Satsuki
Isakare Isakare skrev:
Jag som är man, har 38 i längd och typ 44 i bredd har inte lätt att hitta skor. Får oftast köpa 40/41 och dra åt snörena extra hårt så de inte glappar fram o tillbaka på fötterna.
Svårt! Vissa skor går ju att få extra bredd, men mest sneakers och kängor och det passar ju inte alltid…

Isakare Isakare skrev:
Jag som är man, har 38 i längd och typ 44 i bredd har inte lätt att hitta skor. Får oftast köpa 40/41 och dra åt snörena extra hårt så de inte glappar fram o tillbaka på fötterna.
Jag har liknande men omvänt problem med fötterna, som 2 meter lång. Skor passar på längden men är 2 cm för breda över främre fotsulan. Stora storlekar ser oftast ut att vara uppförstorade från små storlekar. Som tur är har man Ecco som förstår att långa personer oftast har smala fötter. Då passar de perfekt.

Sedan är det problem med oss långa som även är bredaxlade, att hitta något som passar överarmarna. Det kallas ”europeisk skärning” till skillnad från ”amerikansk skärning” som är mer bredaxlad. Oftast sitter ärmfållen spänd över axeln istället för en kort bit ovanför armvecket. Man ser ut som en torktumlad clown. Jag som brukar ha XL/XXL kan inte ens använda 5XL på nyare överdelar. Om man nu inte köper mer påkostade märken som Oscar Jacobson, Stenströms, Eton eller liknande. Eller arbetskläder som Fristads om man vill ha T-shirtar och pikéskjortor. Då passar det perfekt som vanligt.

Skulle prova en snygg 56:a Tiger-kostym vid ett tillfälle och killen i butiken kom springande: ”Den passar bara till tunna, smala killar, tyvärr! Risken är att du repar sömmen i axlarna om du tar på den! ” Snyggt ändå att han redan ”måttat” mig med blicken. Han plockade snabbt fram en Boss-kostym som passade direkt. 😂

Redigerat:
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte funderat på att låta släpan vara obesiktad i framtiden? Du har ju grejorna i god ordning och jag TROR inte att böterna är kännbara om man mot förmodan skulle kommas på någon enstaka gång med en obesiktad kärra.
Jag vet, buhuuu, att det är 1500 och att man inte får dra släpet vidare.

Satsuki Satsuki skrev:
Inte riktigt, tom i arbetsskor finns olika modeller för olika kön, eller iaf olika stora fötter. Och när det handlar om andra skor typ sandaler, vardagsskor (tex ballerina, boots, lågskor, stövlar/stövletter, sneakers och kängor) är det absolut olika för män och kvinnor.

Kvinnor har oftast mindre fötter och män större. Få tillverkare (utom möjligen de som gör tofflor eller birkenstock) har skor i storlek 35-48…..

När jag tänker efter är det nog snarare ett undantag att skor är unisex. Både mina gummistövlar och jaktkängor är dammodell 🤷🏼‍♀️(mindre storlek, smalare läst)
Det enda som spelar roll är om skon passar och är skön att använda, allt annat är rent trams.

Jag tycker att det är knepigt att kläder i större storlekar oftast bara blir bredare och inte längre.

• Gilla
altaxis och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte T-shirts från USA en gång, de var väldigt breda.

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Sämsta hjortronåret någonsin för mig 😡. Detta hittade jag på 2 timmar 🤥

Det var mer "tvärnitar" (broms) i luften än antalet plockade bär. 🤬

Har nog varit på tok för torrt i marken i år. Samma visa med blåbär. Enda det finns gott om är lingon och vildhallon. Ovanligt tidigt för att vara i Hälsingland.

Lika uselt med kantareller, iofs lite tidigt. Såg ingen svamp öht.

Har lyckligtvis kantareller, blåbär och hjortron i frysen 👍
[bild]
Det är olika tydligen. Far och mor plockade många liter För ett tag sedan.
Och blåbär har vi sett i massor uppåt längs kusten.

H Harmagedon skrev:
Jag tycker att det är knepigt att kläder i större storlekar oftast bara blir bredare och inte längre.
Jag skulle nog hävda att det är tvärtom. I alla fall över axlarna. De blir bara bredare ”på mitten” med större storlekar. Effekten blir väl att de hänger som gardiner ner till knävecken.

Satsuki
D Dilato skrev:
Det enda som spelar roll är om skon passar och är skön att använda, allt annat är rent trams.
Där har vi lite olika uppfattningar….
Men jag instämmer i att det viktigaste är passformen.

Hep Hep skrev:
Vi har en kund som säljer breda skor. Ingen aning om kvalitet, men kunden är trevlig och skorna ser ut att ha plats för alla sorters tår.
[länk]
Därifrån har jag handlat 👍

Isakare Isakare skrev:
Wyde skor är breda! https://wydefootwear.com/sv

Dom kallar det funktionella skor, annars kallas dom ofta barfotaskor, även om dom har lite dämpning.

///A

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har liknande men omvänt problem med fötterna, som 2 meter lång. Skor passar på längden men är 2 cm för breda över främre fotsulan. Stora storlekar ser oftast ut att vara uppförstorade från små storlekar. Som tur är har man Ecco som förstår att långa personer oftast har smala fötter. Då passar de perfekt.

Sedan är det problem med oss långa som även är bredaxlade, att hitta något som passar överarmarna. Det kallas ”europeisk skärning” till skillnad från ”amerikansk skärning” som är mer bredaxlad. Oftast sitter ärmfållen spänd över axeln istället för en kort bit ovanför armvecket. Man ser ut som en torktumlad clown. Jag som brukar ha XL/XXL kan inte ens använda 5XL på nyare överdelar. Om man nu inte köper mer påkostade märken som Oscar Jacobson, Stenströms, Eton eller liknande. Eller arbetskläder som Fristads om man vill ha T-shirtar och pikéskjortor. Då passar det perfekt som vanligt.

Skulle prova en snygg 56:a Tiger-kostym vid ett tillfälle och killen i butiken kom springande: ”Den passar bara till tunna, smala killar, tyvärr! Risken är att du repar sömmen i axlarna om du tar på den! ” Snyggt ändå att han redan ”måttat” mig med blicken. Han plockade snabbt fram en Boss-kostym som passade direkt. 😂
Bra val av profilbild.

• Haha
  • Gilla
Ingolainen och 2 till
  • Laddar…
Jag har 42 längd och Kalle Anka bred. Lägger tusentals kronor på skräddarsydda skor och pjäxor

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bra val av profilbild.
Du anar inte. 😎

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du anar inte. 😎
Nu var han väl egentligen mer ranglig än lång.

Det finns en hiss i Bååtska palatset där man satte in extra höga dörrar, för att han skulle kunna åka utan att ta av sig cylinderhatten. Har du fått något liknande ordnat?

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.