27 174 läst ·
116 svar
27k läst
116 svar
Gammal kvinna lurad av låssmed
Bevisbördan för att information om ångerrätten har överlämnats ligger på säljaren.Nötegårdsgubben skrev:
Nån måste ju spela djävulens advokat i sånt här. Jag kan tänka mig ett par saker firman skulle kunna hävda för sin sak som var för sig skulle kunna hålla.
Jag är iofs. skeptisk till att någondera punkt skulle hålla utan stödjande bevisning och i synnerhet den senare finns ju inget skäl att smussla med pappren kring om det hade varit sant.
- Offerten gavs 14 dagar före arbetet utfördes och ångerblankett m.m. tillhandahölls. Att köparen inte har kvar pappren är beklagligt, men hon fick samma som säljarna har, nämligen ABC.
- Offerten godtogs omedelbart och ångerrätten förhandlades bort för att arbetet skulle kunna påbörjas direkt. Att köparen inte har kvar pappren är beklagligt, men hon fick samma som säljarna har, nämligen ABC.
Och detsamma gäller bevisbördan för att köparen informerats och förstått att ångerrätten förverkas om arbetet påbörjas innan ångerrätten har löpt ut.
Det är därför säljaren normalt sett kräver underskrift av köparen för alla dessa punkter, där punkt är att köparen intygar att denne förstår vad ångerrätten innebär. Varje påstående ska normalt sett signeras av köparen.
Jag har jobbat som dörrförsäljare och skrivit tusentals sådana avtal. Det är inget man skojar bort för ångerrätten börjar inte räknas förrän man som säljare har det dokumenterat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Nu var ju min poäng att säljaren skulle behöva ha stödbevisning för sin sak i form av underskrivna handlingar men att köparen inte har sådana inte i sig är bevis på att de inte finns.S StefanCalmar skrev:
Har svärföräldrar där uppsökande dörrknackare kom och ville kolla vinden utan kostnad... ja visst det fick dom väl... dom är på vinden i 1 planshuset i kanske 5-7 min och fotar några fläckar av påväxt men som är från innan takbytet och kommer med en offert till köksbordet på 145 000 för sanering av vind som ska utföras om 17 dagar som tur är pratar tanten med andra syskonet som hör av sig och frågar om det verkar riktigt... nej för fan är bara kanske 3 år sen taket byttes..
Bilderna visar hur det ser ut på många vindar och är inget man gör nåt åt i den låga omfattningen .särskillt inte när taket byttes och ventilationen nu är bättre än tidigare
Offerten är riktigt mörker som knappt framgår annat än sanering av påväxt vind och kostnad arbete rotavdrag såklart och lite resor och bil...
Dom nyttjar såklart ångerrätten efter att vi kollat upp skojarföretaget som har adress i västerås.... drivs såklart av förortsligan när man börjar kolla upp företaget..
Det var en del stöddiga otrevliga hot om när ångerrätten användes och dom försökte fakturera nån undersökningskonstnad och tramsa en stund men vi klargjorde att dom inte har rätt till en enda krona och kan dra dit pepparn växer.. och efter bestridandet av några efterfaktoror så har det nu varit lungt nån månad så vi får väl se... tänker inte hänga ut företaget tydligare än såhär , då man vill slippa rättsliga efterspel och infon i det här inlägget knappast räcker för att ha hängt ut nån...
Men hur man fokuserar på äldre svenskar som är gamla och inte så friska och har gamla höga viljor att betala även när det är fel för man inte vill ha betalningsansmärkningar och liknade problem..
Fan be allt som knackar på dörren eller som söker upp en att dra dit pepparn växer direkt bara.. jävla pack
Bilderna visar hur det ser ut på många vindar och är inget man gör nåt åt i den låga omfattningen .särskillt inte när taket byttes och ventilationen nu är bättre än tidigare
Offerten är riktigt mörker som knappt framgår annat än sanering av påväxt vind och kostnad arbete rotavdrag såklart och lite resor och bil...
Dom nyttjar såklart ångerrätten efter att vi kollat upp skojarföretaget som har adress i västerås.... drivs såklart av förortsligan när man börjar kolla upp företaget..
Det var en del stöddiga otrevliga hot om när ångerrätten användes och dom försökte fakturera nån undersökningskonstnad och tramsa en stund men vi klargjorde att dom inte har rätt till en enda krona och kan dra dit pepparn växer.. och efter bestridandet av några efterfaktoror så har det nu varit lungt nån månad så vi får väl se... tänker inte hänga ut företaget tydligare än såhär , då man vill slippa rättsliga efterspel och infon i det här inlägget knappast räcker för att ha hängt ut nån...
Men hur man fokuserar på äldre svenskar som är gamla och inte så friska och har gamla höga viljor att betala även när det är fel för man inte vill ha betalningsansmärkningar och liknade problem..
Fan be allt som knackar på dörren eller som söker upp en att dra dit pepparn växer direkt bara.. jävla pack
Inte för att jag vill måla faan på väggen men detta luktar skunk.
Är det ens en registrerad firma? Har man bytt lås och behållt kopior för att senare få tillträde till bostaden?
Jag skulle genast byta lås och göra en polisanmälan för bedrägeri. Kontrollera alla fönster och möjligheter att ta sig in.
Om det är ett legitimt företag stoppa deras lås i en påse och be dem hämta skiten samt köra upp fakturan där solen aldrig skiner.
Är det ens en registrerad firma? Har man bytt lås och behållt kopior för att senare få tillträde till bostaden?
Jag skulle genast byta lås och göra en polisanmälan för bedrägeri. Kontrollera alla fönster och möjligheter att ta sig in.
Om det är ett legitimt företag stoppa deras lås i en påse och be dem hämta skiten samt köra upp fakturan där solen aldrig skiner.
Bestrid fakturan, hävda att din mor ångrar köpet. Du kan ju också hänvisa till oskäliga köpvillkor, att försäljaren har grovt utnyttjat din mors okunskap och svårighet att själv bedöma behovet av de verkställda reparationerna, eller nåt. Kontakta kommunens konsumentvägledare för råd, de vet vilka lagar o regler som gäller.F Fendt927 skrev:Min 89-åriga mor, som bor i Västerås fick besök i fredags av en låsfirma. Företaget, hemmahörande i Rosersberg ringde på och visade ett dokument, 18 år gammalt där hennes framlidne make hade betalt ett arbete till denna firma.
De ville komma in och känna på låsen och se om det behövdes någon åtgärd.
De påstod att låsen var rassliga och behövde bytas. Min mor brukar alltid låta mig eller mina syskon avgöra dylika saker.
Så gjorde hon inte denna gång. Om det berodde på sämre kognitiv förmåga eller en förslagen försäljare kan man fråga sig. Hon bor 300 meter från mig och jag och min syster ser till henne dagligen.
De bytte låskista och slutbleck i ytterdörren fastän det inte var några fel på den.
De bytte ut spanjoletten med hakregel till en spanjolett utan hakregel i en altandörr från början av 90-talet. Den kärvade lite men fungerade ändå.
De bytte även säkerhetshandtaget i båda altandörrarna men inga låscylindrar såvitt jag kan se.
Vidare monterade de bakantsstift på båda altandörrarna.
Två personer jobbade i 1,5 timmar vardera.
Firman lämnade ingen följesedel eller ångerblankett.
Då hon själv inte har hand om sitt bank-id så ska de skicka en faktura. 22000 kr ska det stå på den.
Vi tycker att vår mor har blivit lurad och vi vill ångra köpet.
Vilka möjligheter finns och hur går vi tillväga?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Jag skulle säga att huruvida detta räknas som "dörrknackning" eller om detta räknas bara som "fortsättning på befintligt avtal" beror helt på hur det initiala avtalet för 18 år sedan skrevs.
det är nämligen såhär, att om det faktiskt finns ett avtal påskrivet för 18 år sedan, där företaget erbjuder sig att göra ett återbesök, så ingår detta i avtalet. Då räknas det inte som "opåkallad dörrknackning".
Visst, kan ett avtal på 18 år ses som oskäligt, men faktiskt inte. Det är vanligt i många branscher för saker som håller väldigt länge, att man har långa serviceintervall och serviceavtal. Sålänge som serviceavtalet inte binder upp personen, så är serviceavtalet skäligt. Det enda som är skillnaden är att serviceavtalet gör att det snarare handlar om ett "överenskommet besök" snarare än en "dörrknackning".
Frågan är också om kvinnan står med på avtalet, eller om det enbart är mannen som står med. För om bara mannen står med, så krävs det ofta en fullmakt för att avtalet ska gälla kvinnan.
Men om detta initiala avtal för 18 år sedan bara är bluff o båg, så är det självklart att ångerrätten gäller. Men om det finns substans i avtalet för 18 år så skulle jag säga att ångerrätten inte gäller.
det är nämligen såhär, att om det faktiskt finns ett avtal påskrivet för 18 år sedan, där företaget erbjuder sig att göra ett återbesök, så ingår detta i avtalet. Då räknas det inte som "opåkallad dörrknackning".
Visst, kan ett avtal på 18 år ses som oskäligt, men faktiskt inte. Det är vanligt i många branscher för saker som håller väldigt länge, att man har långa serviceintervall och serviceavtal. Sålänge som serviceavtalet inte binder upp personen, så är serviceavtalet skäligt. Det enda som är skillnaden är att serviceavtalet gör att det snarare handlar om ett "överenskommet besök" snarare än en "dörrknackning".
Frågan är också om kvinnan står med på avtalet, eller om det enbart är mannen som står med. För om bara mannen står med, så krävs det ofta en fullmakt för att avtalet ska gälla kvinnan.
Men om detta initiala avtal för 18 år sedan bara är bluff o båg, så är det självklart att ångerrätten gäller. Men om det finns substans i avtalet för 18 år så skulle jag säga att ångerrätten inte gäller.
Kontakta konsumentvägledare i kommunen, hävda ånger av köp. ARN kan avgöra konsumenttvist, du kan agera ombud för din mor.F Fendt927 skrev:Min 89-åriga mor, som bor i Västerås fick besök i fredags av en låsfirma. Företaget, hemmahörande i Rosersberg ringde på och visade ett dokument, 18 år gammalt där hennes framlidne make hade betalt ett arbete till denna firma.
De ville komma in och känna på låsen och se om det behövdes någon åtgärd.
De påstod att låsen var rassliga och behövde bytas. Min mor brukar alltid låta mig eller mina syskon avgöra dylika saker.
Så gjorde hon inte denna gång. Om det berodde på sämre kognitiv förmåga eller en förslagen försäljare kan man fråga sig. Hon bor 300 meter från mig och jag och min syster ser till henne dagligen.
De bytte låskista och slutbleck i ytterdörren fastän det inte var några fel på den.
De bytte ut spanjoletten med hakregel till en spanjolett utan hakregel i en altandörr från början av 90-talet. Den kärvade lite men fungerade ändå.
De bytte även säkerhetshandtaget i båda altandörrarna men inga låscylindrar såvitt jag kan se.
Vidare monterade de bakantsstift på båda altandörrarna.
Två personer jobbade i 1,5 timmar vardera.
Firman lämnade ingen följesedel eller ångerblankett.
Då hon själv inte har hand om sitt bank-id så ska de skicka en faktura. 22000 kr ska det stå på den.
Vi tycker att vår mor har blivit lurad och vi vill ångra köpet.
Vilka möjligheter finns och hur går vi tillväga?
Skogsägare
· 23 245 inlägg
Rätt. Men är det en etablerad låsfirma så är det ändå en större chans, plus att du får en juridisk bedömning som bör hålla i domstol, om ärendet drivs vidare.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 245 inlägg
Tycker du att något i sakbeskrivningen talar för det?M Marielisan skrev:
Ja, jo, men här är det ju ett småmål, då det aktuella beloppet understiger ett halvt prisbasbelopp, så nyttan med ett ickebindande avgörande är ändå litet då den ekonomiska risken är låg.M Marielisan skrev:
Så visst kan man gå till ARN, särskilt om man känner att man behöver stöd för att våga hålla emot om saken drivs till domstol, men man ska nog inte tro för mycket på att det gör någon egentlig skillnad, även om jag delar uppfattningen att ARN sannolikt kommer till samma slutsats som tingsrätten skulle göra.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Konsumentväglerdare är nog ett bra förslag. Men ARN tror jag är meningslöst. Den här typen av skurkar skrattar åt ARN. Men konsumentvägledare kan förtydliga exakt vad som gäller i förhållande till ex. ångerperiod och dokumentation. Det kan vara bra att ha koll på det så man inte råkar hjälpa skojarna med deras ev. argumentation.
Skogsägare
· 23 245 inlägg
Att det skulle bli ett småmål i domstol är för övrigt bra att veta för TS. Det innebär att det inte finns någon risk för att behöva betala dyra rättegångskostnader, utan även om man förlorar behöver man bara betala för någon enstaka timme för motpartens ombudskostnader.