N nybyggarn3 skrev:
Nu är armeringen av bänken på plats. Det tog en hel dag och 4 tuber ankarmassa. Fogbandet jag hade över från förra gjutningen räckte precis.

Jag valde att använda hela blockade järn mellan golv och vägg. En poäng med det är att jag har 50 distanser under nedre armeringen som låser cellplasten, om den mot förmodan skulle få för sig att flyta. Nu tror jag att det är helt orimligt eftersom jag både limmat cellplasten ordentligt och plastat med tejp mellan plast och betong.
Hej! Tack för inspiration 👍 hur har du gjort med inlopp lampor och bräddavlopp? Hur fäster du dom på insidan av formen? Hur får du det tätt? (Svårt att utläsa av dina bilder)

Thomas-l Thomas-l skrev:
Hej! Tack för inspiration 👍 hur har du gjort med inlopp lampor och bräddavlopp? Hur fäster du dom på insidan av formen? Hur får du det tätt? (Svårt att utläsa av dina bilder)
Är det speciella detaljer avsedda för betongpool utan liner?

Thomas-l Thomas-l skrev:
Kul att du frågar. Lampor har vi slutit bort. Det kändes som en onödig risk/kostnad. Här i norr är det väldigt ljust under badsäsongen.

Bräddavlopp och inlopp fäste jag genom en kombination an 3d printade detaljer som låste ingjutningsdetaljern i inner formen och press utifrån. De printade detaljerna skapade också ett tomrum runt inloppen och avloppet som ska spacklas med epoxispackel.

Tätt blir det (förhoppningsvis) genom en kombination av epoxispackel, att måla in över den rostfria detaljen, samt tätning mitt i muren. Det sista sker antingen genom att ingjutningsdetaljerna har en fläns för ändamålet eller genom att jag satt ett fogband runt röret, mitt i väggen.

• Närbild av armeringsjärn fästa i betongformen med trådar och plastdetaljer för bräddavlopp och inlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas-l Thomas-l skrev:
Är det speciella detaljer avsedda för betongpool utan liner?
Det är phalens rostfria sortiment. De finns instruktioner både för montage med liner och med kakel. Epoxi blir lite speciellt och avloppet fick jag placera ett antal mm in i muren för att det ska stämma med ramens byggdjup.

N nybyggarn3 skrev:
Kul att du frågar. Lampor har vi slutit bort. Det kändes som en onödig risk/kostnad. Här i norr är det väldigt ljust under badsäsongen.

Bräddavlopp och inlopp fäste jag genom en kombination an 3d printade detaljer som låste ingjutningsdetaljern i inner formen och press utifrån. De printade detaljerna skapade också ett tomrum runt inloppen och avloppet som ska spacklas med epoxispackel.

Tätt blir det (förhoppningsvis) genom en kombination av epoxispackel, att måla in över den rostfria detaljen, samt tätning mitt i muren. Det sista sker antingen genom att ingjutningsdetaljerna har en fläns för ändamålet eller genom att jag satt ett fogband runt röret, mitt i väggen.
Tack. Ambitiöst med 3d print 👍😅
Mindre läckage kanske inte är någon större fara för betongen. Det torde vara värre med läckage om man har liner (vatten bakom tätskikt)?
Hur resonerade du?
Avdunstning är ju mer påtagligt än lite vatten genom betongen

N nybyggarn3 skrev:
Det är phalens rostfria sortiment. De finns instruktioner både för montage med liner och med kakel. Epoxi blir lite speciellt och avloppet fick jag placera ett antal mm in i muren för att det ska stämma med ramens byggdjup.
Aha. Jag får titta igen. Hittade för betongpool med liner, men ingen för enbart betong eller kakel.

Avdunstning är ju mer påtagligt än lite vatten genom betongen
[/QUOTE]
Jag har både 3d skrivare och mekanikkonstruktör på jobbet så det var en enkel lösning. Annars skulle det gått ypperligt med mer traditionella material och metoder också.

Jag vill att det ska vara tätt, helst innanför betongen. Färgen är diffusionstät så att tillföra stora fukt till betongen kan säkert vara en källa till problem. Sen kan det säkert vara ett problem med vattenförlust också om det läcker rakt igenom.

Nu är plattan till teknikrummet gjutet. Det blir ca 100 x 70 cm invändigt. Jag hoppas att det räcker utan att bli allt för trångt för pump, patronfilter och en en luftpump. Nu är det bara väggar kvar innan jag är färdig med karriären som betongarbetare.

• Gjutform med armeringsjärn för teknikrummets betongplatta som mäter 100 x 70 cm, färdig att fyllas med betong från hinken.
    Skapa konto
  • Nygjuten betongplatta för teknikrum, omgiven av armeringsjärn och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
Jstjerna och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Vilket fabrikat på epoxi kommer du spackla med? Det är ju som vanligt en djungel när man ska hitta något.

J Jstjerna skrev:
Vilket fabrikat på epoxi kommer du spackla med? Det är ju som vanligt en djungel när man ska hitta något.
Jag kommer att köpa epoxispackel från Rust oleums sortiment, alltså samma tillverkare som färgen.

• Gilla
Jstjerna
  • Laddar…
Jag tror att jag har ändrat mig angående att isolera väggen mellan pool och teknikrum. Tanken var att isolera poolväggen först och sedan gjuta teknikrumets väggar mot cellplasten. Sen började jag fundera på frostvakt och framförallt uppvärmning av teknikrum vid längre strömavbrott på vintern. Så nu är jag inne på att inte isolera väggen mellan bad och teknikrum utan gjuta först och sen isolera runt teknikrummet.

• Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Lite dåligt med uppdateringar på grund av strulande uppkoppling. Nu är spacklingen i stort sett klar. Blev två varv med Ardex a46 plus tillsats e100 och lite punktvisa insatser efter det. Krävdes för att alla hål och skavanker skulle bli helt fyllda.

Jag följde rådet jag fick av Ardex support och arbetade in massan och drog av mot 0. På fuktad yta. Så tunna skikt. Spacklet tycks ha gift sig med den slipade betongen så jag tror och hoppas att det kommer att fungera. Ska man inte måla, som diskuterats innan, måste man göra på något annat sätt. Även efter slipning känns ytan lite sträv och inte alls inbjudande. Jag tror att färgen kommer att lösa det.

Det har även hunnits med lite markarbeten och förberedelser inför kommande pooldäck med omgivande stödmur.

• Ospacklad betongyta under tak, med spår av arbete synliga på golvet och väggarna. I bakgrunden en gul grävmaskin och träd.
    Skapa konto
  • Betonghörn med nyspacklad yta, träreglar syns ovanför. Verktyg och sprayflaska placerade på betongytan.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats vid sjö, förberett område för pooldäck och stödmur med betongblandare och utsikt över träd och vatten.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Morgonskiftet och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Lite dåligt med uppdateringar på grund av strulande uppkoppling. Nu är spacklingen i stort sett klar. Blev två varv med Ardex a46 plus tillsats e100 och lite punktvisa insatser efter det. Krävdes för att alla hål och skavanker skulle bli helt fyllda.

Jag följde rådet jag fick av Ardex support och arbetade in massan och drog av mot 0. På fuktad yta. Så tunna skikt. Spacklet tycks ha gift sig med den slipade betongen så jag tror och hoppas att det kommer att fungera. Ska man inte måla, som diskuterats innan, måste man göra på något annat sätt. Även efter slipning känns ytan lite sträv och inte alls inbjudande. Jag tror att färgen kommer att lösa det.

Det har även hunnits med lite markarbeten och förberedelser inför kommande pooldäck med omgivande stödmur.
Tack för uppdateringen! Har spacklet torkat på bilderna? Det är rätt stora färgskiftningar men det spelar ju ingen roll för er del.
När jag pratade med Ardex support sa de att det krävs 4-5mm spackel om man inte ska måla. Något iaf jag är inställd på då jag misstänker att gjutning av väggarna inte är helt bra, vi får se om 2v när vi tar bort formen 👀

J Jstjerna skrev:
Tack för uppdateringen! Har spacklet torkat på bilderna? Det är rätt stora färgskiftningar men det spelar ju ingen roll för er del.
När jag pratade med Ardex support sa de att det krävs 4-5mm spackel om man inte ska måla. Något iaf jag är inställd på då jag misstänker att gjutning av väggarna inte är helt bra, vi får se om 2v när vi tar bort formen 👀
Nej, det är inte tort. Jag har på bilderna är det nyligen spacklat punktvis. Färgen blir inte jämn ändå eftersom jag spacklat så tunnt. Sen ser det helt annorlunda ut om man fuktar det.

Nu är jag ingen murare men ytan är som sagt sträv. Det går lätt att slipa bort utstickande ränder och knotter med papper men inte att släta ut ytan helt. Då får man nog gå på med diamant igen.

Är väggarna gjutna nu? Varför vänta två veckor? Jag rev formen i det mindre badet efter 24h efter tipps här i tråden.

N nybyggarn3 skrev:
Nej, det är inte tort. Jag har på bilderna är det nyligen spacklat punktvis. Färgen blir inte jämn ändå eftersom jag spacklat så tunnt. Sen ser det helt annorlunda ut om man fuktar det.

Nu är jag ingen murare men ytan är som sagt sträv. Det går lätt att slipa bort utstickande ränder och knotter med papper men inte att släta ut ytan helt. Då får man nog gå på med diamant igen.

Är väggarna gjutna nu? Varför vänta två veckor? Jag rev formen i det mindre badet efter 24h efter tipps här i tråden.
Ah okej!
Ja precis det har jag också förstått att den blir sträv, vet att det ska bli slätare om man behandlar med vattenglas. Men jag är lite nyfiken på mikrocement också, ska höra mig för hur det fungerar.
Hur kommer det sig att du inte väljer att kakla poolen? Är det olämpligt i norr?

Ja vi gjöt i torsdags, och vi reser bort på tis, så vi tänker att det kanske måste sitta lite längre än några dagar. Men det kanske det inte behöver. Det kommer ta lite tid att riva också, väldigt mycket skruv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.