Ja du fyller uppifrån. Ibland får man göra hål i flytbrädan för att få in vibben
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja du fyller uppifrån. Ibland får man göra hål i flytbrädan för att få in vibben
Tack för svar. Det kanske är något jag skulle förbereda. Hur stora och täta hål skulle du rekommendera?
 
Allt är beroende på storlek på vibb. Normalt avstånd är 10x diametern på vibben
 
  • Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Allt är beroende på storlek på vibb. Normalt avstånd är 10x diametern på vibben
Jag hyr vibben, den är kanske 40mm. Halva flytbrädan är under den nedersta liggande 95*45an. Ska jag borra en rad hål precis utanför regeln, typ cc 400mm?

Hur gör man för att undvika att får 12mm runda upphöjningar i varje hål?
 
  • Armeringsjärn och snickeriform vid gjutning, med träreglar och isoleringsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Det är nackdelen med flytbräda och hål. Det kommer jäsa upp betong i hålen som får slipas bort. Du kan chansa utan hål. Risken är gjutsår men det gör du även med hål.
Att gjuta allt i ett svep är riskabelt men lyckas du blir det jäkligt bra
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är nackdelen med flytbräda och hål. Det kommer jäsa upp betong i hålen som får slipas bort. Du kan chansa utan hål. Risken är gjutsår men det gör du även med hål.
Att gjuta allt i ett svep är riskabelt men lyckas du blir det jäkligt bra
Allt ska ju ändå slipas. Helt klart hög risk på detta projekt. Framförallt iom att jag är helt nybörjare. Eller var innan jag gör förra badet. Att gjuta allt i ett svep, och samtidigt som bänken i andra badet, gör även att det blir ekonomiskt försvarbart.

Jag tänker att jag för spackla de hål som blir under flytbrädan. Jag ska ändå spackla kring ingjutningsdetaljerna för jag medvetet sparade ett utrymme för det. Ska tydligen bli extra tätt då.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Det går även frammåt med bänken i det större badet. Under cellplasten har jag borrar några dräneringshål som säkerhetåtgärd och sett till är det är fritt mot bakre väggen. Det blir dubbel armering med fogband från Synkoflex och tillhörande primer för montering på brunnen betong. Och så tät färg på det. Jag känner mig hyffsat trygg i att det ska fungera.

Cellplasten är limmad med montagelim mot golvet och skum mellan skivorna. För att den säkert inte ska flyta ska jag även täcka med plast och tejpa mellan plast och betong.

Bänken blir 80 cm djup, 50 cm under kantstenen. För att inte krångla till tätningen och formsättningen kommer jag att gjuta en liten trappa med två steg separat och ställa löst på bänken.
 
  • Bänk under konstruktion i större bad, gjord av vit cellplast med dräneringshål, armering och fogband, täckt av plast; omgiven av betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Nu är armeringen av bänken på plats. Det tog en hel dag och 4 tuber ankarmassa. Fogbandet jag hade över från förra gjutningen räckte precis.

Jag valde att använda hela blockade järn mellan golv och vägg. En poäng med det är att jag har 50 distanser under nedre armeringen som låser cellplasten, om den mot förmodan skulle få för sig att flyta. Nu tror jag att det är helt orimligt eftersom jag både limmat cellplasten ordentligt och plastat med tejp mellan plast och betong.
 
  • Armeringsjärn på plats för en betongbänk, omgiven av betongväggar och cellplastblock, med verktyg liggande ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armering med galler och distanser på cellplastbänk för byggprojekt, med inslagen ankarmassa och plastade cellplastblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsjärn placerade på en byggarbetsplats för gjutning av bänk, med cellplast och distanser synliga under nätet på en konkret yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggkonsult89 och 3 till
  • Laddar…
De här två pansarvagnarna kommer vara något arkeologerna hittar om 1500 år 😁

Ambitiöst och välarbetat 💪
 
  • Gilla
  • Haha
a_c och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är nackdelen med flytbräda och hål. Det kommer jäsa upp betong i hålen som får slipas bort. Du kan chansa utan hål. Risken är gjutsår men det gör du även med hål.
Att gjuta allt i ett svep är riskabelt men lyckas du blir det jäkligt bra
Jag funderar fortfarande på det här med flytbrädan och huruvida betongen kommer att flyta ut under den. Jag har 22 cm flytbräda. Är inte det kanske lite? Om tumregeln är 1/3 av höjden borde det ju kunna bli betydligt mer.

Vad ska jag tänka på när jag hyr vibben? Jag gjorde väggen 185 mm med (teoretiskt) 70 mm tomrum mellan inner och yttre liggande armering.
 
Ingen batteridriven hobbygrej bara. 50mm vibb borde bli bra.
Flytbrädan hänger ju helt på hur mycket betongen flyter ut. Stabbigare betong innebär mer svårjobbat men stabiliserar sig fortare.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ingen batteridriven hobbygrej bara. 50mm vibb borde bli bra.
Flytbrädan hänger ju helt på hur mycket betongen flyter ut. Stabbigare betong innebär mer svårjobbat men stabiliserar sig fortare.
Tack för svar. Hobbygrejer är inte aktuellt utan det blir att hyra från proffssegment. Jag kommer att köra med S5 och lägga i lite luckor i golv och bänkar under gjutningen. Allt ska slipas innan målning.

Givet dessa förutsättningar, hur skulle du bedöma sannolikheten för att det faktiskt kommer att fungera med hyffsat resultat? Du nämnde hål i flytbrädan med cc vibben*10. Jag tycker att det låter onödigt med 50mm vibb och 200 mm flytbräda.

Jag hittar ingen bra information alls på nätet om att gjuta med hängform eller med flytbräda, vilket jag tycker är märkligt. Kanske får göra en egen tråd om detta den som kan indexera på google på dessa sökord.
 
Spontant så är S5 alldeles för lös för det du tänker gjuta. Trappor brukar jag gjuta i S3.
Hålen i flytbrädan behövs kanske inte om du är säker på att du får ut luften
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Spontant så är S5 alldeles för lös för det du tänker gjuta. Trappor brukar jag gjuta i S3.
Hålen i flytbrädan behövs kanske inte om du är säker på att du får ut luften
Intressant. Jag tänkte ta s5 för att maximera chansen att det flyter och att jag blir av med luften. Har som sagt luckor att lägga och låsa i både golv och bänkar. Så jag får för mig att det kommer att fungera med S5. Men allt är rena gissningar
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
P
N nybyggarn3 skrev:
Intressant. Jag tänkte ta s5 för att maximera chansen att det flyter och att jag blir av med luften. Har som sagt luckor att lägga och låsa i både golv och bänkar. Så jag får för mig att det kommer att fungera med S5. Men allt är rena gissningar
Väldigt intressant att följa ditt projekt.
Jag skulle bjuda in @Matti_75 på "gjutarfest" om du bor skapligt nära Örebro. Kul att se er konversation där ni båda skriver så en novis som jag förstår vad ni menar. (Tror jag iaf..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.