731 187 läst ·
3 552 svar
731k läst
3,6k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Installerade den nu i somras, så ja, hela tiden. Den klarar sig ibland och kör dit den ska. Har gjort om guidekabeln en gång för att få till så mjuka svängar som möjligt, känns inte som att det hjälpte jättemycket.E etompau skrev:
Hela installationen enligt bild. Cirka 40m guidekabel. Minst 40cm till vänster och minst 80cm till höger, där klipparen går.E etompau skrev:Något tycks störa den vid gång längs guiden, oklart vad.
Har du sett till att maximera avståndet mellan guide och begränsningskabel till vänster om guiden?
I inlägg #3518 så ligger guiden lite förskjuten, var befinner sig laddaren i förhållande till bilden?
Hur lång guidekabel har du i installationen?
Jag antar att du har "Area Protect" där i mitten mellan fram och baksidan? Hur funkar det, då klipper den inte väl? Funderat på liknande lösning över vår uppfart men vill inte att den klipper på elbilskablen.B Bamboozled skrev:Installerade den nu i somras, så ja, hela tiden. Den klarar sig ibland och kör dit den ska. Har gjort om guidekabeln en gång för att få till så mjuka svängar som möjligt, känns inte som att det hjälpte jättemycket.
Hela installationen enligt bild. Cirka 40m guidekabel. Minst 40cm till vänster och minst 80cm till höger, där klipparen går.
Jag har provat med area protect och/eller "stay in zone" på andra ytorna. Verkar funka ok, men har inte kommit runt problemet ovan riktigt ännu för att utvärdera ordentligt.F Fideliox skrev:
Har du råkat få en skarp böj i höjdled på guidekabeln precis vid övergången? Vi hade ett liknande problem i sommarstugan men det försvann efter att jag lyft upp kabeln och lagt ned den igen så min enda teori är att jag lyckats lägga guidekabeln olika djupt när jag lade guiden.
/M
/M
Försökte göra mitt bästa att lägga den mjukt när jag lade om den, och det verkar som att det händer på flera olika ställen även om precis innan övergången är det vanligaste.M mgranbom skrev:
En liten uppdatering. Har pratat med Gardena-supporten och fick rådet att prova att skarva på ett annat ställe, då slingan guide-skarv-laddare, vänstervarv, var cirka 140m och supporten sade att max skulle vara 150m. Kortade ner till cirka 100m enligt rekommendation men det hjälpte inte. Har inte heller lyckats hitta någonstans att den begränsningen gäller, men det verkar inte ha gjort någon skillnad oavsett.
Det jag har sett, i jämförelse med de gångerna klipparen tar sig ut hela vägen, är att det verkar som att den kommer för NÄRA guidekabeln. I samma sekund som vänster hjul korsar guiden så händer det. Om den gör det för att den tappar guiden eller tappar guiden för att den korsar är svårt att veta utan insyn i programmeringen. Det händer inte bara på samma ställe utan även före och ibland efter, så jag tror att avstånd till begränsning kan uteslutas. Närmaste punkten 40cm ska dessutom vara över specat minimum (30cm).
Körde ny kalibrering ett par gånger och det har ALDRIG hänt under kalibrering, bara i drift. Någonting skiljer i beteende där, uppenbarligen.
Har matat supporten med fler exempel så får vi se vad som händer. Undrar om jag kan mäta något?
Det jag har sett, i jämförelse med de gångerna klipparen tar sig ut hela vägen, är att det verkar som att den kommer för NÄRA guidekabeln. I samma sekund som vänster hjul korsar guiden så händer det. Om den gör det för att den tappar guiden eller tappar guiden för att den korsar är svårt att veta utan insyn i programmeringen. Det händer inte bara på samma ställe utan även före och ibland efter, så jag tror att avstånd till begränsning kan uteslutas. Närmaste punkten 40cm ska dessutom vara över specat minimum (30cm).
Körde ny kalibrering ett par gånger och det har ALDRIG hänt under kalibrering, bara i drift. Någonting skiljer i beteende där, uppenbarligen.
Har matat supporten med fler exempel så får vi se vad som händer. Undrar om jag kan mäta något?
Ny fråga i tråden: Har en Gardena Sileno+ som är drygt 5 år och timräknaren är nu på 3300 tim.
Har läst/sett på YouTube några har öppnat upp/delat på planetväxeln vid drivmotorn för att komplettera med smörjfett. Vid vilken drifttid är detta att beakta? En kommentar jag sett är att växlarna är "snålt" smorda från fabrik?
Har läst/sett på YouTube några har öppnat upp/delat på planetväxeln vid drivmotorn för att komplettera med smörjfett. Vid vilken drifttid är detta att beakta? En kommentar jag sett är att växlarna är "snålt" smorda från fabrik?
Jag hade inte gett mig på att öppna växellådorna så länge klipparen fungerar.L LJN1954 skrev:Ny fråga i tråden: Har en Gardena Sileno+ som är drygt 5 år och timräknaren är nu på 3300 tim.
Det finns många versioner av motorer och växellådor till Husqvarnas maskiner, antar att det är dessa du har sett på Youtube?
Ofta går dessa maskiner över större tomter etc än gardenamaskinern, då kan planetväxeln efter x antal år behöva bytas/smörjas.
Vi är inne på 11 eller 12 året med en Gardena R70, inga problem med hjulmotorerna.
Någon som vet hur länge ”laddar upp” brukar vara? Klipparen har kört ett par timmar nu.
Klickar jag på den och sen ”starta uppdatering” händer inget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klickar jag på den och sen ”starta uppdatering” händer inget.
Logga in
Skapa konto
Märkligt, min sileno verkar lite vild och bryrsig inte om två paralella begränsningskablar? Den kör rakt över.
Blått är körsträckan, rött är kabeln.
Men är en riktig skräphörna där. Funderat på att bygga ut rabatten lite istället bara..
Blått är körsträckan, rött är kabeln.
Logga in
Skapa konto
Men är en riktig skräphörna där. Funderat på att bygga ut rabatten lite istället bara..
Är detta en nyinstallation du håller på med?B blork skrev:
Spontant så är det en märklig dragning av beg.kabeln. Hur kom du fram till den?
Ligger beg.kablarna tillräckligt nära varandra så tar magnetfälten ut varandra och klipparen kan ej detektera beg.slingan och den passerar över kablarna.
Du behöver göra om installationen i hörnet skulle jag säga.
Förra ägarens installation. Men jag har nyligen byggt in staketet på vänster sida så det var mer plats innan.E etompau skrev:Är detta en nyinstallation du håller på med?
Spontant så är det en märklig dragning av beg.kabeln. Hur kom du fram till den?
Ligger beg.kablarna tillräckligt nära varandra så tar magnetfälten ut varandra och klipparen kan ej detektera beg.slingan och den passerar över kablarna.
Du behöver göra om installationen i hörnet skulle jag säga.
Hur bör det dras om menar du? En ö är ju vad manualen rekommenderar?
Det svarta stecket är en rabatt.
Svårt att säga från den lilla bilden du visar, inga avstånd framgår, men har området nu blivit för trång pga staketet så får du agera på ytan med kabeldragningen.B blork skrev:
En beg.kabel dragen vid staketet och vidare upp och till höger borde räcka. Som det nu är gjort är det överkomplicerat och tydligen fixar inte klipparen detta.
OK, nu kom det en bättre bild. Det ser väldigt tight ut vid staket och rabatt, tror inte du får det att fungera med beg.kablar så pass när just vid staket och rabatt.
Ja precis, det är tight, typ bara klipparens bredd. Kanske bara strunta bakom helt och ta det med trimmer. Eller bygga ut rabatten lite.E etompau skrev:Svårt att säga från den lilla bilden du visar, inga avstånd framgår, men har området nu blivit för trång pga staketet så får du agera på ytan med kabeldragningen.
En beg.kabel dragen vid staketet och vidare upp och till höger borde räcka. Som det nu är gjort är det överkomplicerat och tydligen fixar inte klipparen detta.
OK, nu kom det en bättre bild. Det ser väldigt tight ut vid staket och rabatt, tror inte du får det att fungera med beg.kablar så pass när just vid staket och rabatt.
Ja soptunnorna var inte där innan, då var det gräs där bara.