14 645 läst ·
52 svar
15k läst
52 svar
Gör mina hantverkare rätt?
Jag tänkte säga att det ser rätt ok ut. De har ju tillochmed vänt plattan till golvbrunnen rätt. Dock lär det ju dit lite kortlingar runt om. Hur är det med höjden på golvet? Jag antar att du bara skall dit med golvspån + flytspackel då blir det ju rätt till brunnen. En regel för duschblandarfästet är nog bra.
Det som jag är mest frågande till är att man använder gamla reglarna när det är enkelt att sätta nya så det blir rakt. Gamla hus är ju regel sneda och vinda och det vill man absolut inte ha i badrum. Blir fula skarvbitar om man har kakel och mönstret passar inte om man har matta. Det är ju enkelt att fixa nu.
Det är en stor investering med badrum. Ta dig tid att åka dit och titta när hantverkarna är där och fråga hur det tänker lösa saker och ting. Säg hur du vill ha det direkt till den som skall utföra arbetet så undviks missförstånd. Var jobbig, det är ditt badrum!
Det som jag är mest frågande till är att man använder gamla reglarna när det är enkelt att sätta nya så det blir rakt. Gamla hus är ju regel sneda och vinda och det vill man absolut inte ha i badrum. Blir fula skarvbitar om man har kakel och mönstret passar inte om man har matta. Det är ju enkelt att fixa nu.
Det är en stor investering med badrum. Ta dig tid att åka dit och titta när hantverkarna är där och fråga hur det tänker lösa saker och ting. Säg hur du vill ha det direkt till den som skall utföra arbetet så undviks missförstånd. Var jobbig, det är ditt badrum!
Avluftningen kan vara i väggen, behöver inte dras upp på vind.anders07 skrev:
Kan till och med vara en "fördel" att ha den i det varma utrymmet, så slipper man genomföring till vind osv...
Dock ska den definitivt sitta bakom en inspektionslucka.
Våran avluftningsventil sitter i ett schakt bredvid toaletten bakom gipsvägg med inspektionslucka, den har nu efter 30 år börjat kärva, och kommer behövas bytas någon gång de närmsta åren gissar jag.
Vakuumventilen sitter väl bara så temporärt?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Om det inte finns någon tidigare genomföring till vinden så låter det väl sannolikt att de inte tänkt göra någon nu.
Vad finns det ovanför? Går det ens att dra vidare uppåt?
Skall man nu ha en lucka så kanske man skulle vilja dra iväg röret, ex. till övre hörnet av väggen eller så.
Vad finns det ovanför? Går det ens att dra vidare uppåt?
Skall man nu ha en lucka så kanske man skulle vilja dra iväg röret, ex. till övre hörnet av väggen eller så.
Nu har jag pratat med både rörmokaren och snickarna. Då ventilationen går i hop ovanför toalettavloppet (se min snygga skiss nedan) går det inte att dra upp luftningen utan att göra om ventilationen. Så dom föreslog två alternativ, antingen en inspektionslucka ovanför den inbyggda toaletten eller en lucka i sovrummet på andra sidan väggen. Jag valde sovrummet, får hoppas att man inte blir störd av ljudet från avloppet men de sa att dom skulle isolera så gott det går.
Sen hade dom redan lagt in en extra golvås samt kortlat för golvbrunnen. Och hade en plan för att förstärka väggen, så det känns mindre oroligt nu....
Sen hade dom redan lagt in en extra golvås samt kortlat för golvbrunnen. Och hade en plan för att förstärka väggen, så det känns mindre oroligt nu....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om något är felgjort från början förväntar jag mig att iaf. att få information om vad det krävs/kostnad för att göra det rätt. Inte bara bygga igen och hoppas att det håller badrummets livslängd ut.hempularen skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Vet inte hur mycket det låter men jag hade nog velat ha luckan i badrummet om det fanns en möjlighet.
Att bygga in en vakuumventil som kan falera med avloppslukt som följd hoppas jag dom inte hade tänkt sig.
Att bygga in en vakuumventil som kan falera med avloppslukt som följd hoppas jag dom inte hade tänkt sig.
Ännu en arbetsdag färdig och nya problem....
Avloppet till handfatet och vattenrören vid handfatet sitter löst efter plywooden har sats upp. Onödigt stort hål för avloppet också. Dessutom har dom glömt bort att borra ut elröret för spegelskåpet.
Dessutom tror jag att dom har struntat i ena kortlingen vid plattan för golvbrunnen (den med urtag för avloppet i)
Hur jävla svårt ska det vara, första gången man anlitar hantverkare också..... Jag har nog läst Säker vatten & GVK´s regler mer än dom som jobbar med vårt badrum och då har jag knappt ens byggt en fågekholk i mitt liv.
Avloppet till handfatet och vattenrören vid handfatet sitter löst efter plywooden har sats upp. Onödigt stort hål för avloppet också. Dessutom har dom glömt bort att borra ut elröret för spegelskåpet.
Dessutom tror jag att dom har struntat i ena kortlingen vid plattan för golvbrunnen (den med urtag för avloppet i)
Hur jävla svårt ska det vara, första gången man anlitar hantverkare också..... Jag har nog läst Säker vatten & GVK´s regler mer än dom som jobbar med vårt badrum och då har jag knappt ens byggt en fågekholk i mitt liv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fundering bara, du skall ha klinker och kakel, är inte BKR's regler mera lämpade jämfört med GVK's eller skall du sätta kakel/klinker på plastmatta? Eller, hur ligger till med dessa läger idag, är ett par år sen jag grävde ner mig i dessa ...SSSS skrev: