731 193 läst ·
3 552 svar
731k läst
3,6k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Det vanliga är att man behöver göra justeringar på tomten efter installation av en klippare. Du har tydligen haft den i tre år nu och vet var problemområdena är. Sätt in lite kraft på att åtgärda gropar, justera slingan vid slänt etc så blir det bra.P PepeHands skrev:Har en Sileno Life Smart 1000 som jag är väldigt missnöjd med just nu. Den är inne på sin tredje säsong och jag tycker den fungerar sämre och sämre. Nu går det inte en dag utan att den fastnar någonstans på tomten. Har fått plocka fram bensinklipparen flera gånger då gräsmattan sett bedrövlig ut.
På tomten har jag några pallkragar som klipparen har oerhörda problem med. Den backar upp mot lådorna, registrerar lyft och blir sedan stående.
Blir gräset lite längre (vilket det blir för klipparen stannar hela tiden) så orkar den inte och blir stående med felmeddelandet "Klipparsystem blockerat".
På tomten finns en liten slänt. Är det blött så har klipparen en förmåga att glida ner för slänten och bli stående utanför slingan.
Dessutom har den svårt för att ta sig in till laddstationen. Den verkar komma snett in mot stationen och får börja om gång på gång. Till slut ger den upp och blir stående. Stationen står i våg och jag har rengjort station och klippare så gott jag kunnat men det har inte hjälpt. Ytterligare ett laddarrelaterat problem är att den klipparen ibland verkar få dålig kontakt med stationen. Detta genererar inget felmeddelande men det tar en evighet att ladda batteriet. Ibland hittar jag klipparen stående i stationen. Batteriet är fulladdat men trots det ger den sig inte ut och kör. Man får trycka igång den manuellt.
Suck. Skulle inte rekommendera den här klipparen till någon. Kan det finnas någon uppdatering av mjukvaran som avhjälper några av problemen?
Klipparen ska kunna gå en hel säsong med max 1-2 stopp om inst. är korrekt gjord.
Att leda in klipparen mellan pallkragar kan bli problem. Undanta dessa område eller lägg slinga runt kragarna är rådet.
Se till att du har tillräckligt med klipptid/korrekt schema. Gräset ska inte bli långt mellan klippningarna.
Rengör laddbleck på laddare/klippare med fint sandpapper el. dylikt ett par ggr/klippsäsong. Oxid/smuts kan ge ökat motstånd mellan blecken=försämrad laddning.
Har du gjort avsteg från inst.anvisningarna för laddare/kabeldragning runt laddaren? I så fall kan dockningen påverkas. Kolla upp.
Ev. en flytt av guiden under plattan några cm höger eller vänster kan kompensera och göra att den går rakt in i laddaren.
FW-uppateringar finner du på gardenas hemsida. Kräver en USB-kabel kopplad mellan dator och klippare.
Jag har gjort flera åtgärder i trädgården där jag märkt att klipparen har problem. Hade bland annat en stödmur där jag behövt fylla upp med jord. Första året var det ett antal justeringar av begränsningskabeln vilket man självklart får räkna med.E etompau skrev:Det vanliga är att man behöver göra justeringar på tomten efter installation av en klippare. Du har tydligen haft den i tre år nu och vet var problemområdena är. Sätt in lite kraft på att åtgärda gropar, justera slingan vid slänt etc så blir det bra.
Klipparen ska kunna gå en hel säsong med max 1-2 stopp om inst. är korrekt gjord.
Att leda in klipparen mellan pallkragar kan bli problem. Undanta dessa område eller lägg slinga runt kragarna är rådet.
Se till att du har tillräckligt med klipptid/korrekt schema. Gräset ska inte bli långt mellan klippningarna.
Rengör laddbleck på laddare/klippare med fint sandpapper el. dylikt ett par ggr/klippsäsong. Oxid/smuts kan ge ökat motstånd mellan blecken=försämrad laddning.
Har du gjort avsteg från inst.anvisningarna för laddare/kabeldragning runt laddaren? I så fall kan dockningen påverkas. Kolla upp.
Ev. en flytt av guiden under plattan några cm höger eller vänster kan kompensera och göra att den går rakt in i laddaren.
FW-uppateringar finner du på gardenas hemsida. Kräver en USB-kabel kopplad mellan dator och klippare.
Nuvarande problem har jag dock inte lyckats råda bot på. Det är inte så att jag leder in klipparen i en labyrint av pallkragar. Det är en rad med pallkragar som står på en plan och öppen yta. Egentligen bara en 90-gradig vägg som ställer till det. Jag har gjort otaliga justeringar för att försöka lösa problemen vid laddstationen. Jag har sökt på nätet efter lösningar och har hittat flera andra som har problem med positioneringen vi laddstationen där klipparen hamnar för lång till vänster. Kan bara hoppas att en uppdatering av firmware förbättrar beteendet. Har faktiskt inte testat att slipa på blecken. Får ta och testa det.
Kanske får jag ge upp på min slänt. Den är inte i närheten av de 25 grader som klipparen ska klara men uppenbarligen så funkar det inte.
Har sett användare som har fixat (3D utskrift) hjul med kraftigare dubb. Kanske skulle funka för din slänt.P PepeHands skrev:Jag har gjort flera åtgärder i trädgården där jag märkt att klipparen har problem. Hade bland annat en stödmur där jag behövt fylla upp med jord. Första året var det ett antal justeringar av begränsningskabeln vilket man självklart får räkna med.
Nuvarande problem har jag dock inte lyckats råda bot på. Det är inte så att jag leder in klipparen i en labyrint av pallkragar. Det är en rad med pallkragar som står på en plan och öppen yta. Egentligen bara en 90-gradig vägg som ställer till det. Jag har gjort otaliga justeringar för att försöka lösa problemen vid laddstationen. Jag har sökt på nätet efter lösningar och har hittat flera andra som har problem med positioneringen vi laddstationen där klipparen hamnar för lång till vänster. Kan bara hoppas att en uppdatering av firmware förbättrar beteendet. Har faktiskt inte testat att slipa på blecken. Får ta och testa det.
Kanske får jag ge upp på min slänt. Den är inte i närheten av de 25 grader som klipparen ska klara men uppenbarligen så funkar det inte.
Blir det mycket gräs på däcken så finns det original hjulborstar som håller däckytan ren från gräsklipp.
Ang. dockningen, var noga med att begränsningskablarna är dragna på angivet sätt runt laddare, kan påverka hur klipparen går in mot laddaren.
Amazon exklusiv brukar betyda att det är en variant eller modell som endast finns hos Amazon. I det här fallet skulle jag tro att det är 350m2 som är exklusivt. Kan bara se att det är 250 och 500m2-modellerna som finns hos andra handlare. Alla klipparna i serien är identiska, det enda som skiljer är en inställning i mjukvaran som begränsar klipptiden. Denna variant kan alltså ha en något längre driftstid jämfört med den som kallas 250.SSSS skrev:
Har köpt en Sileno Free 600, men lyckas inte få den att uppdatera firmware. I appen står det att den laddar upp programvara, men varje gång jag backar i appen så kan man trycka på starta uppdatering igen.
Nån som lyckats uppdatera via USB? Hittar inte att denna har ett uttag ens, googlar man verkar de vara de andra modellerna.
Nån som lyckats uppdatera via USB? Hittar inte att denna har ett uttag ens, googlar man verkar de vara de andra modellerna.
Hur länge har du väntat?8 84anders84 skrev:Har köpt en Sileno Free 600, men lyckas inte få den att uppdatera firmware. I appen står det att den laddar upp programvara, men varje gång jag backar i appen så kan man trycka på starta uppdatering igen.
Det kan ta lite tid att skicka över ny FW.
Från Gardenas hemsida:
Uppdateringen eller nedladdningen av den nya fasta programvaran kan ta några timmar. Tiden kan variera beroende på kvaliteten på anslutningen mellan gatewayen och robotgräsklipparen. För att påskynda processen rekommenderar vi att du placerar robotgräsklipparen nära gatewayen.
Flera timmar, över natten till och med.E etompau skrev:Hur länge har du väntat?
Det kan ta lite tid att skicka över ny FW.
Från Gardenas hemsida:
Uppdateringen eller nedladdningen av den nya fasta programvaran kan ta några timmar. Tiden kan variera beroende på kvaliteten på anslutningen mellan gatewayen och robotgräsklipparen. För att påskynda processen rekommenderar vi att du placerar robotgräsklipparen nära gatewayen.
Jag borde inte behöva ha appen uppe för det. Det märkliga är som sagt att varje gång man backar i appen eller går in i klipparen igen så kan man starta om uppdatering. Det känns galet
För er som varit i samma sits så kan jag säga följande:8 84anders84 skrev:
Rätt var det var så uppdaterade den sig själv, tog kanske 3 dagar utan att jag ens tryckte på något innan den började. Den har även uppdaterat sig en gång till efter det. Den här modellen verkar inte gå att uppdatera hemma via kabel och USB.
Har nu en annan fråga. Har redigerat i kartan, klippytan, men verkar som den inte börjar klippa enligt ändringarna. Det har nu gått nån vecka, ändringen borde ju vara direkt.
Någon annan som uppdaterat klippkartan på sileno free?
Jag köpte en Smart Sileno Free 600 men ska returnera den eftersom jag inte har lyckats få den att klippa en enda gång, trots flera dagars försök. Appen visar att signalen är utmärkt men så fort jag försöker starta en klippning står det att signalen inte är tillräckligt bra. Detta sker oavsett var jag placerar laddstationen. Har helt fri sikt mot himlen. Klipparen fungerar tyvärr inte alls för min del.
Hur länge har du väntat? I början tog det en timme för min att börja klippa (innan den hittade signal). Stod nåt om väntetider på satelliter, läste både på gardena och Husqvarna att det var så.A Arseface skrev:Jag köpte en Smart Sileno Free 600 men ska returnera den eftersom jag inte har lyckats få den att klippa en enda gång, trots flera dagars försök. Appen visar att signalen är utmärkt men så fort jag försöker starta en klippning står det att signalen inte är tillräckligt bra. Detta sker oavsett var jag placerar laddstationen. Har helt fri sikt mot himlen. Klipparen fungerar tyvärr inte alls för min del.
Förutom ett jävla strul med installationen, problem att uppdatera och det framgick inte heller att ”hempositionen” måste vara inom klippområdet vid installation, så fick göra om hela mappningen av kartan, dvs köra den runt med appen igen. Hade det framgått från början hade jag sluppit dubbeljobb. Nu verkar det ju som det tar tid att uppdatera ändringar i klippzonen, men förutom ovanstående är jag väldigt nöjd med min, den klipper nära kanter, har inte fastnat en enda gång (och då är min gräsmatta rätt brutal på vissa ställen). Den ”tappar” satellit ibland och stannar, men den kommer alltid igång igen, ibland efter 10 min, ibland efter 30 min. Så bara låta den vara så sköter den sig. Den är otroligt stark för att vara så liten, puttar omkull billiga Biltemautemöbler som står på gräsmattan och puttar upp stegen till barnens studsmatta när den tar sig ut.
Ena grannen har en Husqvarna modell dyrare som tappar satellit betydligt oftare och kör fast på en snällare gräsmatta. Däremot verkar det som hans installation gick smärtfritt och enkelt.
Ah but it has happend twice in 2 weeks now. I dont think it looks particularly dirty? Can the outer shell be removed for a deeper cleaning?stavee skrev: