S
jag vet att sängen räknas som möbel men vill ändå nämna sängben som separat hinder

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har liknande men omvänt problem med fötterna, som 2 meter lång. Skor passar på längden men är 2 cm för breda över främre fotsulan. Stora storlekar ser oftast ut att vara uppförstorade från små storlekar. Som tur är har man Ecco som förstår att långa personer oftast har smala fötter. Då passar de perfekt.

Sedan är det problem med oss långa som även är bredaxlade, att hitta något som passar överarmarna. Det kallas ”europeisk skärning” till skillnad från ”amerikansk skärning” som är mer bredaxlad. Oftast sitter ärmfållen spänd över axeln istället för en kort bit ovanför armvecket. Man ser ut som en torktumlad clown. Jag som brukar ha XL/XXL kan inte ens använda 5XL på nyare överdelar. Om man nu inte köper mer påkostade märken som Oscar Jacobson, Stenströms, Eton eller liknande. Eller arbetskläder som Fristads om man vill ha T-shirtar och pikéskjortor. Då passar det perfekt som vanligt.

Skulle prova en snygg 56:a Tiger-kostym vid ett tillfälle och killen i butiken kom springande: ”Den passar bara till tunna, smala killar, tyvärr! Risken är att du repar sömmen i axlarna om du tar på den! ” Snyggt ändå att han redan ”måttat” mig med blicken. Han plockade snabbt fram en Boss-kostym som passade direkt. 😂
Åja. Försök att hitta byxor om du ser ut som mig.

Jag är begåvad med ovanligt kort avstånd mellan navel och gren. Det är naturligtvis en skönhetsdetalj som min blygsamhet normalt förbjuder mig att skryta med, men när vi nu ska diskutera klädesplagg skurna för massorna och inte för oss välbyggda, så låt mig konstatera att det här med att köpa byxor helt enkelt är det värsta som finns.

Det finns helt enkelt på våra vanligaste köpcenter max ett par byxor som passar mig, max. För att hitta detta par krävs normalt full genomprovning av samtliga benplagg i samtliga affärer innan man hittar något som går att visa sig i för anständighets skull.

Värst är det när man skjutit upp byxömsandet till vintern. Man är redan svettig och halvkvävd efter att i täckjacka och tröja trängts med stressade medmänniskor, man har förstås glömt vad det var för siffror som stod i favoritjeansen, rafsar åt sig de plagg man tror eventuellt kommer att passa, man köar till provbåset, man tar av sig snöiga snörskor och befintliga byxplagg, man drar på sig första paret — som naturligtvis inte passar. Inte heller andra, tredje, fjärde eller femte.

Man står där påbyltad på överkroppen för minusgrader i köpcentrets behagliga inomhusvärme med hotande hjärnblödning och är ett tag frestad att gå ut i butiken i kalsongerna och rota fram nya kandidatplagg, men sånt blir så besvärligt att förklara för ordningsvakterna så det får vara. Så man drar suckande och frustande av sig det sjätte paret som inte heller passar, tar på sig sina egna byxor och skor och går ut i butiken för att göra om hela processen.

En gång betade jag på så sätt av samtliga jeans — eller åtminstone storlekar — i en av våra vanligaste klädaffärer på det sättet, men fick likväl gå tomhänt därifrån.

Till saken hör att stigande ålder även inneburit stigande siffror på badrumsvågen. Med utlöst främre airbag har min robusta rondör framkallat liksom ett överhäng, vilket vill tvinga byxorna nedåt. Tyvärr hänger detta gubbfläsk inte alls i linje med höfterna, så antingen får jag gå med gällivarehäng modell Ronny och Ragge, eller knäppa brallorna över mitt aphelium och vänta i några sekunder tills de obönhörligen halkar ner från bergsknallen till Ronny- och Raggeläget igen.

Det skulle behövas brallor med sned skärning, men sådana existerar inte i det för nordiska kroppar avsedda utbudet. Ty min ickenordiska lekamen gör sig aldrig så påmind för sina avvikande dimensioner som när det ska köpas byxor.

Jag fick en kilt i present för några år sen, men den vill jag inte använda eftersom jag tycker att jag ser ut som en transa i den. Den skulle heller inte lösa problemet med midjeformens nedåtgående tryck, så risken finns att den helt skulle falla av mig. Med tanke på den övriga gängse klädkoden för skotska höglandsplagg bleve det i så fall en situation i vilken jag hade önskat att jag ertappats i bara kallingarna i klädaffären.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
GAAAAAAH!

Det var naturligtvis DNS! 😩😤😭🤕

• 1,appearanceId=2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Haha
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Varför, varför, varför var de så förtjusta i långa spik på 70-talet?!?!? Ett helsicke att få loss en dörr som inte bara sitter m karmskruv utan också en jäkla massa spik 🤯

• Älska
NyKarin
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Varför, varför, varför var de så förtjusta i långa spik på 70-talet?!?!? Ett helsicke att få loss en dörr som inte bara sitter m karmskruv utan också en jäkla massa spik 🤯
Jag återkommer ofta till att jag inte förstår det. Å andra sidan gillar jag verkligen inte rostiga skruvar heller.

• Haha
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
NyKarin NyKarin skrev:
Jag återkommer ofta till att jag inte förstår det. Å andra sidan gillar jag verkligen inte rostiga skruvar heller.
Sant, jag gillar icke-rostiga T20-T25. Men det kanske inte fanns på 70-talet?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Finns det problem så finns det lösningar på det, i ditt fall heter det tigersåg😉

• Haha
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Sant, jag gillar icke-rostiga T20-T25. Men det kanske inte fanns på 70-talet?
Eller så försökte någon spara några ören på att inte använda rostfritt? Jag försöker vara glad över att det åtminstone har använts samma sorts rostiga skruvar/spikar överallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.