F
S Stone city skrev:
Hade den kunnat klippa bakom pallkragarna om den hade haft LONA eller spelar det mindre roll? Funderar på om det skulle vara värt att uppgradera i så fall.
Den där Lona känns mest som marknadsföring bull. Tillför inget egentligen. Detsamma att den har avancerad AI mm. Nä, roboten är stendum. 😆

Jag hade också ett trångt område mellan rabatt och häck. Drog bort slingan tillslut då det bara var problem. Fastnade ofta.

• Gilla
Stone city
  • Laddar…
Hej,

Jag har en Gardena Smart SILENO Free 1000 (ca 13 månader gammal).

Efter rengöring med vattenslang började den först ge några sensorfel och startade om sig själv ett par gånger. Batteriet visade då plötsligt 0 %, trots att det tidigare varit väl laddat. Efter en stund återhämtade sig batterivisningen och roboten kunde både köra och docka.

Jag dockade och eftersom batteriet visade 85 % så testade jag en manuell körning på 1 timme och gick in. Efter ca 30 min fick jag meddelande att den var inaktiverad.
Vid ankomsten så var den låst. On/off knapp lyser både vitt och rött samtidigt, och jag kan inte slå in pin kod för att låsa upp

Nu är läget följande:

- Batteriet laddar till 100 % utan problem.
- ON/OFF-knappen lyser halvt vit, halvt röd hela tiden.
- Roboten är låst.
- PIN-koden går inte att använda för att låsa upp den.
- Att hålla ON/OFF intryckt 3 sekunder fungerar inte som det ska.
- Jag har kopplat ur huvudbatteriet i över 4 timmar och provat igen utan förändring.

En intressant detalj är att direkt efter att batteriet ansluts verkar alla sifferknappar ge respons (LED över ✔️ reagerar), men efter uppstart reagerar inte knapparna som förväntat.

Är det någon som varit med om vit/röd ON/OFF-indikering och låst läge som inte går att häva? Visade det sig vara mjukvara, knappsats, sensorfel eller något annat?

Tacksam för alla erfarenheter.

D Deinos skrev:
Hej,

Jag har en Gardena Smart SILENO Free 1000 (ca 13 månader gammal).

Efter rengöring med vattenslang började den först ge några sensorfel och startade om sig själv ett par gånger. Batteriet visade då plötsligt 0 %, trots att det tidigare varit väl laddat. Efter en stund återhämtade sig batterivisningen och roboten kunde både köra och docka.

Jag dockade och eftersom batteriet visade 85 % så testade jag en manuell körning på 1 timme och gick in. Efter ca 30 min fick jag meddelande att den var inaktiverad.
Vid ankomsten så var den låst. On/off knapp lyser både vitt och rött samtidigt, och jag kan inte slå in pin kod för att låsa upp

Nu är läget följande:

- Batteriet laddar till 100 % utan problem.
- ON/OFF-knappen lyser halvt vit, halvt röd hela tiden.
- Roboten är låst.
- PIN-koden går inte att använda för att låsa upp den.
- Att hålla ON/OFF intryckt 3 sekunder fungerar inte som det ska.
- Jag har kopplat ur huvudbatteriet i över 4 timmar och provat igen utan förändring.

En intressant detalj är att direkt efter att batteriet ansluts verkar alla sifferknappar ge respons (LED över ✔️ reagerar), men efter uppstart reagerar inte knapparna som förväntat.

Är det någon som varit med om vit/röd ON/OFF-indikering och låst läge som inte går att häva? Visade det sig vara mjukvara, knappsats, sensorfel eller något annat?

Tacksam för alla erfarenheter.
Eftersom felet tycks ha uppkommit efter rengöringen så är det inte osannolikt att det har trängt in vatten/fukt i maskinen vilket då kan ge diverse felsymptom.

Kanske torkar det upp efter en tid och felen försvinner, om inte så lär du få skicka in den för service.

Enbart en mjuk vattenstråle ska användas om maskinen ska rengöras med vatten.

E etompau skrev:
Eftersom felet tycks ha uppkommit efter rengöringen så är det inte osannolikt att det har trängt in vatten/fukt i maskinen vilket då kan ge diverse felsymptom.

Kanske torkar det upp efter en tid och felen försvinner, om inte så lär du få skicka in den för service.

Enbart en mjuk vattenstråle ska användas om maskinen ska rengöras med vatten.
ja det är ju möjligt att vattenstrålen inte var tillräckligt mjuk. Det hade regnat hela dagen, och gjorde rent roboten pga att den klippt då under regnet och fått på sig mycket gräsrester.

Handlar det om fukt, så dröjer det nog inan det torkar, i en till synes sluten maskin.
Att on/off lyser både rött& vitt kan ju stödja den teorin om fukt och att det ska lyser antingen rött eller vitt, inte både och. Plus kanske knappsatsen inte funkar som den ska pga fukt.

Svårt att säga och Gardena support skickade detta till "tekniker" och skulle höra av sig, men det drar ut på tiden...

F Fideliox skrev:
Den där Lona känns mest som marknadsföring bull. Tillför inget egentligen. Detsamma att den har avancerad AI mm. Nä, roboten är stendum. 😆

Jag hade också ett trångt område mellan rabatt och häck. Drog bort slingan tillslut då det bara var problem. Fastnade ofta.
Jag håller med dig LONA gör den inte direkt smart. Är det bara GPS delen och att man kan lägga in no-go zoner som är specifikt för LONA?

• Gilla
Stone city
  • Laddar…
F
RmK_71 RmK_71 skrev:
Jag håller med dig LONA gör den inte direkt smart. Är det bara GPS delen och att man kan lägga in no-go zoner som är specifikt för LONA?
Tror det?

Ångrar lite att jag köpte denna maskinen för två år sen. Nu kan man ju köpa betydligt smartare robotar utan slinga, objektidentifiering mm för en mindre prislapp på kampanj.

• Gilla
Stone city
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Tror det?

Ångrar lite att jag köpte denna maskinen för två år sen. Nu kan man ju köpa betydligt smartare robotar utan slinga, objektidentifiering mm för en mindre prislapp på kampanj.
Jag har haft lite kontakt med gardens support: jag trodde att den med LONA skulle kunna använda den uppritade kartan för att ha koll på vart den ska åka och klippa och på så sätt hitta till trånga passager men så verkar det inte vara i någon större utsträckning (eller alls). Det är guidekabeln som den går på.

F
S Stone city skrev:
Jag har haft lite kontakt med gardens support: jag trodde att den med LONA skulle kunna använda den uppritade kartan för att ha koll på vart den ska åka och klippa och på så sätt hitta till trånga passager men så verkar det inte vara i någon större utsträckning (eller alls). Det är guidekabeln som den går på.
Ja, så vad ger LONA egentligen? Marketing mög.

F Fideliox skrev:
Ja, så vad ger LONA egentligen? Marketing mög.
Troligen. Men man kan ju skapa zoner och så. Så någon typ av intelligens borde den ha. Men inte mycket :D Den studsar ju mest omkring som en flipperkula mellan gränskablar.

Jag behöver forumexpertis.
Jag har en Gardena Sileno Smart 500 från 2022.
Häromdagen så slutade guidekabeln funka. Har mätt och har kontakt.
Men lampan blinkar ändå.
Drog ut alla kablar och satte in bara strömmen, då blinkar den blått.
Om jag fattat saken rätt så är laddarens kretskort paj.
Har delat på den men kretskortet är helt ingjutet i epoxy.
Kan du vara något annat fel, eller är det bara att köpa ny Laddstation?

S Soppatorsk skrev:
Men lampan blinkar ändå.
Du kan rätt enkelt kolla om stationen är kass genom att sätta 3 korta kablar i en skarvkontakt och sen tre anslutningskontakter i andra änden. Koppla in alla tre i stationen, lyser den grönt då är stationen hel och guidekabeln av nånstans. Jag har haft flera gånger dom senaste åren där kabeln varit nästan av så att jag fortfarande hört signalen med sökare men klipparen har vägrat gå men när man väl hittar "brottet" är det väldigt enkelt att dra av det sista och få ett helt brott.

S Soppatorsk skrev:
Men lampan blinkar ändå.
Hej,

Gör som AC79 skriver för att testa, har du inte reggat klipparen och fått 5-års garanti eller får man inte det längre?

Edit, radbrytning!

JohnBergq JohnBergq skrev:
Hej,

Gör som AC79 skriver för att testa, har du inte reggat klipparen och fått 5-års garanti eller får man inte det längre?

Edit, radbrytning!
Tack för svar!
Ska testa med kablarna.
Om det inte lirar så såg jag att jag faktiskt har garanti tom dec 2026 👍
Det hade jag glömt...

S Soppatorsk skrev:
Men lampan blinkar ändå.
Hur har du mätt? För en korrekt mätning av slingorna behöver du mäta resistansen (max 20 Ohm) med en multimeter (ca. 200 kr).
Då får du direkt besked om där finns ett avbrott.
Använd ej de beröringsfria mätpennorna, de kan ge en falsk positiv indikation av en hel slinga.

Till 99% ligger felet utanför laddstationen. Kortet kan du ej laga, utbyte är nödvändigt.
Kortfel brukar bara uppstå vid överspänning när det åskar.

A AC79 skrev:
Du kan rätt enkelt kolla om stationen är kass genom att sätta 3 korta kablar i en skarvkontakt och sen tre anslutningskontakter i andra änden. Koppla in alla tre i stationen, lyser den grönt då är stationen hel och guidekabeln av nånstans. Jag har haft flera gånger dom senaste åren där kabeln varit nästan av så att jag fortfarande hört signalen med sökare men klipparen har vägrat gå men när man väl hittar "brottet" är det väldigt enkelt att dra av det sista och få ett helt brott.
Tack för tips, det viset sig att det lyste grönt när jag gjorde en fejk-slinga. Nu blir det felsökning av guidekabeln...

• Gilla
AC79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.