89 890 läst ·
318 svar
90k läst
318 svar
Gjuta mindre pool i vattentät betong
Aha, det hade ju varit smart. Tyvärr sent nu. Jag ska göra om de nedre varven längre och fler klossar och mer skruv.Matti_75 skrev:
Normalt släpper man ut dom liggande reglarna och lägger dom omlott med en stående låsbräda i innerhörnet som bildas på detta sätt.
Det kommer gå bra men jag vet hur gjutfrossan kan spela med känslorna.
Lycka till nu och kom ihåg att det är lätt att bearbeta betongen när den är mjuk och ett helsike när den är hård
Jag fick även lite ångest över avståndet från mitt nedre formstag till den undre horisontella regeln, som är ca 30 cm på utsidan. Jag borrade från insidan och tyckte att dom satt långt ner, men på utsidan är är ju väggen längre.
Tror du detta kan vara ett problem? Väggen är 80 cm hög
Jag funderar på att byta ut dubbeloxarna till 45*120 för att vinna lite mer styvhet.
Nu är vikterna på plats. Blev nog inte riktigt 1000kg per sida men inte jättelångt ifrån. Med den planerade gjutpausen på minst en timme innan de högre väggarna gjuts är jag inte speciellt orolig för att formen ska flyta.
Jag tycker formen ser väldigt tilltagen ut, men kan inte kommentera lyftkraften, utan bara det andra.
När vi gjöt grundmuren till vårt hus formade vi bara med 15mm plywood och 45x95 reglar och sen hemmagjorda byglar som höll formen på plats. Det var 1,25m högt på bilden.
Lycka till med gjutningen, det kommer säkert gå klockrent.
När vi gjöt grundmuren till vårt hus formade vi bara med 15mm plywood och 45x95 reglar och sen hemmagjorda byglar som höll formen på plats. Det var 1,25m högt på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lycka till med gjutningen, det kommer säkert gå klockrent.
Då var det äntligen gjutet så man kan sova om nätterna igen
Det gick helt planenligt utan minsta tendens till problem. Vi började nerifrån med att fylla golvet under flytbrädan. Sen la jag igen luckorna och vi fortsatte uppåt med bänkarna, på en gång. Där efter gjöt vi övriga gjutningar och tog en längre kaffepaus, innan vi avslutade med väggarna i spabadet.
Det kändes som att det flöt ut fint under flytbrädan. Det ska bli mycket spännande att riva formen. Först ska allt vara täckt i ca 14 dagar för att minska risken att det spricker av uttorkning.
Det gick helt planenligt utan minsta tendens till problem. Vi började nerifrån med att fylla golvet under flytbrädan. Sen la jag igen luckorna och vi fortsatte uppåt med bänkarna, på en gång. Där efter gjöt vi övriga gjutningar och tog en längre kaffepaus, innan vi avslutade med väggarna i spabadet.
Det kändes som att det flöt ut fint under flytbrädan. Det ska bli mycket spännande att riva formen. Först ska allt vara täckt i ca 14 dagar för att minska risken att det spricker av uttorkning.
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Alltid kul med bilder!
Roligt att höra att det gick bra med gjutningen och bra att du har tålamodet att vänta 14 dagar med att riva formen, det känns bra!
Koppla av lite under helgen om du kan....
Roligt att höra att det gick bra med gjutningen och bra att du har tålamodet att vänta 14 dagar med att riva formen, det känns bra!
Koppla av lite under helgen om du kan....
Aha. Är det ett stort problem? Jag kommer att få pulverisera formen ändå då jag byggt den med skruvar från alla håll. Och allt ska slipas innan målning.Matti_75 skrev:
Bör jag riva den tidigare ändå och täcka med plast i stället?
Edit: jag glömde helt att olja formen
Kan man riva formen redan efter ett dygn?Matti_75 skrev:
Anledningen till att vänta är att lathet. Det kändes som ett enkelt sätt att hålla betongen fuktig, att bara täcks krönet.
Men jag får kanske tänka om.