F Fideliox skrev:
Började skriva men insåg att en bild är bättre.

[bild]

Så här ser det ut hos oss. Två gräsplättar. Baksidan har stort trädäck där kabeln är dragen. Guidekabeln sitter idag på punkt 1 på bilden. Så för att klippa gräs 2 får jag lyfta över klipparen och trycka på biytan. Lite segt. Skulle det gå att flytta guidekabeln till punkt 2 på bilden eller blir det problem när den ska rulla över till andra gräsplätten (den ju får korsa begränsningsksbeln) då? Tror ni det är problem att rulla över uppfarten om det ligger en elbilskabel där?
Du får aldrig klipparen att köra över beg.kabeln. När den följer guiden ut och kommer fram till beg.kabeln blir det stopp, och klipparen påbörjar där klippningen.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F
E etompau skrev:
Du får aldrig klipparen att köra över beg.kabeln. När den följer guiden ut och kommer fram till beg.kabeln blir det stopp, och klipparen påbörjar där klippningen.
Fan, misstänkte det. Då får jag göra en gång typ såhär?
Ritning med hus, garage, gräsyta och kabeldragning vid stenlagd uppfart, visar plan för installation av gång med tre kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte hur bred den behöver vara?

Är ju en stenlagd uppfart så får ta upp iaf 3 rader då, en för varje kabel. Kanske skiter i det då, får bli slinglös nästa gång.

F Fideliox skrev:
Fan, misstänkte det. Då får jag göra en gång typ såhär?
[bild]

Vet inte hur bred den behöver vara?

Är ju en stenlagd uppfart så får ta upp iaf 3 rader då, en för varje kabel. Kanske skiter i det då, får bli slinglös nästa gång.
Du lär behöva minst 30 cm mellan guide och till beg.kabeln, så 70-80 cm bredd mellan beg.kablarna bör funka. Testa innan du permanentar installationen.

Hej! Har fått upp fel "krocksensor fram fel" har sökt och sökt men hittar inte hur krocksensorn ser ut eller vart den sitter någon som vet? Klipparen är en sileno life 750 från 2019.

C costia skrev:
Hej! Har fått upp fel "krocksensor fram fel" har sökt och sökt men hittar inte hur krocksensorn ser ut eller vart den sitter någon som vet? Klipparen är en sileno life 750 från 2019.
Krockavkänningen sitter i motorerna, motorströmmen används för att avgöra om klipparen har kört emot något objekt.

Testkör motorerna från en testmeny. I huvudmenyläget, tryck samtidigt på höger och vänsterpil i några sekunder, en ny meny ska dyka upp.
Tools--Tests--Motors. Lyft upp klipparen och provköra höger/vänster motor och se om de funkar.

Om inte, så kan det vara fel på huvudkortet eller i motorn.

• Gilla
costia
  • Laddar…
F
Gah, skulle flytta kabeln lite och fick skarva kabeln på 2 ställen men nu blinkar det bara blått. Har kollat hela slingan med testare och där verkar vara signal. Vad gör man nu? Drar om hela slingan?

Äsch, var en skarv. Fixat det nu och nu är laddaren grön men klipparen vill ej starta, står bara utanför arbetsområdet. Skumt.

Redigerat:
Min Sileno smart city blev tyvärr kvar utomhus större delen av vintern… Detta i södraste Skåne, så det var åtminstone rimligt milt, och den var i laddstationen hela tiden. Men den vill inte starta…

Den gröna lampan vid på-knappen på klipparens manöverpanel blinkar grönt, men det händer ingenting när jag långtrycker på knappen. Jag har haft ute batteriet som sågt farligt djupurladdat ut med en spänning kring 14 V, men jag har lyckats ladda det utanför klipparen och fått det att hålla en spänning kring 20 V i nyladdat skick utan någon skillnad. Kanske behöver jag ändå ett nytt batteri, men vill gärna utesluta andra fel först innan jag lägger pengar på det…

Vad betyder egentligen blinkade grön lampa på manöverpanelen? Finns det andra sätt att väcka systemet?

N Nyrostad skrev:
Min Sileno smart city blev tyvärr kvar utomhus större delen av vintern… Detta i södraste Skåne, så det var åtminstone rimligt milt, och den var i laddstationen hela tiden. Men den vill inte starta…

Den gröna lampan vid på-knappen på klipparens manöverpanel blinkar grönt, men det händer ingenting när jag långtrycker på knappen. Jag har haft ute batteriet som sågt farligt djupurladdat ut med en spänning kring 14 V, men jag har lyckats ladda det utanför klipparen och fått det att hålla en spänning kring 20 V i nyladdat skick utan någon skillnad. Kanske behöver jag ändå ett nytt batteri, men vill gärna utesluta andra fel först innan jag lägger pengar på det…

Vad betyder egentligen blinkade grön lampa på manöverpanelen? Finns det andra sätt att väcka systemet?
Grönt blink betyder att du har eco-läget aktiverat, i övrigt okej.

Keiller Keiller skrev:
Grönt blink betyder att du har eco-läget aktiverat, i övrigt okej.
Men gäller inte det för lampan på själva laddstationen? Jag pratar alltså om den här knappen på själva roboten (som jag just nu har inomhus).

• Finger trycker på knapp på Gardena robotgräsklippare, fokus på kontrollpanel och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nyrostad skrev:
Men gäller inte det för lampan på själva laddstationen? Jag pratar alltså om den här knappen på själva roboten (som jag just nu har inomhus).
Ajdå, jag missförstod dig. Kanske står i instruktionsboken? Har du ingen manual kvar så tror jag de finns att hämta som pdf på Gardenas produktsidor

Vår sileno klippare har börjat nu efter vår uppstarten att klippa, men sedan stänga av sig oprovocerat. Kan starta den igen, men sen stannar den igen efter en stund. Inga felmeddelanden eller något. Vad kan man göra?

Den var inne på reparation förra sommaren där den fick nu display och laddtornet byttes ut. Fungerade ypperligt hela hösten.

JLyck JLyck skrev:
Vår sileno klippare har börjat nu efter vår uppstarten att klippa, men sedan stänga av sig oprovocerat. Kan starta den igen, men sen stannar den igen efter en stund. Inga felmeddelanden eller något. Vad kan man göra?

Den var inne på reparation förra sommaren där den fick nu display och laddtornet byttes ut. Fungerade ypperligt hela hösten.
Ålder på batteri?
Sker nerstängning varje gång den har påbörjat klippningen?

Har ju några år på nacken. Nerstängningen sker slumpmässigt, märkte nu idag också att den även stänger av sig när den står i laddstationen.

Jag har en R100Li som plötsligt börjat bete sig märkligt. När den kört över en begränsningskabel backar den bak som den brukar, men misslyckas med att svänga. Det ser ut som att den "tar i" i svängandet, och vibrerar och ger upp efter några sekunder. Det ser ut som att den inte orkar svänga. Därefter påbörjas en märklig dans där den med väldigt hastiga rörelser åt både höger, vänster och bakåt försöker komma ur sin "knipa". Jag antar att det beteendet beror på att den tror att den kört in i en återvändsgränd och desperat försöker ta sig ut.
När den dansat i någon minut ger den upp och står still i ca. 5 minuter. Sen fortsätter den dansa. Ibland lyckas den vända sig rätt och kör en linje till nästa begränsningskabel där ännu en danssession påbörjas. Eller så ger den upp för gott och står bara still.

Det konstiga är att det är just den första svängen efter backandet som inte orkas med och som jag antar är roten till problemet. I dansen svänger den utan problem (dock med märkligt hastiga rörelser).

Har rengjort allt jag kommit åt. Kollat de stora hjulen så att det inte sitter fast något. Småhjulen är rengjorda och smorda. Senaste firmwaren installerad. Resetat inställningarna. Öppnat chassit och kollat så att inget ser tokigt ut med hjulmotorerna (dock inte skruvat i dem). Hållt in 0:an och kollat i specialinställningarna, men där finns inget av värde - alla sensorer är okej.

Någon annan som sett något liknande med sina klippare? Är det en eller båda hjulmotorerna som börjar ge upp? Finns det något annat jag kan testa?

Köpte en Sileno City med Lona. Den åker omkring och har sig men klipper liksom inget. Kör över en tuva men den ställer in sig upp helt orörd.

Kollat att knivar sitter på, och det gör men löst - men det tror jag dom ska göra?

Något annat jag borde prova?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.