S Soppatorsk skrev:
Tack för tips, det viset sig att det lyste grönt när jag gjorde en fejk-slinga. Nu blir det felsökning av guidekabeln...
Om inte guidekabeln är väldigt lång hade jag bara börjat dra upp den, oftast går den av när du kommer till det stället där problemet är och du kommer förmodligen se att klipparen varit på den delen lite nångång. Sen är det bara dra ny kabel eller skarva. Se till att gräva ner skarven ordentligt bara.

A AC79 skrev:
Om inte guidekabeln är väldigt lång hade jag bara börjat dra upp den, oftast går den av när du kommer till det stället där problemet är och du kommer förmodligen se att klipparen varit på den delen lite nångång. Sen är det bara dra ny kabel eller skarva. Se till att gräva ner skarven ordentligt bara.
Det var faktiskt trevägskopplingen där jag anslutit guiden till slingan som var kass. Kör ändå 3M, men även de kan tydligen bli kassa

• Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Hmm man undrar ju hur detta gått till.
PXL_20260629_133536092.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon sensor som sitter där?

Hej,

Jag har fått problem med min Gardena Sileno Life 750. Klipparen är nu 5år och 2 månader(typiskt för garantin). Den stannar ofta med felmeddelande "klippsystem blockerat".
Det är inget som blockerar knivdisken. Jag har såklart rengjort klipparen noggrant, av med alla kåpor osv. Haft av knivdisken och ser inget fel på den eller bakom den. Kontrollerat så att den är uppdaterad med senaste mjukvaran och det har den.

Den kan gå en hel laddning utan problem, då låter den och fungerar precis som vanligt. inget missljud ifrån klippmotorn eller liknande. För att efter att den kört in för laddning ,stannar direkt efter den ska ut igen och klippningen ska börja ( se video). Någon som har varit med om liknande? Är klippmotorn körd tro?

J J1jet skrev:
Hej,

Jag har fått problem med min Gardena Sileno Life 750. Klipparen är nu 5år och 2 månader(typiskt för garantin). Den stannar ofta med felmeddelande "klippsystem blockerat".
Det är inget som blockerar knivdisken. Jag har såklart rengjort klipparen noggrant, av med alla kåpor osv. Haft av knivdisken och ser inget fel på den eller bakom den. Kontrollerat så att den är uppdaterad med senaste mjukvaran och det har den.

Den kan gå en hel laddning utan problem, då låter den och fungerar precis som vanligt. inget missljud ifrån klippmotorn eller liknande. För att efter att den kört in för laddning ,stannar direkt efter den ska ut igen och klippningen ska börja ( se video). Någon som har varit med om liknande? Är klippmotorn körd tro?
Risken är att det är fel på klippmotorn.
Du kan ju testköra motorn och se hur den beter sig när klipparen är upplyft.

I menyläget, tryck och håll nere vänster och högerpil i några sekunder, en ny meny dyker upp. Där hittar du motortester, kör igång klippmotorn när klipparen är upplyft och se hur den fungerar. Varvtalet ska ligga runt 2500 rpm och den ska dra ca 350 mA -+ 100mA.

• Gilla
cergod och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Risken är att det är fel på klippmotorn.
Du kan ju testköra motorn och se hur den beter sig när klipparen är upplyft.

I menyläget, tryck och håll nere vänster och högerpil i några sekunder, en ny meny dyker upp. Där hittar du motortester, kör igång klippmotorn när klipparen är upplyft och se hur den fungerar. Varvtalet ska ligga runt 2500 rpm och den ska dra ca 350 mA -+ 100mA.
Okej tack för tippset, ska prova detta i eftermiddag. Om värderna är utanför de som du skriver så bör jag väl byta klippmotorn. Det löser man själv antar jag?

J J1jet skrev:
Okej tack för tippset, ska prova detta i eftermiddag. Om värderna är utanför de som du skriver så bör jag väl byta klippmotorn. Det löser man själv antar jag?
Ja bytet bör du själv kunna fixa. En ny klippmotorenhet ligger på ca 1500 kr.

När du provkör motorn så testa lite med att belasta disken (utan knivar) och se hur den uppför sig.

Här har du en tysk som visar hur bytet går till.
Tänk på att byta de två packningarna när du öppnar chassiet.

E etompau skrev:
Här har du en tysk som visar hur bytet går till.
Tänk på att byta de två packningarna när du öppnar chassiet.

[media]
Tusen tack ! Min klippare har varit problemfri i 5 år så jag har lyckligtvis inte behövt köpa reservdelar innan. Köper man reservdelarna ifrån Gardena direkt eller finns det andra alternativ. Någon butik ni kan rekommendera ?

J J1jet skrev:
Tusen tack ! Min klippare har varit problemfri i 5 år så jag har lyckligtvis inte behövt köpa reservdelar innan. Köper man reservdelarna ifrån Gardena direkt eller finns det andra alternativ. Någon butik ni kan rekommendera ?
Tror de flesta beställer reservdelar på nätet. GPL Shop och Maskinklippet är två större företag som säljer reservdelar till bl.a. Gardena.

Större återförsäljare med service kan också ha grejorna hemma över disk.

• Gilla
J1jet
  • Laddar…
Sileno minimo 500 -22 som plötsligt slutat funka..
När jag ska starta klippning så börjar alla dioder på knappsatsen blinka, appen säger följande.
Några idéer? Har haft isär och gjort rent, kortet SER iallafall fint ut

• IMG_1649.png
    Skapa konto
  • IMG_1650.jpeg
    Skapa konto
Har du haft ute batteriet men felet kvarstår, då tror jag tyvärr det är något hårdvarufel på klipparen. Kanske en defekt klippmotor.
Du kan ju höra med gardena vad felkod 81 står för.

Gardena erbjöd tidigare 5 års garanti (efter registrering), så kanske har du fortfarande garanti på maskinen

F
HHade problem med dockning idag. Trots 10 försök så gick det ej. Så jag tänkte att laddningsblecken var ärjade. Började rengöra med bikarbonat och så satt det en mördarsnigel i roboten vid kontakten. 😅

• Haha
  • Wow
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Jag har en Smart Sileno Life (LONA) och vi har lagt om gräsmattan lite och ändrat gränskablarna. Jag raderade kartan och gav den så mycket tid som den kunde att klippa. Och efter ett par dagar så var kartan klar och den ser bra ut.

MEN!

Guidekabeln syns inte på kartan (det gjorde den förut) Och det gör att jag inte kan skapa en ny startpunkt. Jag gick in i menyn och sa åt den att följa guidekabeln. Den gjorde det (såg det ut som) men inget syns i appen ändå.

Laddstationen visar solid grön LED och inte blinkade gul eller dyl som skall visas om guidekabeln är kass/dålig kontakt mm

Kommer det lösa sig med tiden eller får jag felsöka vidare?

F
F Fideliox skrev:
HHade problem med dockning idag. Trots 10 försök så gick det ej. Så jag tänkte att laddningsblecken var ärjade. Började rengöra med bikarbonat och så satt det en mördarsnigel i roboten vid kontakten. 😅
Bah, sedan detta hände har jag haft massa dockningsproblem. Vet inte vad orsaken kan vara? Den lyckas liksom inte pricka rätt. Funkat fint i två år annars.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.