P Peter787 skrev:
Det hade blivit väldigt trångt med alla politiker och andra bedragare i skampålar överallt.
Problemet är väl som vanligt, det blir tvist om vem som ska stå där.
Vissa kommer tycka att Magda ska stå där, andra att Jimmy & turbo-Uffe ska stå där.

De kanske får plats alla tre.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De kanske får plats alla tre.
Det räcker inte med plats för bara tre stycken.
Skulle behövas ett utrymme stort som Gärdet för att hysa alla pålarna

• Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F Fendt927 skrev:
Är det klokt att skriva ut företagets namn i detta läget?
Ja!!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Skulle behövas ett utrymme stort som Gärdet för att hysa alla pålarna
Räcker Gärdet har jag svårt att se problemet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S SaltaBiten skrev:
Ja!!
Kolla #74

F Fendt927 skrev:
I söndags gjorde jag en polisanmälan för bedrägeri. Idag fick firman den, och ringde min mor, och sedan mig.
Han hade en helt annan bild av vad som har hänt och hävdade att han är en seriös företagare. Efter en stunds diskussion sade han att han skriver av detta jobb, och låsen får sitta kvar. Jag föreslog att han ska ringa i god tid innan han besöker åldringar, så de hinner förbereda sig och prata med anhöriga. Min mor tycker det är bra att det har löst sig, hon har haft svårt att sova de senaste dagarna.
Skönt att det verkar lösa sig. Dock hoppas jag verkligen att du inte tagit tillbaka polisanmälan i utbyte mot att han släpper betalningskravet. Sådana här åldringsbrottslingar ska inte kunna köpa sig fria från straff.

• Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
S Swedejohn skrev:
Grrrr Fy F-n.

Detta är helt klart åldringsbedrägeri.

[länk]

Bestrid fakturan formellt.

Gör polisanmälan.

Betala aldrig ett öre.
Det är värre än så, nu har ni gett nycklarna till hemmet till en ni inte litar på, byt själv NU till ett nytt lås!!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Lägg sen ut kompletta lås med nycklar till försäljning, så får ni i lite pengar att köpa nytt för.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Skönt att det verkar lösa sig. Dock hoppas jag verkligen att du inte tagit tillbaka polisanmälan i utbyte mot att han släpper betalningskravet. Sådana här åldringsbrottslingar ska inte kunna köpa sig fria från straff.
Jag tror det är svårt att få ett straff utmätt i detta fallet. Dessutom vill jag inte utsätta min mor för en rättegång.

• Gilla
Swedejohn och 4 till
  • Laddar…
Idag kom fakturan.
Det råder ju fri prissättning i landet, men är det någon annan än jag som tycker att dessa priser är väl tilltagna? Tre timmars arbete är inbakat i priserna, det påverkar en del. Låskistan kostar ca 1500 på nätet, ett slutbleck 300. Säkerhetshandtag BG 790 kostar 500.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Arg
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Och hur stor är materialkostnad för varje post?

H Hybro skrev:
Och hur stor är materialkostnad för varje post?
Post 2 och 4 är 500 kr. Post 5 är 1500kr.Nr8 är 300 kr.

Maria T
F Fendt927 skrev:
Min 89-åriga mor, som bor i Västerås fick besök i fredags av en låsfirma. Företaget, hemmahörande i Rosersberg ringde på och visade ett dokument, 18 år gammalt där hennes framlidne make hade betalt ett arbete till denna firma.
De ville komma in och känna på låsen och se om det behövdes någon åtgärd.
De påstod att låsen var rassliga och behövde bytas. Min mor brukar alltid låta mig eller mina syskon avgöra dylika saker.
Så gjorde hon inte denna gång. Om det berodde på sämre kognitiv förmåga eller en förslagen försäljare kan man fråga sig. Hon bor 300 meter från mig och jag och min syster ser till henne dagligen.
De bytte låskista och slutbleck i ytterdörren fastän det inte var några fel på den.
De bytte ut spanjoletten med hakregel till en spanjolett utan hakregel i en altandörr från början av 90-talet. Den kärvade lite men fungerade ändå.
De bytte även säkerhetshandtaget i båda altandörrarna men inga låscylindrar såvitt jag kan se.
Vidare monterade de bakantsstift på båda altandörrarna.
Två personer jobbade i 1,5 timmar vardera.
Firman lämnade ingen följesedel eller ångerblankett.
Då hon själv inte har hand om sitt bank-id så ska de skicka en faktura. 22000 kr ska det stå på den.

Vi tycker att vår mor har blivit lurad och vi vill ångra köpet.
Vilka möjligheter finns och hur går vi tillväga?
Har läst hela tråden, alla inlägg, men det som slog mig först (och även den som svarade #66) är att vem fasiken byter ett spanjolettlås med hakregel, till ett utan hakregel utan att ha en baktanke?

Bra med polisanmälan, och att det där med betalning verkar ha löst sig, men jag tycker helt klart att din mamma har fått ett sämre låsskydd.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
men jag tycker helt klart att din mamma har fått ett sämre låsskydd.
Jag skrev detta i mitt inlägg, att om man inte behöver det "bra" låsskyddet kan det i vissa fall vara fördelaktigt att "byta ner", speciellt om marginalerna är små och det då blir trögt att låsa eller öppna/stänga.

Det viktiga är att man då kontrollerar försäkringskrav eftersom spanjonett utan hakregel är inte godkänt i låsklass 3. Men eftersom låsklass 3 inte längre brukar finnas med hos försäkringarna, utan istället har man att det bara ska vara "låst" såvida man inte valt ett större försäkringspaket eller tilläggsförsäkring.

Sedan förstår jag inte vad de menar med "säkehretshandtag" på fakturan - de bytte väl BORT handtagen med cylinder mot olåsta handtag va?
Eller bytte de handtagen specifikt mot sådana där säkerhetshandtag med knapp (som måste hållas nere för öppna handtaget) för att förhindra att det yttre handtaget manövreras på altandörrar med handtag på båda sidor?

Det är visserligen inte heller godkänt i låsklass 3 (eftersom nyckel ska krävas från insidan i låsklass 3), men behöver man inte låsklass 3 kan det ibland vara fördelaktigt att "byta ner", speciellt om dörrarna är kärva och det är svårt att få till något som fungerar bra för äldre svaga armar.

Frågan är dock varför man satte in låskista med dubbelfunktion om det inte krävs? Även om dubbelfunktion satt där innan, så kunde man lika gärna satt in en billigare kista med enkelfunktion (t.ex. en trevlig C310, altså 90 graders hakregelkista).
Men låssmeden kanske bara hade dubbelfunktion bak i bilen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.