27 176 läst ·
116 svar
27k läst
116 svar
Gammal kvinna lurad av låssmed
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Man väntar heller inte tills låskistan bokstavligen faller ur dörren. Lite preventative maintenace är bra, och även om det inte är helt trasigt, utan kärvar lite, så byter man mot något fräscht.Farstatjej90 skrev:
Dumt att vänta tills det går sönder på riktigt och man står där en lördagsnatt 22:00 och inte kommer in och tvingas göra inbrott i sitt eget hem.
Om det var helt felfritt och fungerade som nytt - ja då är det onödigt att byta. Men har lås och sådant blivit lite trötta - vilket jag förstod det som av TS beskrivning i originalinlägget, så är det liksom dags för en uppfräsching.
Säger inte att 15 år lås alltid ska bytas - men det är heller inte fel att byta något som är 15 år gammalt och nästan färdigt för skroten.
Assa 2000 evo som satt i dörren innan släpptes på marknaden 2005. Det är liksom lås som är 21 år gammalt när det rullade av fabriksbandet, och kanske legat i en hylla 2-4 år, fett har görat till sig och sedan när låset suttit där i typ 15 -16 - 17 år - dessutom på en ytterdörr som utsätts lite för termperaturförändringar, fulkt, regn, väder och vind så klart det behöver lite utbyte.
(Var det ett Assa 2000 utan evo dvs utan hakregel - då är det ännu äldre, då snackar vi 30 år gammalt lås och då är det nästan att man MÅSTE byta, då är låset en tickande utelåsnings-bomb)
Jag hade själv bytt låskistan för egna pengar om jag vore henne - dock inte anlitat en dyr låssmed utan bara köpt en ny kista hos antingen en renodlad låsbutik eller på hornbach/bauhaus och skruvat in - det klarar vem som helst som inte har tummen mitt i näven.
Visst, det går att fräscha upp en lite trött låskista genom att plocka ner det i delar, köra det i reservdelstvätten och sedan fetta in det på nytt, men oftast inte värt det när en ny låskista kostar runt 1000-2000 kr och den inte är nyligen bytt.
Redigerat:
Låter som att låstillverkarna lärt sig av vitvarutillverkarna. Helt absurt att man inte kan förvänta sig att ett nytt lås håller mer än 15 år. Mina lås var gamla redan när jag flyttade in för +20 år sedan. Skulle gissa att de är från 80-talet. Funkar utan problem och jag skulle bli väldigt förvånad ifall de slutade funka plötsligt. Skulle våra politiker ta miljöarbetet på allvar så skulle de bötfälla bolag som tillverkar medvetet dåliga produkter som måste bytas ofta.S sebastiannielsen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden