E Elfenbenet skrev:
Okrj. Så en city 600 skulle egentligen också fungera med andra ord? Har fått sagt till mig att det är en väldigt liten klippare som kommer behöva klippa ca 14h per dag för att hålla efter. M

Finns det någon här i forumet som har köpt en max-modell som kan komma med eventuella plus/minus?😊
Man kan få problem med kontakt med satelliten om man kar stora träd som skymmer. Även huset skymmer en del.

N Novisast skrev:
Tänkte skaffa vår första robot. Hittar inga tester eller recensioner av Sileno smart free-varianterna varken här eller på andra ställen på nätet. Jag beställde hem en smart free på nätet idag inklusive hus och antikollisionradar för knappt 20 000kr. Jag ska ner till vår lokala återförsäljare för Husqvarna imorgon (som också säljer Gardena) och kika på en Automower 310e Nera med Epos och RS1 antenn för 28 500 kr och även höra vad dem säger om sileno (utgår från att de helst säljer HQ). Mitt största huvudbry med Husqvarnan är att den inte har antikollisionradar vilket M3 störde sig på i sitt test. Premiumversionen av HQ kostar närmare 40 000 inkl. allt. Är kollisionsradar av någon större betydelse och om inte är det dumsnålt att köpa 2025 års version av Gardenan för 9 500 kr? En sista fara med den trådlösa från Gardena är väl att det är ny teknik medan satelit och antenn är beprövat nu.
Har du hunnit testa Sileno smart free? Vi funderar också att köpa den men osäker eftersom det inte finns några recensioner än. Någon som vet om man måste köpa till gateway för att kunna använda gräsklipparen med appen? Och är antikollisionsradar?
Lite osäker på hur stor vår gräsmatta är men tomten är 750, huset ca 100 och sedan har vi garageuppfart, altan osv så tror inte gräsmattan är mer än 600 kvm. Tror ni 600 varianten räcker eller ska man ta en som klarar av större eftersom den kör slumpmässigt?

O Oakstream2 skrev:
Har du hunnit testa Sileno smart free? Vi funderar också att köpa den men osäker eftersom det inte finns några recensioner än. Någon som vet om man måste köpa till gateway för att kunna använda gräsklipparen med appen? Och är antikollisionsradar?
Lite osäker på hur stor vår gräsmatta är men tomten är 750, huset ca 100 och sedan har vi garageuppfart, altan osv så tror inte gräsmattan är mer än 600 kvm. Tror ni 600 varianten räcker eller ska man ta en som klarar av större eftersom den kör slumpmässigt?
Du borde definitivt klara dig med 600-modellen. Jag har ungefär samma storlek på tomten och jag tror att gräsmattan landar på ca 500 kvm. Det försvinner mer än man tror när man har parkering för bil, garage och lite rabatter etc.

Jag har förra årets ”smart”-klippare (med slinga) och gateway ingick i paketet. Jag skulle bli väldigt förvånad om den inte ingår även i den nya versionen.

• Gilla
Oakstream2
  • Laddar…
Det blev ingen sådan. Läste en tråd på reddit och de 5 som köpt sin hade alla lämnat tillbaka den eftersom den tappade kontakt med satelit hela tiden och fastnade. Jag vågade inte chansa.

• Gilla
Oakstream2
  • Laddar…
Hej alla,

Jag har köpt en Sileno av en kompis. Jag har nu installerat ny avgränsningskabel och guide kabel.

Väljer att den ska kalibrera sig i menyn men den bara snurrar runt laddstationen och kör fast . Är nästan som att den är kvar i den gamla installationen som var hos min kompis.

Hur får jag den att göra en ny installation ?

Vad kan vara fel ?

Ligger kablarna fel vid stationen ? Se bild

Mvh
Johan

• Robotgräsklippare vid laddstation med synliga avgränsningskablar på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T Tunan skrev:
Hej alla,

Jag har köpt en Sileno av en kompis. Jag har nu installerat ny avgränsningskabel och guide kabel.

Väljer att den ska kalibrera sig i menyn men den bara snurrar runt laddstationen och kör fast . Är nästan som att den är kvar i den gamla installationen som var hos min kompis.

Hur får jag den att göra en ny installation ?

Vad kan vara fel ?

Ligger kablarna fel vid stationen ? Se bild

Mvh
Johan
Har du kollat i manualen?
Beg.kabeln tycks ligga för nära laddstationen.

Rätt installerat så ska den gå igång att klippa på din gräsmatta. Den har ingen data i sitt minne från tidigare installation.
Guidekalibreringen är bara ett sätt för klipparen att mäta uppå ett maxavstånd som den kan ha till guidekabeln.

Instruktioner för guidekalibrering av robotgräsklippare från manual med fyra steg: öppna meny, navigera, placera i laddstation, starta kalibrering.
Skapa konto

Gräsklippare i installationsschema med säkerhetsavstånd på 60 cm från guidekabeln.
Skapa konto

• Gilla
Tunan
  • Laddar…
Hej!

Har en Gardena Sileno Lona som begränsningskabel och guide-kabel ligger enligt följande.
Har dock en typ 4 x 4 meter gräsplätt även på framsidan dit jag innan inte dragit tråden till.

Hur knyter jag lämpligen ihop den delen så klipparen hittar dit också?

Bör jag även dra guidekabeln dit också, så det borde lösa sig med det?

Mvh
/Marcus

• Karta som visar begränsningskabel för en Gardena robotgräsklippare runt gräsområde; en gräsplätt markerad med röd ring saknar kabelanslutning.
    Skapa konto
  • Flygbild av ett hus med en gräsplätt på framsidan markerad i rött, angränsande till en väg och uppfart.
    Skapa konto
Du får klippa upp beg.kabeln och förlänga den runt det nya området.
Gör en passage/gång på kanske 1 m över det som ser ut att vara stenläggning.

När du ändå är igång så förläng guiden ut till slutet på det nya området.

Ja, jag har ju typ 1 meter mellan hus och en liten rabattkant, som skulle kunna bli en korridor till den extra kvadratiska ytan.
Antar jag får dra både begränsningskabel samt guidekabel in dit?

Men in i den nya kvadraten, ska jag då lämpligast gå in från ena hörnet (det är nog enklast / bäst), men egentligen ska det väl vara typ 1 meter mellan begränsningskabelarna, eller har jag fattat fel angående det?

Hänger nog inte riktigt med på vad du menar. Ytan som du vill nu klippa är 4 x 4 m, det bör funka bra, även om klipparen får studsa runt på den begränsade ytan.
Lägg/dra beg.kabeln i kanten av ytan på samma sätt som du har gjort för övriga tomten.
"Dra ihop" området/beg.kabeln och gör en passage till det bef. området. I mitten av denna drar du guidekabeln.

E etompau skrev:
Hänger nog inte riktigt med på vad du menar. Ytan som du vill nu klippa är 4 x 4 m, det bör funka bra, även om klipparen får studsa runt på den begränsade ytan.
Lägg/dra beg.kabeln i kanten av ytan på samma sätt som du har gjort för övriga tomten.
"Dra ihop" området/beg.kabeln och gör en passage till det bef. området. I mitten av denna drar du guidekabeln.
Typ så här ser det ut.
Idag går begränsningskabel till rabatten och även guidekabel.
Men så vill jag dra över till den andra plätten (ca 4 x 4 m).
Hoppas dock korridoren inte blir för smal och att inte begränsningskabel samt guidekabel kommer för nära. Och så att roboten hittar både dit och hem. ;-) Trädgård med gräsmatta, rabatt och gångväg, omgiven av häckar och hus. Blomlåda och staket synliga vid infart.
Skapa konto

M Makusi skrev:
Typ så här ser det ut.
Idag går begränsningskabel till rabatten och även guidekabel.
Men så vill jag dra över till den andra plätten (ca 4 x 4 m).
Hoppas dock korridoren inte blir för smal och att inte begränsningskabel samt guidekabel kommer för nära. Och så att roboten hittar både dit och hem. ;-)[bild]
OK. Det borde kunna fungera. Som sagt, klipp upp bef. beg.kabel/guide och skarva på ny kabel som går ut till nya området.
Passagen kommer som det ser ut att gå lite snett upp till vänster. Minimum 30 cm mellan beg.kabel och guide, så passagen bör vara minst 60-70 cm bred.
Kanske får du offra lite av rabattens högra del för att få lite breda passage?

Hitta ut och in lär den göra via guiden.Sätt låg % för start i det nya lilla området.

stavee
Jag installerade en 1500 Lona (Chewbacca) i vår stuga fyra timmar norrut för ungefär tre veckor sedan. Hittills har den "lyftats" ungefär fyra gånger nu, och varje gång har jag varit tvungen att be en granne att sätta tillbaka den i laddaren och starta om den. (Jag är skyldig dem en massa öl nu). Det har alltid berott på ett hål i marken.

Men förra veckan hittades den död mitt på gräsmattan (ingen sten, ingen pinne, inget hål) och den bara stannade och bestämde sig för att stänga av.

Min granne satte den i laddaren och försökte starta om den. När den startades om gav den några olika felmeddelanden i min app - GPS-signalen förlorad, och sedan gick den till okänt fel och till slut klipparen oåtkomlig. Även om den för en sekund sedan skickade mig aviseringar.

Vi försökte starta om två gånger och samma problem båda gångerna. Och det finns en "varningssymbol" på kartan, vad betyder det?

Några tankar? Är detta relaterat till något känt fel, då kan jag ta några reservdelar och övertyga familjen och ta dem på en tur norrut på fredag.

• Skärmdump av felmeddelande i app på telefon, med texten "Chewbacca not reachable" och instruktioner för felsökning.
    Skapa konto
  • Karta över en trädgård med områden markerade; varning och meddelande "Device not reachable" visas på skärmen.
    Skapa konto
Vi överväger Gardena som nästa robot. Har haft en begagnad stihl 422 som jag fick köpa billigt för 3 år sedan. Den är lite för liten för vår tomt vilket jag visste redan då, så den klarar inte riktigt att hålla efter gräsmattan trots att den går 18h per dag (den går ungefär 25 minuter per laddning 😅) . Hur funkar gardena på den fronten? Förr pratade man om att man skulle ha en viss överkapacitet på klippsren, gäller det fortfarande? Idag klipper vi 900 m2 gräsmatta, men skulle kunna utöka 100 m2 till med en liten passage, i övrigt väldigt okomplicerad tomt. Lite lockad av det priset på gardena smart sileno life lona 1100 för knappt 11 000 kr.

Jag skulle vilja ha lite input från er med gardena robot hyfsat nära maxkapacitet, hur mycket behöver roboten gå för att hålla gräsmattan i bra skick?

Har en Sileno Life Smart 1000 som jag är väldigt missnöjd med just nu. Den är inne på sin tredje säsong och jag tycker den fungerar sämre och sämre. Nu går det inte en dag utan att den fastnar någonstans på tomten. Har fått plocka fram bensinklipparen flera gånger då gräsmattan sett bedrövlig ut.

På tomten har jag några pallkragar som klipparen har oerhörda problem med. Den backar upp mot lådorna, registrerar lyft och blir sedan stående.
Blir gräset lite längre (vilket det blir för klipparen stannar hela tiden) så orkar den inte och blir stående med felmeddelandet "Klipparsystem blockerat".
På tomten finns en liten slänt. Är det blött så har klipparen en förmåga att glida ner för slänten och bli stående utanför slingan.
Dessutom har den svårt för att ta sig in till laddstationen. Den verkar komma snett in mot stationen och får börja om gång på gång. Till slut ger den upp och blir stående. Stationen står i våg och jag har rengjort station och klippare så gott jag kunnat men det har inte hjälpt. Ytterligare ett laddarrelaterat problem är att den klipparen ibland verkar få dålig kontakt med stationen. Detta genererar inget felmeddelande men det tar en evighet att ladda batteriet. Ibland hittar jag klipparen stående i stationen. Batteriet är fulladdat men trots det ger den sig inte ut och kör. Man får trycka igång den manuellt.

Suck. Skulle inte rekommendera den här klipparen till någon. Kan det finnas någon uppdatering av mjukvaran som avhjälper några av problemen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.