6 291 läst ·
66 svar
6k läst
66 svar
”Golvvärme inte installation”
Jag ser det inte så snävt och isolerat som tex golvvärme och förstår trots allt inte vad som är så intressant. Det kan inte vara något problem att ordna även formellt för tex golvläggarfirmor om man så vill numera.
Ska inte skriva mer kring detta det har och kommer aldrig intressera mig. Enda jag bryr mig om är kompetens och förmåga tillräckligt för varje jobb och det varierar givetvis stort i de olika fallen.
Ska inte skriva mer kring detta det har och kommer aldrig intressera mig. Enda jag bryr mig om är kompetens och förmåga tillräckligt för varje jobb och det varierar givetvis stort i de olika fallen.
För storbyggen är det väl ett icke-problem i och med de nya reglerna. De kan ju i praktiken helt lagligt låta vem som helst göra vad som helst med el så länge de omfattas av egenkontrollprogrammet och har relevanta kunskaper. Eller är det fortfarande så illa fackets starka inflytande på byggarbetsmarknaden ser till att det är rätt-gubbe-på-rätt-plast, det vill säga: de har delat upp arbetsmomenten strikt efter de yrkesgrupper de representerar och nåde den elektriker som slår i en spik eller den snickare som drar en kabel. Blockad och stridsåtgärder!tommib skrev:
Skulle tro att facken är rätt starka på de stora företagen. Byggnads är väl också ett av de mer stridslystna facken. Så jag får nog ta tillbaka det där...
Jag ser när jag tänker på det större vinster för mer löst sammansatta byggare där en firma håller i samordningen och tar in andra småfirmor på underentreprenad.
Jag ser när jag tänker på det större vinster för mer löst sammansatta byggare där en firma håller i samordningen och tar in andra småfirmor på underentreprenad.
På storbyggen har det aldrig varit ett problem för där finns det tex. elektriker hela tiden och inte bara en.
"Problem" kan man se på småjobb där den som har samordningen inte riktigt klarar av sin uppgift att samordna dom olika yrkesgrupperna. Men "problemet" med att få golvvärmen lagt i rätt tid är endast ett marginellt "problem".
Och jag tror att "problemet" är att många tycker att det blir för dyrt och att dom lika gärna kan göra det själv.
"Problem" kan man se på småjobb där den som har samordningen inte riktigt klarar av sin uppgift att samordna dom olika yrkesgrupperna. Men "problemet" med att få golvvärmen lagt i rätt tid är endast ett marginellt "problem".
Och jag tror att "problemet" är att många tycker att det blir för dyrt och att dom lika gärna kan göra det själv.
Det är ett logistikmoment mindre men visst, det kan tyckas sniket att vilja spara någon tusenlapp eller två på ett badrum för hundratusentals kronor. Det som är värre är väl t.ex. "elektrikern kunde inte komma idag så bygget av ditt badrum står still tills det funkar"... Just golvvärmen kanske är ett marginellt problem men som du vet elmont ser jag andra större problem med ellagstiftningen. Hela debatten är en konsekvens av att lagstiftningen är inkonsekvent.
Egentligen tycker jag att golvvärmen självklart är en del av anläggningen och bör installeras av en kunnig person. Om det sedan är elektrikern....
Egentligen tycker jag att golvvärmen självklart är en del av anläggningen och bör installeras av en kunnig person. Om det sedan är elektrikern....
Just "snikenheten" är ett lite lustigt område. Jag gjorde för rätt många år sedan ett större helrenovering på en villa, hela eljobbet gick på ca 40 000:- . Det ledde till en liten tvist där jag fick koppla in kronofogden för att få mina pengar, köparen tyckte det var på tok för dyrt, då ingick allt matr, timmar (närmare 100) och resor.
Vad som kunden däremot inte hade nått problem med var bänkskivan av Italiensk marmor som gick lös på nästan 50 000:-
Så det där med snikenhet och värde är många gånger rätt ologiskt.
Vad som kunden däremot inte hade nått problem med var bänkskivan av Italiensk marmor som gick lös på nästan 50 000:-
Så det där med snikenhet och värde är många gånger rätt ologiskt.
Jag håller med. Jag tycker inte heller att pengarna är den stora grejen, det är mer logistiken (och den ologiska lagstiftningen).
Tråkigt att det ska vara så att man måste ta till kronofogden för att få ut sina pengar när saker var överenskomna innan... Det visar bara att det finns dåliga kunder också.
Tråkigt att det ska vara så att man måste ta till kronofogden för att få ut sina pengar när saker var överenskomna innan... Det visar bara att det finns dåliga kunder också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden