1 501 694 läst ·
15 377 svar
1502k läst
15,4k svar
GAAAAHHHH!!!
Det går alltså bara utför även där, snart får du väl inte köra själv utan att ha en prob i nacken uppkopplad mot EU-molnet..C cpalm skrev:
Alltså på riktigt, när blev monitorerat däcktryck en såpass allvarlig säkerhetsfråga att det måste lagstiftas, läcker moderna däck så jävligt med luft att dom blir farliga under normal färd?
Varför accepterar normalt begåvade individer att sånt trams blir obligatoriskt utan protest?
Själv hade jag ingen aning..eftersom min bil är 2011 och jag inte är bilintresserad men vad mer är i pipeline?
I alla tider har det räckt med att titta på (och eventuellt sparka på) däcket före färd för att veta att trycket är tillräckligt..men det är klart, modern ungdom vet ju ingenting om någonting om inte en APP talar om det för dom, så...
I Sverige kollas bilarna en gång om året, mina däck håller trycket längre än så.pacman42 skrev:
Sen ingår det i den obligatoriska säkerhetskontrollen före färd (den fuskar man väl inte med?) att:
Däck och fälg: Kontrollera däcken för sprickor och se till att de har tillräckligt med luft. Titta efter skador på fälgarna och att hjulbultarna sitter fast.
Menar du att du inte går igenom detta varje gång du sätter dig bakom ratten😮D Dilato skrev:I Sverige kollas bilarna en gång om året, mina däck håller trycket längre än så.
Sen ingår det i den obligatoriska säkerhetskontrollen före färd (den fuskar man väl inte med?) att:
Däck och fälg: Kontrollera däcken för sprickor och se till att de har tillräckligt med luft. Titta efter skador på fälgarna och att hjulbultarna sitter fast.
- Bilens belysning bör man kontrollera regelbundet. Börja ned att slå på halvljus och vänster blinkers, tänd även helljus. Gå ur bilen och börja kontrollen fram på bilen. Kolla helljus, slå av helljusen gå fram igen och kolla halvljus och parkeringsljus, kolla blinkers vänster sida och bakljus. Gå fram och byt till höger blinkers och be någon kontrollera bromsljusen medan du bromsar. Någon gång då och då bör du också kontrollera dimbakljus och andra extraljus.
- Däcken ska du också kontrollera ofta. Kolla efter eventuella skador och mönsterdjup.
- Kolla vindrutetorkarnas skick innan du går in och sätter dig.
- Nollställ alla ljus så att du inte åker i väg med olämplig belysning.
- Kontrollera vätskenivåerna, exempelvis oljan eller spolarvätskan.
- Sätt dig på förarplatsen och kolla att stolen är rätt inställd, spänn fast bältet.
- Ställ in backspeglarna, yttre och inre.
- Kolla att alla dörrar är stängda.
- Slå på tändningen, kolla vindrutetorkare, spolare, blinkers, varningsblinkers och ljudsignal.
- När du är klar att köra, kolla hel och halvljus och se till att halvljuset är tänt innan du åker i väg.
- Tuta en gång.
- Starta värmereglagen (fläkt, särskilt för framrutan samt defroster bak) och kontrollera att de fungerar.
- Trampa på bromspedalen några gånger, fortsätt hålla den nedtryckt. Dra samtidigt lite i ratten med vänsterhanden och starta motorn. Bromspedalen bör nu sjunka ner och ratten bli lätt att vrida. På så sätt kontrollerar du att broms- och styrservo fungerar.
- Kontrollera att handbromsen (parkeringsbromsen) fungerar - dra åt den och försök köra framåt väldigt försiktigt, eller släpp den om du står i en backe.
Mina sommardäck (Continentals testvinnare typ 2020, PremiumContact xx) drar 8-10% mer bränsle än mina vinterdäck (Goodyear Ultragrip 2/3? friktion typ 2021) 😮J Jansson69 skrev:
Med reservation för modell och årtal, fritt ur minnet, kan vara äldre...
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Jag har "bara" kört 12.000 mil sedan början 2021 och jag har fått falsklarm ett par tre gånger. Två av gångerna när jag åkt nerför samma riktigt branta och jävliga grusväg och en gång av okänd anledning så det kan inte vara sååå ovanligt med falsklarm.useless skrev:
Denna gången var det tyvärr inte falsklarm utan en tunn spik som orsakade långsam pyspunka. Men ingen biggie, nu är det bytt till vintersulor och jag tänkte försöka laga hålet själv.
Jag vill förövrigt passa på att rekommendera ALLA att införskaffa en starthjälp/kompressor att ha i bilen. Har en liten Lokithor som faktiskt kommit till användning några gånger av både mig själv, grannar och okänningar efter mindre än ett år.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
När gjorde du hjulinställning senast? Vinterdäcken ”ger efter” mer för sned inställning än vad sommardäcken gör och kanske är en förklaring.D Dilato skrev: