S
H hul skrev:
absolut de kan jag göra. men de intressanta är ju om du och jag har samma uppfattning hur de fungerar?

kan du inte bara svar om du nu vet
jag svarar. sen kommer du fråga vilken sida har du läst det då.
var du din bas Getängsvägen 22 borås eller Johan på Gårdas gata 5 göteborg?

H
SBH skrev:
jag svarar. sen kommer du fråga vilken sida har du läst det då.
var du din bas Getängsvägen 22 borås eller Johan på Gårdas gata 5 göteborg?
Jag jobbar inte på Skanska och har faktiskt aldrig gjort.

Nä, de kommer jag inte säga de kan jag lova nu.
men de kan ju vara bra att vi reder ut så vi båda har samma definition på tvåstegtätad fasad.
eftersom de är hela grejen som diskussionen bygger på i grunden

Tråden har spårat ur, lugna ner er annars får jag be admin ta bort det här.

OnT:
Verkar det vara en bra lösning ur de flestas perspektiv att ha 12 mm vertikala läkt (t.ex. 12x50) mot fasadskivan (alltså mot distanshylsorna) och sedan horisontella spikläkt 28 mm utanpå det för att få en tillräcklig luftspalt för att undvika riskkonstruktion? (Alltså 40 mm luftspalt förutom där spikläkten är.)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H
P Prosit skrev:

OnT:
Verkar det vara en bra lösning ur de flestas perspektiv att ha 12 mm vertikala läkt (t.ex. 12x50) mot fasadskivan (alltså mot distanshylsorna) och sedan horisontella spikläkt 28 mm utanpå det för att få en tillräcklig luftspalt för att undvika riskkonstruktion? (Alltså 40 mm luftspalt förutom där spikläkten är.)
japp de låter som en fullgod lösning.
Det är de jag försöker få fram och även underbyggt med diverse studier som påvisat detta

Hehe, detta är ju humor! Jag häller lite mer bensin på elden och skriver samma som smurfen72 skrev för 100 inlägg sedan. Mina bottenbrädor ligger kloss an mot vindpappen. Så var det byggt sen innan jag brädfodrade om. När jag rev bort den gamla fasaden som var 20 år gammal så såg alla bottenbrädor riktigt fina ut trots ingen luftspalt. Så jag byggde lika igen. Nu när jag fick montera ner 11 lock och 11 bottnar eftersom vi just installerade ny altandörr så var dessa brädor fortfarande nya till utseendet efter 2 år. Så jag tror att du nog kan sova gott hur du nu än väljer att bygga.
Ha dock lite koll på fasaden då och då. Det är ju inte så att du helt plötsligt en dag har 90 procent rötskador utan det sker ju gradvis.
Lycka till

S
P Prosit skrev:

OnT:
det har jag fullt förtroende för att admin rensar.

H
T tobbbias skrev:
Hehe, detta är ju humor! Jag häller lite mer bensin på elden och skriver samma som smurfen72 skrev för 100 inlägg sedan. Mina bottenbrädor ligger kloss an mot vindpappen. Så var det byggt sen innan jag brädfodrade om. När jag rev bort den gamla fasaden som var 20 år gammal så såg alla bottenbrädor riktigt fina ut trots ingen luftspalt. Så jag byggde lika igen. Nu när jag fick montera ner 11 lock och 11 bottnar eftersom vi just installerade ny altandörr så var dessa brädor fortfarande nya till utseendet efter 2 år. Så jag tror att du nog kan sova gott hur du nu än väljer att bygga.
Ha dock lite koll på fasaden då och då. Det är ju inte så att du helt plötsligt en dag har 90 procent rötskador utan det sker ju gradvis.
Lycka till
absolut, jag har ju sagt att de säkert fungerar i många fall.
men man har forskat på ämnet och kommit fram till att de finns en risk i konstruktionen.

eftersom man nu vet de och de är en såpass billig åtgärd så hade iaf jag bygg med horisontel och vertikalläkt för att vara på den säkra sidan

S
T tobbbias skrev:
Lycka till
jag tycker det bara är roligt. roligt med personer som fastnat i ett tänk

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S
H hul skrev:
absolut, jag har ju sagt att de säkert fungerar i många fall.
men man har forskat på ämnet och kommit fram till att de finns en risk i konstruktionen.

eftersom man nu vet de och de är en såpass billig åtgärd så hade iaf jag bygg med horisontel och vertikalläkt för att vara på den säkra sidan
Spikläkt ger tumme upp. Glöm strö och bärläkt på en fasad

H
Här kommer en enkel och bra text i ämnet för er som är intresserade.
Som vill sträva efter att bygga så fuktsäkert enligt dagens forskning, ni andra behöver inte ta efter eller läsa vidare.

"Väl ventilerad luftspalt med vertikal stående läkt

En grundläggande förutsättning för att undvika fukt och mögelrelaterade skador i en träregelvägg är att ha en väl ventilerad, dränerad samt kapillärbrytande och tryckutjämnande luftspalt bakom fasadskiktet. I Norge, som förvisso överlag är mer utsatt för slagregn jämfört med Sverige, är detta idag ett krav.

En väl ventilerad, dränerad, kapillärbrytande och tryckutjämnande luftspalt skall ha minst ett skikt av vertikalt stående läkt, som skapar en minst 20 mm bred luftspalt där vatten fritt kan rinna nedåt och sedan ledas ut ur konstruktionen. Vatten som rinner ut ur luftspalten skall ledas ut och bort från grunden med hjälp av en fotplåt eller motsvarande. Det är även av största vikt att luftspalten är väl ventilerad. Den höga ventilationen behövs för att torka ut den fukt, som trängt in i luftspalten och eventuellt läcker längre in i väggen. En väl ventilerad luftspalt erhålls genom att den minst 20 mm breda luftspalten, som skapats med vertikalt stående läkt, även är öppen i överkant. Vid öppningen i överkant är det av vikt att tillse så att den fukt som ventileras ut genom spalten inte ges möjlighet att transporteras in på kallvinden eller andra delar av takkonstruktionen. Bortsett från eventuella musskydd eller andra nät för skydd mot skadedjur skall således spalten vara helt öppen i både över- och underkant.

Endast horisontellt liggande läkt, alternativt den luftspalt som horisontell liggande läkt i kombination med lock- eller lockläktpanel skapar, bedöms inte skapa tillräckligt goda förutsättningar för en fullgod ventilation och för att vatten fritt ska kunna rinna nedåt och ledas ut ur konstruktionen. Studier utförda visar att en liggande stålläkt med stora hål väl perforerad kan skapa en väl ventilerad luftspalt "

Redigerat:
K
Jag har faktiskt läst just den texten tidigare och var ett tag inne på att använda 20-22mm stående läkt. Men hittade 12 på brädgården som passade utmärkt.

Jag har en öppning för ytterväggarna i överkant och tar in luft till kattvindarna i från gavelventiler. På gavlarna har jag just nu en ca 10 mm spalt längst upp, alltså längs gavelutsprånget 38°. Men är lite osäker på om det inte kan komma in regnvatten där när det blåser... kan ju lätt sätta igen spalten med en list.

Vettigt?

K
Det hemska är att texten även säger att vatten från slagregn tränger in bakom fasadskivorna... det har jag inte fäst lika mycket vikt vid

H
K Kallebo skrev:
Jag har faktiskt läst just den texten tidigare och var ett tag inne på att använda 20-22mm stående läkt. Men hittade 12 på brädgården som passade utmärkt.

Jag har en öppning för ytterväggarna i överkant och tar in luft till kattvindarna i från gavelventiler. På gavlarna har jag just nu en ca 10 mm spalt längst upp, alltså längs gavelutsprånget 38°. Men är lite osäker på om det inte kan komma in regnvatten där när det blåser... kan ju lätt sätta igen spalten med en list.

Vettigt?
låter absolut vettigt.
jag tror inte de viktiga är horisontella läkten är 22mm eller liknande utan att man överhuvudtaget använder en horisontel läkt.
Då skapar du ett fritt luftflöde och stor luftomsättning som kan ventilera bort fukt så de inte trycker in i väggkonstruktionen.

Japp slagregn skapar en enormt vattentryck över fasaden. Har läst en studie om 2-stegstätade fasader där dom tar upp detta och du hade dom stormen Gudrun som exempel.
Har för mig att dom jämförde slagregnet från Gudrun med en 20mm vatten pelare över hela fasaden. (ska försöka hitta studien så jag kan kontrollera mina siffror)

H
Hittade artikeln:

Stormen Gudrun skapade en vindtryck på 500 Pa över fasaden och vid regn så kan de likställas med en vattenpelare på 50mm över hela fasaden då förstår man vilka krafter en fasad utsätts för och varför man behöver en bredd luftspalt.

så viktigt att skapa ett torrt tryckutjämnade skikt

H hul skrev:
?....Den genomsnittliga luftomsättningen i experimentväggarnas spalter under perioden oktober till februari kunde uppskattas till:
      •  230-310 oms/h vid utförande med vertikala läkt

•  75-100 oms/h vid utförande med horisontella läkt Lindab

•  95-130 oms/h vid utförande med horisontella läkt Europrofil
Forskningen ger ju siffror på hur "bra" luftomsättningen är med olika utföranden. Men den ger inget värde på vad som behövs för att inte få problem? Den ena lösningen är ca. 3 ggr bättre när det gäller luftomsättningen men det säger ju inte allt, bättre är en sak men vad behövs? Kan det vara så att alla varianterna fungera fast olika bra?? Det kanske bara behövs 10, 50 eller ännu mer eller mindre luftomsättningar för att det skall fungera.
Det är ju vad som behövs som är det intressant, sedan att alt. 1 är bättre än de två andra alternativen är ju intressant att få veta men det är inte den viktigaste faktorn i det hela, för den är inte redovisad......

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.