Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fattar ingenting vad du snackar om. En 15 år gammal spanjolett eller låskista byter man? Det finns inget som säger att grejerna i det här fallet var trasiga.
Man väntar heller inte tills låskistan bokstavligen faller ur dörren. Lite preventative maintenace är bra, och även om det inte är helt trasigt, utan kärvar lite, så byter man mot något fräscht.

Dumt att vänta tills det går sönder på riktigt och man står där en lördagsnatt 22:00 och inte kommer in och tvingas göra inbrott i sitt eget hem.

Om det var helt felfritt och fungerade som nytt - ja då är det onödigt att byta. Men har lås och sådant blivit lite trötta - vilket jag förstod det som av TS beskrivning i originalinlägget, så är det liksom dags för en uppfräsching.

Säger inte att 15 år lås alltid ska bytas - men det är heller inte fel att byta något som är 15 år gammalt och nästan färdigt för skroten.

Assa 2000 evo som satt i dörren innan släpptes på marknaden 2005. Det är liksom lås som är 21 år gammalt när det rullade av fabriksbandet, och kanske legat i en hylla 2-4 år, fett har görat till sig och sedan när låset suttit där i typ 15 -16 - 17 år - dessutom på en ytterdörr som utsätts lite för termperaturförändringar, fulkt, regn, väder och vind så klart det behöver lite utbyte.

(Var det ett Assa 2000 utan evo dvs utan hakregel - då är det ännu äldre, då snackar vi 30 år gammalt lås och då är det nästan att man MÅSTE byta, då är låset en tickande utelåsnings-bomb)

Jag hade själv bytt låskistan för egna pengar om jag vore henne - dock inte anlitat en dyr låssmed utan bara köpt en ny kista hos antingen en renodlad låsbutik eller på hornbach/bauhaus och skruvat in - det klarar vem som helst som inte har tummen mitt i näven.

Visst, det går att fräscha upp en lite trött låskista genom att plocka ner det i delar, köra det i reservdelstvätten och sedan fetta in det på nytt, men oftast inte värt det när en ny låskista kostar runt 1000-2000 kr och den inte är nyligen bytt.

Redigerat:
P
S sebastiannielsen skrev:
Nej!
En 15 år gammal kista eller spanjonett är så nersliten så den byter man.
Det är något som ägaren av låset har att avgöra.

• Gilla
Swedejohn
  • Laddar…
P
Det vet jag också att det handlar om åldringsbedrägerier. Men man måste också göra en bedömning hur mycket av det som låssmeden gjorde var "legitimt". Dvs om det är mer ifråga om ocker än bedrägerier.
Att lura någon brukar benämnas bedrägeri.

• Gilla
Swedejohn
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att lura någon brukar benämnas bedrägeri.
Det krävs ytterligare rekvisit än enbart ett vilseledande för att det ska handla om bedrägeri.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det krävs ytterligare rekvisit än enbart ett vilseledande för att det ska handla om bedrägeri.
Annars kallas det försäljning.

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Uppsåt också, kanske?
Tänkte du på nåt mer?

P pmd skrev:
Uppsåt också, kanske?
Tänkte du på nåt mer?
Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är

Säger inte att 15 år lås alltid ska bytas - men det är heller inte fel att byta något som är 15 år gammalt och nästan färdigt för skroten.
Låter som att låstillverkarna lärt sig av vitvarutillverkarna. Helt absurt att man inte kan förvänta sig att ett nytt lås håller mer än 15 år. Mina lås var gamla redan när jag flyttade in för +20 år sedan. Skulle gissa att de är från 80-talet. Funkar utan problem och jag skulle bli väldigt förvånad ifall de slutade funka plötsligt. Skulle våra politiker ta miljöarbetet på allvar så skulle de bötfälla bolag som tillverkar medvetet dåliga produkter som måste bytas ofta.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
hsd
Om det hade varit en låssmed så tror jag att cylindern också skulle ha bytts ut

P
Alfredo Alfredo skrev:
Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är
Det tycks passa in här.

P pmd skrev:
Det tycks passa in här.
Det kan det absolut göra. Min poäng var att det inte räcker med att lura någon för att det ska vara ett bedrägeri.

hsd
Nä i så fall skulle de flesta bilhandlare åka dit 🙄

• Haha
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.