6 291 läst ·
66 svar
6k läst
66 svar
”Golvvärme inte installation”
Ja den frågan är åtminstone lätt att svara på, Båda.F Fredrik Sjödin skrev:
Där är åtminstone EU-lagstiftningen tydlig.
Man ska kontrollera vilka direktiv som ens produkt kan beröras av, sen väljer man lämpligtvis harmoniserande standarder (om det finns/går) som täcker både min produkt och de direktiv som ska uppfyllas för produkten ifråga.
Om jag t.ex. tillverkar eller importerar en leksak som ansluts till 230V, så ska den testas/granskas både utifrån leksaksdirektivet och lågvoltsdirektivet. Absolut inget mindre.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Mikael_L skrev:
Ja den frågan är åtminstone lätt att svara på, Båda.
Där är åtminstone EU-lagstiftningen tydlig.
Man ska kontrollera vilka direktiv som ens produkt kan beröras av, sen väljer man lämpligtvis harmoniserande standarder (om det finns/går) som täcker både min produkt och de direktiv som ska uppfyllas för produkten ifråga.
Om jag t.ex. tillverkar eller importerar en leksak som ansluts till 230V, så ska den testas/granskas både utifrån leksaksdirektivet och lågvoltsdirektivet. Absolut inget mindre.
Om du kommer och ska göra ett jobb på ett vindkraftverk, vilken föreskrift ska du jobba efter?
Vindkraftverket faller under 2, troligen 3 direktiv.
Dvs LVD, EMC och maskin-direktivet.
Alla krav i alla 3 direktiv måste uppfyllas. Välj tillämpliga harmoniserade standarder, dvs även här flera, så är man hemma.
Menar du att det finns motstridiga krav i föreskrifter (eller standarder) för produkten "vindkraftverk" ?
Alla krav i alla 3 direktiv måste uppfyllas. Välj tillämpliga harmoniserade standarder, dvs även här flera, så är man hemma.
Menar du att det finns motstridiga krav i föreskrifter (eller standarder) för produkten "vindkraftverk" ?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Läs 2 kap 2 par ELSÄK-FS 2017:3.Mikael_L skrev:
Vindkraftverket faller under 2, troligen 3 direktiv.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
I 2:2 ELSAK-FS 2017:3 står att elinstallationsarbete på en elektrisk starkströmsanläggning ska utföras enligt ELSÄK-FS 2008:1. Ett vindkraftverk är en elektrisk starkströmsanläggning.
OK.F Fredrik Sjödin skrev:
Då förklarar jag. Ett vindkraftverk är både en maskin och en elektrisk starkströmsanläggning.
Ett vindkraftverk lyder under maskindirektivet, under lågvoltsdirektivet samt EMC-direktivet.
Därför följer att utförande av vindkraftverket måste följa arbetsmiljöverkets AFS 2008:3.
Ett gammalt verk, före 2009, AFS 1993:10
Ev kan även AFS2016:1 komma ifråga, om det finns tryckkärl eller andra trycksatta anordningar som faller in under kravet.
Sen har arbetsmiljöverket även bortåt 20 st föreskrifter som rör själva bygget av vindkraftverket, men detta gäller ju dock inte själva produkten "vindkraftverk".
Vidare ska vindkraftverket uppfylla LVD, dvs ellagen, och andra tillämpliga lagar, förordningar och föreskrifter i elområdet.
Och så ska vindkraftverket uppfylla EMC-kraven, dvs ytterligare förordningar och föreskrifter.
Finns det högspänning också i verket, så träder väl ett annat direktiv än LVD också in, här har jag inte en susning vilka standarder som kommer i fråga. Jag har aldrig varit i närheten utav den frågan.
Sen väljer man kanske att ibland använda sig utav föreskrifter, ibland standarder, för att se om direktiven blir uppfyllda. Kanske går på AFS2008:3 för maskindirektivet och SS 4364000 för LVD (men det räcker nog inte hela vägen).
Du förvånar mig Fredrik. Du med din tunga bakgrund, både som elektriker i industrin, även på lite högre nivåer, samt fd överinspektör på ESV trodde jag nog att du hade koll på dessa saker.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Du behöver inte förklara för mig hur elsäkerhetslagstiftningen är uppbyggd. Läs bara vad som står i Elsäk-FS 2017:3.Mikael_L skrev:
OK.
Då förklarar jag. Ett vindkraftverk är både en maskin och en elektrisk starkströmsanläggning.
Ett vindkraftverk lyder under maskindirektivet, under lågvoltsdirektivet samt EMC-direktivet.
Därför följer att utförande av vindkraftverket måste följa arbetsmiljöverkets AFS 2008:3.
Ett gammalt verk, före 2009, AFS 1993:10
Ev kan även AFS2016:1 komma ifråga, om det finns tryckkärl eller andra trycksatta anordningar som faller in under kravet.
Sen har arbetsmiljöverket även bortåt 20 st föreskrifter som rör själva bygget av vindkraftverket, men detta gäller ju dock inte själva produkten "vindkraftverk".
Vidare ska vindkraftverket uppfylla LVD, dvs ellagen, och andra tillämpliga lagar, förordningar och föreskrifter i elområdet.
Och så ska vindkraftverket uppfylla EMC-kraven, dvs ytterligare förordningar och föreskrifter.
Finns det högspänning också i verket, så träder väl ett annat direktiv än LVD också in, här har jag inte en susning vilka standarder som kommer i fråga. Jag har aldrig varit i närheten utav den frågan.
Sen väljer man kanske att ibland använda sig utav föreskrifter, ibland standarder, för att se om direktiven blir uppfyllda. Kanske går på AFS2008:3 för maskindirektivet och SS 4364000 för LVD (men det räcker nog inte hela vägen).
Du förvånar mig Fredrik. Du med din tunga bakgrund, både som elektriker i industrin, även på lite högre nivåer, samt fd överinspektör på ESV trodde jag nog att du hade koll på dessa saker.
Vad tror du om arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 1984:16;
Maskiner för papperstillverkning (AFS 1984:16), föreskrifter.
När tror du den ska tillämpas?
Maskiner för papperstillverkning (AFS 1984:16), föreskrifter.
När tror du den ska tillämpas?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Min uppfattning om vad en pappersmaskin ska klassas som är både tydlig och relativt känd. Läs gärna vad jag skrivit om det i handboken som jag är författare till.Mikael_L skrev:
Har du läst 2017:3 ännu? Jag är nyfiken på din kommentar.
Det är klart jag har.F Fredrik Sjödin skrev:
Jag läser den varje fredag kväll, sedan den trädde i kraft i somras.
Jag ser inte riktigt vad den tillför i frågan om vilka direktiv ett vindkraftverk ska uppfylla. Inte mer än vad jag redan har skrivit. Jag måste missa något du har i tankarna.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
ESV föreskriver att installationer i vindkraftverk ska utföras enligt deras föreskrift, samtidigt som AV föreskriver att installationer ska utföras enligt deras. Bägge är tvingande. Jag har ställt frågan till både ESV och AV. De svarar bägge att det deras respektive föreskrift som ska tillämpas.Mikael_L skrev:
För en serviceelektriker är det en ickefråga om man är stensäker på vilka skillnaderna är i de detaljregler som är presumerade till respektive föreskrift. Men vilka serviceelektriker har den kompetensen?
Nåväl. Det här är en bit från trådämnet. Ber om ursäkt för det. Det kommer förmodligen en debattartikel om det här snart. Industrifolket är, med rätta, rätt trötta på att inte myndigheterna drar åt samma håll.
I denna fråga finns det ju dock en fälla.F Fredrik Sjödin skrev:
Det är ju en väsentlig skillnad på om man bygger eller bygger om en maskin, eller anläggning, eller bara utför något slags underhåll t.ex.
Reglerna om CE-märkning, EG-försäkran (DOC), EU-direktiv osv, gäller ju tillverkning, import och i viss mån byggande utav de produkter som omfattas av EG-direktiven.
Men inte alls nödvändigtvis underhåll och vissa ombyggnationer.
Så ifall jag vill vara riktigt bror duktig, måste jag först avgöra om det jobbet jag ska utföra alls omfattas utav EG-direktiven. Om så är fallet måste jag ta reda på vilka direktiv som kan gälla för jobbet, och sen välja att arbeta utifrån föreskrifter och standarder osv.
Om jobbet inte omfattas utav EG-direktiven så blir det ju självklart lite annat, och då kan det variera väldigt stort beroende på vad som ska göras.