Matti_75 Matti_75 skrev:
Normalt släpper man ut dom liggande reglarna och lägger dom omlott med en stående låsbräda i innerhörnet som bildas på detta sätt.
Det kommer gå bra men jag vet hur gjutfrossan kan spela med känslorna.
Lycka till nu och kom ihåg att det är lätt att bearbeta betongen när den är mjuk och ett helsike när den är hård
Aha, det hade ju varit smart. Tyvärr sent nu. Jag ska göra om de nedre varven längre och fler klossar och mer skruv.

Jag fick även lite ångest över avståndet från mitt nedre formstag till den undre horisontella regeln, som är ca 30 cm på utsidan. Jag borrade från insidan och tyckte att dom satt långt ner, men på utsidan är är ju väggen längre.

Tror du detta kan vara ett problem? Väggen är 80 cm hög
Jag funderar på att byta ut dubbeloxarna till 45*120 för att vinna lite mer styvhet.

• Formvirke för konstruktion, trä- och metallstöd sammanfogar delar med skruvar, skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer att hålla med c/c 300mm.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Nu är vikterna på plats. Blev nog inte riktigt 1000kg per sida men inte jättelångt ifrån. Med den planerade gjutpausen på minst en timme innan de högre väggarna gjuts är jag inte speciellt orolig för att formen ska flyta.

• Stenplattor och en plastbalja fylld med material på en träform vid ett husbygge, använda som vikter för att stabilisera konstruktionen.
    Skapa konto
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker formen ser väldigt tilltagen ut, men kan inte kommentera lyftkraften, utan bara det andra.
När vi gjöt grundmuren till vårt hus formade vi bara med 15mm plywood och 45x95 reglar och sen hemmagjorda byglar som höll formen på plats. Det var 1,25m högt på bilden.
Form för gjutning av grundmur med 15mm plywood och 45x95 reglar, förstärkt med hemmagjorda byglar, cirka 1,25m hög. Omgiven av tegelstenar.
Skapa konto
Grå betongmur på byggarbetsplats med träställning och elskåp inpå regnig dag, omgiven av grönska och äldre byggnader i bakgrunden.
Skapa konto

Lycka till med gjutningen, det kommer säkert gå klockrent.

Då var det äntligen gjutet så man kan sova om nätterna igen:)

Det gick helt planenligt utan minsta tendens till problem. Vi började nerifrån med att fylla golvet under flytbrädan. Sen la jag igen luckorna och vi fortsatte uppåt med bänkarna, på en gång. Där efter gjöt vi övriga gjutningar och tog en längre kaffepaus, innan vi avslutade med väggarna i spabadet.

Det kändes som att det flöt ut fint under flytbrädan. Det ska bli mycket spännande att riva formen. Först ska allt vara täckt i ca 14 dagar för att minska risken att det spricker av uttorkning.

• Gjuten betongstruktur för ett spabad, omgiven av träformar och arbetsmaterial, med en byggnad i bakgrunden under ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gjutform med armeringsjärn fylld med betong under ett pågående byggprojekt.
    Skapa konto
  • En man arbetar vid ett träbeklätt betonggjutningsprojekt nära vatten, med utrustning och material staplade runt omkring.
    Skapa konto
  • Formsättning med nygjuten betong, trästöd och verktyg i ett spabadprojekt.
    Skapa konto
  • Person i arbetskläder arbetar med betonggjutning vid spabadbygge, omgiven av träformar och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Nyss gjuten betongplatta med form av trä, placerad på grusig mark, en del av ett spabadprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Blomla och 18 till
  • Laddar…
Alltid kul med bilder!
Roligt att höra att det gick bra med gjutningen och bra att du har tålamodet att vänta 14 dagar med att riva formen, det känns bra!
Koppla av lite under helgen om du kan....

K
Nu kommer ju vi andra behöva sitta på spänn i 14 dagar…

Men vad skönt att det gick bra!

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Risken med att vänta så länge är att formen brinner fast.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Risken med att vänta så länge är att formen brinner fast.
Aha. Är det ett stort problem? Jag kommer att få pulverisera formen ändå då jag byggt den med skruvar från alla håll. Och allt ska slipas innan målning.

Bör jag riva den tidigare ändå och täcka med plast i stället?

Edit: jag glömde helt att olja formen

K
Kan väl vara täckt med plast och fuktas ändå även fast formen är riven? Ska det typ inte uppnå 5MPa eller nått sånt bara, vilket beroende på temp och betongsort, tar ett antal dagar bara..?

Riv den idag o blöt den ordentligt sedan se till att hålla den fuktig antingen med plast eller vatten.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Riv den idag o blöt den ordentligt sedan se till att hålla den fuktig antingen med plast eller vatten.
Kan man riva formen redan efter ett dygn?

Anledningen till att vänta är att lathet. Det kändes som ett enkelt sätt att hålla betongen fuktig, att bara täcks krönet.

Men jag får kanske tänka om.

Ja det håller. Vi river form dagen efter även på vintern.

Ja vi rev också formen dagen efter. Inga konstigheter.

P
Det verkar som du får ta fram kobenet o riva formen idag,vi väntar spänt på bilder!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.