H
SBH skrev:
Varför tar du in ett montage där du har helt andra förutsättningar?
Det finns skiver som skall monteras med T profiler. För att dom ska vara täta.
Vad menar du med Husama?

Vad är de för andra förutsättningar?
Kan du inte bara svara på varför den är perforerad?

H
SBH skrev:
Forskning sker med en baktanke. Ett företag hjälper till med sin "kunskap".
Så du litar inte på någon forskning eftersom de är alltid någon som ligger bakom de?

Klart man ska vara kritisk till fakta.
Men när alla studier visar samma resultat. Jag har ju tagit fram flera utan att anstränga mig och du inte lyckats lösa fram något som stödjer dina teorier.

Säger de inte dig något

S
H hul skrev:
Vad menar du med Husama?

Vad är de för andra förutsättningar?
Kan du inte bara svara på varför den är perforerad?
Redan gjort

S
H hul skrev:
Så du litar inte på någon forskning eftersom de är alltid någon som ligger bakom de?

Klart man ska vara kritisk till fakta.
Men när alla studier visar samma resultat. Jag har ju tagit fram flera utan att anstränga mig och du inte lyckats lösa fram något som stödjer dina teorier.

Säger de inte dig något
Jag har inga teorier. Bara husfasader som står utan några problem. Husfasader på västkusten samt fasader i Norrland.

Jag följer vad K-ritnigar säger mig. Har under mina år aldrig monterat panel med korslagda läkt.

H
Va menar du med Husama då? Förstod inte svaret.

Jag frågade varför stålprofiler var perforerade då svarade du enbart "Husama"
Va menar du med de?

H
SBH skrev:
Jag har inga teorier. Bara husfasader som står utan några problem. Husfasader på västkusten samt fasader i Norrland.

Jag följer vad K-ritnigar säger mig. Har under mina år aldrig monterat panel med korslagda läkt.
Nä men bara för du inte gjort de betyder väl inte att de är korrekt?
Råd och rön ändras ju hela tiden, eller bygger du likadant som du gjorde när du började i branschen?

Kan du svara på vad de är för andra förutsättningar med fasadskivor/sten och stålprofiler?

Och varör de är perforerade?

S
H hul skrev:
Nä men bara för du inte gjort de betyder väl inte att de är korrekt?
Råd och rön ändras ju hela tiden, eller bygger du likadant som du gjorde när du började i branschen?

Kan du svara på vad de är för andra förutsättningar med fasadskivor/sten och stålprofiler?

Och varör de är perforerade?
Fasadskivor finns det olika montage. Men merparten monteras tät mot läkten(ibland även med band/list). En träpanel bli inte tät på samma sätt.

H
SBH skrev:
Fasadskivor finns det olika montage. Men merparten monteras tät mot läkten(ibland även med band/list). En träpanel bli inte tät på samma sätt.
Japp monteras ofta tät mot läkten. Men läkten är alltid perforerad.
Varför är den perforerad är ju min fråga?

H
SBH skrev:
Ska göra de enkelt för dig, varför ser stålprofilen ut enligt bifogad bild?

• 3D-rendering av en stålprofil med flera hål och en vika längs längden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
H hul skrev:
Japp monteras ofta tät mot läkten. Men läkten är alltid perforerad.
Varför är den perforerad är ju min fråga?
Skivorna sluter tät. Träpanel sluter inte tät.
Senaste fasaden var med vertikalläkt och horisontella T-plåtar

H
SBH skrev:
Skivorna sluter tät. Träpanel sluter inte tät.
Senaste fasaden var med vertikalläkt och horisontella T-plåtar
nä skivor slutar inte tät, man monterar ofta dom med 5mm mellan rum runt hela skivan mot intilliggande skivor. Alltså bra mycket mer luft kommer in än vad som kommer in via en träpanel.

Hur förklarar du det?

S
H hul skrev:
nä skivor slutar inte tät, man monterar ofta dom med 5mm mellan rum runt hela skivan mot intilliggande skivor. Alltså bra mycket mer luft kommer in än vad som kommer in via en träpanel.

Hur förklarar du det?
Tänker du på detta?

• Detaljbild av gröna och svarta byggskivor med synliga skruvförband och fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
SBH skrev:
Tänker du på detta?
lite svårt att se din bild skriver över mobilen, men kan säkert stämma.

men jag tror vi släpper de här nu va?

Ingen av oss kommer uppenbart övertyga den andra.
Jag hoppas jag öppnat upp ögonen för några i forumet så är de någon som vill diskutera vidare eller bara ha lite hjälp angående byggnadsfysik eller liggande så är de bara skriva i tråden eller PM

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
S
H hul skrev:
lite svårt att se din bild skriver över mobilen, men kan säkert stämma.

men jag tror vi släpper de här nu va?

Ingen av oss kommer uppenbart övertyga den andra.
Jag hoppas jag öppnat upp ögonen för några i forumet så är de någon som vill diskutera vidare eller bara ha lite hjälp angående byggnadsfysik eller liggande så är de bara skriva i tråden eller PM
Okej. Man monterar 4-6mm på ett fogband. Vilket inte släpper in luft

H hul skrev:
Förstod inte mycket i de inlägget men ska försöka svara på de lilla som var begripligt, de övriga får du formulera om så ska vi försöka svara.

har vi sagt att fukt inte transporteras i alla riktningar?
den vertikala läkten används ju för att skapa möjliget för fukten att röra sig i alla riktningar och inte stängas in.

hur menar du att man misslyckats om man behöver en bredd luftspalt?
Tvåstegstätade hus finns av en anledning och där är bredd luftspalt en otroligt viktig del av tvåstegstätade fasader. Utan den så försvinner ju hela funktionen.
Gör dig inte till hul, förhoppningsvis är inget oklart i det inlägget för någon med dina kapaciteter. Att du kör med SBH i någon sorts ringlek må vara hänt men det ser som jag ser det oerhört tråkigt för att inte säga fånigt ut. Jag skrev tidigare och nu bara för att lite ge en signal om att det inte för framåt som ni håller på.

Det intresserar mig inte tillräckligt och ger heller inga mervärden för tråden att även jag skulle gå in i detta tugg. Enda skillnaden vore att det ganska snart skulle utkristallisera sig i en betydligt mer faktabaserad riktning där varje part direkt skulle få visa genom egna svar och grova beräkningar vad man syftar på. Och där hjälper då inte några labbväggar under förhållanden som man ganska lätt kan ställa frågor kring om de är relevanta i verklighetens väggar.

Ni kan väl skicka PM mellan varandra istället för alla dessa korta inlägg utan större värde åtminstone för mig som läsare. Ja fortsätt gärna om ni vill det är ju inget som tvingar mig läsa men ändå.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.