F Fideliox skrev:
Vi har också haft massor av spindlar de senaste veckorna. Men vi gillar också att ha fönstren öppna så får skylla oss själva. 😅
Våra bor nog redan i huset men brukar vara mycket diskretare än såhär. Senaste året har jag ibland undrat om vi ens har några kvar.

J jonaserik skrev:
GAAAAHHHH!!!!!
Ringer kundtjänst transportstyrelsen nu , vad kommer i luren """ din plats i kön är 106 ""

EDIT Tog bara 15 minuter för att komma fram 🙂🙂
Jag ringde dem i fredags morse, var nästan ingen kö, men när jag tjötat med nissen nån minut eller två kopplades han bort... Utan att jag hann få svar på min fråga.. 🫣

En minut senare ringde deras automatiska kundundersökning upp och frågade om jag ville svara på några frågor om vad jag tyckte om samtalet.. avböjde vänligt men bestämt .. 😂

Litet mini-gaaah där.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Unikt namn
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag ringde dem i fredags morse, var nästan ingen kö, men när jag tjötat med nissen nån minut eller två kopplades han bort... Utan att jag hann få svar på min fråga.. 🫣

En minut senare ringde deras automatiska kundundersökning upp och frågade om jag ville svara på några frågor om vad jag tyckte om samtalet.. avböjde vänligt men bestämt .. 😂

Litet mini-gaaah där.
En hobby är att ösa på med gubb-gnället rejält i dessa undersökningar. Ibland ringer nån mer lösningsorienterad tjomme upp.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom jag har en fru som är lärare så kan jag tipsa dig om att de får lägga mycket tid på att hantera det barnen missar när de är lediga (proaktivt och/eller reaktivt). Det är tid som tas från de övriga elevernas utbildning.

Hur svårt är det att tänka ett steg längre? Gaaahhh!
Nåja, när jag gick i skolan så löstes det enkelt av hälften så många lärare som idag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nåja, när jag gick i skolan så löstes det enkelt av hälften så många lärare som idag.
Samma för mig, men barnen då hade inte sönderstressade hjärnor av spelande och TikTok. De som hade problem (t.ex. ADHD) fick inte hjälp utan gick direkt till ett jobb efter högstadiet. Idag får man inte ett jobb om man inte har godkända betyg från gymnasiet. I princip alla jobb kräver relativt goda kunskaper i läsning och skrift på svenska och läsning/tal på engelska.

Förr hade elevernas föräldrar inte mycket att säga till om, nu lägger de sig i varje aktivitet och varje beslut.

Förr och nu är verkligen inte lika, inte på något sätt faktiskt

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Samma för mig, men barnen då hade inte sönderstressade hjärnor av spelande och TikTok. De som hade problem (t.ex. ADHD) fick inte hjälp utan gick direkt till ett jobb efter högstadiet. Idag får man inte ett jobb om man inte har godkända betyg från gymnasiet. I princip alla jobb kräver relativt goda kunskaper i läsning och skrift på svenska och läsning/tal på engelska.

Förr hade elevernas föräldrar inte mycket att säga till om, nu lägger de sig i varje aktivitet och varje beslut.

Förr och nu är verkligen inte lika, inte på något sätt faktiskt
Undrar om det verkligen är så stor skillnad. På vår tid fanns det ju OBS-klasser mm och jag hade känslan att de med typ lässvårigheter fick en relevant hjälp så att de kunde klara iaf ett industrijobb.

K karlmb skrev:
Undrar om det verkligen är så stor skillnad. På vår tid fanns det ju OBS-klasser mm och jag hade känslan att de med typ lässvårigheter fick en relevant hjälp så att de kunde klara iaf ett industrijobb.
Den hjälp de fick räcker inte till något alls idag. Dessutom finns inte många industrijobb (så som du tänker dig dem) kvar. Man måste i princip vara gymnasieingenjör eller industritekniker för att ens släppas in på en industri idag. Gissa varför Northvolt var tvungna att rekrytera så mycket arbetskraft från utlandet? De som är arbetslösa i Sverige kan inte ta jobben. De som jobbar i existerande industrier har lärt sig jobbet och nymodigheterna på arbetsplatsen under många år.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maria T
mrsnhp mrsnhp skrev:
Gaah, jäkla husspindlar (stora modellen). En dök upp vid mitt bord i källaren och började väva. Jag kallade på förstärkning. Maken tog upp en tom plastlåda som stod på golvet för att flytta på spindeln. Det satt en spindel till i plastlådan (samt en död) 😖

Är det nån sorts säsong, eller blev dom störda av att vi flyttade runt en massa grejer i källaren både igår och förra veckan?
U Ursidae skrev:
Det är nog stor-spindelsäsong. Familjen komemr rusande med jämna mellanrum när de stöter på ett monster i något hörn eller på toarullen. :)

Det har nog varit bra spindelväder i sommar.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
GAAAAHHHH!!!!! för spindelvädret, gick in i källaren igår och det var som en scen taget ur en Indiana Jones film..
/W
Sensommar och höst är parningstid för husspindlar, vilket troligen är de spindlar ni sett. Det är hanarna som är på jakt efter hona att para sig med och har alltså inget att göra med att det varit gynnsamt, eller inte gynnsamt väder eftersom dessa strävar efter att bo inomhus. De är ofarliga och kan bli flera år gamla.
Ja, jag gillar spindlar.

• Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Sensommar och höst är parningstid för husspindlar, vilket troligen är de spindlar ni sett. Det är hanarna som är på jakt efter hona att para sig med och har alltså inget att göra med att det varit gynnsamt, eller inte gynnsamt väder eftersom dessa strävar efter att bo inomhus. De är ofarliga och kan bli flera år gamla.
Ja, jag gillar spindlar.
Dom har nog en nisch i ekosystemet i källaren så jag har dem gärna kvar, men att börja bygga nät under vägghyllan bredvid mitt arbetsbord är lite oartigt.

Eller borde jag bara ha döpt den till Sture och börjat betrakta den som min nya arbetskamrat? Vi får se om den kommer tillbaka och återupptar bygget. Vi har inte ihjäl spindlarna, bara eskorterar dem till ett annat rum.

• Gilla
Noramasen och 3 till
  • Laddar…
Gaah för spindlar som överraskar, bättre att veta var de håller hus. Jag håller på alternativet nya kollegan Sture 😊
Har själv en liten namnlös kusin till Sture vid golvlisten i tv-hörnet som bott där i ca 1 år, brukar bara städa bort skräpet under nätet. Mycket ohyra från krukväxterna som går åt där 🕷️, fast han/hon är lite blyg så vi har inte presenterat oss ordentligt 😁

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den hjälp de fick räcker inte till något alls idag. Dessutom finns inte många industrijobb (så som du tänker dig dem) kvar. Man måste i princip vara gymnasieingenjör eller industritekniker för att ens släppas in på en industri idag. Gissa varför Northvolt var tvungna att rekrytera så mycket arbetskraft från utlandet? De som är arbetslösa i Sverige kan inte ta jobben. De som jobbar i existerande industrier har lärt sig jobbet och nymodigheterna på arbetsplatsen under många år.
Nja, man kan ju alltid bli snickare..

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Många hantverkarjobb har väl blivit oerhört mycket mer komplexa och kräver helt andra kunskaper än förr. En rörmokare ska till exempel numera kunna en hel del om värmesystem och ganska avancerade maskiner för upptagande av värme.

F Fideliox skrev:
Vi har också haft massor av spindlar de senaste veckorna. Men vi gillar också att ha fönstren öppna så får skylla oss själva. 😅
Men det blir fina foton!
Spindelväv täckt av daggdroppar fångar ljuset mot bakgrund av grönt lövverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Anti-GAAAAHHHH (och lite GAAAAHHHH)
Pratade igen med Ownits support eftersom de fortfarande inte svarat på de skriftliga meddelanden jag skickat i kundportalen för snart 2 veckor sedan. Denna gång plats 17 i kön och det tog nog 3 timmar att komma fram.
Killen i supporten bad att få läsa in sig i ärendet och kom tillbaka efter 7-8 minuter och meddelade att jag visst hade rätt och att de kunde säga upp bredbandet omgående! Helt otroligt att det ska krävas så mycket jobb att få företagen att göra det de säger.

Beställde sen nytt bredband från Bahnhof istället och det var inkopplat inom 10 minuter! Där snackar vi kundservice. Har alltid varit nöjd med dem tidigare.

C cpalm skrev:
Bestrid per mejl med hänvisning till att du meddelat dem din vilja att säga upp avtalet och håll sedan inne betalningen. Det är vad jag skulle ha gjort. Skickar de dig till inkasso eller kronofogden, bestrid igen med samma hänvisning. Låt dem göra fotarbetet och se om de är villiga att dra det till tingsrätten...
Det bestreds i kundportalen, ända sättet att göra det på. Fick ändå en påminnelse men nu är allt krediterat och klart!

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K
altaxis altaxis skrev:
Anti-GAAAAHHHH (och lite GAAAAHHHH)
Pratade igen med Ownits support eftersom de fortfarande inte svarat på de skriftliga meddelanden jag skickat i kundportalen för snart 2 veckor sedan. Denna gång plats 17 i kön och det tog nog 3 timmar att komma fram.
Killen i supporten bad att få läsa in sig i ärendet och kom tillbaka efter 7-8 minuter och meddelade att jag visst hade rätt och att de kunde säga upp bredbandet omgående! Helt otroligt att det ska krävas så mycket jobb att få företagen att göra det de säger.

Beställde sen nytt bredband från Bahnhof istället och det var inkopplat inom 10 minuter! Där snackar vi kundservice. Har alltid varit nöjd med dem tidigare.

Det bestreds i kundportalen, ända sättet att göra det på. Fick ändå en påminnelse men nu är allt krediterat och klart!
Skönt att det löste sig till slut ändå.

Vi har gjort omvänd resa för några år sen, efter otaliga strul med Bahnhof och vägras ersättning för utebliven tjänst pga ditten och datten… Ownit har rullat på utan avbrott så vitt jag kan minnas. Enda jag har invända mot är att de höjt priserna flertalet gånger

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.