Jag bytte säkringar...

Ok. Då är det bara att mäta från centralen och se vart spänningen försvinner...

Aha, nå, där får jag nog lämna över till elektrikern, jag är inte så hemma på multiverktyget, ska kolla kopplingsdosan först som möjligen kan ha dammat igen.

Det blir inte avbrott av att det "dammar igen". Möjligen kortslutning...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, där har du nog rätt, jag byter ut alla säkringar om någon nu skulle ha gått utan att jag ser det.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
H hogdalen skrev:
Det blev svart i vedboden efter att ljusbrytaren varit svårstartad någon tid, jag har fått knäppa på och av några gånger innan ljuset kom - men nu är det helsvart. Kan jag reparera själv eller är det ny enhet som gäller? Knepigt att navigera med bara pannlampa... tips?
[bild]
Titta om du har spänning till armaturen

H hogdalen skrev:
Aha, nå, där får jag nog lämna över till elektrikern, jag är inte så hemma på multiverktyget, ska kolla kopplingsdosan först som möjligen kan ha dammat igen.
Om man bor i obygden är man nog tvungen att lära sig behärska sådana enkla saker som ett mätinstrument (det är varken komplicerat eller svårt bara man tar sig tiden att lära sig grunderna) om man inte vill betala priset....

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om man bor i obygden är man nog tvungen att lära sig behärska sådana enkla saker som ett mätinstrument (det är varken komplicerat eller svårt bara man tar sig tiden att lära sig grunderna) om man inte vill betala priset....
Ja, jo, här i mitten av Sverige tvingas man förvisso kunna i princip allting och dygnet har 24 timmar, men du har ju rätt, jag får sätta upp det på "att göra"-listan... Här har vi förstås också problemet med alla nya elektroniska prylar som dundrar in och knappt håller över natten. Man måste ständigt lära nytt. Knappt har man lärt hur något fungerar innan tekniken är ute och ny kunskap måste in. Att kunna hantera en gård från 1860 (förra traktorn från 1924) samtidigt som man ska ominstallera datorer som inte vill - tja, dygnet får gärna ha 36 timmar för mig...

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Jag sitter som bäst i "multimeterskolan" men multimetern som jag plockat fram ur garaget verkar stendöd och det batteri (?) som man eventuellt skulle kunna byta finner jag ingen lucka för. Var det engångsartiklar dessa från Biltema? Vilken multimeter ska jag ha? Vid prov på fungerande eluttag gav mätaren ingen som helst signal - bara att slänga? En digital multimeter från märket Biltema med avläsningspanel och sladdar placerad på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hogdalen skrev:
Jag sitter som bäst i "multimeterskolan" men multimetern som jag plockat fram ur garaget verkar stendöd och det batteri (?) som man eventuellt skulle kunna byta finner jag ingen lucka för. Var det engångsartiklar dessa från Biltema? Vilken multimeter ska jag ha? Vid prov på fungerande eluttag gav mätaren ingen som helst signal - bara att slänga?[bild]
Om du stoppar in den där i ett vägguttag med sladdarna i de där hålen så riskerar du en praktkortslutning. I bästa fall går en säkring...

För att komma åt batteriet behöver man väl kränga av det ljusgrå plastskyddet?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Den röda ska alltså inte vara i 10A utan i V/omega/mA? Eller även det ger kortslutning och inget mätarutslag?

H hogdalen skrev:
Så mycket kan jag se att uttagen matas separat, väl? Så då borde problemet ligga tidigare i kedjan, säkringar kollade så kanske någon kopplingsdosa dammat igen (finns en). Annan problematik?[bild]
Ta ur säkringen så du inte har nån ström till vedboden. Skruva loss nedre bruna kabeln i strömbrytaren, skruva fast den tillsammans med den övre svarta.
Skruva tillbaka proppen, lyser lampan har strömbrytaren gått sönder.
Svårare än så behöver det inte göras.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tack! Ska pröva det efter kaffepausen!

H hogdalen skrev:
Den röda ska alltså inte vara i 10A utan i V/omega/mA? Eller även det ger kortslutning och inget mätarutslag?
Ja. Ska du mäta "V" ska proben sitta i "V". Amperemätning gör man i princip aldrig och om man inte har full koll på vad man gör kan det bli farligt.

H hogdalen skrev:
Den röda ska alltså inte vara i 10A utan i V/omega/mA?
Ja ska du mäta spänning ska den röda vara i hålet märkt "V/Ω/mA". Då kan du stoppa in testpinnarna i ett vanligt vägguttag för att mäta spänningen, som normalt är runt 230 Volt.

Stoppar du in testpinnarna i ett vägguttag när de är anslutna till instrumentet som på bilden kan du i värsta fall, som @useless skriver, orsaka en praktkortslutning som du till och med kan skadas av. Så gör inte det!

Edit: Långsam som vanligt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.