possum77 possum77 skrev:
Sitter på Volvo från Ford-eran också, tex V40. Idiotiskt, efter några år behöver man både 18 och 19 hysla för att skifta hjul 🤬
Jag bytte bort mina muttrar www.mcgard.com

• Gilla
possum77
  • Laddar…
ClasseClas
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kontrar på den - Gaaaahhhh! Jag måste åka till verkstaden för att få in mina TPMS-sensorer på vinterdäcken (de finns, men de är inte parade i systemet). Det går inte att leva med Mitsubishis överdrivna plingande och larmande för detta. Frugans Fiat plingar till efter två mils körning och tänder en lampa och sedan är det bra (så vi har inte skaffat TPMS till hennes däck, en helt onödig kostnad). Mitsubishin slänger upp ett larm över färddatorn som jag kan nollställa (lampan är dock tänd). Några minuter senare plingar det till igen och larmet kommer upp igen och jag nollställer det igen. Och så vidare - jag var på långkörning i helgen för att hälsa på sonen på hans studieort, detta drev mig till vansinne eftersom man faktiskt vill ha koll på färddatorn på långfärd...
På min 2020 byter jag TPMS-uppsättning mellan sommar och vinterhjul i settingsmenyn mellan visarinstrumenten. Har du inte det valet?

ClasseClas ClasseClas skrev:
På min 2020 byter jag TPMS-uppsättning mellan sommar och vinterhjul i settingsmenyn mellan visarinstrumenten. Har du inte det valet?
Jag har nya vinterhjul, det går inte att byta till vinterhjul iom det, TPMS-sensorerna måste paras med bilen. Man skall tydligen läsa in identiteterna med ett verktyg och sedan programmera in dem via OBD2-interfacet.

ClasseClas
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har nya vinterhjul, det går inte att byta till vinterhjul iom det, TPMS-sensorerna måste paras med bilen. Man skall tydligen läsa in identiteterna med ett verktyg och sedan programmera in dem via OBD2-interfacet.
Ok, då förstår jag. Ett engångsjobb för nya hjul med nya TPMS. Det hade ju varit snyggt att kunna göra det själv.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Ok, då förstår jag. Ett engångsjobb för nya hjul med nya TPMS. Det hade ju varit snyggt att kunna göra det själv.
Man kan på vissa bilar. Det kan förresten bli dyrt också, om det inte är original TPMS på däcken (jag köpte däcken begagnade med fälg och TPMS, de hade gått en vinter - så jag vet inte). Det blir intressant att få reda på det. Jag tog en offert på jobbet och den låg på flera tusen, eftersom man inte vet hur mycket jobb det blir. Det kan till och med sluta med att man måste byta TPMS-sensorerna nämligen. Gaaaahhhh!

På min MB 2018 behövs ingen parning. Man kan byta hjul själv och TPMS hopar igång automatiskt. Det enda man märker är att det kan ta 5-10 min körning innan det sker. Är det ändrat på nyare bilar?

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På min MB 2018 behövs ingen parning. Man kan byta hjul själv och TPMS hopar igång automatiskt. Det enda man märker är att det kan ta 5-10 min körning innan det sker. Är det ändrat på nyare bilar?
Olika bilmärken gör olika vad det verkar. Japaner är ju inte kända för att vara smidiga med sådant här...
...frugans FIAT fixar det själv...

Kia hade löst det nästan otroligt smidigt, inga programeringar mellan sommar o vinter, nya däck sa den inget om, varnade den för för lite lyft pumpade man o varningen slocknade innan man åkt iväg

Många bilmärken av nyare årsmodell har inga sensorer i hjulen utan mäter rullomkretsen via abs-sensorerna. Titta i instruktionsboken där står det hur man resetar.

S Skytten67 skrev:
Många bilmärken av nyare årsmodell har inga sensorer i hjulen utan mäter rullomkretsen via abs-sensorerna. Titta i instruktionsboken där står det hur man resetar.
Min förra bil hade detta. Tycker det är tusen resor bättre med riktiga mätare så att man kan se trycket. Speciellt om man är ute och kör och det börjar varna. Är det bara pga värmeskillnad och därmed ändrat tryck dvs falsklarm eller är det markant annat tryck?

S Svante Svenson skrev:
Min förra bil hade detta. Tycker det är tusen resor bättre med riktiga mätare så att man kan se trycket. Speciellt om man är ute och kör och det börjar varna. Är det bara pga värmeskillnad och därmed ändrat tryck dvs falsklarm eller är det markant annat tryck?
Samtliga av mina bilar som har övervakat däcktrycket har gjort det genom att mäta rullomkretsen. Jag har aldrig fått ett falsklarm trots säkert 30-40 000 mil körda.
TPMS verkar mest skapa problem och extra kostnader...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har aldrig haft problem med TPMS heller, förutom att de kostar 2000:- per omgång hjul i inköp...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har aldrig haft problem med TPMS heller, förutom att de kostar 2000:- per omgång hjul i inköp...
2000:- per omgång hjul är ju ett problem...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
2000:- per omgång hjul är ju ett problem...
Det är mest irriterande på begagnade leasing bilar som säljs utan vinterhjul... Tidigare användaren hade ju garanterat en till uppsättning som nu säljs begagnat, och kanske används på en bil som inte hade stöd för de TPMS sensorerna... Och byts ut. Och så måste man själv köpa nya sensorer. Det var en riktigt GAAHHH upplevelse att se priset på att få det fixat på hjulen man köpt när inte det fungerade som tänkt förra året...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!!
Lyssnat på en lastbilsmotor i 40 minuter.
Trångt ställe att backa till för långtradare, vissa klarar det direkt, anda får ta några omtag, men denna chaufför fixar det inte alls.
Lastbilens hytt är 1-3 meter från där jag står och jobbar, fram o tillbaka, fram o tillbaka jobbigt att lyssna på, så jag tog lunch.
Spännande o se om den lyckas när jag lunchat klart.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.