89 876 läst ·
318 svar
90k läst
318 svar
Gjuta mindre pool i vattentät betong
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Jag skulle skaffa en patronfilterenhet av bra kvalitet och lämplig storlek för din vattenvolym. Filterpatronerna kan man rengöra själv många gånger och blir därför inte dyra i det långa loppet. Dessutom får du bra koll på vilka föroreningar som alstras när du öppnar upp för inspektion eller filtertvätt och förlorar nästan inget vatten när du gör detta.
Med ett sandfilter så är bökigt att byta sanden om det skulle behövas på grund av hudfetter och kanske också solkrämer etc. i vattnet. Ett filter med glasmedia har samma risk och bök, men en betydligt högre kostnad för filtermaterialet. Dessutom skulle jag inte vilja spola bort en hel massa varmvatten vid varje backspolning, det kostar en del att värma upp påfyllnadsvattnet.
Med ett sandfilter så är bökigt att byta sanden om det skulle behövas på grund av hudfetter och kanske också solkrämer etc. i vattnet. Ett filter med glasmedia har samma risk och bök, men en betydligt högre kostnad för filtermaterialet. Dessutom skulle jag inte vilja spola bort en hel massa varmvatten vid varje backspolning, det kostar en del att värma upp påfyllnadsvattnet.
Jag har kört med 35 kg sandfilter med glas till min badtunna i snart fem år. Alltid kristallklart vatten.
Nu badar jag inte jätteofta. Men jag tycker det är supersmidigt att backspola när jag väl gör det. Sen att jag kanske behöver fylla på med 150/200 liter anser jag bara vara bra för vattnet så det det kommer in lite nytt fräscht vatten för att balansera upp alla kemikalier.
Nu badar jag inte jätteofta. Men jag tycker det är supersmidigt att backspola när jag väl gör det. Sen att jag kanske behöver fylla på med 150/200 liter anser jag bara vara bra för vattnet så det det kommer in lite nytt fräscht vatten för att balansera upp alla kemikalier.
Tack för synpunkterna. Jag har kikat runt lite efter filterhus för patronfilter men tycker att det är svårt att vet vad man ska satsa på. Utbudet är inte jättestort då de mest används i kompletta spabad.G Gillar att bygga skrev:Jag skulle skaffa en patronfilterenhet av bra kvalitet och lämplig storlek för din vattenvolym. Filterpatronerna kan man rengöra själv många gånger och blir därför inte dyra i det långa loppet. Dessutom får du bra koll på vilka föroreningar som alstras när du öppnar upp för inspektion eller filtertvätt och förlorar nästan inget vatten när du gör detta.
Tack för input. Kör du badtunnan säsongsvis eller året om? Hur ofta ungefär behöver du backspoola?O oddiq skrev:Jag har kört med 35 kg sandfilter med glas till min badtunna i snart fem år. Alltid kristallklart vatten.
Tunnan finns på landet (Roslagen) vilket gör att jag inte är där vissa perioder. Vissa år har jag stängt av över vintern, men då oftast efter jul/nyår för att slippa ha igång det under de kallaste perioderna. Vintertid kör jag dock oftast inte värme, mer än lite underhållsvärme om det blir riktigt kallt. jag har en 3kw elpatron från Phalens. Pump och Elpatron styrs via shelly-brytare och en Homey. Allt står i ett teknikrum 15 meter från tunnan, med 50mm PEM-slang mellan teknikrum och tunna. Vet vi om att vi ska åka dit, startar jag upp värmen från distans och har 38 grader när vi kommer dit.N nybyggarn3 skrev:
Sommartid när vi är där hela tiden kanske jag backspolar var tredje vecka, men resten av året kanske en gång i kvartalet. Det beror som sagt mycket på hur ofta man badar.
Man kan nästan känna på trycket från utloppet (eller kolla på manometern när det är dags). En annan fördel är att när jag fyller tunnan så tar jag vatten från en gammal grävd brunn som inte används till något. Det vattnet är gulbrunt när det fylls på. Men stabilisera PH, chockklorering, en runda flockmedel så är det kristallklart efter ca två dygn. Då kör jag en ordentlig backspolning för att rensa filtret från smuts.
Har nu frågat runt till några företag jag hittade på nätet och fått lite olika tipps. Sandfilter med bollar var ett förslag. Ett annat förslag är denna: https://www.cfgroup.se/produkt/cf-patronfilter-12/
Jag har svårt att förstå vad som blir bäst. Jag misstänker att det kommer att behöva fyllas på i bland även på vintern. Dels för avdunstning i samband med bad men framförallt för att jag har barn som gillar att bada och inte sitter still. Om man ändå fått fram en slang ser jag inget någon större skillnad i att fylla några hundra liter extra.Dessutom inbillar jag mig att det fyller en funktion att byta delar av vattnet, alltså att det kan bli längre intervall mellan fullständiga vattenbyten.
Så litet sandfilter med glas eller patronfilter är frågan...
Jag har svårt att förstå vad som blir bäst. Jag misstänker att det kommer att behöva fyllas på i bland även på vintern. Dels för avdunstning i samband med bad men framförallt för att jag har barn som gillar att bada och inte sitter still. Om man ändå fått fram en slang ser jag inget någon större skillnad i att fylla några hundra liter extra.Dessutom inbillar jag mig att det fyller en funktion att byta delar av vattnet, alltså att det kan bli längre intervall mellan fullständiga vattenbyten.
Så litet sandfilter med glas eller patronfilter är frågan...
Skippa bollarna om du kör med sandfilter. Jag körde med det först, men uppgraderade till glas. Ett riktigt patrolfilter fungerar säkert bra det med. Men det ska rengöras. Minns mitt gamla intexfilter (betydligt enklare) när vi hade en ovanmark pool. Det var alltid fullt av gräs från ungarna.
Har du funderat på hur du ska värma upp badet?
Ja, bollar är inte aktuellt. Patron eller sandfilter med glas är alternativen jag väger mellan.O oddiq skrev:Skippa bollarna om du kör med sandfilter. Jag körde med det först, men uppgraderade till glas. Ett riktigt patrolfilter fungerar säkert bra det med. Men det ska rengöras. Minns mitt gamla intexfilter (betydligt enklare) när vi hade en ovanmark pool. Det var alltid fullt av gräs från ungarna.
Värme bli en elvärmare. Jag kar sneglat på pahlens 3kw.
Phalens är bra. En trefas. Tänk på att du behöver ha en tillräckligt bra fart på vattnet. Minst 90l / minut.
Jag kör antagligen med en alldeles för kraftig pump för min 1500 liters tunna. O ena sidan filtrerar den vattnet effektivt.
Jag kör antagligen med en alldeles för kraftig pump för min 1500 liters tunna. O ena sidan filtrerar den vattnet effektivt.
Tack för tipset. Min in/utlopp är dimensionerade för max 6m3 per h, så det blir att hitta en pump i närheten av det.O oddiq skrev:
Nu är helgen då det ska slipas här. Jag hämtade maskin och dammsugare i eftermiddags och körde i gång omgående. Jag kör med handhållen Festool och fein i hörnen.
En sak är säker och det är att det kommer att bli en dryg helg. Det kommer heller inte att bli perfekt resultat. Dels för att hörnen är hopplösa att få till perfekt och dels för att vingel på slipen kan ställa till det ordentligt. Alla praktiska tipps om hur man manövrerar en sån här maskin mottages tacksamt.
Jag började med bänken för att få öva i bekväma ställning. Där finns ett uppenbart problem som jag försökte fota. Det handla om sprickan där bänkens översida möter väggen. Jag tycker inte det ser bra ut. Min gissning är att det är ett ytligt fenomen, och jag har ju fogbanden i mitten av gjutningen, men jag tror inte att det blir bra att måla över skarven som den är nu. Jag fungerar på om jag kanske måste bila eller hugga bort en bit av bänken i vinkeln och spackla med epoxispackel eller liknande.
Alla tips mottages tacksamt.
En sak är säker och det är att det kommer att bli en dryg helg. Det kommer heller inte att bli perfekt resultat. Dels för att hörnen är hopplösa att få till perfekt och dels för att vingel på slipen kan ställa till det ordentligt. Alla praktiska tipps om hur man manövrerar en sån här maskin mottages tacksamt.
Jag började med bänken för att få öva i bekväma ställning. Där finns ett uppenbart problem som jag försökte fota. Det handla om sprickan där bänkens översida möter väggen. Jag tycker inte det ser bra ut. Min gissning är att det är ett ytligt fenomen, och jag har ju fogbanden i mitten av gjutningen, men jag tror inte att det blir bra att måla över skarven som den är nu. Jag fungerar på om jag kanske måste bila eller hugga bort en bit av bänken i vinkeln och spackla med epoxispackel eller liknande.
Alla tips mottages tacksamt.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Va lätt på handen och justera ner damm koppen ner till betongen , om de ligger högre än själva diamant klinga så är de lätt att komma i en vinkel och gräva ner sig lite
Justerar man alltså ber metallringen när man håller slipen mot betongen? Hela vägen mot underlaget?R Rickard.lj skrev:
Det stora riskerna är ändå när jag kör mot vägg eller golv, utan ringen med uppvikt borste. Dock är jag väldigt imponerad över hur extremt nära mötande yta man kan komma. Och förvånad över hur jobbigt det är på väggarna.
Nu har jag kört kanske 5h. Det är till och med drygare än jag hade trott. Tyvärr tandar det någon liten millimeter i rätt många skivskarvar. Även om det inte är mycket är det helt hopplös att slipa ner betongen för att få det plant.
Lösning tror jag är att första ta ner skarvarna utan stödring. Då går det att slipa ihop ytorna lite mer mer lokalt, vilket går betydligt snabbare. Denna lilla vågigheten som det medför kommer inte att märkas. Dock är det ett riktigt prestationsarbete då minsta vingel för att skivan skär ner.
Sen är golvet ett elände i sig eftersom det är mer gropigt. Man skulle kanske ha glättat ytan minutiöst. Eller hyrt en riktig golvslip.
Just nu känns det rätt tröstlöst och jag svär lite för mig själv att jag inte bara köpte några termoblock och en liner. Jag hoppas det känns annorlunda på söndag.
Lösning tror jag är att första ta ner skarvarna utan stödring. Då går det att slipa ihop ytorna lite mer mer lokalt, vilket går betydligt snabbare. Denna lilla vågigheten som det medför kommer inte att märkas. Dock är det ett riktigt prestationsarbete då minsta vingel för att skivan skär ner.
Sen är golvet ett elände i sig eftersom det är mer gropigt. Man skulle kanske ha glättat ytan minutiöst. Eller hyrt en riktig golvslip.
Just nu känns det rätt tröstlöst och jag svär lite för mig själv att jag inte bara köpte några termoblock och en liner. Jag hoppas det känns annorlunda på söndag.