pacman42 pacman42 skrev:
Men den stora skillnaden idag är att det är extremt svårt att få ett jobb om du inte har engelska, kan skriva/läsa bra på svenska och kan grundläggande matte. AI-algoritmerna kastar ut dig direkt från ansökningsprocessen...
Det är därför man vill att barnen ska få sina diagnoser så att de kan få hjälp att klara skolan, tex med anpassningar eller resursskola. Ett exempel: många av det gamla gardet som blev hantverkare m.m. för att de var ”korkade” i skolan har egentligen dyslexi, och det kan man hantera så mycket bättre nu. Numera kan man till och med plugga på universitet med dyslexi (om man vill) istället för att vara begränsad till manuella yrken.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
pacman42 pacman42 skrev:
Men den stora skillnaden idag är att det är extremt svårt att få ett jobb om du inte har engelska, kan skriva/läsa bra på svenska och kan grundläggande matte. AI-algoritmerna kastar ut dig direkt från ansökningsprocessen...
Det handlar inte bara om ansökningsprocessen. Själva jobben kräver de facto ofta mer idag, ffa förmågan att ta till sig skrivna instruktioner. Mängden enkla jobb har stadigt minskat i många år.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det handlar inte bara om ansökningsprocessen. Själva jobben kräver de facto ofta mer idag, ffa förmågan att ta till sig skrivna instruktioner. Mängden enkla jobb har stadigt minskat i många år.
Så är det. Jag har lyft det i andra trådar här i forumet tidigare. Bristen på enkla jobb är en av huvudorsakerna till att de som inte har svenska som modersmål har så hög arbetslöshet.

Och det blir inte bättre med AI, AI ersätter många "enkla jobb" inom administration också. Kan man använda AI-verktygen så klarar man sig, men de som inte har denna kompetens slås ut därifrån också.

pacman42 pacman42 skrev:
De jag hade på skolan som gick i "OBS-klass" (större delen av dagen, men de tillhörde min klass) lyckades inte ens gå ut gymnasiet då heller. Alla de som fick stödundervisningen lärde sig att räkna, läsa och skriva hjälpligt, men de åkte dit för diverse brott (en dömdes för mord med skjutvapen som tonåring, en kvinna åkte dit för incest med sina barn, flera åkte in för stölder) och spenderade en stor del av sitt liv i fängelse fram till dess att flera av dem tidigt dog (ett par "Club 27" hade jag i min grundskoleklass, ytterligare ett par dog runt 40). Fascinerande nog så har även de som redde ut sina liv fått samma problem med sina barn, flera av dessa har kört ihjäl sig vid drogfylla osv.

Så min erfarenhet är att de eleverna som fick hjälp i denna klass, de klarade sig mycket bättre än vad de hade gjort annars, men de tog sig inte ur sin sociala situation, inte heller deras barn gjorde det.

Nu kommer jag från en bruksort, så det kanske är lite mer extremt. Det var en enorm skillnad mellan de tre grupperna som min klass bestod av:
1) de socialt utsatta med ADHD osv, där hjälpte tyvärr ingenting. Många av dessa skaffade sig villa, vovve och Volvo, men de klarade fortfarande inte av att hålla sig nyktra och hålla sig borta från brott. De tappade ofta jobb och flera av dessa är döda sedan många år. Dessa fick specialundervisning under hela lågstadiet och mellanstadiet.
2) arbetarbarn utan större sociala problem, de flesta av dessa skaffade sig ett liv med villa, vovve och Volvo, ett par av dessa gick också delar av skoldagen i lågstadiet utanför klassrummet, men de fick den hjälp de behövde och på mellanstadiet så klarade de sig utan specialundervisning.
3) Tjänstemannabarnen och jag (som inte hade tjänstemannaföräldrar, även om de bägge läste upp kompetensen och blev tjänstemän när jag gick på gymnasiet). Här hittar vi: företagsledare, ekonomichef på ett stort internationellt företag, professor på ett universitet och hög teknisk ledare på ett internationellt telekomföretag.

Nej, "OBS-klassen" gjorde ingen större skillnad för kategori #1 ovan. Visst, de lärde sig läsa, skriva och räkna (till viss del i alla fall), men det gjorde faktiskt inte någon större skillnad för deras liv ändå.
Gör dagens inkluderande skola ngn skilnad för #1 då?

tommib
Nej. Däremot tror jag, tyvärr, att det gör skillnad för 2 och 3.

K karlmb skrev:
Gör dagens inkluderande skola ngn skilnad för #1 då?
Nja, mer än då faktiskt, men inte tillräckligt.

tommib tommib skrev:
Nej. Däremot tror jag, tyvärr, att det gör skillnad för 2 och 3.
Det gör det definitivt. Både positivt och negativt. De som klarar av att ha #1 i klassen gynnas i praktiken (inte skolmässigt, men de klarar sig nog rätt bra ändå - däremot bär de med sig erfarenheter av detta), men de som inte klarar av att störas av #1 får det sämre.

Om jag personligen skall gissa vad den största skillnaden är rörande de idag sämre skolresultaten i framförallt tekniska ämnen är, så är det borttagandet av särskild matte på högstadiet. Redan när jag gick på högskolan så kom den första generationen in som inte hade haft särskild matte. Resultaten på "proppen" (repetitionskurs i matte som avslutades med ett kunskapsprov) störtdök från året då alla hade haft särskild matte. Det rasade ännu mer året efter detta. Studenterna hade kraftigt försämrade mattekunskaper. Detta kan inte skyllas på gymnasiet då deras utbildning var densamma, utan det var bristande grunder från högstadiet. Min syster hade 2:a i särskild matte i åttan och bytte till allmän matte i 9:an och fick direkt en 4:a utan ansträngning...

Men nu var det inte det vi diskuterade, utan hur man bäst hjälper de andra eleverna. Jag ser dock ingen lösning på det faktiskt...

GAAAAHHHH!!!
Läste just höjden av dumheter.
Pendel åt 98 från Stockholm till Ekerö har låst toalett, anledningen är att alla inte kan använda den, uppfyller inte tillgänglighetskraven.
Så för att det inte ska bli orättvis är den låst.

• Haha
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
klaskarlsson och 12 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
Pendel åt 98 från Stockholm till Ekerö har låst toalett, anledningen är att alla inte kan använda den, uppfyller inte tillgänglighetskraven.
Det finns inget värre än orättvisa. ALLA skall ha det lika dåligt!

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
Vi kan lika gärna stänga Kungsleden i fjällen också. Uppfyller den inte tillgänglighetskraven ska ingen få vandra den…

• Gilla
  • Haha
cpalm och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Vi kan lika gärna stänga Kungsleden i fjällen också. Uppfyller den inte tillgänglighetskraven ska ingen få vandra den…
Typ....

mrsnhp mrsnhp skrev:
Det är därför man vill att barnen ska få sina diagnoser så att de kan få hjälp att klara skolan, tex med anpassningar eller resursskola. Ett exempel: många av det gamla gardet som blev hantverkare m.m. för att de var ”korkade” i skolan har egentligen dyslexi, och det kan man hantera så mycket bättre nu. Numera kan man till och med plugga på universitet med dyslexi (om man vill) istället för att vara begränsad till manuella yrken.
Anpassar de arbetsplatserna livet ut också då?

Jag tycker det verkar djupt oetiskt att låtsas som att teoretisk oförmåga är något som kan kompenseras med mer tid, ”lyssneläsning” eller liknande skolanpassningar. Har man inte förmåga att hantera akademiska studier är det förstås bättre att få chans att bli en duktig hantverkare än att luras bli en dålig teoretiker.

• Gilla
Dheri och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Jag tycker det verkar djupt oetiskt att låtsas som att teoretisk oförmåga är något som kan kompenseras med mer tid, ”lyssneläsning” eller liknande skolanpassningar. Har man inte förmåga att hantera akademiska studier är det förstås bättre att få chans att bli en duktig hantverkare än att luras bli en dålig teoretiker.
Den stora vinsten med diagnostiken är snarare den utskällda medicineringen. Men den gör att många faktiskt klarar samhällets krav både i skola och i vuxenlivet.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…

Att ha svårt att läsa text eller att fokusera i bullrig miljö är inte att ha teoretisk oförmåga. Man är inte korkad bara för att man har dyslexi eller ADHD.

Att klara tentor på en viss tid eller klämma 500 sidor lärobok på tre dagar behövs sällan i verkligheten. Det enda man bevisar med högt betyg på en tenta är att man är bra på att skriva tentor. Däremot kan man ha stor nytta av själva kunskaperna som lärs ut, bara man lyckas ta till sig dem. Då är det ju bra om så många som möjligt kan ta del av kunskaperna.

När du sedan kommer ut i verkligheten finns ett brett spann med yrken och arbetsuppgifter, till och med inom en och samma bransch. Där finns utrymmen för alla styrkor (och svagheter), bara man har fått lite förkunskaper.

Självklart ska man få jobba med hantverkaryrken om man på riktigt tycker att det är trist med teori, men man ska inte bli automatiskt hänvisad dit bara för att man tex har svårt att fokusera på en viss sorts undervisning, eller för att bokstäverna hoppar runt när man försöker läsa.

• Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det enda man bevisar med högt betyg på en tenta är att man är bra på att skriva tentor.
Nåja. Jag är iofs. av uppfattningen att vi överakademiserat en stor del av arbetslivet, men en inte obetydlig kovarians finns ändå mellan förmåga att klara tentor på likvärdiga villkor och intellektuell förmåga.
mrsnhp mrsnhp skrev:
man ska inte bli automatiskt hänvisad [till en viss sorts yrken] bara för att man tex har svårt att fokusera på en viss sorts undervisning, eller för att bokstäverna hoppar runt när man försöker läsa.
Nej, men vi ska inte heller låtsas som att det bara är ett hinder att hantera i skolan.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Nåja. Jag är iofs. av uppfattningen att vi överakademiserat en stor del av arbetslivet, men en inte obetydlig kovarians finns ändå mellan förmåga att klara tentor på likvärdiga villkor och intellektuell förmåga.
Hur definierar du likvärdiga villkor? Ska man inte ha glasögon på tentan eftersom majoriteten ser bra utan? Ska vänsterhänta tvingas skriva med höger? Eller ska man släcka alla lampor och dra för mörkläggningsgardinerna, det är ju ändå lika för alla?

Att kunna klara en salstenta på angiven tid är ungefär lika användbart som att kunna klara den i totalt mörker. Tentor är kostnadseffektiva och man har färdiga traditionella rutiner kring dem, men det universitetet egentligen ska ta reda på är om studenten har uppnått studiemålen. Där står det iblnd att studenten ska ”kunna redogöra för” något, men aldrig att det ska ske med papper och penna i en sal mellan klockan åtta och tolv på förmiddagen. Redan när jag pluggade första gången på 90-talet hade man tex rätt att få muntlig examination om man körde tentan flera gånger. En studiekamrat berättade att han hade gjort sin munta över ett par öl på krogen. Det kan funka alldeles utmärkt, men det är inte särskilt tidseffektivt eller nyttigt för examinatorns lever om alla skulle göra så.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.