H
SBH skrev:
Men du har ju skrivit om ströläkt och bärläkt innan. nu har har du ändrat till horisontel och vertikalläkt.
Du verkar inte riktigt vara med i matchen
jag har skrivit både och, de spelar ingen roll alla vet vad jag har menat.
Bara för du inser att du har fel så försöker du gripa efter halmstrån nu.

svara på frågan nu då.
Behöves vertikal samt horisontell läkt vid montage av stående panel?

S
H hul skrev:
jag har skrivit både och, de spelar ingen roll alla vet vad jag har menat.
Bara för du inser att du har fel så försöker du gripa efter halmstrån nu.

svara på frågan nu då.
Behöves vertikal samt horisontell läkt vid montage av stående panel?
Horisontela läkt funkat i hundratals år.

H
SBH skrev:
Horisontela läkt funkat i hundratals år.
Frågade inte om de funkat tidigare eller ej.
Jag formulerar om frågan istället då.

Om du renoverade din fasad hemma och valde stående panel hade du då valt enbart horisontell läkt eller vertikal samt horisontell läkt efter allt du vet nu?

S
Väggen blir inte så tät när du sätter panel att det behövs. göras på annat sätt.

H
SBH skrev:
Väggen blir inte så tät när du sätter panel att det behövs. göras på annat sätt.
Så du hade enbart monterat horisontell läkt är de det du säger?

S
H hul skrev:
Frågade inte om de funkat tidigare eller ej.
Jag formulerar om frågan istället då.

Om du renoverade din fasad hemma och valde stående panel hade du då valt enbart horisontell läkt eller vertikal samt horisontell läkt efter allt du vet nu?
Vet du hur många hus i Sverige just nu som byggs utan några korslagda "läkt"? Du kan räkna dom på en hand.

H
SBH skrev:
Vet du hur många hus i Sverige just nu som byggs utan några korslagda "läkt"? Du kan räkna dom på en hand.
Va, nu pratar du mot dig själv igen.

att man kan räkna de husen som byggs utan korslagda läkt på en hand.
alltså byggs i princip alla med korslagda läkt då

S
H hul skrev:
Va, nu pratar du mot dig själv igen.

att man kan räkna de husen som byggs utan korslagda läkt på en hand.
alltså byggs i princip alla med korslagda läkt då
Lilla vän jag sitter i en båt å fiskar. Trodde att det var korrekt. Kan rätta inlägget om du vill

Ack, vårt förra hus byggdes 1969 i Göteborg av storföretaget SIAB.
Stående Z-panel direkt mot vindpappen, och där innanför fanns 95 mm mineralupp samt gips.
Vi köpte huset 1998. Efter ett par år slog det upp stora svampar, som björktickor på gamla ruttnande stubbar, på sydväggen.
Husen låg tätt (2 meter mellan) och det kom inte mycket sol som värmde där.
Snickaren fick ta ner allt ända in till gipset, hela väggen var genomrutten!

Så var rädda om era luftspalter, och sätt inte Z-panel stående!
Otätare väggpanel finns nog inte :thumbdown:

• Gilla
hul
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
För sakens skull vill jag bara påpeka att jag är helt inne på huls spår.

Anekdoter av typen "på mitt hus var det inga problem" tillför inget. Jag ska inte bo in ditt hus, jag ska bo i mitt. Det är som att säga att det är onödigt med bilbälte för jag har aldrig krockat.

Det jag vill ha svar på är om hul (och jag) har missat något. Kan den stående läkten tillföra något problem som vi inte har tänkte på?
Både du och hul har på något sätt gravt misslyckats i flera väsentliga steg i era byggen om det som blivit trådens absurda skrivcirkus dvs om vertikal läkt ät så viktig/nödvändig visar sig avgörande. Flera av frågorna som vissa fört in tex vad innebär siffrorna från studierna och vid vilka nivåer bör vi se det som problematiskt? Vilken andel av förtäckande yta behöver frigöras av spalter pga botten/lockbrädor för att ventilation vertikalt blir tillfyllest? Varför ses just verikala komponenten så viktig sker inte olika transporter av vatten förutom fritt lika väl i alla riktningar?

Varför skriva lätt förklenande "anekdoter" när det som jag uppfattar det tex SBH som har god /stor erfarenhet på bredden men kanske lite svårt att uttrycka sig i text? Troligtvis skulle detta må bra av lite riktigt och rejält tuggmotstånd av en kategori skribenter som inte faller i farstun vare sig av rapporter eller anekdoter utan som går fullt ut på djupet i frågan när det går sandlådemässigt överstyr.

Problemet är intressant och för egen del tror jag inte man enkelt kan avfärda varandra som i tråden. Den borde iofs gallras rejält eller kanske raderas om det inte kommer på rätt köl mycket trist läsning som fyller senaste inlägg hela tiden och helt i onödan.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
H
SBH skrev:
Lilla vän jag sitter i en båt å fiskar. Trodde att det var korrekt. Kan rätta inlägget om du vill
Måste fråga dig en annan sak då

Du måste monterat stenfasadskivor eller liknande fasadskivor.
Dessa monteras ofta att man "hänger" på dom på en liggande läkt (stålprofil)

varför är denna profilen alltid perforerad och rejält perforerad?
mellan stenskivorna är de ju ofta drygt 5mm mellanrum så bra mycket mer fria luftväggar än för träpanel.

Varför gör man på detta sättet?

H
GK100 GK100 skrev:
Både du och hul har på något sätt gravt misslyckats i flera väsentliga steg i era byggen om det som blivit trådens absurda skrivcirkus dvs om vertikal läkt ät så viktig/nödvändig visar sig avgörande. Flera av frågorna som vissa fört in tex vad innebär siffrorna från studierna och vid vilka nivåer bör vi se det som problematiskt? Vilken andel av förtäckande yta behöver frigöras av spalter pga botten/lockbrädor för att ventilation vertikalt blir tillfyllest? Varför ses just verikala komponenten så viktig sker inte olika transporter av vatten förutom fritt lika väl i alla riktningar?

Varför skriva lätt förklenande "anekdoter" när det som jag uppfattar det tex SBH som har god /stor erfarenhet på bredden men kanske lite svårt att uttrycka sig i text? Troligtvis skulle detta må bra av lite riktigt och rejält tuggmotstånd av en kategori skribenter som inte faller i farstun vare sig av rapporter eller anekdoter utan som går fullt ut på djupet i frågan när det går sandlådemässigt överstyr.

Problemet är intressant och för egen del tror jag inte man enkelt kan avfärda varandra som i tråden. Den borde iofs gallras rejält eller kanske raderas om det inte kommer på rätt köl mycket trist läsning som fyller senaste inlägg hela tiden och helt i onödan.
Förstod inte mycket i de inlägget men ska försöka svara på de lilla som var begripligt, de övriga får du formulera om så ska vi försöka svara.

har vi sagt att fukt inte transporteras i alla riktningar?
den vertikala läkten används ju för att skapa möjliget för fukten att röra sig i alla riktningar och inte stängas in.

hur menar du att man misslyckats om man behöver en bredd luftspalt?
Tvåstegstätade hus finns av en anledning och där är bredd luftspalt en otroligt viktig del av tvåstegstätade fasader. Utan den så försvinner ju hela funktionen.

SBH skrev:
Alla A-hus . Fler än tio

• Gilla
1
  • Laddar…
H
R RoBo skrev:
Alla A-hus . Fler än tio
Byggs A-hus med eller utan korslagd läkt?

S
GK100 GK100 skrev:

Jag hoppas på admin rensar hul och mina inlägg. Dom verkar inte vara på hugget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.