752 404 läst ·
3 602 svar
752k läst
3,6k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Hallå Silenokollegor.
Min robot vill inte kännas vid att det finns en guidekabel utan han kör på tills batteriet tar slut.. vi drog en helt ny kabel den här säsongen för att börja om från noll med skarvar och sånt där men den vill inte hitta guidekabeln. Den kör runt hela gräsmattan och begränsningskabeln känner den av men inte guidekabeln.
Jag har rådfrågat AI men känner nu att vi människor ändå vet bäst
. Jag har tryckt ihop kopplingar ordentligt, jag har tryckt in kopplingsdonet ordentligt i laddstationen också. Vad kan vara mitt problem? Har inte rengjort själva infästningen till guidekabeln, den som sitter i laddaren, kan det vara nästa steg kanske? Att det sitter något skit där som blockar signalen?
Ni hör ju... jag blir tokig. Har försökt i appen att "aktivera ny slinga" eller vad det heter men det verkar inte heller hjälpa.
Den blinkar grönt..
Min robot vill inte kännas vid att det finns en guidekabel utan han kör på tills batteriet tar slut.. vi drog en helt ny kabel den här säsongen för att börja om från noll med skarvar och sånt där men den vill inte hitta guidekabeln. Den kör runt hela gräsmattan och begränsningskabeln känner den av men inte guidekabeln.
Jag har rådfrågat AI men känner nu att vi människor ändå vet bäst
Ni hör ju... jag blir tokig. Har försökt i appen att "aktivera ny slinga" eller vad det heter men det verkar inte heller hjälpa.
Den blinkar grönt..
Klagar den på att guidekabeln inte har signal? Dvs har du gulblink i laddstationen? Annars är det nog inget fel på kabeln. Hur ser tomten och kabeldragningen ut? Jag har en stor tomt så jag har dragit rakt ut på en stor yta och sen hela vägen bort till bortre delen av tomten för att vara säker på att den ska träffa den, nu har jag bara en liten backe som den snurrar bort sig på ibland och har väldigt svårt att hitta tillbaka från.L Lanzal skrev:Hallå Silenokollegor.
Jag har rådfrågat AI men känner nu att vi människor ändå vet bäst. Jag har tryckt ihop kopplingar ordentligt, jag har tryckt in kopplingsdonet ordentligt i laddstationen också. Vad kan vara mitt problem? Har inte rengjort själva infästningen till guidekabeln, den som sitter i laddaren, kan det vara nästa steg kanske? Att det sitter något skit där som blockar signalen?
Laddstationen ska lysa med fast grönt sken när allt är korrekt.L Lanzal skrev:Hallå Silenokollegor.
Jag har rådfrågat AI men känner nu att vi människor ändå vet bäst. Jag har tryckt ihop kopplingar ordentligt, jag har tryckt in kopplingsdonet ordentligt i laddstationen också. Vad kan vara mitt problem? Har inte rengjort själva infästningen till guidekabeln, den som sitter i laddaren, kan det vara nästa steg kanske? Att det sitter något skit där som blockar signalen?
Den blinkar grönt..
Grönt blink=eco-läget är aktivt=ingen signal i slingan=klipparen kan ej köra.
Att dra ny kabel på vinst och förlust är slöseri med tid och pengar imho. Ska du felsöka en sådan här installation ska du ha en enkel multimeter till hands (200 kr). På en minut får du besked om status på slingorna.
När uppstod felet? Har du haft laddaren utomhus kan den flerfärgade dioden ta skada=fel färg kan visas.
Rengöring av kontakterna är inte nödvändigt, ytorna "rengörs" när de pressas på plats.
Gör en testuppkoppling med några meter kabel och anslut till laddstationen och se vad resultatet blir.
Återkom med resultatet.
Laddaren och roboten har stått inne hela vintern
slog precis ner guidekabeln med märlor så antar att jag kan dra upp märlorna och se efter om det faktiskt blev någon skadad del men den klagar ju inte på guidekabeln.
Den blinkar grönt, den kör helt enkelt över guidekabeln, reagerar inte alls på att den ens är där så något fuffens är det med den. Inte så att den har problem att hitta tillbaka, den kan inte använda sig av guiden allsA AC79 skrev:Klagar den på att guidekabeln inte har signal? Dvs har du gulblink i laddstationen? Annars är det nog inget fel på kabeln. Hur ser tomten och kabeldragningen ut? Jag har en stor tomt så jag har dragit rakt ut på en stor yta och sen hela vägen bort till bortre delen av tomten för att vara säker på att den ska träffa den, nu har jag bara en liten backe som den snurrar bort sig på ibland och har väldigt svårt att hitta tillbaka från.
alltså, dra några meter begränsningskabel och guidekabel i en snabb loop runt huset för att se om det är fel på laddstationen typ? MvhE etompau skrev:Laddstationen ska lysa med fast grönt sken när allt är korrekt.
Grönt blink=eco-läget är aktivt=ingen signal i slingan=klipparen kan ej köra.
Att dra ny kabel på vinst och förlust är slöseri med tid och pengar imho. Ska du felsöka en sådan här installation ska du ha en enkel multimeter till hands (200 kr). På en minut får du besked om status på slingorna.
När uppstod felet? Har du haft laddaren utomhus kan den flerfärgade dioden ta skada=fel färg kan visas.
Rengöring av kontakterna är inte nödvändigt, ytorna "rengörs" när de pressas på plats.
Gör en testuppkoppling med några meter kabel och anslut till laddstationen och se vad resultatet blir.
Återkom med resultatet.
Ja ta ett par meter kabel och koppla till begränsningskontakterna på laddstationen. Skala sedan av isoleringen på slingan och tvinna fast en bit kabel som sedan ansluts till guidekontakten på laddstationen.L Lanzal skrev:
Har du elektrisk kontakt mellan grejorna så ska nu dioden lysa fast grönt.
Har gjort en liten utbyggnad av tralldäck i korridoren från fram till baksida av huset. Har då fått dragit om guiden och en begränsningskabel men stöter på problem när den försöker ta sig ut eller hem via nya guiden. Som ni ser går det bra till ungefär mitten då den inte kan följa den längre. Avståndet till däcket är som minst 30 cm och mellan guide och begränsning ca 50 cm.
Nån med idé vad som går fel?
Nån med idé vad som går fel?
Glömde återkomma.. givetvis var det att jag hade slarvat med trevägsskarven som guidekabeln skulle in i. Den var inte helt inne och därav satt inte kopplingen ihop ordentligt. Nu lyser allt grönt!E etompau skrev:
Jag är i desperat behov av er experthjälp för hur jag ska placera ut laddstation och guidekabeln på min tomt på bästa sätt. Har funderat hit och dit och fastnat helt...
Förutsättningarna är enligt bilden och nedan:
Förutsättningarna är enligt bilden och nedan:
- Har en Gardena smart sileno life 750 (ej LONA) med några år på nacken.
- Grönt är gräs, svarta lådorna i ovankant är pallkragar, rött är buske och mörkgrönt är träd.
- Jag vill gärna att gult område märkt "Klippbehov" blir klippt ofta för att trycka ner kirskålsinvationen från grannen. Gärna mellan pallkragarna också.
- Den får också gärna hitta in och klippa passagen mellan hallonlandet och altanen.
- Laddstation
- Allra helst placering blå ruta nr 1 för jag har en tanke att bygga ett garage i altanen där.
- Placering blå ruta nr 2 är under trappan till huset men där är det en ganska smal passage för att komma ut till gräsmattan (runda en brunn och svänga höger mot gräs) som kanske blir svår?
- Placering 3 kan funka om det är ett måste för att få till klippningen i närområdet men det blir svår eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att du bör undanta klippning runt pallkragarna. Lägg sten runt dom. Det är inte optimalt att låta klipparen stånka runt i så små ytor.
Det är Ok att ha laddaren vid punkt 1. Dra ut guiden rakt ut till höger och låt den gå ner och till vänster och bort till punkt 2.
Alt. låt guiden gå lite i en båge snett upp till höger och därefter ner och bort till punkt 2.
Det är Ok att ha laddaren vid punkt 1. Dra ut guiden rakt ut till höger och låt den gå ner och till vänster och bort till punkt 2.
Alt. låt guiden gå lite i en båge snett upp till höger och därefter ner och bort till punkt 2.
Tack! Kommer den kunna hitta in till ytan mellan altanen och pallkragarna (ser att det står fel mått där, ska vara 130 cm)?E etompau skrev:Skulle säga att du bör undanta klippning runt pallkragarna. Lägg sten runt dom. Det är inte optimalt att låta klipparen stånka runt i så små ytor.
Hade den kunnat klippa bakom pallkragarna om den hade haft LONA eller spelar det mindre roll? Funderar på om det skulle vara värt att uppgradera i så fall.
Har ett skumt problem med min Smart Sileno Life 750 årsmodell 2020. Problemet har kommit senaste tiden. Har skarvat om en del av en guidekabel som jag haft lite bekymmer med tidigare men tror inte det här har med det att göra.
Det som händer är att den vägrar köra ut på morgonen efter schemat. När jag kollar i appen växlar den mellan ”Startar” (se bild) och ”Parkerad”. Om jag går ut och kollar på displayen beter den sig likadant, den liksom startar och går tillbaka hela tiden (se film). Även om jag drar ut den från laddststationen gör den likadant. Det jag då måste göra är att manuellt slå igång den och slå PIN på displayen, då sätter den igång att klippa och klipper normalt hela dagen efter schemat. Batteriet håller lika länge som vanligt. Sedan är det samma problem dagen efter.
Verkar som beteendet endast sker när den kommit upp till 100%. Innan den nått det och den faktiskt laddar verkar den bete sig normalt. Har också provat rengöra blecken.
En annan användare nämnde något om liknande han haft och att knappsatsen behövde bytas ut. Någon annan med idé?
Det som händer är att den vägrar köra ut på morgonen efter schemat. När jag kollar i appen växlar den mellan ”Startar” (se bild) och ”Parkerad”. Om jag går ut och kollar på displayen beter den sig likadant, den liksom startar och går tillbaka hela tiden (se film). Även om jag drar ut den från laddststationen gör den likadant. Det jag då måste göra är att manuellt slå igång den och slå PIN på displayen, då sätter den igång att klippa och klipper normalt hela dagen efter schemat. Batteriet håller lika länge som vanligt. Sedan är det samma problem dagen efter.
Verkar som beteendet endast sker när den kommit upp till 100%. Innan den nått det och den faktiskt laddar verkar den bete sig normalt. Har också provat rengöra blecken.
En annan användare nämnde något om liknande han haft och att knappsatsen behövde bytas ut. Någon annan med idé?