27 174 läst ·
116 svar
27k läst
116 svar
Gammal kvinna lurad av låssmed
älv Med tanke på tillvägagångssättet är det ingen tvekan om att det rör sig om skojare.
Vare sig det handlar om 1kr skall man inte acceptera allt!
Bråkade själv med ett kortföretag om 4kr 😅 som för övrigt gjorde rätt sen!
Men när företag gör reklam om noll valutaväxling och ändå tar.
Ångrade ett köp på en utländsk affär. Affären gjorde allt rätt men ändå kom inte hela summan tillbaka till kortet.....
Absolut!Farstatjej90 skrev:
Jag hade ringt upp firman och bara sagt att detta är en blåsning, det är ingen mening att mörka och säga att arbetet som hade något värde är värt 2500 kr och erbjuda att betala det i utbyte mot att dom aldrig kontaktar din mamma igen.
Alternativet är noll kronor, polisanmälan och Aftonbladet/sociala medier.🤔
Vare sig det handlar om 1kr skall man inte acceptera allt!
Bråkade själv med ett kortföretag om 4kr 😅 som för övrigt gjorde rätt sen!
Men när företag gör reklam om noll valutaväxling och ändå tar.
Ångrade ett köp på en utländsk affär. Affären gjorde allt rätt men ändå kom inte hela summan tillbaka till kortet.....
Det är väl inte noll i valutadifferens dom säger, utan att avgiften är noll.kisumisu skrev:
Om den utländska valutan stigit eller sjunkit mellan köp och återbetalning så får man ju stå för eller gynnas av skillnaden.
Kan mycket väl vara så.D Dilato skrev:
Men misstänker att skillnaden hade inte blivit så stor oavsett (var en mindre summa).
Så mycket svajade inte sek och euro.
Men det finns också någon "visapåslag" som jag läst om. Oavsett så gjorde banken rätt även om det var av goodwill 😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag redigerat detta så att jag öppnat upp i Acrobat. Gick ej screenshotta annars.
Ps. Det här är nu inte från den aktuella banken och inte från den aktuella händelsen heller. Gick bara enklast spara det här från den här andra banken.
Ps2. Fel av banker dock hävda att utlandsköp är gratis. Det gjorde ju bla Handelsbanken fast dessa tar än större avgifter!
Här vore det lättare om Sverige var med i Euron. Inga valutaväxlingsavgifter och annat skit.
Jaja nu går det här utanför ämnet och vi ska nog ändå hålla oss till ämnet i tråden. Ber mycket om ursäkt!
Redigerat:
Vid dörrförsäljning gäller 14 dagars ångerrätt, oavsett om något levererats.F Fendt927 skrev:Min 89-åriga mor, som bor i Västerås fick besök i fredags av en låsfirma. Företaget, hemmahörande i Rosersberg ringde på och visade ett dokument, 18 år gammalt där hennes framlidne make hade betalt ett arbete till denna firma.
De ville komma in och känna på låsen och se om det behövdes någon åtgärd.
De påstod att låsen var rassliga och behövde bytas. Min mor brukar alltid låta mig eller mina syskon avgöra dylika saker.
Så gjorde hon inte denna gång. Om det berodde på sämre kognitiv förmåga eller en förslagen försäljare kan man fråga sig. Hon bor 300 meter från mig och jag och min syster ser till henne dagligen.
De bytte låskista och slutbleck i ytterdörren fastän det inte var några fel på den.
De bytte ut spanjoletten med hakregel till en spanjolett utan hakregel i en altandörr från början av 90-talet. Den kärvade lite men fungerade ändå.
De bytte även säkerhetshandtaget i båda altandörrarna men inga låscylindrar såvitt jag kan se.
Vidare monterade de bakantsstift på båda altandörrarna.
Två personer jobbade i 1,5 timmar vardera.
Firman lämnade ingen följesedel eller ångerblankett.
Då hon själv inte har hand om sitt bank-id så ska de skicka en faktura. 22000 kr ska det stå på den.
Vi tycker att vår mor har blivit lurad och vi vill ångra köpet.
Vilka möjligheter finns och hur går vi tillväga?
Så meddela låsfirman att er mor ångrat sig och vill ha de gamla låsen återmonterade.
Påstår de att de slängt de gamla låsen, får de ta det som lärpengar.
Valutaspread (skillnad mellan köp å säljkurs) PLUS eventuell kursförändring åker du alltid på om du ångrar ett utländskt köp. Hur skulle det annars se ut..? Sorry OTkisumisu skrev:
Är ju dock inte lika enkelt när det är kombinerat med en tjänst som redan är utförd.P Peter787 skrev:
Nja, som anges i lagen länkad i inlägg 11 så finns det ju undantag, där det här skulle kunna falla under något av dem.P Peter787 skrev:
Riktigt så enkelt är det inte.F Fendt927 skrev:
Ångerrätten gäller iofs även om arbetet påbörjats, men du KAN bli skyldig att betala för den del av tjänsten (här arbetet) som redan utförts.
Du måste först och främst kolla vad som är avtalat. Det är dessvärre mycket möjligt att din mor har avtalat bort ångerrätten i enlighet med distansavtalslagen:F Fendt927 skrev:
11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts
- mot betalning om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts
I läget att man har kvar de nya låsen skulle inte jag känna mig bekväm med att ha lås som är monterade av ett skurkföretag. Det skulle väl inte förvåna ifall sådana skurkar umgås med andra skurkar som får tillgång till nycklar som passar låsen.P Peter787 skrev:
Egentligen imponerande att sådana här firmor kan hålla på som de gör. Gör de det ofta så borde de ju någon gång lyckas lura mamman till någon med stort våldskapital som inte accepterar att någon blåser morsan.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Nog rätt låg risk ifall du jämför med andra typer av brottslingar. Det är nog inte de modigaste/våldsammaste som bygger sin karriär på att göra bedrägliga hantverksjobb åt gamla tanter. Låter som riktiga ynkryggar i mina öron.H hempularen skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 283 inlägg
Ibland är det synd skampålen tagits bort från svensk lagstiftning. Uppenbart den fortfarande behövs.