pacman42 pacman42 skrev:
Lite jobbigt om de skulle införa sådana regler här, det är ju bönderna som skottar när det snöat. De kör dessutom traktorerna för att hämta grus till byggen osv. Det skulle bli rejäla problem om de inte fick köras i rusningstrafik. Så länge de viker undan när det blir kö (vilket A-traktorerna är jättebra på, vanliga traktorer är sådär på det) så är det ju inget problem.
Min far körde lastbil och jobbade i "Snösvängen" som det hette då på den tiden när man röjde snö på riktigt.
När rusningstrafiken kom igång var snösvängen redan hemma, körde 23-05, traktorer och sånt parkerades hos gatukontorets uppställingsplatser som de hade lite här o där av praktiska skäl.
Traktorn körde bonden in på hösten och tog hem på våren.

Lastmaskiner idag gör ju 50, de är mindre problem än Epas och mopedbilar.

pacman42 pacman42 skrev:
Varannan cykel skall stå bak&fram! 🙃
Testar det i morgon! Men jag undrar vad min växel tycker om det 🤔

(bara inte de med cykelkorg kommer på det tricket)

På tal om Epatraktorer. Var i vintras på väg hem från Stockholm efter jobb en sen februarikväll. Skulle upp och jobba tidigt dagen efter så jag hade hyfsat bråttom hem och tänjde på hastighetsbegränsningarna på E4´an där det var möjligt. Runt 23-tiden närmar jag mig Skuleberget. För de som inte känner till området så är det en rejält lång uppförsbacke på flera kilometer där det är tvåfiligt när man kör uppför och enkelfil utför.

Backen är så lång att även om långtradarna laddar så mycket de kan innan backen börjar så har de knappt styrfart innan de kommer över krönet. Jag brukar därför gasa på en del uppför för att hinna klippa så många som möjligt för att slippa ligga bakom tradarna när de bromsar sig ner för andra sidan. Eftersom det går så långsamt för dem i slutet av uppförsbacken är det inga problem att hinna om ett par st även efter 400 meters varningen.

Jag hann om ett antal även den här kvällen och på väg ner på andra sidan kommer jag ikapp en EPA😠. Ligger bakom utför i 30 km/h och det kryper i kroppen på mig av frustration då jag fortfarande har en bra stund kvar innan jag är hemma. Då saktar EPA´n ner till 20 km/h. Ännu mer frustrerad svär jag för mig själv. Då kommer en hand ut genom sidorutan på EPA´n och sträcker upp långfingret. Just där och då skulle jag ge vad som helst för en RAM-pickup med en fet båge i fronten och bara trycka fanskapet av vägen....

• Gilla
  • Haha
Riemann och 9 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
På tal om Epatraktorer. Var i vintras på väg hem från Stockholm efter jobb en sen februarikväll. Skulle upp och jobba tidigt dagen efter så jag hade hyfsat bråttom hem och tänjde på hastighetsbegränsningarna på E4´an där det var möjligt. Runt 23-tiden närmar jag mig Skuleberget. För de som inte känner till området så är det en rejält lång uppförsbacke på flera kilometer där det är tvåfiligt när man kör uppför och enkelfil utför.

Backen är så lång att även om långtradarna laddar så mycket de kan innan backen börjar så har de knappt styrfart innan de kommer över krönet. Jag brukar därför gasa på en del uppför för att hinna klippa så många som möjligt för att slippa ligga bakom tradarna när de bromsar sig ner för andra sidan. Eftersom det går så långsamt för dem i slutet av uppförsbacken är det inga problem att hinna om ett par st även efter 400 meters varningen.

Jag hann om ett antal även den här kvällen och på väg ner på andra sidan kommer jag ikapp en EPA😠. Ligger bakom utför i 30 km/h och det kryper i kroppen på mig av frustration då jag fortfarande har en bra stund kvar innan jag är hemma. Då saktar EPA´n ner till 20 km/h. Ännu mer frustrerad svär jag för mig själv. Då kommer en hand ut genom sidorutan på EPA´n och sträcker upp långfingret. Just där och då skulle jag ge vad som helst för en RAM-pickup med en fet båge i fronten och bara trycka fanskapet av vägen....
Modigt eller dumdristigt gjort av den föraren. De kan ju aldrig veta vem de ger fingret till....

K Kane skrev:
Modigt eller dumdristigt gjort av den föraren. De kan ju aldrig veta vem de ger fingret till....
Jo, men konsekvenstänket hos en 15-åring är inte alltid så utvecklat. 😊

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
GAAAHH! för fel förare i prestanda-elbilar.
Var och hjälpte en kompis att lasta på gods på släpkärran som drogs av en hyfsat sen V60. Vi var på väg hem. På en vanlig landsväg utanför stan är det väl en idiot i mötande trafik som skall köra om sådär supersnabbt eftersom hans bil (T**la) faktiskt fixar det. Vad som också funkar alldeles utmärkt är autobromsen på Volvon vi sitter i. Full panikbroms på den när omkörande bil från andra hållet triggar systemet. Allt är över på någon sekund och bilen bakom oss autobromsar den med p.g.a. att den ligger lite för nära och vår inbromsning var en överraskning för alla. Bilarna gjorde sitt jobb men det blev lite otäckt.

Det är väl inte meningen att marginalerna man har skall utnyttjas på det här sättet? Även om varje fordon har prestanda och marginaler att hantera situationen har man ju egentligen tullat på förarnas marginaler? Eller är jag bara gammal och stofil?

• Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jo, men konsekvenstänket hos en 15-åring är inte alltid så utvecklat. 😊
Hum, det finns knappast vid den åldern då forskning säger att den generellt kan ta upp till 25-års ålder.😂

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Maria T
Gaaaaaahhhh!
Eller jag vet inte om det är rätt egentligen, bara uppgiven

Det har skett en bussolycka i Stockholm, orsak ännu okänd, med tre avlidna och flera skadade.
En busshållplats där fyra nära vänner står och väntar på buss hem från jobbet.
Har fått tag på två av dem, som uppenbart mår bra.

Vet inte vad jag ska tänka just nu.

• Ledsen
  • Älska
abbe_ och 15 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
en EPA😠. Ligger bakom utför i 30 km/h och det kryper i kroppen på mig av frustration då jag fortfarande har en bra stund kvar innan jag är hemma. Då saktar EPA´n ner till 20 km/h. Ännu mer frustrerad svär jag för mig själv. Då kommer en hand ut genom sidorutan på EPA´n och sträcker upp långfingret.
Någonting får mig att tro att du inte höll din frustration för dig själv före långfingret.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Någonting får mig att tro att du inte höll din frustration för dig själv före långfingret.
Ringde han till Karlavagnen SR P4 och pratade ut?🙃

• Haha
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Gaaaaaahhhh!

Det har skett en bussolycka i Stockholm, orsak ännu okänd, med tre avlidna och flera skadade.

Har kollegor som åker hem från Tekniska så jag håller tummarna för att dom stod på rätt ställe alt. distansjobbade idag. Och för att så få som möjligt förolyckas 😢

Maria T Maria T skrev:
Gaaaaaahhhh!

Tragisk händelse.
Hade något liknande här i stan där en busschaufför fick hjärtstopp och bussen skenade ett par hundra meter på stans mest trafikerade gata förbi centralstationen, över en korsning där alla som går till centralen går, över i andra färdriktningen innan det tar stopp i ett större träd.
Mirakulöst ingen som blir allvarligt skadad.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej faktiskt inte. Jag höll tom 3-sekundersregeln. Men det blir ju rätt nära i 20 km/h😋

M Myckling skrev:
Men det blir ju rätt nära i 20 km/h😋
Ja, tre billängder emellan ungefär...

13th Marine 13th Marine skrev:
Tragisk händelse.
Hade något liknande här i stan där en busschaufför fick hjärtstopp och bussen skenade ett par hundra meter på stans mest trafikerade gata förbi centralstationen, över en korsning där alla som går till centralen går, över i andra färdriktningen innan det tar stopp i ett större träd.
Mirakulöst ingen som blir allvarligt skadad.
Trodde autobroms var standard nu för tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.