731 191 läst ·
3 552 svar
731k läst
3,6k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
1. Ja.M Magnus Friberg skrev:
2. Svår fråga, be om kvitto, kolla att PIN-koden på maskinen fungerar och att du kan låsa upp/starta klipparen.
M Magnus Friberg skrev:
3. Hör efter om den är registrerad hos Gardena, för att ta del av den femåriga garantin.E etompau skrev:
Hej!
Jag har en Gardena Sileno Life som fungerat bra i fyra år. För några dagar sedan körde den utanför området och basstationen började blinka blått och säger ingen slingsignal. Tänkte att begränsningskabeln gett upp, har ett par skarvar för mycket (har inte gjort några ändringar på slutet). Hade ny 150m kabel (medföljde en worxklippare) och gjorde la ut en ny slinga, anslöt till guidekabeln. Kopplade sedan ihop allt med basstationen, ingen önskad reaktion. Fortsätter blinka blått. Gjorde en kort testslinga (ca 1 meter), då lyser stationen grönt. Flyttade över kontakterna till den långa kabeln och testade igen utan framgång.
Några ideér?
//Björn
Jag har en Gardena Sileno Life som fungerat bra i fyra år. För några dagar sedan körde den utanför området och basstationen började blinka blått och säger ingen slingsignal. Tänkte att begränsningskabeln gett upp, har ett par skarvar för mycket (har inte gjort några ändringar på slutet). Hade ny 150m kabel (medföljde en worxklippare) och gjorde la ut en ny slinga, anslöt till guidekabeln. Kopplade sedan ihop allt med basstationen, ingen önskad reaktion. Fortsätter blinka blått. Gjorde en kort testslinga (ca 1 meter), då lyser stationen grönt. Flyttade över kontakterna till den långa kabeln och testade igen utan framgång.
Några ideér?
//Björn
B bjoesk skrev:Hej!
Några ideér?
//Björn
Har sagt det många gånger: har man en robotklippare med slinga så ska man också ha en enkel multimeter till hands.B bjoesk skrev:Hej!
Några ideér?
//Björn
Med denna mäter du snabbt upp slingans status och behöver inte gissa var felet ligger. Även koll av spänning/trafo görs snabbt med en sådan.
Sedan kvarstår dock att hitta ev. avbrott på kabel/slinga.
Till 99% så är blåblink orsakat av dålig kontakt/avbrott någonstans i kretsen. Max ca 20 ohm slingresistans, därefter blir det problem och blått blink i laddaren.
Hej igen!
Lösning hittad. Hade en misstanke vart ett eventuellt brott kunde vara. Bytte den biten mot ca 20 meter grimsholmskabel som jag hade liggande. Då fungerade det. När jag analyserar situationen tror jag att kabeln från worx gjorde att felsökandet tog typ 5h. Har en worxklippare hemma, vid eftertanke kommer jag på att man ansluter begränsningskabeln genom att manuellt skala kabeln och ansluta i laddaren, ingen kontakt/stift. Gissar att anslutningskontakterna inte får kontakt med laddstationen när de inte skalar worxkabeln korrekt.
//Björn
Lösning hittad. Hade en misstanke vart ett eventuellt brott kunde vara. Bytte den biten mot ca 20 meter grimsholmskabel som jag hade liggande. Då fungerade det. När jag analyserar situationen tror jag att kabeln från worx gjorde att felsökandet tog typ 5h. Har en worxklippare hemma, vid eftertanke kommer jag på att man ansluter begränsningskabeln genom att manuellt skala kabeln och ansluta i laddaren, ingen kontakt/stift. Gissar att anslutningskontakterna inte får kontakt med laddstationen när de inte skalar worxkabeln korrekt.
//Björn
Bah, ingen annan som byggt in sin och har samma problem? Detta hände nu när den skulle docka. Antagligen kom den in snett och skulle rätta till det men misslyckades.F Fideliox skrev:Ytterst sällan så lyckas roboten irra sig in här under mitt trädäck och köra fast. Har ställt in undvik hus men verkar ej hjälpa. Detta är alltså under klippning, inte dockning. Kablar och guide ser ut såhär.
[bild]
Bör jag flytta ihop begränsningskabeln för att undvika att den kör in? T ex såhär? Eller kommer det förstöra dockningen då?
Den står ju dockad något snett. Vet inte om man kan justera guidekabeln? Eller om plattan är sne?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är också lite förvirrad kring avståndet mellan kablar.F Fideliox skrev:
I manualen står det: lämna 30cm på varje sida om guide kabeln. Dvs totalt 60cm mellan vänster och höger kabel begränsningskabel.
Logga in
Skapa konto
Men sen i en hjälartikel står det att det ska vara 60cm?
Logga in
Skapa konto
Nåja, jag ska bredda hålet iaf, i nuläget är det vara 50cm. Sen ta bort stenplattan och klippa av kablarna så de inte är ihoprullade.
Redigerat:
EEllee
Eller nä, har 60cm visst. Får prova de andra åtgärderna först då.F Fideliox skrev:Jag är också lite förvirrad kring avståndet mellan kablar.
I manualen står det: lämna 30cm på varje sida om guide kabeln. Dvs totalt 60cm mellan vänster och höger kabel begränsningskabel.
[bild]
Men sen i en hjälartikel står det att det ska vara 60cm?
[bild]
Nåja, jag ska bredda hålet iaf, i nuläget är det vara 50cm. Sen ta bort stenplattan och klippa av kablarna så de inte är ihoprullade.
Samma sak hos mig, nya ytan som jag utökade med har en annan färg och den klipper inte där…8 84anders84 skrev:För er som varit i samma sits så kan jag säga följande:
Rätt var det var så uppdaterade den sig själv, tog kanske 3 dagar utan att jag ens tryckte på något innan den började. Den har även uppdaterat sig en gång till efter det. Den här modellen verkar inte gå att uppdatera hemma via kabel och USB.
Har nu en annan fråga. Har redigerat i kartan, klippytan, men verkar som den inte börjar klippa enligt ändringarna. Det har nu gått nån vecka, ändringen borde ju vara direkt.
Någon annan som uppdaterat klippkartan på sileno free?
Hej!
Slog till på en Gardena Smart Sileno Life LONA 750m2 idag.
Har aldrig haft robotgräsklippare innan.
Skulle gärna ta emot lite tips och råd gällande planering av layout av slinga för min tomt.
Har skissat upp ett förslag på nedan bild och har följande funderingar:
1) Placering laddstation (lila): För att förenkla för klipparen att den hittar in till det trånga utrymme vid dammen (#1) så har jag tänkt att laddstationen kan placeras här då jag vill använda guidekabeln för att hitta igenom passagen mellan dammen och uteplatsens trappa, ca 90 cm bred. Bra ide eller annat förslag?
2) Alternativ placering laddstation (rosa) då jag har ett befintligt eluttag där samt att den skulle hamna något mittemellan framsidan och baksidan. Tänker att det kan vara en fördel att "hitta hem" lite snabbare vid batteriladdning, men nackdel skulle var att guideslinga behövs åt två håll. Tankar? Behövs guideslingan för framsidan eller skulle det räcka med att dra den åt ena hållet?
3) Guideslinga, hur långt ifrån kan klipparen vara guideslingan för att den ska hitta hem/rätt med hjälp av guideslingan? Tänker på den nedre delen av bilden. Idag skulle den som max kanske hamna max 10 meter från guideslingan om jag drar den som tänkt runt studsmattan (#2). Behöver jag göra en större loop runtom nedre delen av gräsmattan för att säkerställa att den hittar till slingan?
4) Osäker på utrymme mellan #5 och #6, avstånd ca 90 bred. Kommer klipparen att hitta in här tror ni? Eller är det värt att ta bort rabatten och slippa den trånga passagen + ön.
5) Äppelträdet på #7, rosbuske på #8 och rhododendron på #9 tänkte jag testa vara o-slingad dvs. ett hinder att studsa mot (eller köra fast i..). Tänker att det kan värt att testa och se hur det funkar, annars kan jag komplettera med slinga för att skapa öar senare.
Har ni några tankar gällande min plan?
Tack!!
Skulle gärna ta emot lite tips och råd gällande planering av layout av slinga för min tomt.
1) Placering laddstation (lila): För att förenkla för klipparen att den hittar in till det trånga utrymme vid dammen (#1) så har jag tänkt att laddstationen kan placeras här då jag vill använda guidekabeln för att hitta igenom passagen mellan dammen och uteplatsens trappa, ca 90 cm bred. Bra ide eller annat förslag?
2) Alternativ placering laddstation (rosa) då jag har ett befintligt eluttag där samt att den skulle hamna något mittemellan framsidan och baksidan. Tänker att det kan vara en fördel att "hitta hem" lite snabbare vid batteriladdning, men nackdel skulle var att guideslinga behövs åt två håll. Tankar? Behövs guideslingan för framsidan eller skulle det räcka med att dra den åt ena hållet?
3) Guideslinga, hur långt ifrån kan klipparen vara guideslingan för att den ska hitta hem/rätt med hjälp av guideslingan? Tänker på den nedre delen av bilden. Idag skulle den som max kanske hamna max 10 meter från guideslingan om jag drar den som tänkt runt studsmattan (#2). Behöver jag göra en större loop runtom nedre delen av gräsmattan för att säkerställa att den hittar till slingan?
4) Osäker på utrymme mellan #5 och #6, avstånd ca 90 bred. Kommer klipparen att hitta in här tror ni? Eller är det värt att ta bort rabatten och slippa den trånga passagen + ön.
5) Äppelträdet på #7, rosbuske på #8 och rhododendron på #9 tänkte jag testa vara o-slingad dvs. ett hinder att studsa mot (eller köra fast i..). Tänker att det kan värt att testa och se hur det funkar, annars kan jag komplettera med slinga för att skapa öar senare.
Tack!!
1. Placeringen bör fungerar. Tänk på att klipparen alltid går till vänster om guiden vid ut/hemgång (sett in mot laddaren), så där ska du ha störst avstånd till beg.kabeln. Klipparen varierar sitt avstånd till guiden för undvika spårbildning.Eeaa skrev:
Hej!
Tack!!
Sätt startpunkt några meter ut längs guiden så att den kan starta klippningen på den stora ytan.
Du kan dra guiden i en lite större båge runt studsmattan.
3. Klipparen "hittar" guiden vid slumpmässig körning över tomtytan. När den passerar över guiden så stannar den, riktar sig mot laddstationen och påbörjar hemgång.
4. 90 cm är OK. Dock kan det bli lite "bökande" för klipparen, så inte fel att avgränsa detta område.
5. När du lägger kabeln så passa på att drar den runt träd och större buskar. Den slipper då onödiga krockar. Tänk kabelriktning ut och hem från "ön" Se bild i manual. Korsa ej kabeln.
Blir väldigt mycket körande mellan dammen och uteplatsen. Jag hade inte dragit den runt dammen, klipparen kommer hit dit förr eller senare ändå.
Sätt spännband eller lätta plaströr mellan de parade benen på studsmattan så den kan klippa utan att fastna på de liggande markrören.
PS! Funkar säkert men du ser ut att ha stor gräsyta. Min Sileno 1000 måste vara ute maxtid för bra resultat på mina 590m2 gräsyta (utspritt på dryga 1100m2 tomt). Med facit i hand skulle jag valt en klippare för minst 1500m2 oavsett systematisk eller slumpmässig klippning. Ytan anger klippkapacitet vid max körning per dygn och optimalt område utan transportsträckor..
Sätt spännband eller lätta plaströr mellan de parade benen på studsmattan så den kan klippa utan att fastna på de liggande markrören.
PS! Funkar säkert men du ser ut att ha stor gräsyta. Min Sileno 1000 måste vara ute maxtid för bra resultat på mina 590m2 gräsyta (utspritt på dryga 1100m2 tomt). Med facit i hand skulle jag valt en klippare för minst 1500m2 oavsett systematisk eller slumpmässig klippning. Ytan anger klippkapacitet vid max körning per dygn och optimalt område utan transportsträckor..
Nej precis. Riktigt störande! Jag löste det genom att redigera ”gräns” istället.TollMolino skrev:
Märkligt, för behövde koppla upp mig mot gräsklipparen först innan jag kunde redigera gränsen, men efter jag ändrat verkar den iaf klippa den ”nya” ytan.
Har problem med mina 2 gardena sileno modeller att dem kör in o dockar och sen ut igen. Det är något strul med laddningen. Jag misstänker att det är laddblecken på både station och klippare som är den felande länken. Dem ser riktigt taskiga ut.
Har försökt slipa lite på dem, men jag undrar om det går att köpa nya laddbleck som reservdel eller är man helt körd där ?
Har försökt slipa lite på dem, men jag undrar om det går att köpa nya laddbleck som reservdel eller är man helt körd där ?