D Dilato skrev:
Hjulinställningen skedde när jag monterade de nämnda vinterdäcken 1:a gången, någon magisk apparat med lasrar och grejer.
Dåså. Märkte själv på min ”sneda” bil att förbrukningen sjönk 4-5%

GAAAAH! för alla potthål och fartgupp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Dåså. Märkte själv på min ”sneda” bil att förbrukningen sjönk 4-5%

GAAAAH! för alla potthål och fartgupp.
Så tänker du att man måste göra hjulinställning vid byte mellan vinterdäck och sommardäck (knappast väl)?

D Dilato skrev:
Så tänker du att man måste göra hjulinställning vid byte mellan vinterdäck och sommardäck (knappast väl)?
Nej, men kanske var 5:e år. Brukar kosta runt 1000-lappen.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hade så på min tidigare BMW, fungerade utmärkt och inga svindyra extrakostnader när man bytte däck. På nuvarande Mercen har jag TPMS, absolut inget mervärde, bara extra kostnad till ingen nytta.

Dessutom tog dom interna TPMS-batterierna slut på mina första vinterdäck redan 2:a säsongen. OK. det var "piratdäck" från BytHjul.com men ändå ... när jag bytte vinterdäck sa dom att vissa TPMS ar påslagna konstant, inte bara när hjulen rullar, så det blev den modellen utan konstant påslag vid det bytet, och dom har funkat i 3 år nu.

Om man inte vill ta kostanden med TPMS finns elektronikboxar att köpa för en femhundring. Man lägger den i handskfacket i bilen så skickar den fejkad signal till bilens dator så det ser ut som att man har en fungerande TPMS.
Har du något namn eller vad kallas dessa boxar för?

• Gilla
Solar53
  • Laddar…
Gaaahhh!!! VM i tråkigaste bilinlägg?

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Jansson69 skrev:
Bättre grepp med lite mindre luft, liv är viktigare är att spara teskedar med bränsle per/mil😉
Nejdå, där har du fel.
Inte ens F1-bilar kör med så lågt tryck som möjligt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
J Jansson69 skrev:
Menar du att du inte går igenom detta varje gång du sätter dig bakom ratten😮

• Bilens belysning bör man kontrollera regelbundet. Börja ned att slå på halvljus och vänster blinkers, tänd även helljus. Gå ur bilen och börja kontrollen fram på bilen. Kolla helljus, slå av helljusen gå fram igen och kolla halvljus och parkeringsljus, kolla blinkers vänster sida och bakljus. Gå fram och byt till höger blinkers och be någon kontrollera bromsljusen medan du bromsar. Någon gång då och då bör du också kontrollera dimbakljus och andra extraljus.
  • Däcken ska du också kontrollera ofta. Kolla efter eventuella skador och mönsterdjup.
  • Kolla vindrutetorkarnas skick innan du går in och sätter dig.
  • Nollställ alla ljus så att du inte åker i väg med olämplig belysning.
  • Kontrollera vätskenivåerna, exempelvis oljan eller spolarvätskan.
  • Sätt dig på förarplatsen och kolla att stolen är rätt inställd, spänn fast bältet.
  • Ställ in backspeglarna, yttre och inre.
  • Kolla att alla dörrar är stängda.
  • Slå på tändningen, kolla vindrutetorkare, spolare, blinkers, varningsblinkers och ljudsignal.
  • När du är klar att köra, kolla hel och halvljus och se till att halvljuset är tänt innan du åker i väg.
  • Tuta en gång.
  • Starta värmereglagen (fläkt, särskilt för framrutan samt defroster bak) och kontrollera att de fungerar.
  • Trampa på bromspedalen några gånger, fortsätt hålla den nedtryckt. Dra samtidigt lite i ratten med vänsterhanden och starta motorn. Bromspedalen bör nu sjunka ner och ratten bli lätt att vrida. På så sätt kontrollerar du att broms- och styrservo fungerar.
  • Kontrollera att handbromsen (parkeringsbromsen) fungerar - dra åt den och försök köra framåt väldigt försiktigt, eller släpp den om du står i en backe.
Ja.
Gör inte du det?

Du borde nog lämna tillbaka körkortet!

Om du har något alltså ...

• Haha
  • Wow
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, där har du fel.
Jasså🙄
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte ens F1-bilar kör med så lågt tryck som möjligt.
Jag skrev:
J Jansson69 skrev:
Bättre grepp med lite mindre luft
Det finns en förklaring då dom har ett minimum tryck enligt reglerna.
Läskunnigheten är inte på topp, men ingett förvånande😉
Kontaktytan på ett Pirelli F1-däck är jämförbar med ytan på en mänsklig handflata, men dessa små ytor gör att bilar kan generera mer än 5G i kurvor och bromszoner. För att uppnå detta otroliga grepp krävs en noggrann balans mellan däcktryck, temperaturer och slitagemönster. Blake Hinsey förklarar att team i allmänhet strävar efter att köra däcktrycket så lågt som reglerna tillåter. Detta maximerar kontaktytan, vilket förbättrar greppet men kräver tillräckligt med tryck för att undvika problem som buckling.

På banan används vanligtvis däcktryck på runt 25 psi fram och 23 psi bak. Trots att F1-team föredrar lågt tryck för optimalt grepp, kräver reglerna minimitryck för att upprätthålla säkerhetsstandarder, vilket begränsar de justeringar teamen kan göra.

https://driver61.com/motorsport-engineering/formula-1-car-setup-precision/

Redigerat:
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja.
Gör inte du det?
Det var jag som skrev listan ifall du inte vart läskunnig!
Alltså ska förtydliga det ännu en gång att jag lever och utför alltid den rutinen innan avfärd.. En tecknad figur med glasögon och vit mössa visar en knuten näve och ler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du borde nog lämna tillbaka körkortet!
Var det inte du som körde förlägne på dina däck och hade punka häromdagen🙄 sopslut var ditt ord!
Men du är väl egenföretagare och van att skapa dina egna regler😉😆

Redigerat:
Mats-S
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hej, hittar inte den länken jag hade men jag googlade på "TPMS bypass emulator"

Fick tex den här sajten
[länk]

Men det verkar som om dom hissat priset en hel del sedan jag kollade typ för 3 år sedan :-(
De har dubblat priset sedan jag kollade senast
... 🤮

• Arg
Mats-S
  • Laddar…
Fick de nya biljardbollarna till mitt biljardbord idag (jag köpte ett bord med köer och bollar för under 900 kr i somras, jag räknade med att byta duk, köpa bollar och köer - så där är det ingen överraskning). De bollar som kom var dock 52,5 mm i diameter istället för 57,2 mm som jag beställt! Nu måste man hantera reklamationen, skicka tillbaka de bollar som är felaktiga och förhoppningsvis få nya bollar. Så mycket onödigt arbete!

Gaaaahhhh!

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fick de nya biljardbollarna till mitt biljardbord idag (jag köpte ett bord med köer och bollar för under 900 kr i somras, jag räknade med att byta duk, köpa bollar och köer - så där är det ingen överraskning). De bollar som kom var dock 52,5 mm i diameter istället för 57,2 mm som jag beställt! Nu måste man hantera reklamationen, skicka tillbaka de bollar som är felaktiga och förhoppningsvis få nya bollar. Så mycket onödigt arbete!

Gaaaahhhh!
Har du handlat från Ali Express nu igen? 😉

useless useless skrev:
Har du handlat från Ali Express nu igen? 😉
Nope, Amazon denna gången. Vågar inte köpa biljardbollar på Ali...
...reklamationer på Ali är lite av ett lotteri om sakerna kostar lite mer.

Och nu ett mega-gaaaahhhh!

Jag blev just uppringd av en kvinna som försökte sälja på mig ett skydd mot identitetskapningar och det var det otrevligaste samtal jag har varit med om. Personen försökte skrämma upp mig så att jag skulle känna mig tvingad att ta ett abonnemang för 219 kr/mån för att få ett skydd mot detta. Hon vred och vände på siffror för att försöka förvilla mig, men jag som snabbt kan räkna i huvudet dock kunde inse att hon ljög som en häst travar och det berättade jag för henne. Ju mer jag synade hennes argument desto mer otrevlig och aggressiv blev hon, på slutet mer eller mindre idiotförklarade hon mig för att jag inte var intresserad av att köpa hennes tjänst.

Jag blev rejält förbannad! Jag brukar ta sådana här samtal som en utmaning i att argumentera, men detta var blev bara ett ytterst obehagligt samtal. Jag gissar att tekniken hon använde sig av kan fungera på andra, dvs att hon i praktiken skrämmer dem till att skaffa ett sådant abonnemang. En ytterst oärlig försäljningsmetod enligt mig.

Om någon ringer er om detta så lägg på direkt!

• Arg
  • Haha
  • Gilla
Blazermannen och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.