4774
tommib tommib skrev:
Nope. Vi har ett barn fött i November och han hade mått bra av att vänta ett år men det fick han inte.
Vad tråkigt vårt samhälle har blivit om inte ens en så enkel sak som att låta ett litet barn gå ett år extra på förskolan tillåts.

Vilken skolpeng bestämmer det?
Vem , förutom erat barn, förlorar på det?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vilken skolpeng bestämmer det?
Det kan ha att göra med att årskullen var för stor och det saknas platser det året...

4774 4774 skrev:
Kommunala planerare. Det är samma sak i andra änden, det är inte lätt att få börja tidigare för en skolmogen sexårig januaritjej heller, i alla fall inte i Stockholm.

Det blir så i centralplanerade system, att användarens/kundens önskemål hamnar i andra rummet. Ordnung muß sein!

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
4774
S sjoelund skrev:
Det kan ha att göra med att årskullen var för stor och det saknas platser det året..
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kommunala planerare. Det är samma sak i andra änden, det är inte lätt att få börja tidigare för en skolmogen sexårig januaritjej heller, i alla fall inte i Stockholm.

Det blir så i centralplanerade system, att användarens/kundens önskemål hamnar i andra rummet. Ordnung muß sein!
Nu är jag uppvuxen i Stockholm och det är visserligen åtskilliga år sedan jag började skolan men gick det då så borde det gå även nu kan jag tycka.
Men det är mycket jag tycker är väl oflexibelt idag.

Sedan gör jag ingen skillnad på kille eller tjej.

RoTe
4774 4774 skrev:
Sedan gör jag ingen skillnad på kille eller tjej.
Men det gör biologin och det är ljusår skillnad i mognad i mellan/högstadiet och det tar inte skolan någon som helst hänsyn till utan idag "kastar man mest pojkarna under bussen". Nu börjar kunskapsgapet minska så sakteliga dock men det är inte för att pojkarna blir bättre i skolan utan flickorna blir sämre. Det om något är väl passande i janteSverige.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Skattebetalarna slipper betala för ett extra år. Vad det kostar gick jag bet på att få fram.

Finns tydligen pengar till allt möjligt förutom vård till äldre mm.

Här har grävmaskiner stått hela sommaren känns det som, har trott de ska byggas där då skog och alla stubbar tagits bort. Men det hade ju varit logiskt, det skall tydligen återskapas en Blomsteräng där som det var för 300år sedan 🤯

Grävmaskin vid avverkad skog nära väg, förbereds för blomsterängsåterskapande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Wow
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Skattebetalarna slipper betala för ett extra år.
Har någon pratat om flera år totalt? Jag uppfattar det som att det handlar om när ungen ska börja, inte om hur länge skolgången ska pågå.

Alfredo Alfredo skrev:
Har någon pratat om flera år totalt? Jag uppfattar det som att det handlar om när ungen ska börja, inte om hur länge skolgången ska pågå.
Det skrev jag inte heller. Gaaaahhhhh
Ett extra år.

Intet Intet skrev:
Ett extra år.
Ett extra år blir ju flera år totalt. Det är det "extra" betyder. Eller missförstår vi varandra helt?

Eller menar du att nuvärdet av totalkostnaden förskjuts med ett år i fel riktning om skolgången påbörjas ett år tidigare?

Tokslut Tokslut skrev:

Här har grävmaskiner stått hela sommaren känns det som, har trott de ska byggas där då skog och alla stubbar tagits bort. Men det hade ju varit logiskt, det skall tydligen återskapas en Blomsteräng där som det var för 300år sedan 🤯

[bild]
Visst är det intressant att den natur man försöker återställa inte är den natur som hade funnits naturligt utan att människor lagt sig i. Man ser allt mer av detta med konstlad natur. Men naturligt är det inte.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:

[bild]
Sedan finns det pengar till att göra uträtade älvfåror krokiga och steniga igen. Prima åkermark som erövrats genom förfädernas hårda slit skall åter blir våtmarker till glädje för myggen. Får inte våtmarksivrarna sin vilja fram limmar de väl fast sig i trafiken eller vandaliserat konstverk som vanligt.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Och dessutom finns det en massa pengar att ge skattelättnader åt företag och knösar i samhället, allt för att vi småpotatis ska fortsätta gnabbas om hur korvörena som blir kvar ska räcka till. GAAAAAAAAH!

• Gilla
  • Älska
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Gaaaaahhhhhhh, vovvis har blivit magsjuk under vistelse hos mattemor och mattefar. 3 dagar m vattentunna diarréer, ingen mat och mycket lite vatten. Idag blod i bajset….

Så nu är han på djursjukhus på annan ort och jag är hemma och är orolig. Jag vet ju att han är på rätt ställe, men ändå…..

Gaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhaaaaaaa
😭😭😭😭😭

• Ledsen
  • Älska
  • Gilla
Jumos och 11 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Gaaaaahhhhhhh, vovvis har blivit magsjuk under vistelse hos mattemor och mattefar. 3 dagar m vattentunna diarréer, ingen mat och mycket lite vatten. Idag blod i bajset….

Så nu är han på djursjukhus på annan ort och jag är hemma och är orolig. Jag vet ju att han är på rätt ställe, men ändå…..

Gaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhaaaaaaa
😭😭😭😭😭
Sorgligt att läsa, men hoppas allt ordnar sig till det bästa 😥.

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.