P Peter #11 skrev:
Det verkar som du får ta fram kobenet o riva formen idag,vi väntar spänt på bilder!
Kobenet i kombination med tigersåg. Jag har skruvat från alla håll och överallt.

Dock har jag lite andra planer i helgen och ont överallt efter sista veckans forcering. Så vi får se om det kanske blir i morgon

Angående täckning för att behålla fukten: Hur kinkigt är det? Kan det fungera att blöta och seb dra en pressening över hela badet med ett spännande runt botten? Eller måste plasten ligga takt mot betongen överallt?

Jag ska inte resa bort kommande veckor och kan lätta på presseningen och vattna på varje kväll.

N nybyggarn3 skrev:
Angående täckning för att behålla fukten: Hur kinkigt är det? Kan det fungera att blöta och seb dra en pressening över hela badet med ett spännande runt botten? Eller måste plasten ligga takt mot betongen överallt?

Jag ska inte resa bort kommande veckor och kan lätta på presseningen och vattna på varje kväll.
Det går bra, kan du tillföra fukta så är det ju bra.
Har du ingen vattenspridare du kan sätta ut?

Nu är insidan av formen riven och vi har ett resultat. För att börja med det positiva så blev det en balja med bänkar på tre sidor. Jag har provat sitta och det känns riktigt bra.

Tyvärr blev de horisontella ytorna lite sämre än jag hade hoppats. Dels bilen det mycket gropar under både flytbräda och luckor, och dels tandar det utt till kanske 8mm på sina ställen.

Jag funderar på om jag skulle hyra en slip redan i morgon och försöka ta ner det värsta. Jag får för mig att det går lättare efter tre dagar än när betongen härdat helt. Vad säger expertisen om det?

Sen undrar jag om detta kommer att kunna bli ett bra underlag för målning oavsett. Plan B är att kakla badet i stället, och det känns som en rimlig väg.

• Betongbalja med bänkar på tre sidor, visar gropar och ojämnheter. Verktyg och material syns runt omkring på byggarbetsplatsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongstruktur med synliga gropar och ytor i behov av slipning, insida av en gjuten betongbalja med bänkar på tre sidor.
    Skapa konto
  • Nygjuten betongform med gropar och ojämnheter på ytan, blottade skruvar syns på höger sida, tre bänkformade element.
    Skapa konto
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
Kan du leva med det estetiska så är det väl bara att slipa och "spackla" håligheterna?
Annars är väl kakel en bra lösning.

X xLnT skrev:
Kan du leva med det estetiska så är det väl bara att slipa och "spackla" håligheterna?
Annars är väl kakel en bra lösning.
Ja. Om jag lyckas slipa ner ytorna som tandar kan det absolut fungera

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
Det är lättare att slipa ju färskare betongen är.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja, men samtidigt större risk att slipningen river med sig fina fraktioner av sten, och skapar porositet, jämfört med att den är fullt bränd och man får slipade "stenar" i ytan = helt blankt.

Inte så här långt efter gjutningen

Matti_75 Matti_75 skrev:
D David_Berglund skrev:
Ja, men samtidigt större risk att slipningen river med sig fina fraktioner av sten, och skapar porositet, jämfört med att den är fullt bränd och man får slipade "stenar" i ytan = helt blankt.
Jag kommer att prova. Är då pass mycket som ska bort.

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Jag hyrde en betongslip på Bauhaus och körde ner ytorna som tandade. Det gick helt ok. Jag slipade ihop ytorna utan att bry mig om att det blev helt plant, så nu har jag en ganska påtaglig skålning på bänkarna och ett lite vågigt golv. Det tror jag inte kommer att störa.

Nu borde det bara vara att spackla groparna innan målning med expoxi. Och slipa bort huden på övriga ytor då. Det blir samtidigt som slipning av andra badet och då ska jag hyra en bättre dammsugare.

• Betongyta som har slipats, med synliga märken och ojämnheter på golvet och bänken. Vägg med fästen och grönt märke syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
jawen och 6 till
  • Laddar…
Hej!
Vi håller på med ett liknande poolprojekt i betong helt i egen regi, men vi har bara gjutit bottenplattan än så länge och ska påbörja formen till väggarna snart. Vi har tänkt att den ska vara i ren betong, alltså utan epoxy, kakel m.m.
Har kikat runt på bräddavlopp nu och kom i kontakt med en pooltekniker. Kortfattat sa han att all betong krymper över tid och att det så småningom kommer uppstå läckage runt ingjutningsdetatljer.
Är det något du tagit i beaktning? Jag tänker på om det problemet kan räddas av epoxymålningen men jag fick inte den uppfattningen av teknikern. Han sa att det man kan göra (när det börjar läcka) är att ta bort detaljerna och gjuta in dem i epoxy, något som inte lirar med vår design med ren betong tyvärr.
Vi har precis som dig letat i många timtal efter information inför detta projekt, och det kändes lite upplyftande när jag hittade din tråd!

J Jstjerna skrev:
Hej!
Vi håller på med ett liknande poolprojekt i betong helt i egen regi, men vi har bara gjutit bottenplattan än så länge och ska påbörja formen till väggarna snart. Vi har tänkt att den ska vara i ren betong, alltså utan epoxy, kakel m.m.
Har kikat runt på bräddavlopp nu och kom i kontakt med en pooltekniker. Kortfattat sa han att all betong krymper över tid och att det så småningom kommer uppstå läckage runt ingjutningsdetatljer.
Är det något du tagit i beaktning? Jag tänker på om det problemet kan räddas av epoxymålningen men jag fick inte den uppfattningen av teknikern. Han sa att det man kan göra (när det börjar läcka) är att ta bort detaljerna och gjuta in dem i epoxy, något som inte lirar med vår design med ren betong tyvärr.
Vi har precis som dig letat i många timtal efter information inför detta projekt, och det kändes lite upplyftande när jag hittade din tråd!
Hej,
Kul att du håller på med liknande projekt. Jag har fått skarp avrådan från att köra ren betong utan rostfri armering. Epoxifärgen fungerar som ett tätskikt och vid keramisk använder man andra tätskikt.

Jag har kört med pahlens ingjutningsdetaljerna. I de flesta fall har jag lämnat ett utrymme mellan detalj och betong som ska spacklas med epoxi. Dock struntade jag i det nu senast då jag använde ingjutningsrör med en svetsad fläns. Satte dock ett fogband också mellan flänsen och insidan murSå jag hoppas att det håller tätt. Annars åker jag på att bila i framtiden.

Jag känner igen mig i att det är hopplös att hitta information. Det är bara att fråga om det är något så ser vi om jag kan svara. En av anledningarna varför det blev ett gjutet spabad var att jag kände att jag behövde få mer utdelning på tiden jag lagt att söka information. Dock drog det i väg ned nya timmar för att lösa nya problem:)

N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Kul att du håller på med liknande projekt. Jag har fått skarp avrådan från att köra ren betong utan rostfri armering. Epoxifärgen fungerar som ett tätskikt och vid keramisk använder man andra tätskikt.

Jag har kört med pahlens ingjutningsdetaljerna. I de flesta fall har jag lämnat ett utrymme mellan detalj och betong som ska spacklas med epoxi. Dock struntade jag i det nu senast då jag använde ingjutningsrör med en svetsad fläns. Satte dock ett fogband också mellan flänsen och insidan murSå jag hoppas att det håller tätt. Annars åker jag på att bila i framtiden.

Jag känner igen mig i att det är hopplös att hitta information. Det är bara att fråga om det är något så ser vi om jag kan svara. En av anledningarna varför det blev ett gjutet spabad var att jag kände att jag behövde få mer utdelning på tiden jag lagt att söka information. Dock drog det i väg ned nya timmar för att lösa nya problem:)
Okej jag har inte fått den avrådan annat än att det är viktigt med minst 5cm betong mellan armering och innervägg, men så är det väl oavsett tätskikt sedan! Jag tänker att skiter det sig så får vi också måla, eller i värsta fall sätta liner, det finns ju alltid en plan B och plan C 😀Vi kommer behandla med vattenglas när allt är gjutet och klart, kanske det hjälper lite.

Just det, det verkar helt riktigt. Jag var projektledare under renoveringen av en skola där det fanns en bassäng och då kom jag på just det du nämner, att man gjorde en ursparning runt detaljerna för att sedan fylla i med epoxi. Så jag ringde precis och pratade med han som ledde projektledningen för plattsättningen där och han sa just det att vi behöver göra en ursparning för att fylla med epoxi, sen ska den gå att putsa över.
Men då har du verkligen gjort din hemläxa, och bra tips med svällbanden! 😊

Tack! Ja det förstår jag, blir nog riktigt trevligt när allt är klart. När är målsättningen att fylla poolen? Fick förresten också tipset att provtrycka poolen med vatten innan man återfyller runt om, för att se om det läcker någonstans och då kan man injektera i sprickan utifrån utan att behöva tömma vattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.