Jag har fått något konstigt, vad det verkar, mjukvarufel. Någon som stött på liknande?:
Det blinkar en symbol i form av en pil som åker ner i ett U, man kan inte göra någonting med klipparen utan det är det enda som visas.
Jag har plockat ut batteriet över natten och då har den startat upp men vill man skriva i pinkoden så bläddrar den igenom alla siffror som om jag höll inne knappen. Sedan får man symbolen med en pil som går ner i ett U igen. Den har senaste mjukvaran men jag har försökt uppdatera den igen. Idag säger den "klipparen blockerad 160 min", det har jag aldrig varit med om.
Gissar att det enda som återstår är att lämna in för reparation?

S Sjöbban skrev:
Jag har fått något konstigt, vad det verkar, mjukvarufel. Någon som stött på liknande?:
Det blinkar en symbol i form av en pil som åker ner i ett U, man kan inte göra någonting med klipparen utan det är det enda som visas.
Jag har plockat ut batteriet över natten och då har den startat upp men vill man skriva i pinkoden så bläddrar den igenom alla siffror som om jag höll inne knappen. Sedan får man symbolen med en pil som går ner i ett U igen. Den har senaste mjukvaran men jag har försökt uppdatera den igen. Idag säger den "klipparen blockerad 160 min", det har jag aldrig varit med om.
Gissar att det enda som återstår är att lämna in för reparation?
Symbolen du beskriver indikerar att klipparen är i ett uppgraderingsläge. Det låter som tangentbordet är defekt, fukt eller mekanisk skada gör att en eller flera knappar detekteras som nertryckta=triggar nerladdningsläge eller felaktigt PIN-kod.

Hej på er experter. Jag ska installera robot för första gången, en Gardena Smart Sileno Life LONA 1100m2. Ganska överdimensionerad, men verkar bra.

Jag undrar egentligen mest om min plan är vettig, och så undrar jag om två eventuella justeringar för smala områden.

- Grönt är gräs
- Grått är plattor där begränsning och guide kan läggas mellan/under, bredden ska vara okej
- Svarta prickar är studsmatteben
- Blå är begränsning
- Röd är placering och tänkt guidekabel
- Gula pilar markerar två områden som jag gissar är för smala (160cm) för att släppa in roboten, brunt är fasta hinder.

Eftersom guidekabeln behövs till den andra ytan, och de smala passagerna är återvändsgränder, undrar jag om det helt enkelt är lättast att strunta i dem och klippa dem manuellt. Eller finns det andra smarta varianter?

Tack på förhand.

OBS skalan är sådär, alla andra passager (framför allt plattorna) är tillräckligt breda med marginal 😇

Ritning av en gräsmatta med markerade områden för robotgräsklipparen Gardena Smart Sileno. Smala passager är markerade med gula pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
160 cm är OK för att klipparen ska hitta in och ut. Sedan får man räkna med att den studsar runt i området ett tag tills den finner en väg ut.
Är det 4 st. pallkragar du har i området? Ev. blir det för tight mellan dessa. Kanske avgränsa dom med kabel.

E etompau skrev:
160 cm är OK för att klipparen ska hitta in och ut. Sedan får man räkna med att den studsar runt i området ett tag tills den finner en väg ut.
Är det 4 st. pallkragar du har i området? Ev. blir det för tight mellan dessa. Kanske avgränsa dom med kabel.
Kanske värt att testa att låta den köra in först, borde vara enkelt att dra om kabeln om det blir problem. Kanske kan de smarta funktionerna hjälpa?

Ja precis, mellan pallkragarna (och en inhägnad för pool) är det inte värt att köra. Kommer nog flytta runt lite men det dröjer något år.

Tack för input!

Har utökat klippområdet några gånger och även ändrat och förlängt sträckningen på guidekabeln. Klipparen är dock lite förvirrad på ett par ställen där guidekabel tidigare varit dragen och verkar tro att guiden fortfarande är kvar, vilket gör att på ett ställe hamnar den i en loop mellan begränsningskabel och "spökguiden" och det resulterar i att den inte hittar hem.

Den hittar alltså "spökguiden" på ett ställe när den ska hem, följer den till en begränsningskabel, vänder och letar upp "spökkabeln" igen osv osv.

På ett annat ställe, vid hemgång, hittar den guidekabeln men följer den åt fel håll.

Nya sträckningen av guidekabeln är heller inte med på LONA-kartan utan den visas helt galet. Guidekalibrering är genomförd ett par tre gånger och är OK, enligt displayen på klipparen.

Karta över en gräsklipparens klippområde på en app, med markerad guidekabel som streckad linje och laddstationens läge med en ikon.
Skapa konto

Guidekabel, enligt LONA (svarta streck)
vilket ändrade sig helt efter senaste omdragningen och ändring av klippområdet. Laddstationen är även den numera felaktigt utmärkt.
Karta över robotgräsklipparens område med guidekabel markerad i rött, laddstation i blått, och förvirrade områden synliga.
Skapa konto

Guidekabel, enligt mig (röd linje)
Laddstationens verkliga läge (blått kryss)

Kan klipparen ha nån form av "gamla minnen" som ställer till det? Kan isåfall dessa nollställas?

I övrigt fungerar klippningen bra och hemgången för laddning men ibland loopar den tills batteriet tar slut.

Klipparen har inget minne i själva hårdvaran utan allt skickas till molnet via gateway:n. Där ligger kartan över tomten mm lagrad.
Mig veterligen så nyttjas inte kartan vid hemgång utan klipparen "lyssnar" på signalen från guiden och påbörja hemgång när den passerar över kablen.

Det låter som du har något trixigt område, kanske liten vinkel på guidekabeln i något hörn eller kort avstånd mellan beg.kabel och guide som orsakar ditt problem.

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
F
Ytterst sällan så lyckas roboten irra sig in här under mitt trädäck och köra fast. Har ställt in undvik hus men verkar ej hjälpa. Detta är alltså under klippning, inte dockning. Kablar och guide ser ut såhär.

Öppning under trädäck med röda och blå linjer på gräs, indikerar begränsningskabel för robotgräsklippare.
Skapa konto

Bör jag flytta ihop begränsningskabeln för att undvika att den kör in? T ex såhär? Eller kommer det förstöra dockningen då?

• Under trädäck visas begränsningskablar i rött och blått för robotgräsklippare, gräs och löv syns på marken.
    Skapa konto
Redigerat:
Du har väl ett minsta avstånd mellan beg. & guidekabeln du bör följa men lite kan du nog försöka tycka ihop dom!

Magnus E K
Att folk orkar lägga ner så mycket pengar och strul på att slippa vardagsmotion.

Redigering: Och hur gör ni för att tillfälligt skippa klippningen av vissa områden när det kommer fina blommor?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Att folk orkar lägga ner så mycket pengar och strul på att slippa vardagsmotion.

Redigering: Och hur gör ni för att tillfälligt skippa klippningen av vissa områden när det kommer fina blommor?
Låter roboten plöja ner dom.

F
Magnus E K Magnus E K skrev:

Blommor har jag i rabatten. Men vill man det kan ju en slinglös funka. Underbart gött att alltid ha en perfekt matta utan oljud. Nu kan jag leka en timme extra i veckan med barnen istället och göra sånt robotar inte kan, t ex klippa häcken, måla, snickra, rensa ogräs, klippa träden osv.

Redigerat:
F
JohnBergq JohnBergq skrev:
Du har väl ett minsta avstånd mellan beg. & guidekabeln du bör följa men lite kan du nog försöka tycka ihop
Har ca 25cm så redan under gränsen. Kan ju vara därför också kanske.Jag har dock rullat lite kabel bakom laddstationen så jag kan justera lite, kan det störa ut det? 🤨

La in några stora stenar nu, kanske det hjälper.

• Instruktionsmanual för laddstation med rekommenderade avstånd för placering, visande minsta fria yta på 60 cm runt stationen.
    Skapa konto
  • Måttband som mäter en 10 cm mellanrum vid kanten av gräs, grus och en stenplatta.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
E etompau skrev:
Klipparen har inget minne i själva hårdvaran utan allt skickas till molnet via gateway:n. Där ligger kartan över tomten mm lagrad.
Mig veterligen så nyttjas inte kartan vid hemgång utan klipparen "lyssnar" på signalen från guiden och påbörja hemgång när den passerar över kablen.

Det låter som du har något trixigt område, kanske liten vinkel på guidekabeln i något hörn eller kort avstånd mellan beg.kabel och guide som orsakar ditt problem.
Det kan vara så att vid utökningen av klippområdet så hamnade laddstationen på en ö i mitten. Och då ska ju guidekabeln anslutas till ön och inte som jag hade tidigare, till yttre begränsningen.

Har nu ändrat och ska hålla koll på klipparens beteende och se om det blir bättre.

Ska köpa en begangnad Gardena Sileno Life som är tre år men säljaren säljer inte gateway så den tillkommer. Har några fundering.
1. Går den att köra utan gatway?
2. Hur gör man för att inte bli lurad? Kan tänka mig att det är lätt att stjäla robotar i trädgårdar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.