89 876 läst ·
318 svar
90k läst
318 svar
Gjuta mindre pool i vattentät betong
Riktigt fin pool! Hur stor är den och vad kör du för temperatur? Den liknar mer ett spabad fast utan irriterande bubblor, lite så jag vill att vår ska bli. Köpte du ett färdigt kit med microcement?M moggen skrev:
Den är på ca 3x2.5m med ca 8m3 vatten. Har 35 grader under sommarhalvåret Maj till Oktober. Värmer med 6kW el värmare från Pahlens. Väl isolerad med ett skjutbart isolerat lock. Jag köpte Microcementen från Pedro på https://microcementonline.se/ . Han ger även gratis kurser (eller gjorde då iaf). Finns i Helsingborg.
Nä inte tillföra något vatten nu när du börjat torka ut betongen. Porerna suger åt sig vattnetN nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Det är min känsla också. Jag provar stålborste och tryckluft för att öppna upp och rengöra porer/gropar.Matti_75 skrev:
Appropå fukt så ligger jag kring 25 grader, 40% RF nu. Med bra rörelse på luften kring bänken. Vågar du på en uppskattning/gissning hur länge det tar att komma ner mot 85 RF? Bänken är 18 cm tjock i den vertikala delen, totalt 1m3 betong.
Sen funderar jag på hur jag ska testa fukthalt på ett någorlunda pålitligt sätt, gärna inte allt för dyrt. Att borra i bänken ser jag inget större problem med. Leverantören av färg tycker att test med plastfilm är tillräckligt men jag tycker det låter lite osäkert. Samtidigt ger det kanske en bra indikation på ångtryck.
Nu är jag inte riktigt säker men visst har du cellplast på utsidan av betongen innan marken?
Då har du ensidig uttorkning och kan ladda ner Torka S och föra in dina värden så får du fram en ganska bra prognos.
För att mäta i betongen så får du läsa på kring RBK mätning hur man skall göra.
Det är dyrt som … men det bästa vore om du kände någon som kunde låna dig grejer så du kan mäta själv.
Då har du ensidig uttorkning och kan ladda ner Torka S och föra in dina värden så får du fram en ganska bra prognos.
För att mäta i betongen så får du läsa på kring RBK mätning hur man skall göra.
Det är dyrt som … men det bästa vore om du kände någon som kunde låna dig grejer så du kan mäta själv.
Idag har jag bilar upp ett litet spår mellan ovansida bänk och vägg, där det fanns en ganska stor spricka vid ytan. Detta för att få bort all sprucken betong innan spackling.Passade även på att öppna upp några små ytliga torrsprickor.
Övriga ytor där två gjutningar möts ser bättre ut i det stora hela. Jag tror att jag bilar lite lokalt där det ser sämre ut låter resten vara. Planen är att spackla alla gjutskarvar för att säkert ha ett bra underlag utan sprickor att måla.
Övriga ytor där två gjutningar möts ser bättre ut i det stora hela. Jag tror att jag bilar lite lokalt där det ser sämre ut låter resten vara. Planen är att spackla alla gjutskarvar för att säkert ha ett bra underlag utan sprickor att måla.
Som någon tidigare förutspått så var roterande stålborste helt värdelös för att öppna upp och rengöra håligheter i ytan. I stället körde jag med en 6 mm betong borr (den som låg närmast) i vanlig skruvdragare. Med den gick det bra att öppna upp delvis dålda håligheter.
Invändigt ser den ut som en switcherost efter att jag öppnat upp ytliga håligheter. Efter spackling gissar jag att den kommer att vara väldigt fläckig.
Planen är att måla med silvergrå kulör. Alla målade pooler jag sett på bild är vita, vilket ger turkost vatten. Jag tror dock inte att det smälter in med omgivningen här. Bottenviken är ju inte direkt turkos.
Planen är att måla med silvergrå kulör. Alla målade pooler jag sett på bild är vita, vilket ger turkost vatten. Jag tror dock inte att det smälter in med omgivningen här. Bottenviken är ju inte direkt turkos.
Nu när jag ser en detaljbild på utloppet, hur har du gjort ursparningen? Vilket material har du använt?N nybyggarn3 skrev:Idag har jag bilar upp ett litet spår mellan ovansida bänk och vägg, där det fanns en ganska stor spricka vid ytan. Detta för att få bort all sprucken betong innan spackling.Passade även på att öppna upp några små ytliga torrsprickor.
Uttorkningen fortsätter och med lite varmare väder kan jag hålla högre temperatur. I spabadet ligger jag på ca 30 grader, 25 % RF, med bra rörelse i luften tackvare värmefläkt och avfuktare som fläktar.
Jag tror/hoppas att det ska kunna leda till en väldigt snabb uttorkning men jag behöver ett bra sätt att verifiera det innan målning. Jag har ringt några hyresfirmor men det bästa de har är instrument för snabb ytmätning. Jag tror inte att det duger.
Är det någon som har några tips på vad jag ska använda samt hur jag får tag på grejer? Helst utan att behöva skiljas från jättemycket pengar.
Jag tror/hoppas att det ska kunna leda till en väldigt snabb uttorkning men jag behöver ett bra sätt att verifiera det innan målning. Jag har ringt några hyresfirmor men det bästa de har är instrument för snabb ytmätning. Jag tror inte att det duger.
Är det någon som har några tips på vad jag ska använda samt hur jag får tag på grejer? Helst utan att behöva skiljas från jättemycket pengar.
Nu har jag ringt några hyresfirmor till utan resultat. Det lutar nu åt att köpa en fuktmätare själv av typ Testo 605-H1 plus tillbehör för mätning i borrhål. Med lite tur kanske någon vill köpa grejerna när jag är färdig.