C
D Dilato skrev:
Det måste vara nästan rekord på onödigt krafs, det finns miljarder med bilar där man bara kollar visuellt om däcket är pumpat eller inte, dessutom märker man det ändå...
Dock inte lagligt längre för nya bilar inom EU sedan 2014 och i USA sedan 2007, som någon noterade.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Dock inte lagligt längre för nya bilar inom EU sedan 2014 och i USA sedan 2007, som någon noterade.
Däremot går det finfint på lätta lastbilar. Av någon outgrundlig anledning.
 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska hela bilkollektivet betala extra för att någon eventuellt trycker i för mycket luft i hjulet någon gång?
För att biltillverkarkollektivet ska tjäna extra. Ganska löjligt att få larm vid för högt tryck tycker jag. Mina däck har då aldrig pumpat sig själva...
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Dock inte lagligt längre för nya bilar inom EU sedan 2014, som någon noterade.
Det går alltså bara utför även där, snart får du väl inte köra själv utan att ha en prob i nacken uppkopplad mot EU-molnet..

Alltså på riktigt, när blev monitorerat däcktryck en såpass allvarlig säkerhetsfråga att det måste lagstiftas, läcker moderna däck så jävligt med luft att dom blir farliga under normal färd?

Varför accepterar normalt begåvade individer att sånt trams blir obligatoriskt utan protest?

Själv hade jag ingen aning..eftersom min bil är 2011 och jag inte är bilintresserad men vad mer är i pipeline?

I alla tider har det räckt med att titta på (och eventuellt sparka på) däcket före färd för att veta att trycket är tillräckligt..men det är klart, modern ungdom vet ju ingenting om någonting om inte en APP talar om det för dom, så...
 
  • Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Problemet är att bilarna drar mer bränsle om däcken är opumpade, det var så man sålde in det i alla fall...
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att bilarna drar mer bränsle om däcken är opumpade, det var så man sålde in det i alla fall...
Bättre grepp med lite mindre luft, liv är viktigare är att spara teskedar med bränsle per/mil😉
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att bilarna drar mer bränsle om däcken är opumpade, det var så man sålde in det i alla fall...
I Sverige kollas bilarna en gång om året, mina däck håller trycket längre än så.

Sen ingår det i den obligatoriska säkerhetskontrollen före färd (den fuskar man väl inte med?) att:

Däck och fälg: Kontrollera däcken för sprickor och se till att de har tillräckligt med luft. Titta efter skador på fälgarna och att hjulbultarna sitter fast.
 
J
D Dilato skrev:
I Sverige kollas bilarna en gång om året, mina däck håller trycket längre än så.

Sen ingår det i den obligatoriska säkerhetskontrollen före färd (den fuskar man väl inte med?) att:

Däck och fälg: Kontrollera däcken för sprickor och se till att de har tillräckligt med luft. Titta efter skador på fälgarna och att hjulbultarna sitter fast.
Menar du att du inte går igenom detta varje gång du sätter dig bakom ratten😮
  • Bilens belysning bör man kontrollera regelbundet. Börja ned att slå på halvljus och vänster blinkers, tänd även helljus. Gå ur bilen och börja kontrollen fram på bilen. Kolla helljus, slå av helljusen gå fram igen och kolla halvljus och parkeringsljus, kolla blinkers vänster sida och bakljus. Gå fram och byt till höger blinkers och be någon kontrollera bromsljusen medan du bromsar. Någon gång då och då bör du också kontrollera dimbakljus och andra extraljus.
  • Däcken ska du också kontrollera ofta. Kolla efter eventuella skador och mönsterdjup.
  • Kolla vindrutetorkarnas skick innan du går in och sätter dig.
  • Nollställ alla ljus så att du inte åker i väg med olämplig belysning.
  • Kontrollera vätskenivåerna, exempelvis oljan eller spolarvätskan.
  • Sätt dig på förarplatsen och kolla att stolen är rätt inställd, spänn fast bältet.
  • Ställ in backspeglarna, yttre och inre.
  • Kolla att alla dörrar är stängda.
  • Slå på tändningen, kolla vindrutetorkare, spolare, blinkers, varningsblinkers och ljudsignal.
  • När du är klar att köra, kolla hel och halvljus och se till att halvljuset är tänt innan du åker i väg.
  • Tuta en gång.
  • Starta värmereglagen (fläkt, särskilt för framrutan samt defroster bak) och kontrollera att de fungerar.
  • Trampa på bromspedalen några gånger, fortsätt hålla den nedtryckt. Dra samtidigt lite i ratten med vänsterhanden och starta motorn. Bromspedalen bör nu sjunka ner och ratten bli lätt att vrida. På så sätt kontrollerar du att broms- och styrservo fungerar.
  • Kontrollera att handbromsen (parkeringsbromsen) fungerar - dra åt den och försök köra framåt väldigt försiktigt, eller släpp den om du står i en backe.
 
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Bättre grepp med lite mindre luft, liv är viktigare är att spara teskedar med bränsle per/mil😉
Mina sommardäck (Continentals testvinnare typ 2020, PremiumContact xx) drar 8-10% mer bränsle än mina vinterdäck (Goodyear Ultragrip 2/3? friktion typ 2021) 😮
Med reservation för modell och årtal, fritt ur minnet, kan vara äldre...
 
  • Wow
pacman42
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
Mina sommardäck (Continentals testvinnare typ 2020, PremiumContact xx) drar 8-10% mer bränsle än mina vinterdäck (Goodyear Ultragrip 2/3? friktion typ 2021) 😮
Med reservation för modell och årtal, fritt ur minnet, kan vara äldre...
Antar att sommardäcken är lite bredare?
 
J Jansson69 skrev:
Antar att sommardäcken är lite bredare?
Nej, samma 215/65 R16
 
  • Wow
Jansson69
  • Laddar…
useless useless skrev:
Samtliga av mina bilar som har övervakat däcktrycket har gjort det genom att mäta rullomkretsen. Jag har aldrig fått ett falsklarm trots säkert 30-40 000 mil körda.
TPMS verkar mest skapa problem och extra kostnader...
Jag har "bara" kört 12.000 mil sedan början 2021 och jag har fått falsklarm ett par tre gånger. Två av gångerna när jag åkt nerför samma riktigt branta och jävliga grusväg och en gång av okänd anledning så det kan inte vara sååå ovanligt med falsklarm.

Denna gången var det tyvärr inte falsklarm utan en tunn spik som orsakade långsam pyspunka. Men ingen biggie, nu är det bytt till vintersulor och jag tänkte försöka laga hålet själv.

Jag vill förövrigt passa på att rekommendera ALLA att införskaffa en starthjälp/kompressor att ha i bilen. Har en liten Lokithor som faktiskt kommit till användning några gånger av både mig själv, grannar och okänningar efter mindre än ett år.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Alltså på riktigt, när blev monitorerat däcktryck en såpass allvarlig säkerhetsfråga
Det är väl miljöskäl. Bilen drar mer med för lågt lufttryck. Så rösta inte på miljöpartiet!
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mina sommardäck (Continentals testvinnare typ 2020, PremiumContact xx) drar 8-10% mer bränsle än mina vinterdäck (Goodyear Ultragrip 2/3? friktion typ 2021) 😮
Med reservation för modell och årtal, fritt ur minnet, kan vara äldre...
När gjorde du hjulinställning senast? Vinterdäcken ”ger efter” mer för sned inställning än vad sommardäcken gör och kanske är en förklaring.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
När gjorde du hjulinställning senast? Vinterdäcken ”ger efter” mer för sned inställning än vad sommardäcken gör och kanske är en förklaring.
Hjulinställningen skedde när jag monterade de nämnda vinterdäcken 1:a gången, någon magisk apparat med lasrar och grejer.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.