26 834 läst ·
116 svar
27k läst
116 svar
Gammal kvinna lurad av låssmed
Fick hon reda på priset och vad som skulle göras innan? Vad skrev hon på innan arbetet började utföras?
Det känns som att om företaget varit oklara eller otydliga med detta innan de började så bör de ha väldigt svårt att stå fast vid detta. Om det var totalt 3h arbete så skulle väl en rimlig begäran vara att montera tillbaka de gamla låskostorna och EVENTUELLT betala för säg 2-3h arbete a säg 600kr/h. Men har de inte presenterat en offert och pris innan så borde man kunna hävda att de ska montera tillbaka låsen utan kostnad?
Uppsökande verksamhet / dörrknackning där din mamma inte upplevt nåt problem eller kontaktat dem, de säger att de ska kolla på lås de tidigare monterat, men om de inte presenterat en kostnad / offert för vad som ska göras utan bara kör på och sen kommer med fakturan liknar det bedrägeri.
Om de inte backar, häng ut dem här. Det kanske du ska göra ändå, så att fler kan undvika dem? Men vänta till de backat först...
Det känns som att om företaget varit oklara eller otydliga med detta innan de började så bör de ha väldigt svårt att stå fast vid detta. Om det var totalt 3h arbete så skulle väl en rimlig begäran vara att montera tillbaka de gamla låskostorna och EVENTUELLT betala för säg 2-3h arbete a säg 600kr/h. Men har de inte presenterat en offert och pris innan så borde man kunna hävda att de ska montera tillbaka låsen utan kostnad?
Uppsökande verksamhet / dörrknackning där din mamma inte upplevt nåt problem eller kontaktat dem, de säger att de ska kolla på lås de tidigare monterat, men om de inte presenterat en kostnad / offert för vad som ska göras utan bara kör på och sen kommer med fakturan liknar det bedrägeri.
Om de inte backar, häng ut dem här. Det kanske du ska göra ändå, så att fler kan undvika dem? Men vänta till de backat först...
Håller arta tummar att det löser sig och ni slipper betala det oskäliga beloppet på 22k.
Övertygad om att med lite ihärdigt bestridande, otaliga mail och telefonsamtal senare så kommer ni komma ut i andra ändan med en lösning. Kanske inte blir gratis men långt ifrån de 22k
Övertygad om att med lite ihärdigt bestridande, otaliga mail och telefonsamtal senare så kommer ni komma ut i andra ändan med en lösning. Kanske inte blir gratis men långt ifrån de 22k
Då de inte lämnade kopia på beställningen vet vi inte mer än att det kommer kosta ca 22000 kr enligt min mor. Hon skrev på ett papper där beloppet framgick.J JohanLun skrev:Fick hon reda på priset och vad som skulle göras innan? Vad skrev hon på innan arbetet började utföras?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Då lär företaget vara kört, rättsligt. Har de inte ens lämnat ifrån sig ett papper där avtalsvillkoren framgår gissar jag att de inte är så juridiskt förslagna som man kan befara.F Fendt927 skrev:
Anmäl ånger och bestrid alla fakturor.
Fy helvete vad vidrigt. Min egen mor, 83 år, fick påhälsning av oseriösa "hantverkare" härom veckan. Hon ringde tack och lov till mig innan hon skrev på något – annars hade hon kanske stått med uppriven dusch och tvättstuga och fan vet hur många tiotusentals kronor i skuld. Jag hoppas verkligen att ni kommer fram till en bra lösning med så lite bekymmer som möjligt för er (och gärna så mycket bekymmer som möjligt för dem…)!
Bestrid,meddela - informera polis o media. Varför? Det finns fler åldringar i område det att lura. Fler kan ha lurats och någon kanske har haft övervakning El sett något.F Fendt927 skrev:Min 89-åriga mor, som bor i Västerås fick besök i fredags av en låsfirma. Företaget, hemmahörande i Rosersberg ringde på och visade ett dokument, 18 år gammalt där hennes framlidne make hade betalt ett arbete till denna firma.
De ville komma in och känna på låsen och se om det behövdes någon åtgärd.
De påstod att låsen var rassliga och behövde bytas. Min mor brukar alltid låta mig eller mina syskon avgöra dylika saker.
Så gjorde hon inte denna gång. Om det berodde på sämre kognitiv förmåga eller en förslagen försäljare kan man fråga sig. Hon bor 300 meter från mig och jag och min syster ser till henne dagligen.
De bytte låskista och slutbleck i ytterdörren fastän det inte var några fel på den.
De bytte ut spanjoletten med hakregel till en spanjolett utan hakregel i en altandörr från början av 90-talet. Den kärvade lite men fungerade ändå.
De bytte även säkerhetshandtaget i båda altandörrarna men inga låscylindrar såvitt jag kan se.
Vidare monterade de bakantsstift på båda altandörrarna.
Två personer jobbade i 1,5 timmar vardera.
Firman lämnade ingen följesedel eller ångerblankett.
Då hon själv inte har hand om sitt bank-id så ska de skicka en faktura. 22000 kr ska det stå på den.
Vi tycker att vår mor har blivit lurad och vi vill ångra köpet.
Vilka möjligheter finns och hur går vi tillväga?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
Det finns flera regelverk som kolliderar här:F Fendt927 skrev:Min 89-åriga mor, som bor i Västerås fick besök i fredags av en låsfirma. Företaget, hemmahörande i Rosersberg ringde på och visade ett dokument, 18 år gammalt där hennes framlidne make hade betalt ett arbete till denna firma.
De påstod att låsen var rassliga och behövde bytas. Min mor brukar alltid låta mig eller mina syskon avgöra dylika saker.
Så gjorde hon inte denna gång. Om det berodde på sämre kognitiv förmåga eller en förslagen försäljare kan man fråga sig. Hon bor 300 meter från mig och jag och min syster ser till henne dagligen.
De bytte låskista och slutbleck i ytterdörren fastän det inte var några fel på den.
De bytte ut spanjoletten med hakregel till en spanjolett utan hakregel i en altandörr från början av 90-talet. Den kärvade lite men fungerade ändå.
De bytte även säkerhetshandtaget i båda altandörrarna men inga låscylindrar såvitt jag kan se.
Då hon själv inte har hand om sitt bank-id så ska de skicka en faktura. 22000 kr ska det stå på den.
- avtalsrätt
- distans- och hemförsäljningslagen
- konsumenttjänstlagen
- eventuellt avtalslagens ogiltighetsregler
- och i praktiken även frågor om otillbörlig försäljning mot äldre/kognitivt svaga personer.
Det intressanta är att de olika delarna förstärker varandra.
Jag hade spontant tolkat detta som ett ganska starkt konsumentfall MOT firman. Framför allt på grund av hur försäljningen verkar ha gått till, inte bara priset i sig.
1.
Detta ser ut som hemförsäljning
De ringde på oanmält hemma hos en 89-åring och sålde tjänster på plats och då gäller normalt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Det innebär bland annat:
- informationsskyldighet
- skriftlig information
- ångerblankett
- 14 dagars ångerrätt.
Att företaget inte lämnade ångerblankett är mycket viktigt!
Normalt börjar ångerfristen inte löpa förrån ångerblankett har lämnats, och bevisbördan ligger på säljaren.
Det där är ett problem för firman.
2.
Eftersom arbetet redan är utfört blir nästa fråga viktig.
Vid hemförsäljning av tjänster gäller ofta att konsumenten uttryckligen måste begära att arbetet ska påbörjas under ångerfristen, och förstå att ångerrätten då kan påverkas.
Om firman inte kan visa:
- korrekt information
- korrekt samtycke
- korrekt dokumentation
…så blir det svårt för dem att hävda att ångerrätten försvunnit trots att jobbet utförts.
3.
Avtalets giltighet är nästa fråga och det kan jag inte bedöma. Men det finns flera lagar som kan ligga till last för företaget och då tänker jag fråmst på ockerliknande situation, strid mot tro och heder eller oskäligt avtal. Det här regleras i Avtalslagen.
Jag hade gjort följande:
1. Bestrid skriftligen fakturan direkt när den kommer. Skicka med rekommenderat brev och spara kvittot + kopia.
Egentligen behöver du inte tala om varför du bestrider, men jag hade gjort det för att lägga korten på bordet direkt. Du vill inte att de kommer hem till din mor igen när du inte är där så bättre vara väldigt tydlig så det inte bara handlar om vem som spänner musklerna hårdast - åberopa därför ångerrätt enligt hemförsäljningslagen.
Påpeka att:
- ingen ångerblankett lämnades
- ingen korrekt information gavs
- inget uttryckligt samtycke till arbete under ångerfristen dokumenterats.
Begär:
- full specifikation
- arbetsorder
- materialkostnader
- dokumentation om samtycke.
Skriv även att ni ifrågasätter avtalets giltighet med hänvisning till omständigheterna kring försäljningen.
Notera att du kan behöva en fullmakt för att företräda din mor. Det är mycket viktigt att ni gör allt efter regelverket och inte tar genvägar. Reglerna är till för sådant här.
Lycka till!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Nån måste ju spela djävulens advokat i sånt här. Jag kan tänka mig ett par saker firman skulle kunna hävda för sin sak som var för sig skulle kunna hålla.
- Offerten gavs 14 dagar före arbetet utfördes och ångerblankett m.m. tillhandahölls. Att köparen inte har kvar pappren är beklagligt, men hon fick samma som säljarna har, nämligen ABC.
- Offerten godtogs omedelbart och ångerrätten förhandlades bort för att arbetet skulle kunna påbörjas direkt. Att köparen inte har kvar pappren är beklagligt, men hon fick samma som säljarna har, nämligen ABC.
Om de bytt 2 lås (för att de sett att de kärvade) och tagit 1-2h jobb och rimlig mtrl kostnad, säg 5000kr totalt hade det kanske gått att svälja det, men 22.000 är ju orimligt att betala för ett problem som inte fanns och sannolikt inte hade inträffat i närtid. Tycker detta är lurendrejeri. Att byta massor av lås på stående fot genom dörrknackning hos en 90-årig tant är så dåligt omdöme att det liknar ingenting. Vad kostar en låskista och hur lång tid tar det att byta? Jag skulle gissa 20 minuter och 1500 spänn. För 22.000 måste man få VÄLDIGT många lås. Det måste absolut gå för företaget att montera ur dem, eller i allafall ta normalt pris för dem.
Ush så trist detta är. Min pappa blev lurad av nån som brickade hans dator för kanske 5 år sen och skulle ha "lösen". Morsan köper då och då (men mer eller mindre på eget initiativ) ny skrivare och mobil (hon går in till typ elgiganten och visar telefonen så säljer de på henne en ny, troligen är det billigare än att försöka installera om den). Tror morsan även blir "pålurad" annat skräp, typ "virusprogram", "ID bevakning", "nyckelbrickor" och annat skit som man kan oroa gamlingar med att de måste ha... Farsan var klar i huvet ända till han gick bort. Morsan är det fortfarande. Jag bävar för om hon blir halvdement men måste bo kvar hemma - det känns som många som utnyttjar gamla.
Håller tummarna att ni kan få denna skitfirma att backa!
Ush så trist detta är. Min pappa blev lurad av nån som brickade hans dator för kanske 5 år sen och skulle ha "lösen". Morsan köper då och då (men mer eller mindre på eget initiativ) ny skrivare och mobil (hon går in till typ elgiganten och visar telefonen så säljer de på henne en ny, troligen är det billigare än att försöka installera om den). Tror morsan även blir "pålurad" annat skräp, typ "virusprogram", "ID bevakning", "nyckelbrickor" och annat skit som man kan oroa gamlingar med att de måste ha... Farsan var klar i huvet ända till han gick bort. Morsan är det fortfarande. Jag bävar för om hon blir halvdement men måste bo kvar hemma - det känns som många som utnyttjar gamla.
Håller tummarna att ni kan få denna skitfirma att backa!
Gräva i sitt arkiv efter åldriga kunder och söka upp och pracka på onödiga saker för hutlösa pengar 😠
En polisanmälan om ocker kanske inte skulle vara fel...
En polisanmälan om ocker kanske inte skulle vara fel...
Din mamma har inte beställt dessa arbeten, inte skrivit under en offert. Bestrida + t.o.m. polisanmäla.F Fendt927 skrev:Min 89-åriga mor, som bor i Västerås fick besök i fredags av en låsfirma. Företaget, hemmahörande i Rosersberg ringde på och visade ett dokument, 18 år gammalt där hennes framlidne make hade betalt ett arbete till denna firma.