S sebastiannielsen skrev:
Jag skrev detta i mitt inlägg, att om man inte behöver det "bra" låsskyddet kan det i vissa fall vara fördelaktigt att "byta ner", speciellt om marginalerna är små och det då blir trögt att låsa eller öppna/stänga.

Det viktiga är att man då kontrollerar försäkringskrav eftersom spanjonett utan hakregel är inte godkänt i låsklass 3. Men eftersom låsklass 3 inte längre brukar finnas med hos försäkringarna, utan istället har man att det bara ska vara "låst" såvida man inte valt ett större försäkringspaket eller tilläggsförsäkring.

Sedan förstår jag inte vad de menar med "säkehretshandtag" på fakturan - de bytte väl BORT handtagen med cylinder mot olåsta handtag va?
Eller bytte de handtagen specifikt mot sådana där säkerhetshandtag med knapp (som måste hållas nere för öppna handtaget) för att förhindra att det yttre handtaget manövreras på altandörrar med handtag på båda sidor?

Det är visserligen inte heller godkänt i låsklass 3 (eftersom nyckel ska krävas från insidan i låsklass 3), men behöver man inte låsklass 3 kan det ibland vara fördelaktigt att "byta ner", speciellt om dörrarna är kärva och det är svårt att få till något som fungerar bra för äldre svaga armar.

Frågan är dock varför man satte in låskista med dubbelfunktion om det inte krävs? Även om dubbelfunktion satt där innan, så kunde man lika gärna satt in en billigare kista med enkelfunktion (t.ex. en trevlig C310, altså 90 graders hakregelkista).
Men låssmeden kanske bara hade dubbelfunktion bak i bilen?
För många år sedan skulle jag byta låscylindrar då vi var nya i bostaden, låsfirman som sålde låscylindrar ville veta namn och adress! Varför sa jag, för garantin blev svaret, jag svarade blir det garanti frågor har jag kvittot. Ingen utomstående er nde skall ha nyckel till min bostad!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag skrev detta i mitt inlägg, att om man inte behöver det "bra" låsskyddet kan det i vissa fall vara fördelaktigt att "byta ner", speciellt om marginalerna är små och det då blir trögt att låsa eller öppna/stänga.

Det viktiga är att man då kontrollerar försäkringskrav eftersom spanjonett utan hakregel är inte godkänt i låsklass 3. Men eftersom låsklass 3 inte längre brukar finnas med hos försäkringarna, utan istället har man att det bara ska vara "låst" såvida man inte valt ett större försäkringspaket eller tilläggsförsäkring.

Sedan förstår jag inte vad de menar med "säkehretshandtag" på fakturan - de bytte väl BORT handtagen med cylinder mot olåsta handtag va?
Eller bytte de handtagen specifikt mot sådana där säkerhetshandtag med knapp (som måste hållas nere för öppna handtaget) för att förhindra att det yttre handtaget manövreras på altandörrar med handtag på båda sidor?

Det är visserligen inte heller godkänt i låsklass 3 (eftersom nyckel ska krävas från insidan i låsklass 3), men behöver man inte låsklass 3 kan det ibland vara fördelaktigt att "byta ner", speciellt om dörrarna är kärva och det är svårt att få till något som fungerar bra för äldre svaga armar.

Frågan är dock varför man satte in låskista med dubbelfunktion om det inte krävs? Även om dubbelfunktion satt där innan, så kunde man lika gärna satt in en billigare kista med enkelfunktion (t.ex. en trevlig C310, altså 90 graders hakregelkista).
Men låssmeden kanske bara hade dubbelfunktion bak i bilen?
Två sådana monterades. Det satt snarlika tidigare, troligen Habo, spanjoletten var av det fabrikatet. Det satt Assa 2000 innan. Det monterades dormakaba DL9192 istället.

• IMG_1577.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1574.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fendt927 skrev:
Två sådana monterades. Det satt snarlika tidigare, troligen Habo, spanjoletten var av det fabrikatet. Det satt Assa 2000 innan. Det monterades dormakaba DL9192 istället.
Båda de låsen du visar på bild uppfyller klass 3.

Det är då ifråga om spanjonetten som byttes mot enkel spanjonett - det gjordes troligtvis för att det inte skulle kärva.

Jag kan också se att de gamla cylindrarna är monterade, så du behöver inte vara orolig för att låssmeden ska sitta på en nyckel.

Dock är det OFG-nycklar, så om låssmeden skrev av koden på nyckeln så kan han göra nya i nyckelmaskinen. Men är det samma nyckel till altandörrarna som till ytterdörren? Om nej, så är ni 100 % säkra.

det gjordes troligtvis
Allt gjordes blott och enbart för att lura till sig pengar av en äldre dam.

Om något kärvar så avhjälper man det med lite smörjfett på rätt ställe.

De fortsätter säkert att lura äldre på samma sätt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Swedejohn skrev:
Om något kärvar så avhjälper man det med lite smörjfett på rätt ställe.
Nej!
En 15 år gammal kista eller spanjonett är så nersliten så den byter man. Med tid uppstår det grader, hack och ojämnheter i spärrelement och andra delar som är ansvariga för att kolvar och reglar ska gå ut och in friktionsfritt. tillslut blir dessa delar nerslitna och då är det dags för något fräscht.

Ditt fix med att bara smörja lite hjälper problemet en stund. Det gör dem på portdörren i föreningen. De åker dit, smörjer, och sedan börjar det kärva igen efter nån vecka. BYT LÅSKISTAN säger jag!

Smörja är en bra lösning om låset ger upp på en lördag och det behöver fungera till måndag. Annars byter man.
Eller om låskistan är fräsch och den har börjat kärva - då smörjer man. Annars byter man.

Så inget fel att man bytte delar - frågan är dock om man kunde valt billigare delar med färre funktioner - så att det blir billigare pris, men ändå samma hållbarhet och livslängd på delarna. Ju färre funktioner, ju driftsäkrare blir det. Kräver inte försäkringen dubbelfunktion är det helt onödigt på dörren.

J
Det känns verkligen som bedrägeri. Vilka priser!
Får man hålla på så här ostraffat? De lär väl lurat ett antal pensionärer sen denna tråden skapades, som INTE får fakturan avskriven... :(

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
sysmali
F Fendt927 skrev:
Idag kom fakturan.
Det råder ju fri prissättning i landet, men är det någon annan än jag som tycker att dessa priser är väl tilltagna? Tre timmars arbete är inbakat i priserna, det påverkar en del. Låskistan kostar ca 1500 på nätet, ett slutbleck 300. Säkerhetshandtag BG 790 kostar 500.
I inlägg #65 skriver du att efter samtal med låssmeden "skriver han av jobbet."

Förväntas din mamma betala fakturan helt eller delvis?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
BYT LÅSKISTAN säger jag!
Du verkar inte ha en aning om vad det handlar om, inte en teknisk bedömning utan

Åldringsbedrägerier.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Riktigt så enkelt är det inte.
Ångerrätten gäller iofs även om arbetet påbörjats, men du KAN bli skyldig att betala för den del av tjänsten (här arbetet) som redan utförts.
Inte om dom brustit i informationen kring ångerrätt. Vilken skall vara väldigt tydlig inkl. Ångerblankett mm. Detta känns inte som en firma som skyltar med den möjligheten direkt.

sysmali sysmali skrev:
I inlägg #65 skriver du att efter samtal med låssmeden "skriver han av jobbet."

Förväntas din mamma betala fakturan helt eller delvis?
Han sade att det var för mycket jobb att montera bort låsen, så de får sitta kvar.
Jag funderar på om jag ska vänta på en kreditfaktura eller bestrida fakturan och ångra köpet, trots polisanmälan och att ingen ångerblankett lämnats.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Har du skriftligt på att han skriver av fakturan skulle jag nöja mig med det. Har han bara sagt det i telefon skulle jag begära en skriftlig bekräftelse, annars bestrida.

En faktisk kreditfaktura behöver du väl bara om din mamma sköter sin privata bokföring i ett program och redan tagit in den ursprungliga fakturan i bokföringen. Och så utgår jag från att det inte är.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du skriftligt på att han skriver av fakturan skulle jag nöja mig med det. Har han bara sagt det i telefon skulle jag begära en skriftlig bekräftelse, annars bestrida.
Precis min tanke.

Ett enkelt mej typ såhär borde räcka: ”Hej, nu har fakturan kommit. Önskar skriftlig bekräftelse på att vi kan bortse från den såsom vi kom överens om på telefon. Behöver ingen kreditfaktura, utan mejlbekräftelse räcker bra.”

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S Swedejohn skrev:
Du verkar inte ha en aning om vad det handlar om, inte en teknisk bedömning utan Åldringsbedrägerier.
Det vet jag också att det handlar om åldringsbedrägerier. Men man måste också göra en bedömning hur mycket av det som låssmeden gjorde var "legitimt". Dvs om det är mer ifråga om ocker än bedrägerier.

Så vad man kan konstatera är att byta ut delarna var inget fel i sig - en 15 år gammal låskista, spanjonett eller handtag som är inne på sista versen byter man, den duttar man inte på lite olja eller fett. Att dutta på lite olja eller fett vore också bedrägeri, då i form av undermåligt gjort jobb.

Det som istället är problemet eller så att säga, "varför det är bedrägeri", är för att man bytt ut delarna till delar som är onödigtvis dyrare än vad som behövs, och även tagit ut ockerpriser för själva jobbet.

en seriös låssmed som inte har delarna inne och "tvingas" byta ut delarna mot dyrare delar än vad som behövs för att spara tid, hade tagit ut priset för de "billigare" delarna trots man monterat de "dyrare" delarna. Det hade i alla fall jag gjort om jag vore den låssmeden för att vara seriös mot kunden och inte låta dålig lagerhållning gå ut över kunden.

Farstatjej90
Det vet jag också att det handlar om åldringsbedrägerier. Men man måste också göra en bedömning hur mycket av det som låssmeden gjorde var "legitimt". Dvs om det är mer ifråga om ocker än bedrägerier.

Så vad man kan konstatera är att byta ut delarna var inget fel i sig - en 15 år gammal låskista, spanjonett eller handtag som är inne på sista versen byter man, den duttar man inte på lite olja eller fett. Att dutta på lite olja eller fett vore också bedrägeri, då i form av undermåligt gjort jobb.

Det som istället är problemet eller så att säga, "varför det är bedrägeri", är för att man bytt ut delarna till delar som är onödigtvis dyrare än vad som behövs, och även tagit ut ockerpriser för själva jobbet.

en seriös låssmed som inte har delarna inne och "tvingas" byta ut delarna mot dyrare delar än vad som behövs för att spara tid, hade tagit ut priset för de "billigare" delarna trots man monterat de "dyrare" delarna. Det hade i alla fall jag gjort om jag vore den låssmeden för att vara seriös mot kunden och inte låta dålig lagerhållning gå ut över kunden.
Fattar ingenting vad du snackar om. En 15 år gammal spanjolett eller låskista byter man? Det finns inget som säger att grejerna i det här fallet var trasiga.
Sånt här kan hålla i decennier... Det gör det ofta!

• Gilla
  • Älska
sysmali och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.