J Jstjerna skrev:
Ja det låter rätt lagom mitt i sommaren iaf. Vad blev det för värmepump?

Ah okej det låter ju som en bra och enkel lösning för era förutsättningar, synd att förstöra den fina utsikten också. Vi måste ha något typ av säkert poolskydd då vi bor i tättbebyggt område och själva har småbarn. Det blir iaf inget fult pooltak den här gången som sticker upp.

Ja det känns som lite gambling att testa en produkt som inte är så vanlig i Sverige, men det gör också projektet lite mer intressant och spännande 😊 Vi (jag) hoppas på bad i början på juni nästa år, får uppdatera med resultatet!
Jag köpte en från riopool, tror det är denna: https://riopool.se/pooltillbehor/po...-heatdragon-inverter-e36-max20m-inbyggd-wifi/

Jag tror att den är hyffsat överdimensionerad. Åtminstone håller den 33 grader nu i ett extra tyst driftläge, och står än ändå still stora delar av dagen. Vi får se hur länge den orkar i höst och hur länge det känns intressant. Förhoppningsvis ska vi få igång det lilla varmbadet lagom till poolstängning.

Blir spännande att följa. Då är det ju perfekt att göra bort tråkig slipning och spackling i höst så ni slipper det i vår:)

33 är perfekt, man kan njuta i timmar då 😎🥂

• Gilla
Jstjerna
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag köpte en från riopool, tror det är denna: [länk]

Jag tror att den är hyffsat överdimensionerad. Åtminstone håller den 33 grader nu i ett extra tyst driftläge, och står än ändå still stora delar av dagen. Vi får se hur länge den orkar i höst och hur länge det känns intressant. Förhoppningsvis ska vi få igång det lilla varmbadet lagom till poolstängning.

Blir spännande att följa. Då är det ju perfekt att göra bort tråkig slipning och spackling i höst så ni slipper det i vår:)
Okej det låter som ett klokt val! Vi lutar åt en melius 40 från G&J, lite dyr men ganska överdimensionerad för vår knappt 18 kubik pool så den borde göra jobbet 🙂

Ja exakt, vi gör de tråkiga momenten nu i poolen och fokuserar på att återställa tomten också. Kanske tar jag mod till mig och gör en liknande tråd för vårt poolbygge lite längre fram😊

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Kom att tänka på en sak som jag inte funderat på innan. Jag kar cellplast på utsidan. Eps under mark och xps ovan. Däremot har jag ingen fuktspärr, typ Platon eller liknande. Det kanske man borde ha?

Däremot har jag väldigt torr backe, bra dränering, och mycket makadam både under plattan och närmast väggarna vid återfyllning.Det vatten som kan passera och komma i kontakt med konstruktionen är ytvatten från nederbörd eller plask i poolen.

Cellplast klarar fukt och betongen också

Matti_75 Matti_75 skrev:
Cellplast klarar fukt och betongen också
Tack för svar. Så är det förstås. Det jag funderar över är fukt utifrån nu när jag har diffusionstät epoxi invändigt. Det kan aldeles säkert leta sig vatten bakom cellplasten, vid nederbörd eller skvalp i Poolen.

På plussidan är jag inte orolig för grundvattnet. Golvet är ungefär i nivå med gamla marken och slänten är skapad. Mycket 8-16 både under och runt om, dränering längst ner som mynnar ut i dagen längre ner mot stranden.

Som sagt så tål betongen det och torkar ut. Den enda risken är frysning men du har ju luft i betongen just för detta

Matti_75 Matti_75 skrev:
Som sagt så tål betongen det och torkar ut. Den enda risken är frysning men du har ju luft i betongen just för detta
Ja, just det tror jag är lugnt. Så då finns det kanske hop om det.

Tack igen för svar.

J Jstjerna skrev:
Riktigt fin pool! Hur stor är den och vad kör du för temperatur? Den liknar mer ett spabad fast utan irriterande bubblor, lite så jag vill att vår ska bli. Köpte du ett färdigt kit med microcement?
Just nu kör vi 37 grader då det är lite kallare i luften annars brukar vi ha 32 till 35 grader. Vattenytan är ca 2.5x3m och 1.3 djup. Jag köpte Microcement från microcementonline.se. Ligger i Helsingborg och de gav gratis kurser vid det tillfället. Vi har även ”marmorerat” ytan med lite olika färgblandningar och en natursvamp för att få lite mer djup i färgen.

O oddiq skrev:
Skippa bollarna om du kör med sandfilter. Jag körde med det först, men uppgraderade till glas. Ett riktigt patrolfilter fungerar säkert bra det med. Men det ska rengöras. Minns mitt gamla intexfilter (betydligt enklare) när vi hade en ovanmark pool. Det var alltid fullt av gräs från ungarna.

Har du funderat på hur du ska värma upp badet?
Tänk om jag lyssnat på detta:) Nu är lilla varmbadet igång sedan en månad ungefär. Av någon anledning så började jag med bollar. Efter några veckor började vattnet bli lite grumligt och lukta illa. Då beställde jag glas och bytte i går. Bara ett dygn senare är vattnet klar och luktar mindre klor. Filtret med bollarna var fruktansvärt äckligt.

• Gilla
oddiq och 2 till
  • Laddar…
Var beställde ni glas?

G guggen skrev:
Var beställde ni glas?
Folkpool. Kollade några olika sidor och frakten varierade mellan 1200 och 59 kr, det sista var folkpool. Nu tror jag inte att dom kan skicka 18 kg med Postnord för 59 kr, så det kanske blir en höjning efter min beställning.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag köpte en från riopool, tror det är denna: [länk]

Hej.

Funderar på att skaffa en HeatDragon E36 till min ovanmark pool. Ska du fortfarande rekommendera E36:n?

F Freddy_ skrev:
Hej.

Funderar på att skaffa en HeatDragon E36 till min ovanmark pool. Ska du fortfarande rekommendera E36:n?
Oj, svår fråga. Den tuffade på under säsongen och höll uppe temperaturen bra i vår lilla pool. Vi gillar 33 -35 grader en bra bit in på hösten. Det som avgör hur bra den är är väl främst hur länge den håller. Men jag har inget negativt att rapportera

N nybyggarn3 skrev:
Oj, svår fråga. Den tuffade på under säsongen och höll uppe temperaturen bra i vår lilla pool. Vi gillar 33 -35 grader en bra bit in på hösten. Det som avgör hur bra den är är väl främst hur länge den håller. Men jag har inget negativt att rapportera
Tack för svaret 👍.
Bra att veta att du inte ångrar köpet än. Finns inte så mycket information om pumpen på nätet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.