1 500 364 läst ·
15 341 svar
1500k läst
15,3k svar
GAAAAHHHH!!!
Vad är egentligen fördelen med TPMS? På mina bilar med rullmätning har jag fått larm om det varit lite luft i något däck, så det verkar ju funka oavsett teknik. Är TPMS känsligare så det går att larma även vid lite för lågt tryck som inte påverkar körningen, men ökar bränsleförbrukningen och därmed CO2-utsläppen (för det är ju därför det en gång i tiden blev krav på däcktrycksövervakning på nya bilar)?
Med TPMS kan du se det faktiska trycket i varje däck.
Rullmätningen reagerar bara på om det uppstår skillnader mellan däcken efter senaste nollställning. Den reagerar alltså inte på om någon pumpat däcken för hårt eller för löst så länge det är lika i alla däck, du kan inte se det faktiskt trycket, den reagerar inte om däcken har olika tryck vid nollställning och den är inte heller så känslig. Fördelen är att den är tekniskt okomplicerad och utnyttjar befintliga sensorer.
Rullmätningen reagerar bara på om det uppstår skillnader mellan däcken efter senaste nollställning. Den reagerar alltså inte på om någon pumpat däcken för hårt eller för löst så länge det är lika i alla däck, du kan inte se det faktiskt trycket, den reagerar inte om däcken har olika tryck vid nollställning och den är inte heller så känslig. Fördelen är att den är tekniskt okomplicerad och utnyttjar befintliga sensorer.
Jo, det förstår jag. Men vad är egentligen den praktiska nyttan som gör det värt 2000:- extra per uppsättning hjul? 99,99% av alla bilägare fyller på/låter någon fylla på till rätt tryck när hjulen monteras. Det man sen vill ha larm på är om trycket sjunker i något av hjulen och det behöver man inte TPMS för att lösa.C cpalm skrev:
Varför ska hela bilkollektivet betala extra för att någon eventuellt trycker i för mycket luft i hjulet någon gång?
Om det är värt det eller inte är väl upp till var och en. Många älskar att mäta saker.useless skrev:
Det objektivt praktiska skulle väl vara att den är känsligare. Har noterat att tryckskillnaden är lite väl stor innan rullmätningen säger ifrån på min bil.
Fungerar alldeles utmärkt med att mäta hur hjulen rullar, utvecklingen har gjort det möjligt utan extra system med givare.
På våra bilar efter hjulbyte trycker man bara att det ska kalibreras efter man kollat däckstrycket och ev. justerat. Klart.
På våra bilar efter hjulbyte trycker man bara att det ska kalibreras efter man kollat däckstrycket och ev. justerat. Klart.
Samma på min TPMS. När den väl larmar så är det redan sprickbildning på gång i däcket. Frugans sommardäck varnade vid en långresa i somras, jag kollade trycket några dagar innan avfärd. Det hade nött rätt rejält (frågan är om det går igenom besiktningen, men det är ett senare problem) efter 35 mil innan larmet gick. Sedan visade det sig inte ens vara något fel, däckfirman tog av däcket hittade inget fel på det och satt på det igen. Troligen kommit in något skräp mellan fälgen och däcket som gjorde att det läckte när däcket blev varmt. Inga läckage efter detta.C cpalm skrev:
Jag har bara köpt begagnade bilar och då fått med både vinter och sommardäck så har ju inte märkt kostnaden. Däremot då falskt varning på de utan TPMS.useless skrev:
Jo, det förstår jag. Men vad är egentligen den praktiska nyttan som gör det värt 2000:- extra per uppsättning hjul? 99,99% av alla bilägare fyller på/låter någon fylla på till rätt tryck när hjulen monteras. Det man sen vill ha larm på är om trycket sjunker i något av hjulen och det behöver man inte TPMS för att lösa.
Varför ska hela bilkollektivet betala extra för att någon eventuellt trycker i för mycket luft i hjulet någon gång?
Rätt skönt också med TPMS att kunna kolla emellanåt vad man har för tryck tycker jag. Eller när den larmar vad det är för tryck.
Min säger ju inte vad tryck det är, den gnäller bara.S Svante Svenson skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 327 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 327 inlägg
A AndersS skrev:
Hade så på min tidigare BMW, fungerade utmärkt och inga svindyra extrakostnader när man bytte däck. På nuvarande Mercen har jag TPMS, absolut inget mervärde, bara extra kostnad till ingen nytta.RoTe skrev:
Dessutom tog dom interna TPMS-batterierna slut på mina första vinterdäck redan 2:a säsongen. OK. det var "piratdäck" från BytHjul.com men ändå ... när jag bytte vinterdäck sa dom att vissa TPMS ar påslagna konstant, inte bara när hjulen rullar, så det blev den modellen utan konstant påslag vid det bytet, och dom har funkat i 3 år nu.
Om man inte vill ta kostanden med TPMS finns elektronikboxar att köpa för en femhundring. Man lägger den i handskfacket i bilen så skickar den fejkad signal till bilens dator så det ser ut som att man har en fungerande TPMS.
Min vet inte ens om att det finns däck än mindre vad trycket är.pacman42 skrev:
Det måste vara nästan rekord på onödigt krafs, det finns miljarder med bilar där man bara kollar visuellt om däcket är pumpat eller inte, dessutom märker man det ändå...
TPMS är en bra grej, tackar som frågar.Mats-S skrev:
Hade så på min tidigare BMW, fungerade utmärkt och inga svindyra extrakostnader när man bytte däck. På nuvarande Mercen har jag TPMS, absolut inget mervärde, bara extra kostnad till ingen nytta.
Dessutom tog dom interna TPMS-batterierna slut på mina första vinterdäck redan 2:a säsongen. OK. det var "piratdäck" från BytHjul.com men ändå ... när jag bytte vinterdäck sa dom att vissa TPMS ar påslagna konstant, inte bara när hjulen rullar, så det blev den modellen utan konstant påslag vid det bytet, och dom har funkat i 3 år nu.
Om man inte vill ta kostanden med TPMS finns elektronikboxar att köpa för en femhundring. Man lägger den i handskfacket i bilen så skickar den fejkad signal till bilens dator så det ser ut som att man har en fungerande TPMS.