89 876 läst ·
318 svar
90k läst
318 svar
Gjuta mindre pool i vattentät betong
Hej,J Jstjerna skrev:Okej jag har inte fått den avrådan annat än att det är viktigt med minst 5cm betong mellan armering och innervägg, men så är det väl oavsett tätskikt sedan! Jag tänker att skiter det sig så får vi också måla, eller i värsta fall sätta liner, det finns ju alltid en plan B och plan C 😀Vi kommer behandla med vattenglas när allt är gjutet och klart, kanske det hjälper lite.
Just det, det verkar helt riktigt. Jag var projektledare under renoveringen av en skola där det fanns en bassäng och då kom jag på just det du nämner, att man gjorde en ursparning runt detaljerna för att sedan fylla i med epoxi. Så jag ringde precis och pratade med han som ledde projektledningen för plattsättningen där och han sa just det att vi behöver göra en ursparning för att fylla med epoxi, sen ska den gå att putsa över.
Men då har du verkligen gjort din hemläxa, och bra tips med svällbanden! 😊
Tack! Ja det förstår jag, blir nog riktigt trevligt när allt är klart. När är målsättningen att fylla poolen? Fick förresten också tipset att provtrycka poolen med vatten innan man återfyller runt om, för att se om det läcker någonstans och då kan man injektera i sprickan utifrån utan att behöva tömma vattnet.
Jag har faktiskt mindre än 5 cm enligt tipps från den expert jag prata med.
Hur tätar du gjutskarven? Jag använde ett icke-svällande fogband från Synkoflex. Eftersom det sitter mellan inre och yttre armeringen så skyddar det ju inte alls inre armeringen. Så utan annan tätning så lär den rosta. Jag skulle definitivt ha gjutit med hängform om jag skulle ha naken betong.
Jag har också svårt att se hur du ska klara väggarna helt utan spackel. Jag tycker att vi var väldigt noga men har ändå mindre hål efter luftbubblor på sina ställen. Jag förväntar mig att hitta fler vid slipning.
Provfylla hade kanske varit smart men är för sent för mig. Jag får förlita mig på bra gjutskarv och hoppas på det bästa. Jag har svårt att se att det man med framgång skulle kunna täta muren.
Angående "provtryckning" har jag fortfarande utmärkta möjligheter att testa det lilla badet vi gjöt i fredags. Jag ska ta och beställa vinterpluggar till in och utlopp, som jag ändå lär behöva på vintern i det större badet.
Det kan väl inte finns några hinder mot att vattenfylla badet de närmaste veckorna då betongen ändå ska hållas fuktig? Det lär tidigast bli till helgen, alltså en vecka efter gjutning.
Det kan väl inte finns några hinder mot att vattenfylla badet de närmaste veckorna då betongen ändå ska hållas fuktig? Det lär tidigast bli till helgen, alltså en vecka efter gjutning.
En fråga jag brottas med är uttorkning och tidsplan för målning. Jag valde att skapa en enkom tråd för det här: https://www.byggahus.se/forum/threads/uttorkning-av-betongpool-infoer-malning.550080/
Vi använder svällband och enligt min sambo som är tänkaren i projektet så ska det sitta innanför armeringen, alltså ska det hindra vatten att läcka ut mot armeringen.N nybyggarn3 skrev:Hej,
Jag har faktiskt mindre än 5 cm enligt tipps från den expert jag prata med.
Hur tätar du gjutskarven? Jag använde ett icke-svällande fogband från Synkoflex. Eftersom det sitter mellan inre och yttre armeringen så skyddar det ju inte alls inre armeringen. Så utan annan tätning så lär den rosta. Jag skulle definitivt ha gjutit med hängform om jag skulle ha naken betong.
Jag har också svårt att se hur du ska klara väggarna helt utan spackel. Jag tycker att vi var väldigt noga men har ändå mindre hål efter luftbubblor på sina ställen. Jag förväntar mig att hitta fler vid slipning.
Provfylla hade kanske varit smart men är för sent för mig. Jag får förlita mig på bra gjutskarv och hoppas på det bästa. Jag har svårt att se att det man med framgång skulle kunna täta muren.
Ja det kommer säkert behöva spacklas på sina ställen, botten ser ut som skit så slipning kommer definitivt behövas, man vill ju inte få skrapsår när man badar.
Ja du kan iaf testa att ställa ner en hink med vatten på bänken och fylla den upp till samma nivå som poolen och låta den stå en vecka, så ser du om det läcker!
Ja det kan vara en bra idé. Vet inte hur det funkar med att vattenfylla kort inpå, låter ju möjligt men hade nog ringt betongleverantören först.N nybyggarn3 skrev:Angående "provtryckning" har jag fortfarande utmärkta möjligheter att testa det lilla badet vi gjöt i fredags. Jag ska ta och beställa vinterpluggar till in och utlopp, som jag ändå lär behöva på vintern i det större badet.
Hej,J Jstjerna skrev:Vi använder svällband och enligt min sambo som är tänkaren i projektet så ska det sitta innanför armeringen, alltså ska det hindra vatten att läcka ut mot armeringen.
Ja det kommer säkert behöva spacklas på sina ställen, botten ser ut som skit så slipning kommer definitivt behövas, man vill ju inte få skrapsår när man badar.
Ja du kan iaf testa att ställa ner en hink med vatten på bänken och fylla den upp till samma nivå som poolen och låta den stå en vecka, så ser du om det läcker!
Nu är jag ingen expert men svällband innanför inre armeringen tror jag blir problematiskt. Produkten jag använde krävde minst 50 mm betong innanför fogbandet, och själva bandet är kanske 25 mm brett. Ännu bredare när det monteras på brunnen betong då det ska tryckas ut ordentligt.
Nu använde jag inte ett svällande fogband utan ett kladdigt elände av bitumen. Mitt tips är att kolla upp vad som gäller för den produkt ni ska använda, om ni inte redan gjort det.
Hoppas du får några vettiga svar!N nybyggarn3 skrev:
Bra tips, ska kolla med tillverkaren!N nybyggarn3 skrev:Hej,
Nu är jag ingen expert men svällband innanför inre armeringen tror jag blir problematiskt. Produkten jag använde krävde minst 50 mm betong innanför fogbandet, och själva bandet är kanske 25 mm brett. Ännu bredare när det monteras på brunnen betong då det ska tryckas ut ordentligt.
Nu använde jag inte ett svällande fogband utan ett kladdigt elände av bitumen. Mitt tips är att kolla upp vad som gäller för den produkt ni ska använda, om ni inte redan gjort det.
Hoppas du får några vettiga svar. Vi har varit inne på målning men man har ju sett många äldre målade pooler med flagnande färg, verkar vara svårt att få bukt med. Men är epoxi det bästa alternativet? Jag tänker att det hade varit bra med någon färg som är lite elastisk, om det blir sättningar eller sprickor i betongen antar jag att epoxin också spricker? Annars verkar den ju optimal för att hålla mot vatten och kemikalier.N nybyggarn3 skrev:
Har du räknat på vad det kommer kosta att måla? Ska du måla själv?
Vi kommer ha samma design som er pool med sittbänk fast 3 meter bred och 4,5 meter lång. Har som sagt inte forskat så mycket kring epoxi, har bara hört att alla säger att det är dyrt men det är ju det mesta med pool.
Jag kommer att använda Rust oleums system. Det lär kosta en slant.J Jstjerna skrev:Hoppas du får några vettiga svar. Vi har varit inne på målning men man har ju sett många äldre målade pooler med flagnande färg, verkar vara svårt att få bukt med. Men är epoxi det bästa alternativet? Jag tänker att det hade varit bra med någon färg som är lite elastisk, om det blir sättningar eller sprickor i betongen antar jag att epoxin också spricker? Annars verkar den ju optimal för att hålla mot vatten och kemikalier.
Har du räknat på vad det kommer kosta att måla? Ska du måla själv?
Vi kommer ha samma design som er pool med sittbänk fast 3 meter bred och 4,5 meter lång. Har som sagt inte forskat så mycket kring epoxi, har bara hört att alla säger att det är dyrt men det är ju det mesta med pool.
Jag har läst en del trådar på Poolforum och flera verkar ha goda erfarenheter av den färgen. Tyvärr är det forumet så bedrövligt dåligt rent tekniskt att det knappt går att använda. Hur mycket arbete det blir med underhåll får tiden utvisa. Men
Fördelen är att den är helt vattentät, vilket jag tror är en förutsättning för att poolen ska hålla länge.
Det låter ju bra!N nybyggarn3 skrev:Jag kommer att använda Rust oleums system. Det lär kosta en slant.
Jag har läst en del trådar på Poolforum och flera verkar ha goda erfarenheter av den färgen. Tyvärr är det forumet så bedrövligt dåligt rent tekniskt att det knappt går att använda. Hur mycket arbete det blir med underhåll får tiden utvisa. Men
F
N nybyggarn3 skrev:Jag kommer att använda Rust oleums system. Det lär kosta en slant.
Fördelen är att den är helt vattentät, vilket jag tror är en förutsättning för att poolen ska hålla länge.
Angående väntetider för att måla, du kan inte vänta med att måla den och ta det efter badsäsongen? Alltså fylla upp den för bad och sen tömma den senare. Måla efter vintern. Bara en tanke som slog mig men jag är ingen expert.
Du har förresten helt rätt ang svällbanden och tjockleken på betongen, den måste även helst placeras centrerad i väggen också och då blir det tjockare väggar och därmed mycket mer betong, inte optimalt för oss. Det får bli tätband för vår del också och då kan vi placera det närmre insida vägg. Fick hjälp av en på hydratec som verkade kunnig och hade använt det i sin egen pool.
Hoppa det fungerar som tänkt.J Jstjerna skrev:Det låter ju bra!
Angående väntetider för att måla, du kan inte vänta med att måla den och ta det efter badsäsongen? Alltså fylla upp den för bad och sen tömma den senare. Måla efter vintern. Bara en tanke som slog mig men jag är ingen expert.
Du har förresten helt rätt ang svällbanden och tjockleken på betongen, den måste även helst placeras centrerad i väggen också och då blir det tjockare väggar och därmed mycket mer betong, inte optimalt för oss. Det får bli tätband för vår del också och då kan vi placera det närmre insida vägg. Fick hjälp av en på hydratec som verkade kunnig och hade använt det i sin egen pool.
Att fylla och använda poolen omålad tror jag inte är en bra ide'. Jag gissar att den då kommer att vara mättad med vatten efter säsongen och inte hinna torka till nästa sommar.
Nu börjar det närma sig en vecka efter gjutning. Jag tänkte låta betongen vara täckt en vecka till och sen göra bort all slipning nästa helg. Blir nog en handhållen slip från Festool för golv och väggar. Sen funderar jag på hur man bäst kommer åt hörnen. De känns som en kritisk del av konstruktionen, där färgen ska sitta bra.
Hyresfirman föreslår en feinsåg med slipblad för betong, man jag är skeptisk.
Finns det någon som har något bättre förslag?
Medlem
· södermanland
· 90 inlägg
Varför är du skeptisk? En Fein med ett sånt här är grymt https://fein.com/sv_se/tillbehoer/haardmetallrasp-63731006210/N nybyggarn3 skrev:Nu börjar det närma sig en vecka efter gjutning. Jag tänkte låta betongen vara täckt en vecka till och sen göra bort all slipning nästa helg. Blir nog en handhållen slip från Festool för golv och väggar. Sen funderar jag på hur man bäst kommer åt hörnen. De känns som en kritisk del av konstruktionen, där färgen ska sitta bra.