731 191 läst ·
3 552 svar
731k läst
3,6k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Rengöring med smärgelduk/schotchsvamp ska räcka. Ev. smörj in blecken med kopparpasta.D Daniis skrev:Har problem med mina 2 gardena sileno modeller att dem kör in o dockar och sen ut igen. Det är något strul med laddningen. Jag misstänker att det är laddblecken på både station och klippare som är den felande länken. Dem ser riktigt taskiga ut.
Har försökt slipa lite på dem, men jag undrar om det går att köpa nya laddbleck som reservdel eller är man helt körd där ?
Detta ska göras 1-2/ggr per säsong.
Klipparen mäter laddströmmen vid dockning, är strömmen utanför godkänt värde görs några nya dockningsförsök, sedan stannar klipparen utanför laddaren (säkerhetsåtgärd).
Blecken på klipparen verkar ingå i kåpdetaljen.
Hej,
Idag har jag fått igång min Sileno Life (smart LONA 750kvm) för första gången efter en mödosam insats med slingorna under gårdagen.
Efter lite provklippning under bevakning så noterar jag att maskinen vill återgå till laddstation redan på 80% batteri, detta har hänt alla gånger jag har haft den ute på klippning nu, efter ungefär 10-15 minuters klipptid.
Hittar ingen inställning att justera detta!
Det kan väl knappast vara så att den börjar söka sig hem på 80% batteri?
Det som möjligen skulle kunna styra detta som jag hittar något om i bruksanvisningen är §3.10.4.3 Göra en uppskattning av den nödvändiga drifttiden, som gäller optimering av klipptid baserat på gräsmattans storlek.
Kan det vara så att den optimerar klipptiden i väldigt korta intervaller (motsvarande 20% batteri) över dagens tillgängliga schemalagda tid för att ändå räkna fram att "detta är den optimala klipptiden för gräsmattan".
Jag har ställt in att jag har en gräsmatta på 500 kvm.
Rekommenderad drifttid enl. §3.10.4.3 är 7-8 timmar för 500 kvm.
Schemalagd tid är 10:00-20:00 (=10 timmar)
"Gardena Assisterat läge" är avstängd.
Tack!
Idag har jag fått igång min Sileno Life (smart LONA 750kvm) för första gången efter en mödosam insats med slingorna under gårdagen.
Efter lite provklippning under bevakning så noterar jag att maskinen vill återgå till laddstation redan på 80% batteri, detta har hänt alla gånger jag har haft den ute på klippning nu, efter ungefär 10-15 minuters klipptid.
Det som möjligen skulle kunna styra detta som jag hittar något om i bruksanvisningen är §3.10.4.3 Göra en uppskattning av den nödvändiga drifttiden, som gäller optimering av klipptid baserat på gräsmattans storlek.
Kan det vara så att den optimerar klipptiden i väldigt korta intervaller (motsvarande 20% batteri) över dagens tillgängliga schemalagda tid för att ändå räkna fram att "detta är den optimala klipptiden för gräsmattan".
Tack!
Detta låter inte korrekt.Eeaa skrev:
Hej,
Tack!
Klipptid och laddtid brukar ligga runt 60 minuter. Hur länge laddar klipparen innan den på nytt kör ut och klipper?
Du kan inte själv ändra batterinivån för återgång till laddaren. Nivån för återgång brukar ligga runt 30%.
Har en Sileno Life 750 från 2020. Haft tur tror jag då jag haft minimalt problem fram till nu. Igår löste dock jordfelsbrytaren ut och säkringen på uttaget där laddstationen är ansluten gick. Idag ser jag att laddstationen inte lyser. Testat kopplat den till annat uttag men samma sak.
Har kopplat ur en beg-kabel och dioden lyser inte då heller.
Kan det vara transformatorn till laddstationen som dött? Finns det något sätt att testa den utan att behöva köpa en helt ny?
Kan det vara transformatorn till laddstationen som dött? Finns det något sätt att testa den utan att behöva köpa en helt ny?
Med hög sannolikhet är transformatorn defekt. Mät spänningen med ett lämpligt instrument för kontroll, men går säkringen när trafon kopplas in så är det inte mycket du kan göra än att lämna den till återvinningen.L linuseinar skrev:Har en Sileno Life 750 från 2020. Haft tur tror jag då jag haft minimalt problem fram till nu. Igår löste dock jordfelsbrytaren ut och säkringen på uttaget där laddstationen är ansluten gick. Idag ser jag att laddstationen inte lyser. Testat kopplat den till annat uttag men samma sak.
Mätte med en multimeter nyss och trafon ger inte värde den bör (28V) så verkar vara den felet ligger i. Jag provar byter den. Tack!E etompau skrev:
Hej! Jag har ett irriterande problem med min Sileno Life LONA. Jag har dragit begränsnings- och guidekablar enligt bilden nedan. Försöker leda klipparen över stenläggning till en annan gräsyta, och det funkar bara ibland. Uppskattningsvis 50% av gångerna kommer klipparen precis fram till stenkanten och bestämmer sig där för att börja klippa istället för att följa guidekabeln hela vägen.
Några observationer:
- Innan var yttersvängen lite snävare vilket gjorde att klipparen verkade tappa kabeln i ytterkurvan. Jag har gjort vägen fram till stenen så rak som möjligt och numera kommer klipparen oftast rakt på, som den ska.
- Under kalibrering av guidekabeln har jag inte stött på problemet, bara vid vanlig drift och/eller manuell start.
- Zoner verkar inte hjälpa, problemet finns både när kartan skapas och efteråt.
- Har försökt kalibrera och mappa om flera gånger.
- Det finns rapporter om liknande problem (övergång gräs/plattor) t.ex. här: https://www.reddit.com/r/automower/...ena_sileno_life_lona_guide_cable_calibration/
- Från länken ovan: "I suspect that in my case it may be about the moment, when the robot changes the surface it drives on. In my garden, the robot goes from grass to a dirt path, and then back to grass. I read somewhere that Gardena/Husqvarna “doesn’t like” such changes and often starts mowing then."
- Det är 1-2 cm höjdskillnad, men inte skarp, mellan gräs och plattor.
Någon mer som har liknande problem? Uppenbarligen klarar roboten att hitta rätt då kalibrering går fint varje gång, men i driftläge fuckar den upp. Mjukvaruproblem?
Exempel:
Inte alltid den "svänger till" sådär innan den börjar klippa, men det är alltid på samma ställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några observationer:
- Innan var yttersvängen lite snävare vilket gjorde att klipparen verkade tappa kabeln i ytterkurvan. Jag har gjort vägen fram till stenen så rak som möjligt och numera kommer klipparen oftast rakt på, som den ska.
- Under kalibrering av guidekabeln har jag inte stött på problemet, bara vid vanlig drift och/eller manuell start.
- Det finns rapporter om liknande problem (övergång gräs/plattor) t.ex. här: https://www.reddit.com/r/automower/...ena_sileno_life_lona_guide_cable_calibration/
- Från länken ovan: "I suspect that in my case it may be about the moment, when the robot changes the surface it drives on. In my garden, the robot goes from grass to a dirt path, and then back to grass. I read somewhere that Gardena/Husqvarna “doesn’t like” such changes and often starts mowing then."
Någon mer som har liknande problem? Uppenbarligen klarar roboten att hitta rätt då kalibrering går fint varje gång, men i driftläge fuckar den upp. Mjukvaruproblem?
Exempel:
Inte alltid den "svänger till" sådär innan den börjar klippa, men det är alltid på samma ställe.
Guidekabel och den principen har Hq/gardena haft i 20-30 år nu, så grejorna funkar utan problem skulle jag säga.B Bamboozled skrev:Hej! Jag har ett irriterande problem med min Sileno Life LONA. Jag har dragit begränsnings- och guidekablar enligt bilden nedan. Försöker leda klipparen över stenläggning till en annan gräsyta, och det funkar bara ibland. Uppskattningsvis 50% av gångerna kommer klipparen precis fram till stenkanten och bestämmer sig där för att börja klippa istället för att följa guidekabeln hela vägen.[bild]
Några observationer:
- Det finns rapporter om liknande problem (övergång gräs/plattor) t.ex. här: [länk]
Exempel:
[video]
Blir det något strul så är det till 99,9% relaterat till installationen och miljön.
Några grejor att tänka på:
1. Möter klipparen motstånd/hinder vid påbörjad klippning och utgång längs guiden avbryts körning och klippning påbörjas.
2. Kommer klippare nära beg.kabeln vid utgång längs guiden avbryts körningen på den platsen och klippning påbörjas.
3. Avståndet till guiden som klipparen håller varieras vid varje körning. Är där något kritiskt område längs guiden så kan detta trigga stopp i körning och klippning påbörjas då klipparen har valt ett längre avstånd till guiden.
4. Underlaget klipparen kör på vid gång längs guiden ska inte ha någon betydelse så länge det inte triggar krockavkänningen.
5. Har du gjort skapar kurvor på guiden kan klipparen ev. "tappa bort guiden" vid körning. Vid utgång längs guiden söker då inte klipparen upp guiden på nytt utan klippning påbörjas på aktuell plats.
6. Se till att maximera avståndet mellan beg.kabel och guide på vänster sida om guiden sett in mot laddaren. Min. 30 cm.
Har testat vidare under dagarna.E etompau skrev:
Det måste varit något fel på batteri-indikatorn i appen när jag startade och körde igång.
När jag testkörde, då startade jag manuellt igång den när det stod "99% batteri", efter att ha stått i laddaren en stund. Därefter fick jag problemet som jag beskrev, så "80%" batteri enligt appen var antagligen någonting annat.
Jag lät den ladda över natten för att ladda fullt med marginal.
Nu har den kört på några dagar och jag upplever att det fungerar som det ska.
Maskinen återvänder till laddstation vid ca ~<40% efter ca 50 minuters klipptid.
Fortsätter med mina problem ovan. Har sett att det blir samma problem på flera ställen i en svag ytterkurva. Har jämnat till och försökt få till så mjuk kurva som vanligt. Oftast händer det i övergången till plattorna, men även innan och efter.
Det som händer, vid utgång längs guide, är att klipparen plötsligt gör en skarp, kort sväng in till vänster mot guiden. Av någon anledning. När den har gjort det börjar den klippa, precis som om att den har tappat bort guiden. Märkligt kan jag tycka eftersom den skarpa svängen är in mot guiden. Till synes omotiverat då den ser ut att följa bra avstånd ut innan den störtdyker in till vänster.
Exempel på gräs:
Exempel på plattor:
Exempel strax innan övergång:
I det sista klippet kan man till och med se kabeln eftersom den (ännu) inte är nedsänkt ordentligt mellan/under plattorna.
Så här ser området ut. Mappningen tycker att det är vassare kanter på svängarna än det är i verkligheten. Har mappat och kalibrerat om flera gånger, aldrig problem under kalibreringen. Problemet uppstår som sagt inte heller på exakt samma ställe varje gång. IBLAND tar den sig hela vägen, men skulle säga att det är kanske 20% av försöken.
Det som händer, vid utgång längs guide, är att klipparen plötsligt gör en skarp, kort sväng in till vänster mot guiden. Av någon anledning. När den har gjort det börjar den klippa, precis som om att den har tappat bort guiden. Märkligt kan jag tycka eftersom den skarpa svängen är in mot guiden. Till synes omotiverat då den ser ut att följa bra avstånd ut innan den störtdyker in till vänster.
Exempel på gräs:
Exempel på plattor:
I det sista klippet kan man till och med se kabeln eftersom den (ännu) inte är nedsänkt ordentligt mellan/under plattorna.
Så här ser området ut. Mappningen tycker att det är vassare kanter på svängarna än det är i verkligheten. Har mappat och kalibrerat om flera gånger, aldrig problem under kalibreringen. Problemet uppstår som sagt inte heller på exakt samma ställe varje gång. IBLAND tar den sig hela vägen, men skulle säga att det är kanske 20% av försöken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur länge har du haft klipparen? Har den alltid gjort på detta sätt, dvs körning längs guiden har varit osäker under hela tiden klipparen har varit i drift i trädgården?B Bamboozled skrev:Fortsätter med mina problem ovan. Har sett att det blir samma problem på flera ställen i en svag ytterkurva. Har jämnat till och försökt få till så mjuk kurva som vanligt. Oftast händer det i övergången till plattorna, men även innan och efter.
Exempel på gräs:
[video]
Exempel på plattor:
[video]
[video]
[bild]
Installerade den nu i somras, så ja, hela tiden. Den klarar sig ibland och kör dit den ska. Har gjort om guidekabeln en gång för att få till så mjuka svängar som möjligt, känns inte som att det hjälpte jättemycket.E etompau skrev:
Något tycks störa den vid gång längs guiden, oklart vad.
Har du sett till att maximera avståndet mellan guide och begränsningskabel till vänster om guiden?
I inlägg #3518 så ligger guiden lite förskjuten, var befinner sig laddaren i förhållande till bilden?
Hur lång guidekabel har du i installationen?
Har du sett till att maximera avståndet mellan guide och begränsningskabel till vänster om guiden?
I inlägg #3518 så ligger guiden lite förskjuten, var befinner sig laddaren i förhållande till bilden?
Hur lång guidekabel har du i installationen?