hantverkaren / entrepenören?
Jag personligen skulle ha sagt åt hantverkaren att sluta med jobbet och tagit dit en annan.
Det verkar vara mycket som är tveksamt,
uppreglingen av vägg, fastsättning av rör, dragning av avloppsventilation, glömmer håltagning för elrör, förstora hål i skivorna.
Hur tror du egentligen resterande av badrummet kommer att bli. med tanke på hur mycket som hänt fram tills nu?
Det är nog bäst att avbryta i tid.
Hittade tyvärr inte min instruktion på vaccumventilen, har för mej att det står något om max tillåten lutning, och ventilerat utrymme....
Jag personligen skulle ha sagt åt hantverkaren att sluta med jobbet och tagit dit en annan.
Det verkar vara mycket som är tveksamt,
uppreglingen av vägg, fastsättning av rör, dragning av avloppsventilation, glömmer håltagning för elrör, förstora hål i skivorna.
Hur tror du egentligen resterande av badrummet kommer att bli. med tanke på hur mycket som hänt fram tills nu?
Det är nog bäst att avbryta i tid.
Hittade tyvärr inte min instruktion på vaccumventilen, har för mej att det står något om max tillåten lutning, och ventilerat utrymme....
Jo jag kommer att ringa dom det första jag gör i morgon bitti. Tycker dock att det är svårt, vi har precis köpt vårt första hus som vi ficknycklarna till för två veckor sedan och vill inget annan än att flytta in (och måste göra det snart bardum eller inte).
Och iom att vi inte kan något själv är det svårt att hävda sig mot "de som kan". Det är först igår/idag som jag har läst på riktigt.
Och iom att vi inte kan något själv är det svårt att hävda sig mot "de som kan". Det är först igår/idag som jag har läst på riktigt.
Hoppas det går bra att prata med hantverkaren.
Stå på dej, jobbet de har gjort är inte 100% bra, det ska vara 100%, inget annat är acceptabelt!
Ett alternativ under renovering är att ställa in en duschkabin i ett rum där det finns vatten och avlopp, (kanske i källaren eller tvättstugan) så har ni en tillfällig lösning. Det är bättre att badrummet blir bra från grunden, att det går fort och blir dåligt så de måste göras om, de är ingenting ni vill.
Stå på dej, jobbet de har gjort är inte 100% bra, det ska vara 100%, inget annat är acceptabelt!
Ett alternativ under renovering är att ställa in en duschkabin i ett rum där det finns vatten och avlopp, (kanske i källaren eller tvättstugan) så har ni en tillfällig lösning. Det är bättre att badrummet blir bra från grunden, att det går fort och blir dåligt så de måste göras om, de är ingenting ni vill.
Min sambo känner dom som äger GVK-firman. Och jag känner deras snickare, han är dock iväg på ett annat jobb så dom var tvunga att ta in en annan snickarfirma som jag inte känner till sen tidigare. GVK-firman rekommenderade även rörmokarfirman vilken är en av de större på orten.mexitegel skrev:
Redigerat:
Om ni har en så bra relation till dem så hade jag nog övervägt att prata med ägarna direkt och sagt att ni inte litar på hantverkarna som är där. Man missar inte att sätta en fixtur, det är ren okunskap och som sagts tidigare i tråden är det en överhängande risk att det finns fler kunskapsluckor.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Vill du ha mer kött på benen kan du kolla säkervatten.
Stå på dig.det är dina pengar. Berätta om dina funderingar,fråga hur de tänker med de olika momenten.innehåller svaren fakta kopplat till säkervatten eller mkt "så har vi alltid gjort..." ? Håller själv på att försöka få in offerter på badrum.tyvärr rätt svårt när man redan i detta stadie ställer lite enkla fack-frågor. Trist att man måste vara påläst o följa arbetets gång. Fortsätt fotografera jättemkt, har en kollega som just fått processa mot sin badrumsfirma,fotodokumentationen var à o o i bevisläget
Hm en liten fundering, det du länkar till är ju uppnors system för att sätta fast vatten slangar i väggen. Är det systemet ett krav i säkervatten?SSSS skrev:
Redigerat:
krister ekberg skrev:
Dock var det inte uppnors system utan LK de använder fick jag veta när jag pratade med rörmokarens chef.. Dom är där och åtgärda det nu, tror dom skulle sätta LK's plåtskena ist.
Det var dock inga problem att få dom att fixa det utan extra kostnad för mig vilket känns bra. Så ger dom en chans till men jag kommer vara där med kameran så ofta jag kan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Den där väggskenan skall man nog se som en förenkling. Man få garanterat rätt cc avstånd, och (ganska lätt) rätt vinkel på röret ut ur väggen.
När man monterar löst som de gjort nu så är det svårt/omöjligt att få den millimeterprecision som det måste vara.
När man monterar löst som de gjort nu så är det svårt/omöjligt att få den millimeterprecision som det måste vara.