1 499 306 läst ·
15 315 svar
1499k läst
15,3k svar
GAAAAHHHH!!!
Gaaaaahhh!!!
Konsolinstallation till vattenmätaren och allt såg bra ut till det var dags att ta bort sista delen.
Ingående rör är upprostat och lövtunt. Rörmokaren får prova att kapa av en bit och göra nya gängor. Annars blir det mer jobb än beräknat, hoppas på det bästa 😟.
Konsolinstallation till vattenmätaren och allt såg bra ut till det var dags att ta bort sista delen.
Ingående rör är upprostat och lövtunt. Rörmokaren får prova att kapa av en bit och göra nya gängor. Annars blir det mer jobb än beräknat, hoppas på det bästa 😟.
Huset är från 1947 så det är inte så konstigt att det är rostigt, blev att kapa en bit och göra nya gängor men det höll inte så nu prövar vi en specialkoppling och hoppas på det bästa. Standardkonsol fungerar inte så det blir ett jävla pussel med massor av övergångar för att få ihop allt så Energi och Miljö kan installera sin plastmätare som är för ömtålig att montera utan konsol. Rörmokaren är i alla fall kunnig och erfaren.B Bitterhetsakademin skrev:
Det mesta byttes mot plast redan 2001 men delen före och direkt efter mätaren gjordes inget åt den gången och nu har tiden kommit i kapp. Redan -01 var rören halvt igentäppta av avlagringar, ser inte så aptitligt ut och tänk på hur kommunens ledningar ser ut så tappar man lusten att dricka vatten.MathiasS skrev:
När jag började skolan så fick jag välja huruvida jag ville börja då eller vänta ett år då jag är född i december. Antar att det är lika idag.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror ärligt talat inte att jag behöver göra det för att du eller någon annan ska förstå min poäng. Vi tycker helt enkelt fundamentalt olika du och jag, och det är inte för att vi inte förstår varandras argument.
Du får en anekdot istället.
Jag minns fortfarande förundrat hur en studiekamrat på universitetet fick hela föreläsningar teckenspråkstolkade för sig. Två tolkar per föreläsning för att en person av kanske 200 skulle kunna tillgodogöra sig kunskapen på sitt sätt. Jag minns det som något fint att vi som samhälle har råd att låta även den utan egna förutsättningar att ta in kunskapen som alla andra få så mycket hjälp, men jag levde inte med idén att det var något som skulle funka livet ut för att förtjäna pengar.
Och då pratar vi ändå om någon som ”bara” var döv – hen hade ju kunnat strunta i föreläsningarna och bara läst litteraturen och förvärvat samma kunskap så. Historiskt sett är faktiskt högre utbildnings föreläsningars ursprung att någon högläste ur en bok så dyr att inte alla kunde ha sitt eget ex; en kunskapsfabrik som @tommib var inne på – redan på medeltiden.
Att motsvarande studiehjälp ska utsträckas till många för att de på olika sätt har svårt att lära må låta fint, men jag tror som sagt att vi i så fall utbildar dem för något annat än arbetslivet. Det må vara lovvärt som social insats för några få, men att skuldsätta dessa och lägga utbildningsresurser på dem som de svårligen kommer kunna dra nytta av måste någonstans tåla granskning om varför och till vilket pris?
Även här har vi nog främst olika syn på vad det innebär. Jag kan skriva under på meningen som sådan, men dissekerar vi den tror jag vi ser den olika.
För mig är målet att tidseffektivt självständigt kunna ta in och ta till sig kunskap eller generera kunskap ur information.
Åter en anekdot.
Jag minns en barndomskamrat som efter inskrivningstestet på den militära mönstringen fick som kommentar av mönstringsförrättaren att det hade varit intressant att se hur han hade klarat sig om han hunnit klart med provet.
Även detta förundrade mig. Hans välkända omständlighet var ju i sig ett bevis på att det fanns saker han inte klarade av, som snabbhet i informationsinhämtning och beslut. Det gjorde rimligen att han även var usel på högskoleprovet (jag minns inte) medan han kunde skaffa sig skapliga betyg genom hårt och framför allt mycket pluggande.
Han kunde alltså själv kompensera vissa saker genom ansträngning och på så sätt göra bra ifrån sig. I arbetslivet tror jag dock att hans brister när det gäller intellektuella färdigheter än lär visa sig, även om jag inte vet då vi inte längre har kontakt.
Men även om min barndomskamrat nog haft svårt att göra karriär så är han kanske en habil handläggare någonstans. Eller jobbar som säljare på Elgiganten med några hundra tusen i studieskulder.
Är det något jag tror att dagens föräldrar borde få höra mer av så är det ändå värdet av att traggla saker deras barn har svårt för snarare än att söka ursäkter.
”Läskoden” är knäckbar för de allra flesta och även om den är lättare för vissa än andra att begripa så är jag övertygad om att man hjälper barn mer genom att kämpa igenom dåliga förutsättningar än att runda dem.
Vissa kommer ha svårare än andra att uppnå samma resultat och jag menar inte att vi ska förvägra dem chansen att tävla om akademisk eller annan framgång, men jag tycker att det är rimligt att i stort mäta detta på ett konsekvent sätt, även om det skulle finnas nytta med att någon dansar fram en avhandling om kvantmekanik snarare än skriver den.
För att återvända till skolorättvisa så är exempelvis ADHD överdiagnostiserat hos pojkar födda sent på året. En pojke född i december har helt enkelt svårare att klara skolan än en flicka född i januari för att denne är yngre vid skolstart av den ödets nyck som bestämt när vi bryter året och utveckas senare. (Just det här hade vi enkelt kunnat förbättra genom skolintag två gånger om året och låta flickor börja lite före pojkar.) På motsvarande sätt har de svårare att lyckas inom lagidrott (jämfört med andra pojkar).
Men hjälper vi en på året sent född pojke som fortfarande äter kritor snarare än formar bokstäver med dem vid skolstart genom att anpassa undervisningen och ändra förväntningarna? Det tycker jag inte.
Nu stannar jag här. Ska frågan dryftas långt längre behöver den en egen tråd.
Då jag redan kunde läsa, skriva och räkna så fanns det ingen anledning att vänta ett år.
Fick flytta upp en klass istället.
Det gick att få ordning på det hela men det blev ett drygt jobb, ska ner och torka rent allt rostblandat vatten på golvet och snygga till men det verkar tätt i alla fall.😀B Bitterhetsakademin skrev:Huset är från 1947 så det är inte så konstigt att det är rostigt, blev att kapa en bit och göra nya gängor men det höll inte så nu prövar vi en specialkoppling och hoppas på det bästa. Standardkonsol fungerar inte så det blir ett jävla pussel med massor av övergångar för att få ihop allt så Energi och Miljö kan installera sin plastmätare som är för ömtålig att montera utan konsol. Rörmokaren är i alla fall kunnig och erfaren.
Meningen är att det ska bli det, skulle egentligen ha bytts redan 2020 men jag sköt på det något år och då var servisventilen sönderdragen och trots påstötningar tog det över tre år innan den lagades. Nu har jag bokat in byte och antagligen för att spara pengar har Energi och Miljö Ab valt en mätare i plast som är för ömtålig att montera utan konsol.Alfredo skrev:
Att aftonblaskan är en vidrig kloak vet alla.
Men att tvingas tvångsfinansiera "opartiska" public service..
GAAAAAAAAAHHHH! 🤮🤮🤮
Om du för all del känner att du vill basunera ut hur vänsterbliven du är. Känn dig fri att citera. Jag kommer inte svara.
Men att tvingas tvångsfinansiera "opartiska" public service..
GAAAAAAAAAHHHH! 🤮🤮🤮
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du för all del känner att du vill basunera ut hur vänsterbliven du är. Känn dig fri att citera. Jag kommer inte svara.