49 616 läst ·
320 svar
50k läst
320 svar
Ger Isovers distanshylsa luftspalt (fasadskiva)?
Orimlig fråga, hur ska jag kunna veta hur mycket fukt din fasad släpper igenom?R roli skrev:Forskningen ger ju siffror på hur "bra" luftomsättningen är med olika utföranden. Men den ger inget värde på vad som behövs för att inte få problem? Den ena lösningen är ca. 3 ggr bättre när det gäller luftomsättningen men det säger ju inte allt, bättre är en sak men vad behövs? Kan det vara så att alla varianterna fungera fast olika bra?? Det kanske bara behövs 10, 50 eller ännu mer eller mindre luftomsättningar för att det skall fungera.
Det är ju vad som behövs som är det intressant, sedan att alt. 1 är bättre än de två andra alternativen är ju intressant att få veta men det är inte den viktigaste faktorn i det hela, för den är inte redovisad......
Ditt bygge kan vara ett riktigt fuskbygge då krävs självklart en större luftomsättning.
Ventilerar du inte bort fukten så får du en enstegstätad konstruktion och de är vi nog överens om att du inte vill ha.
Det handlar ju mycket om hur mycket fukt som kommer in. Det diskuteras mycket om det är nödvändigt eller tom skadligt att ventilera vindsutrymmen.
Fukt som tillförs måste komma ut, det är alla överens om. Jag hävdar att taket är tätare än ytterväggarna och att det är där som ventilation behövs.
Problemet på taket är att det kan komma fukt från innemiljön, så lösningar helt utan ventilation tror jag inte heller på
Fukt som tillförs måste komma ut, det är alla överens om. Jag hävdar att taket är tätare än ytterväggarna och att det är där som ventilation behövs.
Problemet på taket är att det kan komma fukt från innemiljön, så lösningar helt utan ventilation tror jag inte heller på
För sakens skull vill jag bara påpeka att jag är helt inne på huls spår.
Anekdoter av typen "på mitt hus var det inga problem" tillför inget. Jag ska inte bo in ditt hus, jag ska bo i mitt. Det är som att säga att det är onödigt med bilbälte för jag har aldrig krockat.
Det jag vill ha svar på är om hul (och jag) har missat något. Kan den stående läkten tillföra något problem som vi inte har tänkte på?
Anekdoter av typen "på mitt hus var det inga problem" tillför inget. Jag ska inte bo in ditt hus, jag ska bo i mitt. Det är som att säga att det är onödigt med bilbälte för jag har aldrig krockat.
Det jag vill ha svar på är om hul (och jag) har missat något. Kan den stående läkten tillföra något problem som vi inte har tänkte på?
Jag har säkerligen missat någon aspekt och de hade varit intressant att veta så fall men argumenten som kommit upp hittills köper jag helt enkelt inte.Nyfniken skrev:
För sakens skull vill jag bara påpeka att jag är helt inne på huls spår.
Ej gå under 20mm tjocklek på läktenK Kallebo skrev:Jag har faktiskt läst just den texten tidigare och var ett tag inne på att använda 20-22mm stående läkt. Men hittade 12 på brädgården som passade utmärkt.
Jag har en öppning för ytterväggarna i överkant och tar in luft till kattvindarna i från gavelventiler. På gavlarna har jag just nu en ca 10 mm spalt längst upp, alltså längs gavelutsprånget 38°. Men är lite osäker på om det inte kan komma in regnvatten där när det blåser... kan ju lätt sätta igen spalten med en list.
Vettigt?
jag skrev fel i mitt inläggK Kallebo skrev:
men du använde väl 12mm vertikal läkt, 28mm horisontell läkt och sedan stående panel på de?
Alltså inte som SHB förespråkar och sa eller förstod jag dig fel?