731 228 läst ·
3 552 svar
731k läst
3,6k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Hur vet du att den inte klipper? Vilken klipphöjd har du ställt in?P Preb skrev:
Där är övervakning på klippmotorn, skulle den inte rotera så får du ett felmeddelande..
Om batteriet är urladdat och du ställer ut klipparen på gräsmattan och startar den, så kommer klipparen inte att starta klippmotorn utan istället söker den efter guidekabeln för att återgå till laddstationen. När den sedan är fulladdad starta den automatiskt och påbörjar klippningen.
Knivarna ska sitta löst och rotera runt skruven.
Tack för bra info!E etompau skrev:Hur vet du att den inte klipper? Vilken klipphöjd har du ställt in?
Där är övervakning på klippmotorn, skulle den inte rotera så får du ett felmeddelande..
Om batteriet är urladdat och du ställer ut klipparen på gräsmattan och startar den, så kommer klipparen inte att starta klippmotorn utan istället söker den efter guidekabeln för att återgå till laddstationen. När den sedan är fulladdad starta den automatiskt och påbörjar klippningen.
Knivarna ska sitta löst och rotera runt skruven.
Klipphöjd är på 5 cm, pga nysådd och vill inte ta för mycket samt att Gardena rekommenderar det i början pga begränsningskabel.
Att den inte klipper tror jag mig veta för att jag har tittat på när den åker över gräs som är högre än 5 cm och det händer ingenting efter att den varit där, mer än att gräset vid hjulen har lagt sig ner. Men kanske klipper den bara att jag inte fattar hur mycket 5 cm är.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Du borde kunna höra att klippdisken snurrar igång när klipparen startar. Det ger ett distinkt (om än tyst) surrande ljud.
Du bör också höra ett svagt rasslande ljud när knivarna klipper av topparna på grässtråna.
En robotklippare ska bara ta lite på toppen av grässtråna, inte som när man släpar ut en Klippo en gång/veckan och plogar ner gräset.
På så vis kommer du alltid att ha en gräsmattan som ser nyklippt ut.
En robotklippare ska bara ta lite på toppen av grässtråna, inte som när man släpar ut en Klippo en gång/veckan och plogar ner gräset.
På så vis kommer du alltid att ha en gräsmattan som ser nyklippt ut.
Ska ut imorgon och lyssna noga. Kanske är det höga gräset för högt och det nysådda för lågt. Jag hoppas det.Nötegårdsgubben skrev:
Får hoppas att Stigan startar en sista gång och klippa ner gräset innan jag släpper på roboten igen, isåfall.
Idag bytte jag tangentbordet till ett nytt. Samma fenomen återstår dock. Är det batteriet som är kasst? Kan starta upp den efter den stängt av sig och då fortsätter den klippa allt från 10sek till 30min. Typ.JLyck skrev:
Nu har jag lyssnat. Inget fel på klipparen, annat än den höga klipphöjden. Tack för supporten!P Preb skrev:
Har haft vår Automower (310, 1 000 kvm) nu i ca 10 år, bytt batteri för ca fem år sedan och nu börjar den visa tecken på batteribyte igen + eventuellt allt annat som börjar bli slitet.
Har då börjat kika lite på Gardena och specifikt Gardena smart sileno free 600.
Vi har minskat ner gräsmattan ganska mycket och denna modell skulle passa perfekt.
Så undrar därför om någon har en recension på den?
Vad tänka på för en slinglös klippare?
Relativt liten gräsmatta, en studsmatta en magnolia och ett körsbärsträd.
Läst lite olika om modellen, dels dom som det funkar perfekt för och dels där den står mitt på gräsmattan och letar satellit.
Har då börjat kika lite på Gardena och specifikt Gardena smart sileno free 600.
Vi har minskat ner gräsmattan ganska mycket och denna modell skulle passa perfekt.
Så undrar därför om någon har en recension på den?
Vad tänka på för en slinglös klippare?
Relativt liten gräsmatta, en studsmatta en magnolia och ett körsbärsträd.
Läst lite olika om modellen, dels dom som det funkar perfekt för och dels där den står mitt på gräsmattan och letar satellit.
Hejsan! Detta blir min första vår/sommar i huset som jag köpte i höstas.
Har nu snöat in på att införskaffa en robotgräsklippare och kikat lite på gardena.
Total gräsmatta som skall klippas är ca 450-500 kvm. Väldigt plan och basic i sin utformning. Kollade först på en smart sileno city 600. Men börjar fundera på ifall det är en för liten klippare?
Nästa steg vore väl isf smart sileno max 800. Är det någon här inne som kan rekommendera och ge lite egna erfarenheter om dessa två? Är ”max” modellen en ersättare för ”life”?
När jag läst lite om dessa ”smart” varianter så har jag förstått att gardenas gateway är ett måste för att dom ska fungera. Är det någonting mer jag bör vara uppmärksam på innan jag bestämmer mig?
Har nu snöat in på att införskaffa en robotgräsklippare och kikat lite på gardena.
Total gräsmatta som skall klippas är ca 450-500 kvm. Väldigt plan och basic i sin utformning. Kollade först på en smart sileno city 600. Men börjar fundera på ifall det är en för liten klippare?
Nästa steg vore väl isf smart sileno max 800. Är det någon här inne som kan rekommendera och ge lite egna erfarenheter om dessa två? Är ”max” modellen en ersättare för ”life”?
När jag läst lite om dessa ”smart” varianter så har jag förstått att gardenas gateway är ett måste för att dom ska fungera. Är det någonting mer jag bör vara uppmärksam på innan jag bestämmer mig?
Max-modellerna är nya för året. Har fått en ny design med dubbla knivdiskar, där en sitter längst bak och ska ta hand om kantklippningen.E Elfenbenet skrev:Hejsan! Detta blir min första vår/sommar i huset som jag köpte i höstas.
Kapaciteten på klipparna styrs av en mjukvarubegränsning som sätter en gräns för maximal klipptid/dygn.
Spontant borde en 600-modell funka på din gräsmatta.
Klipparna fungerar utan att smart-gateway.en är inkopplad. Den ger extra funktioner som programmering/övervakning på distans via en app, karta över klippområdet och möjlighet till område som ska undantas från klippning.
Även integrering mot gardenas bevattningssystem är möjligt.
Okrj. Så en city 600 skulle egentligen också fungera med andra ord? Har fått sagt till mig att det är en väldigt liten klippare som kommer behöva klippa ca 14h per dag för att hålla efter. ME etompau skrev:Max-modellerna är nya för året. Har fått en ny design med dubbla knivdiskar, där en sitter längst bak och ska ta hand om kantklippningen.
Kapaciteten på klipparna styrs av en mjukvarubegränsning som sätter en gräns för maximal klipptid/dygn.
Spontant borde en 600-modell funka på din gräsmatta.
Klipparna fungerar utan att smart-gateway.en är inkopplad. Den ger extra funktioner som programmering/övervakning på distans via en app, karta över klippområdet och möjlighet till område som ska undantas från klippning.
Även integrering mot gardenas bevattningssystem är möjligt.
Finns det någon här i forumet som har köpt en max-modell som kan komma med eventuella plus/minus?😊
Tänkte skaffa vår första robot. Hittar inga tester eller recensioner av Sileno smart free-varianterna varken här eller på andra ställen på nätet. Jag beställde hem en smart free på nätet idag inklusive hus och antikollisionradar för knappt 20 000kr. Jag ska ner till vår lokala återförsäljare för Husqvarna imorgon (som också säljer Gardena) och kika på en Automower 310e Nera med Epos och RS1 antenn för 28 500 kr och även höra vad dem säger om sileno (utgår från att de helst säljer HQ). Mitt största huvudbry med Husqvarnan är att den inte har antikollisionradar vilket M3 störde sig på i sitt test. Premiumversionen av HQ kostar närmare 40 000 inkl. allt. Är kollisionsradar av någon större betydelse och om inte är det dumsnålt att köpa 2025 års version av Gardenan för 9 500 kr? En sista fara med den trådlösa från Gardena är väl att det är ny teknik medan satelit och antenn är beprövat nu.
Har själv tittat på slinglösa 1200 & 1500 free som verkar smidig och bra om man lägger till antikollision för drygt 2tkr.N Novisast skrev:Tänkte skaffa vår första robot. Hittar inga tester eller recensioner av Sileno smart free-varianterna varken här eller på andra ställen på nätet. Jag beställde hem en smart free på nätet idag inklusive hus och antikollisionradar för knappt 20 000kr. Jag ska ner till vår lokala återförsäljare för Husqvarna imorgon (som också säljer Gardena) och kika på en Automower 310e Nera med Epos och RS1 antenn för 28 500 kr och även höra vad dem säger om sileno (utgår från att de helst säljer HQ). Mitt största huvudbry med Husqvarnan är att den inte har antikollisionradar vilket M3 störde sig på i sitt test. Premiumversionen av HQ kostar närmare 40 000 inkl. allt. Är kollisionsradar av någon större betydelse och om inte är det dumsnålt att köpa 2025 års version av Gardenan för 9 500 kr? En sista fara med den trådlösa från Gardena är väl att det är ny teknik medan satelit och antenn är beprövat nu.
Men tycker de missar målet rejält för trots slinglös teknik så inte effektiv utan slumpmässig klippning likt slingklippare.
Då gäller minst 50% större arbetsyta och bida sin tid för klippningen.