H hogdalen skrev:
Jodå, allt är öppet för närvarande, men en egen anläggning hade ju varit kul. Jag ägde del i ett Vestasverk på en MW, fungerade bra i tjugo år, så jag är nyfiken på en nytt projekt men i något mindre skala och exklusivt off-grid. Om det nu går att fixa till....
Du behöver ett kraftverk i 25-30 kW-klassen. Enligt de siffror jag hittar kostar de ett par hundra tusen plus fundament och annan utrustning.
 
Jaa, now we're talking... det låter ju inte helt ointressant, ska se vad jag kan förhandla mig fram till. Fundamentet kommer antagligen att stå i vatten (sjöstrand) för bästa vindförhållanden, och en lagom storlek går ju under "radarn" vad gäller bygglov och överklaganden osv, kan bli väldigt intressant om man slipper undan Sveriges högsta nätavgifter. Hade du någon hemsida att kolla på?
 
Det är dock väldigt svårt att få lönsamhet på små verk, men nu verkade ju inte detta vara fokus iofs
 
I nuläget blir det ju knepigt om man ska stå för hela kostnaden själv, men... här i bygden har vi landets högsta nätkostnad (tack Härjeåns) och bara fast avgift för 16A säkring (på landet behöver man ofta dyrare 20A) ger en årskostnad på 8996 x 3 hus = 26988 kronor x minsta förväntad livslängd på kraftverket 20 år = 539755 kronor. Och ändå har inte en kilowatt debiterats (rörligt kostnad) på detta belopp så kan man få upp en mindre anläggning för 3-400 hundratusen finns pengar att hämta - absolut. Sannolikt halva kostnaden över tid. Sedan tillkommer eventuell kapitalkostnad förstås, och service/reparationer (växellådor brukar vara känsliga) men jag ser klart en ekonomisk fördel - om man nu orkar hålla på vill säga. Men visst finns det ekonomi...
 
Hur ska du göra om det inte blåser?
 
GoC GoC skrev:
Ta ur säkringen så du inte har nån ström till vedboden. Skruva loss nedre bruna kabeln i strömbrytaren, skruva fast den tillsammans med den övre svarta.
Skruva tillbaka proppen, lyser lampan har strömbrytaren gått sönder.
Svårare än så behöver det inte göras.
Men tillbaka till brytaren - efter utförd åtgärd fick jag ändå inte inte skåda ljuset. Så då blir det väl till att kolla ledningen tillbaka. Mycket märkligt. Finns inget där som borde störa. Nu har jag inte kollat de stora gråa säkringarna till elpatroner, kan de ställa till det om någon säkring gått?
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Hur ska du göra om det inte blåser?
Då tar jag motionscykeln med påkopplad generator... nå, klart är att det blir knöligt om det är vindstilla och solen inte lyser på panelerna och batterilagret töms ut, men här finns utrymme för innovationer.
 
Redigerat:
H hogdalen skrev:
Men tillbaka till brytaren - efter utförd åtgärd fick jag ändå inte inte skåda ljuset. Så då blir det väl till att kolla ledningen tillbaka. Mycket märkligt. Finns inget där som borde störa. Nu har jag inte kollat de stora gråa säkringarna till elpatroner, kan de ställa till det om någon gått?
Då har du ett allvarligare fel än strömbrytaren.
Men minns inte om du bytt ”glödlampa”
Kanske en gnagare eller varför inte en monogam bäver som gett sig på elkabeln till vedskjulet
 
Haha, bävern sköt grannen i våras, mössen går ju sällan upp och ner i taket men vad vet jag... Glödlampa utbytt och kollad, multimetern ska jag ju glömma att jobba med i proppskåpet. Jaa, ska nog kolla sockeln till glödlampan, men mystiskt det hela...
 
H hogdalen skrev:
Haha, bävern sköt grannen i våras, mössen går ju sällan upp och ner i taket men vad vet jag... Glödlampa utbytt och kollad, multimetern ska jag ju glömma att jobba med i proppskåpet. Jaa, ska nog kolla sockeln till glödlampan, men mystiskt det hela...
Sockeln är en möjlig kandidat.
Stoppa in multimetern och mät.
Fingern funkar också, men pirrar rejält om det råkar vara ström där .
Tur att inte detta forum fanns när jag höll på och pillade inne i grammofonen på 60-talet.
Märktes tydligt vart det var 220V
 
H hogdalen skrev:
Då tar jag motionscykeln med påkopplad generator... nå, klart är att det blir knöligt om det är vindstilla och solen inte lyser på panelerna och batterilagret töms ut, men här finns utrymme för innovationer.
Jag orkar prestera drygt 250W i 45 minuter. Det räcker inte långt, men du är kanske mer lik Gunde?
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Ja, det var inte illa, kan man inte köra micron på det?
 
H hogdalen skrev:
Ja, det var inte illa, kan man inte köra micron på det?
På lägsta effekten, så man kan nog få maten ljummen i alla fall.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.