89 784 läst ·
318 svar
90k läst
318 svar
Gjuta mindre pool i vattentät betong
Det går inte att använda flytspackel utomhus då? Tänker på golvet.N nybyggarn3 skrev:Nu har jag kört kanske 5h. Det är till och med drygare än jag hade trott. Tyvärr tandar det någon liten millimeter i rätt många skivskarvar. Även om det inte är mycket är det helt hopplös att slipa ner betongen för att få det plant.
Lösning tror jag är att första ta ner skarvarna utan stödring. Då går det att slipa ihop ytorna lite mer mer lokalt, vilket går betydligt snabbare. Denna lilla vågigheten som det medför kommer inte att märkas. Dock är det ett riktigt prestationsarbete då minsta vingel för att skivan skär ner.
Sen är golvet ett elände i sig eftersom det är mer gropigt. Man skulle kanske ha glättat ytan minutiöst. Eller hyrt en riktig golvslip.
Just nu känns det rätt tröstlöst och jag svär lite för mig själv att jag inte bara köpte några termoblock och en liner. Jag hoppas det känns annorlunda på söndag.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Precis , ja så klart de kan gräva lite , men som sagt kör lugnt å fint så ska du få detta kanon ska du seN nybyggarn3 skrev:Justerar man alltså ber metallringen när man håller slipen mot betongen? Hela vägen mot underlaget?
Det stora riskerna är ändå när jag kör mot vägg eller golv, utan ringen med uppvikt borste. Dock är jag väldigt imponerad över hur extremt nära mötande yta man kan komma. Och förvånad över hur jobbigt det är på väggarna.
Såg du tråden jag länkade till tidigare, då jag slipat mitt golv? Jag tog 2-5mm på flera kvadratmeter på ett par timmar.
Om du hållit på i 5h och tycker det avverkar dåligt så skulle jag gissa att du har fel slipskål. Det finns många modeller, och om du hyrt maskin är risken att du fått någon som är avsedd för att riva fix eller annat. Jag hyrde fabrikatet Flex och det slutade faktiskt med att jag att jag köpte en billig på biltema och testade eftersom det var helg. Denna avverkade otroligt bra. Jag hittar tyvärr inte den produkten på Biltema Sverige längre, men det var denna https://www.biltema.no/en-no/tools/cutting/diamond-cutting-discs/diamond-grinding-wheels-2000019635
Min erfarenhet var att det var lättare att jobba radiellt än axiellt, alltså att fräsa snarare än att slipa. Men det förutsätter att man skall avverka mycket, och kanske inte tillämpligt i ditt fall..
Om du hållit på i 5h och tycker det avverkar dåligt så skulle jag gissa att du har fel slipskål. Det finns många modeller, och om du hyrt maskin är risken att du fått någon som är avsedd för att riva fix eller annat. Jag hyrde fabrikatet Flex och det slutade faktiskt med att jag att jag köpte en billig på biltema och testade eftersom det var helg. Denna avverkade otroligt bra. Jag hittar tyvärr inte den produkten på Biltema Sverige längre, men det var denna https://www.biltema.no/en-no/tools/cutting/diamond-cutting-discs/diamond-grinding-wheels-2000019635
Min erfarenhet var att det var lättare att jobba radiellt än axiellt, alltså att fräsa snarare än att slipa. Men det förutsätter att man skall avverka mycket, och kanske inte tillämpligt i ditt fall..
Hej,D David_Berglund skrev:Såg du tråden jag länkade till tidigare, då jag slipat mitt golv? Jag tog 2-5mm på flera kvadratmeter på ett par timmar.
Om du hållit på i 5h och tycker det avverkar dåligt så skulle jag gissa att du har fel slipskål. Det finns många modeller, och om du hyrt maskin är risken att du fått någon som är avsedd för att riva fix eller annat. Jag hyrde fabrikatet Flex och det slutade faktiskt med att jag att jag köpte en billig på biltema och testade eftersom det var helg. Denna avverkade otroligt bra. Jag hittar tyvärr inte den produkten på Biltema Sverige längre, men det var denna [länk]
Mitt stål har tänderna rakt ner. Det avverkar väldigt snabbt om man råkar vicka på maskinen utan stödring. Betydligt mindre när man nöter på pant. Men det går väl hyffsat frammåt.
Jag har dock insett att jag inte kommer att hinna allt i helgen. Så förhoppningen nu är att hinna alla väggar, vinklar och golvet närmast väggen. Sen får det nog bli att hyra någon slags golvslip för de sista typ 7 M2 golv. Ytan är bara slodad och på sina ställen är det rätt gropigt.
Så frågan är vad man ska satsa på då. Gärna något hjälpligt lätt och smidigt då den ska ner i poolen. Dock lär jag få be om hjälp att lyfta med traktor ändå.
Trots att slipningen inte är färdigt går tankarna redan mot spackling. Väggarna som såg så fina ut innan slipning visade sig vara fulla av porer och små håligheter. Jag vet inte om vi gjort något fel eller om det är normalt. Jag tycker att vi vibbade ordentligt och fyllde i ganska många låga pallar. Jag tycker mig också se skillnad mellan poolens väggar och bänkens framkant. Den senare är sämre. Den första är gjuten med S5 och den andra med S4.
Tanken var är spackla med epoxispackel men jag tror det blir för drygt, och väldigt dyrt. Den ska, enligt databladet, läggas "vått i vått" med tillhörande 2k primer. Det lär bli ett väldans mätande/vägande och blandande.
Jag vet att andra använt cementbaserade spackel i kombination med rust oleums färgsystem, som jag tänkte använda. Nu hittar jag inte år tråden på ett annat forum men jag har för mig att det var något från Ardex.
Bra vore om det gick att lägga i stora och små porer och även som en liten fas i vinkel mellan golv och vägg. Gärna utan primer för att inte riskerar att det inte blir något knas med rester och färgsystemet.
Om någon har några tipps kring detta mottas de tacksamt!
Tanken var är spackla med epoxispackel men jag tror det blir för drygt, och väldigt dyrt. Den ska, enligt databladet, läggas "vått i vått" med tillhörande 2k primer. Det lär bli ett väldans mätande/vägande och blandande.
Jag vet att andra använt cementbaserade spackel i kombination med rust oleums färgsystem, som jag tänkte använda. Nu hittar jag inte år tråden på ett annat forum men jag har för mig att det var något från Ardex.
Bra vore om det gick att lägga i stora och små porer och även som en liten fas i vinkel mellan golv och vägg. Gärna utan primer för att inte riskerar att det inte blir något knas med rester och färgsystemet.
Om någon har några tipps kring detta mottas de tacksamt!
Redigerat:
Nu har jag pratat med en säljare på Ardex. Dom rekommenderar Ardex E46 med tillsats E100. Enligt honom ska det fungera både till att fylla porer och spackla en fas i vinkel mellan golv och vägg. Utan primer mot fuktade ytor. Jag tycker det låter som en bra lösning.
Ardex a46 och e100 skulle det stå.
Så här ser väggen ut efter slipning. En hel del porer/gropar som behöver fyllas. Innan det vore det bra att rengöra och öppna upp porerna som mycket det går. Jag funderar på om stålborste på borrmaskin eller vinkelslip kan vara ett bra hjälpmedel. Frågan är vilken typ av borste? Eller om det finns bättre knep att ta till.
Så här ser väggen ut efter slipning. En hel del porer/gropar som behöver fyllas. Innan det vore det bra att rengöra och öppna upp porerna som mycket det går. Jag funderar på om stålborste på borrmaskin eller vinkelslip kan vara ett bra hjälpmedel. Frågan är vilken typ av borste? Eller om det finns bättre knep att ta till.
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Jag tycker att det verkar vara överkurs att gå så långt, men med det sagt:
Jag skulle undvika roterande stålborstar, de når inte ner i porositeterna och de släpper alltid borst.
Det som kan vara viktigt är att få bort slipdamm i hålen, jag skulle blåsa på med en högtryckstvätt om jag hade det problemet.
Jag skulle undvika roterande stålborstar, de når inte ner i porositeterna och de släpper alltid borst.
Det som kan vara viktigt är att få bort slipdamm i hålen, jag skulle blåsa på med en högtryckstvätt om jag hade det problemet.
Hej,G Gillar att bygga skrev:Jag tycker att det verkar vara överkurs att gå så långt, men med det sagt:
Tack för svar. Högtryckstvätt har jag inte tänkt på. Jag vill ju inte tillföra fukt i betongen, men det kanske inte är ett problem om man tar bort vattnet snabbt?
Jag måste också få ut vattnet. Poolen har inget avlopp i botten.
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Använd den grovdammsugare som du sannolikt redan har, annars är detta ett mycket bra tillskott till verktygsarsenalen!
Om du vill få till en yta som påminner om betong så är microcement ett bra alternativ. Det är helt tätt och något elastiskt. Har själv gjort en betongpool med grå microcement och är mycket nöjd.J Jstjerna skrev:Hoppas du får några vettiga svar. Vi har varit inne på målning men man har ju sett många äldre målade pooler med flagnande färg, verkar vara svårt att få bukt med. Men är epoxi det bästa alternativet? Jag tänker att det hade varit bra med någon färg som är lite elastisk, om det blir sättningar eller sprickor i betongen antar jag att epoxin också spricker? Annars verkar den ju optimal för att hålla mot vatten och kemikalier.
Har du räknat på vad det kommer kosta att måla? Ska du måla själv?
Vi kommer ha samma design som er pool med sittbänk fast 3 meter bred och 4,5 meter lång. Har som sagt inte forskat så mycket kring epoxi, har bara hört att alla säger att det är dyrt men det är ju det mesta med pool.
Hej,M moggen skrev:
Det är inte målet. Jag vill bara spackla så att det håller. Sen ska jag måla. Jag tror på Ardex produkter för detta ändamål.