jo det är klart. mjukstart, motorskydd, kontaktorer etc. allt är riktigt gjort. har ett schema jag byggt efter. men där finns inte givarna med. så jag ska komplettera med det.

kelso skrev:
jo det är klart. mjukstart, motorskydd, kontaktorer etc. allt är riktigt gjort. har ett schema jag byggt efter. men där finns inte givarna med. så jag ska komplettera med det.
vill också påpeka att silon används en säsong och funkar perfekt.

kelso skrev:
okej, svårt å säga vart dom ska in utan att kolla på kretsschemat...

men nån stanns där dom bryter upp hållkretsen till kontaktorerna bör det ju vara.

okej, då var det som jag trodde. låter ju mest logiskt också. då är det 6 givare som skall in där eftersom det är 6 olika fack. då har jag lite att klura på =)

tänk säkerhet bara, så fixar det sig nog

Vet inte hur det är med spannmålssilos men finns riskt att du måste ha ATEX (exlposiv miljö) klassade givare om dom skall sitta i tanken.
Detta p.g.a.att damm i rätt blandning med luft är explosivt.

FrittDrag_II skrev:
Vet inte hur det är med spannmålssilos men finns riskt att du måste ha ATEX (exlposiv miljö) klassade givare om dom skall sitta i tanken.
Detta p.g.a.att damm i rätt blandning med luft är explosivt.
Tål att tänkas på. Det är så mycket bestämmelser att tänka när det gäller sådana miljöer. Måste få tag i den delen av elinstallationsreglerna igen. =)

Vad har du för manöverspänning?

snaggletooth skrev:
Vad har du för manöverspänning?
230v, what else?

Tänkte på givarna, för 230V är utbudet ganska begränsat. 24V är att föredra

jaha. det vet jag inte. har inte köpt några än. vet ingenting om dom och vad man ska ha för trafo i sådant fall.

snaggletooth skrev:
Tänkte på givarna, för 230V är utbudet ganska begränsat. 24V är att föredra

Inte alls begränsat för 230V
Det finns till samma pris som tar 24V-240V idag.

falukorv skrev:
Inte alls begränsat för 230V
Det finns till samma pris som tar 24V-240V idag.
Fel formulerat av mig kanske, men skulle nog våga påstå att utbudet för 24V är bra mycket större

snaggletooth skrev:
iofs kanske dumt att krångla till det när du redan har byggt skåpet. Finns ju faktiskt 230VAC brytande kapacitiva bl.a. här:

[länk]
''

jo kanske inte är så dumt. men en trafo är ju inte svårt att slänga upp kanske, högt IP-klassad.
Måste i alla fall ha 6 givare. En i varje spannmålsfack. Så dom måste ju ligga i serie innan hållkretsen. Knöligt värre! eller??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.