Nu är alla formar rivna. I det stor hela är jag nöjd med resultatet. Slipning blir nog tidigast om 14 dagar då det är för mycket annat nästa helg. I väntan på det ska jag försöka få till några slags tak över lilla badet och täcka det större tätare och köra värme och avfuktare.

Jag tror inte att det framgår av tråden men ett utav syftena med att gjuta i betong är att kunna använda baden som avdelare i slänten mellan huset och stranden. Just nu ser det förjävligt ut med fristående betongklossar men jag tror att det finns potential att bli riktigt bra. Nästa steg där är att beställa poolsarg, marksten och mursten i skiffer från Offerdal.

• Betongbassänger under konstruktion med utsikt över en strand och hav. En täckt struktur och byggmaterial är synliga runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongstrukturer under uppbyggnad, delvis täckta av en presenning, omgivna av grus med byggverktyg och material runtomkring.
    Skapa konto
  • Betongkonstruktion med former borttagna, möjlig framtida avdelare i slänt. Omgiven av byggutrustning och natur.
    Skapa konto
  • Gilla
AXS och 11 till
  • Laddar…
Nu börjar det även vara dags att fixa teknikrum till det lilla badet som ska vara varmt året runt. Det blir nedsänkt i marken och det lutar åt att gjuta en isolerad platta och mura väggar av leca. Det är dock lite dåligt med plats mellan badet och altanen framför huset. Eller rättare sagt är det en slänt i vägen som redan är väldigt brant, som jag inte vet om jag törs göra mycket brantare under tiden jag bygger teknikrumet.

Jag har fortfarande inte bestämt vad jag ska ha för filter och övriga grejer. Jag vill ha fräscht vatten och glesa byten, framförallt på vintern. Backspolning kommer att vara besvärligt vintertid men inte omöjligt.

Jag är nyfiken på vad @LeffeMejsel använder för filter? Samt hur teknikrummet är dimensionerat? Och givetvis alla andra tips och synpunkter.

• Grå slänt mellan hus och ett täckt område, troligtvis teknikrum. Slänten är brant och fylld med grus, en gul slang löper tvärs över.
    Skapa konto
K
N nybyggarn3 skrev:
Nu börjar det även vara dags att fixa teknikrum till det lilla badet som ska vara varmt året runt. Det blir nedsänkt i marken och det lutar åt att gjuta en isolerad platta och mura väggar av leca. Det är dock lite dåligt med plats mellan badet och altanen framför huset. Eller rättare sagt är det en slänt i vägen som redan är väldigt brant, som jag inte vet om jag törs göra mycket brantare under tiden jag bygger teknikrumet.

Jag har fortfarande inte bestämt vad jag ska ha för filter och övriga grejer. Jag vill ha fräscht vatten och glesa byten, framförallt på vintern. Backspolning kommer att vara besvärligt vintertid men inte omöjligt.

Jag är nyfiken på vad @LeffeMejsel använder för filter? Samt hur teknikrummet är dimensionerat? Och givetvis alla andra tips och synpunkter.
Har murat med både Leca och skalblock, och är det en mur som får marktryck på sig föredrar jag skalblocken alla dagar i veckan. Både Finja och Benders har skalblock.

Leca kanske funkar om estetiken inte är viktig, då puts på Leca spricker direkt. Men kör du Leca hade jag nog valt eco blocken och ändå fyllt dom med armering och lite betong, så då kan man ta skalblocken direkt.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Varför överger du betongen? Gjut den och den håller för evigt

Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför överger du betongen? Gjut den och den håller för evigt
Jag börjar nog luta över mot det. Det var nog mest att jag var så sjukt less när efter att sista svängen:) Jag har allt utom betong och kanske lite armering över så det blir nog billigast också.

Denna gång måste jag handblanda. Hur tun kan man göra en 1 meter hög vägg som ska fyllas mot på utsidan? Och hur armerar man en sådan? För bästa isolering av badet som ska vara spavarmt på vintern skulle vilja isolera badetsvägg med 100 mm cellplast innan och gjuta teknikrummet tre väggar mot cellplasten. Tror du det kan hålla?

Redigerat:
150mm tjock skulle jag satsa på. B-järn upp från plattan och mattor i väggarna. Isoleringen lägger du mot formen och gjuter fast den

Matti_75 Matti_75 skrev:
150mm tjock skulle jag satsa på. B-järn upp från plattan och mattor i väggarna. Isoleringen lägger du mot formen och gjuter fast den
Tack för svar! Dubbel armering i väggen då? Jag har mycket 8150 matta över som jag skulle kunna använda. Kör man utan liggande järn i väggen då? Jag har även rätt många 12 mm 70*70 järn kvar till hörn. Dock inte c-järn till krönet, så det måste jag fixa, samt B järn till vägg.

Och vad tror du om att inte fästa armering i poolväggen utan isolera hela den och gjuta mot cellplast?

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Kan du inte bara använda poolväggen som en av dina väggar?
Dubbelarmering i väggen. Vad ska ha för tak? C byglar i toppen känns överkurs.
Du behöver inga liggande järn utan endast mattorna

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Vad det gäller rening i spabad skulle jag köra med vanliga spafilter. Ska du backspola ett sandfilter, även ett litet, från badet så ryker ju minst 100 liter vatten och då är det nog stor risk att du hamna under skimmernivå i ett så litet bad.

Tror dessutom att sandfilter inte kanske är optimalt för fett med varmt vatten eftersom fett då tränger längre ner i sanden och blir svårare att skölja ur...

Matti_75 Matti_75 skrev:
Kan du inte bara använda poolväggen som en av dina väggar?
Dubbelarmering i väggen. Vad ska ha för tak? C byglar i toppen känns överkurs.
Du behöver inga liggande järn utan endast mattorna
Det är planen. Samma princip som för andra badet. Då gjöt jag direkt mot poolväggen och fäste liggande armering med ankarmassa. Denna gång skulle jag dock vilja ha obruten cellplast på väggen och gjuta mot cellplasten. Det bör väl fungera?

Vad skulle du föreslå för avstånd mellan B järnen som går upp i väggen? Kan man komma undan med enkel armering i plattan?

Taket blir en lucka som kommer i marknivå eller en liten bit över. Har inte kommit så långt i planeringen ännu.

• Betongkonstruktion täckt med en presenning, förberedd för gjutning. Verktyg och material ligger runt byggplatsen bland grus och stenar.
    Skapa konto
anders07 anders07 skrev:
Vad det gäller rening i spabad skulle jag köra med vanliga spafilter. Ska du backspola ett sandfilter, även ett litet, från badet så ryker ju minst 100 liter vatten och då är det nog stor risk att du hamna under skimmernivå i ett så litet bad.

Tror dessutom att sandfilter inte kanske är optimalt för fett med varmt vatten eftersom fett då tränger längre ner i sanden och blir svårare att skölja ur...
Tack för svar. Jag misstänker att det kommer att landa där. Har du något förslag på vad man ska satsa på för grejer?

Inte större än så där så kan du köra med 100mm väggar med enkelt nät. Du behöver bara enkelt nät i plattan också.
Vill du kan du bocka upp nätet i väggen annars räcker det med enkelt b-järn c/c300.
Om du vill fästa ihop dessa genom cellplasten så använder du bara rostfri gängstång m8 som du fäster i poolen med slagankare.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Inte större än så där så kan du köra med 100mm väggar med enkelt nät. Du behöver bara enkelt nät i plattan också.
Vill du kan du bocka upp nätet i väggen annars räcker det med enkelt b-järn c/c300.
Om du vill fästa ihop dessa genom cellplasten så använder du bara rostfri gängstång m8 som du fäster i poolen med slagankare.
Mycket mer än så ryms inte och behövs knappast heller. Det skulle vara väldigt skönt att komma undan med 100mm platta och vägg med tanke på att det ska blandas och flyttas för hand. Rostfri gängstång låter smart.

Mattan jag har över är 8 mm och jag tycker inte att den inbjuder till bockning. Jag tror att jag beställer några färdiga b-järn från den lokala leverantören. Onödigt kan tyckas men jag betalar mindre för bockade detaljer än för raka järn i Bygghandeln.

Hur mycket ska man armera hörnen I detta scenario?

Ett järn per järn i nätet

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:

Sandfilter med filterglas kanske kan vara något? Kräver mindre vatten för backspolning om jag förstår det rätt. Angående Skimmernivå så är det inget problem då jag har utloppet ganska långt ner i badet. Jag kan säkert tömma minst 500 liter utan problem.

Igentligen är det kanske inte mängden vatten vid varje backspolning som är mest kritiskt utan tiden mellan. När man väl krånglat igång påfyllningen spelar det inte så stor roll hur många liter man fyller. Jag har kämpat på med ett uppblåsbart bad sista åren så erfarenhet av att handskas med vattenslang på vintern finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.