P Peter #11 skrev:
Väldigt intressant att följa ditt projekt.
Jag skulle bjuda in @Matti_75 på "gjutarfest" om du bor skapligt nära Örebro. Kul att se er konversation där ni båda skriver så en novis som jag förstår vad ni menar. (Tror jag iaf..)
Jag skulle väldigt gärna bjuda in @Matti_75 men tyvärr bor jag norr om Umeå:) Bra att du förstår för själv känner jag mig rätt osäker.

Nu är formen åtminstone nästan färdiga. Här med gjutluckor på bänkarna på plats. Denna gång är jag inte ett dugg orolig för att formen ska hålla. Bara att betongen ska fylla ut under flytbrädorna

• Form för gjutning med träbalkar och gjutluckor, armeringsjärn synliga i botten. Verktyg är placerade intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Har du funderat på lyftkraften som blir i din form?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du funderat på lyftkraften som blir i din form?
Ja, det har jag gjort. Som formen ser ut nu tror jag att ytterformen skulle lyfta. Planen är att bygga hyllor på minst två sidor och förbinda med reglerna som går över formen, och vikta med kantsten jag har liggandes.

Jag kan inte påstå att jag förstår hur mycket som krävs för att hålla nere formen. Vad tror du?

Redigerat:
Mer än man tror eftersom du får 2 nivåer som alstrar lyft

Matti_75 Matti_75 skrev:
Mer än man tror eftersom du får 2 nivåer som alstrar lyft
Så här blir det med viktning på båda sidorna . På en sidan är det bara att ställa på en pall med kantsten med traktor. På andra sidan måste jag tyvärr lasta manuellt sista biten.

Jag siktar på 1000 kg på varje sida. Det måste väl ändå räcka?

• Byggkonstruktion med träbalkar och stödfästen på grusgrund nära ett hus med stora glasfönster och badtunna i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats med träform och stabilisering. Kantarbete förbereds med viktning för att klara av 1000 kg på varje sida i en skogsmiljö.
    Skapa konto
  • Träram med metallbeslag och förstärkning, del av byggprojekt. Siktad viktning på 1000 kg per sida, med manuell och maskinell lastning.
    Skapa konto
Matti_75 Matti_75 skrev:
Spontant så är S5 alldeles för lös för det du tänker gjuta. Trappor brukar jag gjuta i S3.
Hålen i flytbrädan behövs kanske inte om du är säker på att du får ut luften
Jag tror jag behöver fundera på konsistensen en vända till. Jag antar att konsistensen jag ska ha är den trögaste som det går bra att gjuta en meter hög vägg med. Fungerar det med S3?

Som jag förstår det går det att tillsätta något på plats för att ändra konsistensen till mer flytande. Ett alternativ kanske vore att börja med en trögare koncitens och gjuta golv och de låga väggarna nedanför bänken (30 cm), och bänkarna. Och så sen slå i något mirakelämne dom för det lite mer flytande, och där efter gjuta bänken i andra badet och väggarna i spabadet. Där skulle det också kunna uppstå en naturlig paus medan vi gjuter bänken.

Skulle uppskatta din åsikt kring detta!

Om du inte har diskuterat detta med din betongleverantör ännu så tycker jag att du absolut ska göra det.
Du kommer att betala för deras tjänst, och de sitter på mycket erfarenhet och expertis. Jag har aldrig haft något problem med att få deras input på mina projekt.
Lycka till!

Tänkte tidigare idag att du måste beräkna lyftkrafterna i formen, men ser nu att någon annan påtalat det.

Varför skriver jag ändå?

Jo.. underskatta det inte. Jag gjöt en lite märklig "plint" för några år sen. Det var i enkelhet en 3x1m stor platta på 3m djupt (grundläggningsdjupet). I varje ände hade jag ett 315mm SPIRO-som gjutform för att få upp min respektive plint till marknivå.

Idén var att de skulle balansera ut varandra och skapa en utbredd last i sulan/plinten.

I sista sekund gick det upp för mig att 3m betongpelare och kommunicerande kärl-principen gör en del effekt här.

Så jag gissade lite på trögflytande-effekten som påverkar och ställde ner en 450kg padda och en pall med ungefär lika mycket marksten, precis som du säger.

Det räckte inte över huvud taget. Jag blev tvungen att göra paus i gjutningen, blåsa av bilen och sedan vänta på att det stelnat tillräckligt och därefter hand-blanda och fylla upp så att jag undvek att det blev fullt brända skarvar i mina rör.

Nu var det inte särskilt känsligt för Spiro-rören i sig själva ger samverkanseffekt och det är bara vertikala knäcklaster i dessa plintar.

Men jag underskattade DEFINITIVT flytt-effekten även om jag beaktade den.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Om du inte har diskuterat detta med din betongleverantör ännu så tycker jag att du absolut ska göra det.
Du kommer att betala för deras tjänst, och de sitter på mycket erfarenhet och expertis. Jag har aldrig haft något problem med att få deras input på mina projekt.
Lycka till!
Hej,
Det har du helt rätt i dig jag ska ringa betongstationen i morgon och rådgöra. Utöver det är det klockrent med synpunkter från medlemmarna här.

D David_Berglund skrev:
Tänkte tidigare idag att du måste beräkna lyftkrafterna i formen, men ser nu att någon annan påtalat det.

Varför skriver jag ändå?

Jo.. underskatta det inte. Jag gjöt en lite märklig "plint" för några år sen. Det var i enkelhet en 3x1m stor platta på 3m djupt (grundläggningsdjupet). I varje ände hade jag ett 315mm SPIRO-som gjutform för att få upp min respektive plint till marknivå.

Idén var att de skulle balansera ut varandra och skapa en utbredd last i sulan/plinten.

I sista sekund gick det upp för mig att 3m betongpelare och kommunicerande kärl-principen gör en del effekt här.

Så jag gissade lite på trögflytande-effekten som påverkar och ställde ner en 450kg padda och en pall med ungefär lika mycket marksten, precis som du säger.

Det räckte inte över huvud taget. Jag blev tvungen att göra paus i gjutningen, blåsa av bilen och sedan vänta på att det stelnat tillräckligt och därefter hand-blanda och fylla upp så att jag undvek att det blev fullt brända skarvar i mina rör.

Nu var det inte särskilt känsligt för Spiro-rören i sig själva ger samverkanseffekt och det är bara vertikala knäcklaster i dessa plintar.

Men jag underskattade DEFINITIVT flytt-effekten även om jag beaktade den.
Hej,
Jag kan inte påstå att jag förstår exakt vad du gjöt men 3 meter betongpelare låter besvärligt något vill flyta.

I mitt fall är det tack och lov lägre väggar. En meter Totalt och uppdelat i två etage med bänkar och ryggstöd. Jag har försökt koppla av alla hängande delar ordentligt och förberett med två ordentliga pallar (en på varje sida) för vikter. Så nu återstår bara att lasta på allt tungt som går att frambringa och hoppas på det bästa.

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Nu har jag pratat med betongstationen och kommit fram till att beställa S4. Så gjuter vi golvet, lägger i luckan, gjuter de 30 cm höga väggarna till bänkarna och bänkarna först. Detta hoppas jag ska gå problemfritt i ett svep eftersom det bara handlar om 30 cm vägg. Sen gjuter vi de andra delarna och kanske tar en kopp kaffe innan vi gjuter de högre väggarna. Även då kan vi lägga i luckor för bänkarna så det är stängt.

Chauffören tar med sig något medel som kan tillsättas efter första gjutningen för att göra betongen lite mer flytande, om det behövs.

Gjutpaus har ju nämnts i tidigare inlägg. Är det någon som har någon uppfattning om hur lång paus som behövs för att det ska ha effekt? Det ser ut att bli torr väder och ca 6 grader varmt.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
När man gjuter höga väggar brukar man säga att 1m i timmen är lagomt för att inte spräcka formen. Detta innebär att betongen hinner stelna så pass att den tidigare fyllda betongen inte påverkar formtrycket längre efter 1 timme.

Sedan kollade jag lite på din form i dom sista bilderna. Ytterhörnen behöver du låsa ihop bättre och vad gäller cellplasten som du format med under bänken, hur är den förankrad? Känns som den kan knäckas utåt om du har otur.
Jag kanske bara är nojjig men vet hur mycket jobb det blir om formen skiter sig.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
När man gjuter höga väggar brukar man säga att 1m i timmen är lagomt för att inte spräcka formen. Detta innebär att betongen hinner stelna så pass att den tidigare fyllda betongen inte påverkar formtrycket längre efter 1 timme.

Sedan kollade jag lite på din form i dom sista bilderna. Ytterhörnen behöver du låsa ihop bättre och vad gäller cellplasten som du format med under bänken, hur är den förankrad? Känns som den kan knäckas utåt om du har otur.
Jag kanske bara är nojjig men vet hur mycket jobb det blir om formen skiter sig.
Tack för svar! Du anar inte vad det betyder i det här läget med gjutångest som kryper på. Jag har skruvat en kloss över skarven i varje varv liggande reglar i varje hörn, med fyra skruvar i varje del. Räcker inte det? Hur gör man en bättre låsning?

Cellplasten har jag skummat ordentligt mellan varje varv och använt nästan en hel kartong hullingar för att hålla i hop det när skummet svällde. Än bättre är att jag har långa formstag genom cellplasten på alla sidor. Krävdes dubbla förlängare på långborren:)

Alla synpunkter uppskattas!

Edit: skulle vara hörnen på cellplasten då. Men jag har lagt skivorna omlott och som sagt skummat och använt enorma mängder hullingar. Dessutom blir höjden på betongen bara 45 cm. Det bör väl inte vara några problem?

• Träram med reglar och formstag monterade ovanpå cellplastskivor, synliga på en byggarbetsplats för betonggjutning.
    Skapa konto
  • Byggkonstruktion med träformar, metallstag och isoleringsmaterial, del av gjutprocessen med formstag och hullingar på plats.
    Skapa konto
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Det börjar gå spöken i huvudet nu när det närmar sig gjutning. I kväll när jag höll på att montera in och utlopp var jag plötsligt övertygad om att formen var fundament fel. Alltså att resultatet skulle få helt fel form. Först efter att analyserar formen en lång stund kunde jag andas ut.

Även se andra formsättningarna går frammåt. Formen till bänken är färdig då när som på några snedsträvor. Jag har även gjutit en liten platta och fornsatt för ett litet teknikrum i änden där marken blir som lägst. Luckan till teknikrummet blir i marknivå.

Sist och minst har jag även gjort form och armering till den lilla trappen med två steg som ska stå på bänken. Att få i hop armeringen på lämpligt avstånd till formen var ett elände. Jag hade heller ingen riktig plan utan knåpade i hop diverse byglar och vinklar jag hade över. Nu sitter den åtminstone fast genom klämning med distanser av betong. Nu ska jag bara hitta en bra plats att ställa formen på och låsa med reglar runtom.

• Formar och armering för en betongtrappa i byggprojekt, omgiven av olika verktyg och en dammsugare.
    Skapa konto
  • Byggplats med form för betonggjutning, omgiven av trästöd och verktyg. En presenning täcker delvis konstruktionen.
    Skapa konto
  • Form med armering av järnstänger och buntband, redo för gjutning, på marken vid ett byggprojekt, omgiven av grus och jord.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Normalt släpper man ut dom liggande reglarna och lägger dom omlott med en stående låsbräda i innerhörnet som bildas på detta sätt.
Det kommer gå bra men jag vet hur gjutfrossan kan spela med känslorna.
Lycka till nu och kom ihåg att det är lätt att bearbeta betongen när den är mjuk och ett helsike när den är hård

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.